Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2021_MV_00106 - Mondelinge vraag van raadslid Pieter De Cock: Stationeren en dubbel parkeren Terlindenhofstraat

districtsraad Merksem
do 23/09/2021 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Dominique Kums, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Bert Meuwis; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2021_MV_00106 - Mondelinge vraag van raadslid Pieter De Cock: Stationeren en dubbel parkeren Terlindenhofstraat 2021_MV_00106 - Mondelinge vraag van raadslid Pieter De Cock: Stationeren en dubbel parkeren Terlindenhofstraat

Motivering

Indiener(s)

Pieter De Cock

Gericht aan

Jari Frensch

Tijdstip van indienen

do 23/09/2021 - 09:03

Toelichting

Er wordt vaak dubbel geparkeerd of langdurig gestationeerd in het stuk Terlindenhofstraat tussen de Nieuwdreef en Houthulststraat. Hier ligt de achteringang van enkele grotere zaken op de Bredabaan die hiervan gebruik maken om te laden en lossen, wat volgens het aanwezige verkeersbord E1 ook is toegestaan. Heel vaak staan hier meerdere camionetten achter elkaar dubbel geparkeerd, even vaak staan ze deels op het fietspad of wordt het fietspad gebruikt voor het laden en lossen. Nu dit stuk Terlindenhofstraat enkele richtingsverkeer is wegens een bouwwerf in het begin van de straat, wordt ook regelmatig dubbel geparkeerd in de tegenrichting.

Zoals gezegd, officieel mag men daar stilstaan. Het laden en lossen van een zaak als een veilingshuis zal ook geen sinecure zijn, dus alle begrip dat de zaak gebruik maakt van deze mogelijkheid. Maar zoals het momenteel gebeurt, met het innemen van het fietspad en een constante stroom aan camionetten die  er een aanzienlijk deel van de dag staan, is er geen veilige of aangename situatie voor weggebruikers. Deze situatie verdient enige aandacht om verdere problemen in de toekomst te vermijden.

  1. Is het probleem van het dubbel parkeren in de Terlindenhofstraat gekend? Zijn er afspraken met de betrokken winkels op de Bredabaan die via de Terlindenhofstraat laden en lossen?
  2. Is het aangewezen dat er in dit deel van de Terlindenhofstraat in beide richtingen mag gestationeerd worden? Ook in de aangrenzende straten is er een verbod op parkeren maar niet op stationeren.  Is een aanpassing van het verkeersreglement in deze straten gewenst of mogelijk?
  3. Op welke manier kan gezorgd worden dat het fietspad in de Terlindenhofstraat niet ingenomen wordt voor laad en los situaties of door gestationeerde/geparkeerde voertuigen?
  4. Ook om de hoek in de Nieuwdreef is er regelmatig overlast door de gestationeerde vrachtwagen van winkelketen Tanger. Het laden en lossen gebeurt dagelijks, vaak net tijdens de drukke spitsmomenten. Welke afspraken werden er gemaakt met de winkel Tanger over laden en lossen? Op welke manier worden deze afspraken opgevolgd door district en/of politie?

Bespreking

Antwoord

Het probleem van dubbel parkeren in de Terlindenhofstraat is recent niet gemeld bij het klantenteam of de dienst mobiliteit.

We zullen een   onderzoek opstarten bij de dienst mobiliteit om te bekijken wat mogelijk is op het gebied van parkeren en stationeren. De situatie ter plekke moet daarvoor gedurende een  langere periode bestudeerd worden. Er zal hiervoor ook een gesprek aangegaan moeten worden met de handelaars om de behoeften voor het laden en lossen in kaart te brengen. Hierbij kan gezocht worden naar een betere afstemming van de dagen en uren dat er door verschillende handelaars geladen en gelost moet worden om de beperkte openbare ruimte optimaal te benutten. Indien er echter nood blijkt aan extra laad- en loszones, zullen de mogelijkheden verder onderzocht worden.

Op korte termijn zullen we verhoogd politietoezicht aanvragen om een zicht te krijgen op de ernst van het probleem en daar waar het verkeersreglement overtreden wordt, dit ook aan te pakken.

Ik kan u zeggen dat, wat Tanger betreft, er in 2012 afspraken zijn gemaakt tussen het district, de stad en de winkel. Er werd afgesproken dat de winkel maximum 3 keer per dag bevoorraad mag worden langs de Terlindenhofstraat tussen 10u en 15u. Hiervoor dienden ze uiteraard een stedenbouwkundige vergunning voor aan te vragen. Ook hier wordt politietoezicht voor aangevraagd.

Raadslid De Cock

Schepen, dank u wel voor uw antwoord. Ik denk dat het enigste is dat we kunnen doen, het probleem wat in kaart brengen. Politietoezicht, ik denk dat het wel veel kan doen. En achterhalen hoe het probleem juist zit. Als er een probleem is, dat we dat ook aanpakken. Ik zeg het, die winkels moeten natuurlijk ook bevoorraad worden. Ik zou ook niet goed weten, hoe ze het anders moeten doen. Ik weet ook geen oplossing, maar een afspraak rond venstertijden, een maximumtijd per dag kan daar wel soelaas bieden. En zeker dan ook afspraken maken rond het niet innemen van voetpad en fietspad, daar gaan we al veel mee geholpen zijn. Ik kijk alvast uit naar de resultaten van het onderzoek.

wo 20/10/2021 - 09:46