Er wordt vaak dubbel geparkeerd of langdurig gestationeerd in het stuk Terlindenhofstraat tussen de Nieuwdreef en Houthulststraat. Hier ligt de achteringang van enkele grotere zaken op de Bredabaan die hiervan gebruik maken om te laden en lossen, wat volgens het aanwezige verkeersbord E1 ook is toegestaan. Heel vaak staan hier meerdere camionetten achter elkaar dubbel geparkeerd, even vaak staan ze deels op het fietspad of wordt het fietspad gebruikt voor het laden en lossen. Nu dit stuk Terlindenhofstraat enkele richtingsverkeer is wegens een bouwwerf in het begin van de straat, wordt ook regelmatig dubbel geparkeerd in de tegenrichting.
Zoals gezegd, officieel mag men daar stilstaan. Het laden en lossen van een zaak als een veilingshuis zal ook geen sinecure zijn, dus alle begrip dat de zaak gebruik maakt van deze mogelijkheid. Maar zoals het momenteel gebeurt, met het innemen van het fietspad en een constante stroom aan camionetten die er een aanzienlijk deel van de dag staan, is er geen veilige of aangename situatie voor weggebruikers. Deze situatie verdient enige aandacht om verdere problemen in de toekomst te vermijden.
Het probleem van dubbel parkeren in de Terlindenhofstraat is recent niet gemeld bij het klantenteam of de dienst mobiliteit.
We zullen een onderzoek opstarten bij de dienst mobiliteit om te bekijken wat mogelijk is op het gebied van parkeren en stationeren. De situatie ter plekke moet daarvoor gedurende een langere periode bestudeerd worden. Er zal hiervoor ook een gesprek aangegaan moeten worden met de handelaars om de behoeften voor het laden en lossen in kaart te brengen. Hierbij kan gezocht worden naar een betere afstemming van de dagen en uren dat er door verschillende handelaars geladen en gelost moet worden om de beperkte openbare ruimte optimaal te benutten. Indien er echter nood blijkt aan extra laad- en loszones, zullen de mogelijkheden verder onderzocht worden.
Op korte termijn zullen we verhoogd politietoezicht aanvragen om een zicht te krijgen op de ernst van het probleem en daar waar het verkeersreglement overtreden wordt, dit ook aan te pakken.
Ik kan u zeggen dat, wat Tanger betreft, er in 2012 afspraken zijn gemaakt tussen het district, de stad en de winkel. Er werd afgesproken dat de winkel maximum 3 keer per dag bevoorraad mag worden langs de Terlindenhofstraat tussen 10u en 15u. Hiervoor dienden ze uiteraard een stedenbouwkundige vergunning voor aan te vragen. Ook hier wordt politietoezicht voor aangevraagd.
Raadslid De Cock
Schepen, dank u wel voor uw antwoord. Ik denk dat het enigste is dat we kunnen doen, het probleem wat in kaart brengen. Politietoezicht, ik denk dat het wel veel kan doen. En achterhalen hoe het probleem juist zit. Als er een probleem is, dat we dat ook aanpakken. Ik zeg het, die winkels moeten natuurlijk ook bevoorraad worden. Ik zou ook niet goed weten, hoe ze het anders moeten doen. Ik weet ook geen oplossing, maar een afspraak rond venstertijden, een maximumtijd per dag kan daar wel soelaas bieden. En zeker dan ook afspraken maken rond het niet innemen van voetpad en fietspad, daar gaan we al veel mee geholpen zijn. Ik kijk alvast uit naar de resultaten van het onderzoek.
wo 20/10/2021 - 09:46