Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2021_DRME_00059 - District Merksem. Sint-Bartholomeusstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Merksem
do 23/09/2021 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Dominique Kums, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Bert Meuwis; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2021_DRME_00059 - District Merksem. Sint-Bartholomeusstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2021_DRME_00059 - District Merksem. Sint-Bartholomeusstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Sint-Bartholomeusstraat in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen; 
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 10 juli 2019 (jaarnummer 5891);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Merksem"; 
  • maakt deel uit van het gebied “parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart;
  • maakt deel uit van de proefopstelling waarbij een parkeervak voorbehouden wordt voor elektrische wagens, goedgekeurd door het college op 2 maart 2018 (jaarnummer 1940);
  • maakt deel uit van de proefopstelling waarbij een laad- en loszone met venstertijd wordt ingevoerd, goedgekeurd door het college op 3 mei 2019 (jaarnummer 3805).

De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. De Sint-Bartholomeusstraat 9A is een van de nieuwe inkomende dossiers.

Op 4 november 2020 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Sint-Bartholomeusstraat ter hoogte van huisnummer 9A. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. De ruimte achter de poort wordt gebruikt door 'Chiro Bart'. De poort dient als een toegangsroute voor de hulpdiensten en moet te allen tijde deze toegang kunnen verlenen. MPA stelt voor om uitzonderlijk enkel te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. 
Op vraag van het district wordt tevens een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht op het kruispunt met de Borrewaterstraat. 

Argumentatie

 Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • links en rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 9A worden er volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht (artikel 10);
  • op het kruispunt met de Borrewaterstraat wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht (artikel 9).
    In een zone 30 wordt dit slechts uitzonderlijk gedaan, maar gezien het hier een schoolomgeving betreft en omdat het niveauverschil tussen voetpad en rijweg op dit kruispunt reeds klein is, kan dit aangebracht worden.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 22 juni 2021 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Sint-Bartholomeusstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 juli 2019 (jaarnummer 5891).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen