Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
De districtsraad vergaderde op 24 juni 2021.
De districtsraad keurt de notulen van 24 juni 2021 goed.
De geloofsbrieven van de heer Bert Meuwis werden aan de districtssecretaris bezorgd. De heer Bert Meuwis voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
Met de mail van 20 juli 2021 werd de voorzitter van de districtsraad verzocht in de tijdelijke vervanging van districtsraadslid Bavo De Mol te voorzien. Het districtsraadslid is tijdelijke verhinderd om zijn mandaat uit te oefenen van 23 september 2021 tot en met 25 november 2021 wegens ouderschapsverlof.
Om in de tijdelijke vervanging te voorzien werd een opvolger aangeschreven. De eerste opvolger Ellen Van Mechelen komt niet in aanmerking wegens onverenigbaarheid. Tweede opvolger is Bert Meuwis.
Met het bericht van 27 juli 2021 laat de heer Bert Meuwis weten dat hij dit tijdelijk mandaat als districtsraadslid opneemt.
De districtsraad neemt kennis van de tijdelijke verhindering van districtsraadslid de heer Bavo De Mol.
De districtsraad neemt kennis dat de heer Bert Meuwis het mandaat tijdelijk zal opnemen.
De districtsraad neemt er kennis van dat de geloofsbrieven van de heer Bert Meuwis werden onderzocht.
De heer Bert Meuwis legt de volgende eed af: «Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.».
De voorzitter van de districtsraad verklaart de heer Bert Meuwis wettig aangesteld in het ambt van districtsraadslid.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de maand juni 2021 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Onderhouds- en herstellingswerken aan monoliete verhardingen VHP Wegenbouw bvba |
39.052,97 EUR | 4005452831 | 5072500000 | Zitting 3 juni 2021 Jaarnummer 144 |
Aanstellen multidisciplinair team voor het opmaken van Masterplan Merksem Zuid | 216.502,02 EUR | 4005451684 | 5072500000 | Zitting 3 juni 2021 jaarnummer145 |
Aanstellen multidisciplinair team voor het opmaken van Masterplan Merksem Zuid Wedstrijdvergoeding Stramien, architectuur en ruimtelijke planning, CVBA | 9.075,00 EUR | 4005451686 | 5072500000 | Zitting 3 juni 2021 jaarnummer145 |
Wegeniswerken Distelhoek Verbruggen bvba | 27.398,48 EUR | 4005453723 | 5072500000 | Zitting 17 juni 2021 jaarnummer 151 |
Onderhouds- en herstellingswerken aan monoliete verhardingen
Flamingostraat VHP Wegenbouw bvba | 101.620,91 EUR | 4005454432 | 5072500000 | Zitting 17 juni 2021 jaarnummer 152 |
Onderhoudswerken aan rijweg en voetpad Glasstraat Verbruggen bvba | 33.747,25 EUR | 4005454851 | 5072500000 | Zitting 17 juni 2021 jaarnummer 154 |
Onderhouds- en herstellingswerken aan monoliete verhardingen
Roggestraat VHP Wegenbouw bvba | 42.208,72 EUR | 4005454868 | 5072500000 | Zitting 17 juni 2021 jaarnummer 156 |
Leveren, plaatsen en herstellen van draadafsluitingen, afsluiting in staalmat en poorten in het district Merksem | 18.187,36 EUR | 4005455097 | 5071000000 | Zitting 17 juni 2021 jaarnummer 160 |
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de maand juli 2021 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Renoveren en plaatsen op een sokkel beeld 'De Buurt' Monument renovation technics nv |
13.141,81 EUR | 4005457781 | 5072000000 | Zitting 1 juli 2021 Jaarnummer 165 |
Bordink, wegeniswerken Antwerpen breekt uit Verbruggen bvba | 7.585,18 EUR | 4005456267 | 5072500000 | Zitting 1 juli 2021 jaarnummer 171 |
Meeuwenplein, wegeniswerken Antwerpen breekt uit Verbruggen bvba | 16.104,62 EUR | 4005456264 | 5072500000 | Zitting 1 juli 2021 jaarnummer172 |
Roederdelft, wegeniswerken Antwerpen breekt uit Verbruggen bvba | 17.189,88 EUR | 4005456265 | 5072500000 | Zitting 1 juli 2021 jaarnummer 173 |
Ryenlanddreef, structurele aanpassingen op het openbaar domein Verbruggen bvba | 47.730,10 EUR | 4005456269 | 5074000000 | Zitting 1 juli 2021 jaarnummer 174 |
Runcvoorthof, omgevingsaanleg, vastlegging budget 2021,2022,2023 AG Vespa | 500.559,81 EUR | 4005455692 | 5074000000 | Zitting 1 juli 2021 jaarnummer 176 |
Laaglandlaan, wegeniswerken Antwerpen breekt uit Verbruggen bvba | 50.906,37 EUR | 4005459104 | 5072500000 | Zitting 8 juli 2021 jaarnummer 187 |
Melgesdreef, wegeniswerken Antwerpen breekt uit Verbruggen bvba | 70.207,49 EUR | 4005459101 | 5072500000 | Zitting 8 juli 2021 jaarnummer 188 |
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de maand augustus 2021 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Leveren en plaatsen van speelaanleidingen in het Runcvoortpark Verbruggen BV |
54.570,96 EUR | 4005462226 | 5071000000 | Zitting 12 augustus 2021 Jaarnummer197 |
Vernieuwen openbare verlichting Gaston Berghmansdreef/Bouckenborghpark Fluvius System Operator | 7.629,06 EUR | 4005458738 | 5074000000 | Zitting 19 augustus 2021 jaarnummer 205 |
Vanaf 1 januari 2020 voorziet het Decreet Lokaal Bestuur dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in de zitting van 27 maart 2020 (jaarnummer 2852) de werkwijze van opvolgingsrapportering goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in de zitting van 21 mei 2021 (jaarnummer 4062) de timing van de opvolgingsrapportering goed.
De districtsraad keurde in de zitting van 22 oktober 2020 (jaarnummer 56) de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
In BBC 2020 verschuift de focus in de rapportering over de beleidsplanning naar de prioritaire actieplannen. Het meerjarenplan en de jaarrekening worden opgesteld volgens nieuwe schema’s (die eenvoudiger en minder complex zijn) en het autorisatieniveau van de kredieten wordt verhoogd waardoor er meer mogelijkheden zijn om interne kredietverschuivingen uit te voeren die niet worden voorgelegd aan de districtsraad. Om ervoor te zorgen dat de districtsraad toch voldoende geïnformeerd blijft over het beleid heeft BBC 2020 de bijkomende verplichting opgelegd om minstens éénmaal per jaar, in de loop van het derde kwartaal, te rapporteren over de stand van zaken van het eerste semester van het lopende jaar, zowel op financieel als op inhoudelijk vlak. De rapportering is gebaseerd op wettelijke rapporten die worden gebruikt bij het meerjarenplan en de jaarrekening.
Alle raadsleden krijgen een aantal maal per jaar een rapportering over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering ervan:
1. bij de aanpassing(en) van het meerjarenplan
2. bij de vaststelling van de jaarrekening (in het voorjaar)
3. bij de tussentijdse opvolgingsrapportering (in september)
De opvolgingsrapportering bevat volgende documenten:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 143 DLB bepaalt dat de verplichte opvolgingsrapportering in artikel 263 DLB ook van toepassing is op de districten.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BBC 2020) bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
De districtsraad van Merksem neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester 2021 van meerjarenplan 2020-2025.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werd de delegatie van de bevoegdheden van de gemeenteraad aan de districtsraden goedgekeurd. Artikel 6 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal participatie en verenigingsleven.
De COVID-19 pandemie raakt iedereen maar in het bijzonder ook cultuur. Het districtscollege wenst deze cultuurverenigingen daarom financieel te ondersteunen als tussenkomst voor de geleden schade, de extra maatregelen en kosten als gevolg van de coronacrisis.
De ondersteuning kan worden aangewend voor:
In een ondersteuningsreglement werden de aanwendingsmodaliteiten van de ondersteuning opgenomen.
Dit ontwerp ondersteuningsreglement van het district Merksem voor ondersteuning van culturele verenigingen bij extra onkosten door coronamaatregelen werd ter kennisgeving voorgelegd aan het districtscollege op 8 juli 2021 en voor advies aan de adviesraden sport, jeugd, cultuur en senioren (jaarnummer 185).
Het kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen.
Op 29 mei 2017 (jaarnummer 300) besliste de gemeenteraad om de volgende bevoegdheden over te dragen aan de districtsraden:
Cultuur:
Deze nieuwe bevoegdheden voor het district gingen in op 1 januari 2019. Het bestuursakkoord 2019-2024, goedgekeurd op de districtsraad van 31 januari 2019 jaarnummer 10, kiest voor de herziening en vereenvoudiging van de subsidiereglementen. Actieve steun wordt gegeven aan burgers en verenigingen die zich in ons district engageren en hun werking ontplooien. De coronacrisis treft de sector cultuur zwaar. Om de lokale besturen te helpen om die sector bij te staan, besliste de Vlaamse regering op 2 juni 202 om hen 87,3 miljoen euro uit het Vlaamse noodfonds ter beschikking te stellen. De stad Antwerpen ontving vanuit dit fonds voor de compensatie van de coronaschade een tussenkomst ten bedrage van 7.348.713,13 euro van de Vlaamse overheid voor cultuur, sport en jeugd. 730.000,00 euro van dit bedrag wordt verdeeld onder de districten, waarvan district Merksem een bedrag ontving van 38.000,00 euro voor cultuur. Dit bedrag werd gegeven aan de vzw lokaal cultuurbeleid Merksem om de tekorten op ticketverkoop te compenseren omdat verwacht werd dat de zaal maar op beperkte capaciteit mocht draaien. Omdat door de coronamaatregelen de schouwburg volledig toe bleef, bleek er geen tekort te zijn in 2020 en gaat me ervan uit dat het tekort in 2021, als het er al zal zijn, ook zal meevallen. De vzw LCB Merksem zal dan ook een bedrag terugstorten aan het district, een deel hiervan kan gebruikt worden voor dit ondersteuningsreglement.
De uitgaven in het kader van dit reglement worden verrekend op boekingsadres 2MER010301A00000/5076500000/6496500 of 6496800/2ME090909.
De cultuurraad is positief en hoopt dat dit verenigingen terug een boost kan geven tijdens de opstart na corona. Ze geven een aantal punten mee:
- Punt 7 van het reglement: daar staat vermeld dat de stad contact zal nemen met de aanvrager. Moet dit niet het district zijn?
- Punt 5: toevoegen dat de activiteiten ingericht worden voor voornamelijk inwoners van Merksem.
- De vraag is ook gekomen om ook in dit ondersteuningsreglement te vermelden waar en hoe ze deze subsidie kunnen aanvragen.
- Is deze ondersteuning voor een vereniging of per activiteit? Dit misschien duidelijker formuleren zodat deze vraag niet telkens opnieuw wordt gesteld.
Het reglement is aangepast naar aanleiding van de eerste, tweede en laatste opmerking. We vermelden in de infopagina op de website duidelijk waar en hoe deze ondersteuning aangevraagd kan worden.
De sportraad hoopt dat dit reglement de culturele verenigingen van het district Merksem toekomstgericht steun biedt.
Het MAS geeft dit ondersteuningsreglement een positief advies, mits volgende opmerkingen:
- onder punt 1. Definities - een culturele vereniging: Het woord 'grotendeels' is niet duidelijk. Hier een betere omschrijving en maatstaf toevoegen om onnodige aanvragen en onnodig administratief werk te vermijden.
- onder punt 5. Wie komt in aanmerking voor de ondersteuning: het woordje 'of' tussen de twee opgegeven items zetten zodat dit duidelijker een 'of' is.
- Gezien de korte termijn waarin de tegemoetkoming kan aangevraagd worden, dient een goede communicatie te gebeuren via de geijkte kanalen.
We namen alle adviezen mee en pasten het reglement hierop aan.
De jeugdraad heeft kennis genomen van het reglement maar heeft geen advies ingediend.
Het districtsraad keurt het ondersteuningsreglement van het district Merksem voor ondersteuning van culturele verenigingen bij extra onkosten door coronamaatregelen, dat in voege treedt op 1 oktober 2021, goed.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werd de delegatie van de bevoegdheden van de gemeenteraad aan de districtsraden goedgekeurd. Artikel 6 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal participatie en verenigingsleven.
Volgens de basisprincipes van het nieuwe Kaderbesluit - Ondersteuningsbeleid (goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595)) kreeg elk product een eigen reglement. Op 25 maart 2021 (jaarnummer 21) keurde de districtsraad de ondersteuningsreglementen Buurtmakers voor straatactiviteiten, geveltuinen, buurtcontract, lentepoets, burendag en sociale buurtboost goed. Op 25 maart 2021 (jaarnummer 22) keurde de districtsraad het ondersteuningsreglement Buurtmakers voor Operatie Proper goed.
Het verplicht indienen van een begroting en het achteraf bewijzen met aankoopbewijzen wordt vervangen door een verantwoording via een activiteitenverslag, een sfeerfoto van de speelstraat en een groepsfoto van de deelnemende kinderen.
Ondersteuning werd voordien gegeven per straat. Omdat dit voor ongelijkheid zorgt in lange straten of straten met woonblokken wordt in dit nieuwe reglement gesproken over straat, straatdeel of bewonersgroep.
De uiterste indiendata voor de verschillende mogelijke periodes voor een speelstraat werden verlaat als volgt:
Een korte speelstraat (1 of 2 dagen tijdens schoolvakanties, officieel verlengde weekends of op de jaarlijkse buitenspeeldag) moet bij een eerste editie minstens 8 weken op voorhand worden aangevraagd en minstens 6 weken bij een volgende editie.
Een korte speelstraat kan maximum twee keer per maand plaatsvinden in hetzelfde straatdeel.
Een lange speelstraat ( 3 tot 14 dagen tijdens de paas- of zomervakantie) moet worden aangevraagd:
Een lange speelstraat kan maximum één keer per maand plaatsvinden in hetzelfde straatdeel.
Een combinatie van een korte en een lange speelstraat in dezelfde kalendermaand is niet mogelijk.
De rest van het aanbod blijft hetzelfde, net als de financiële ondersteuning ervan.
1. De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad van 6 december 1983).
2. Het kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
3. Het reglement toelating tijdelijk gebruik straat als speelstraat goedgekeurd door de gemeenteraad op 1 maart 2021 (jaarnummer 89).
4. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens is van toepassing op de speelstraten.
5. Het koninklijk besluit van 9 oktober 1998 dat het koninklijk besluit van 1 december 1975 over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer wijzigt, door onder andere de inrichting van speelstraten te voorzien, is van toepassing op de speelstraten.
6. Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 over de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens is van toepassing op de speelstraten.
Op 29 mei 2017 (jaarnummer 300) keurde de gemeenteraad goed om bevoegdheden voor verenigingsleven over te dragen aan de districtsraden, meer bepaald het reglement voor het aanwenden van districtsbudgetten specifiek voor wijk- en burgerinitiatieven en het reglement voor het ondersteunen van wijkactiviteiten.
Deze nieuwe bevoegdheden voor het district gingen in op 1 januari 2019.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 656) keurde de gemeenteraad het reglement toelating tijdelijk gebruik van een straat als speelstraat goed.
Op 1 maart 2021 (jaarnummer 89) keurde de gemeenteraad het reglement toelating tijdelijk gebruik van een straat als speelstraat goed.
Op 25 maart 2021 (jaarnummer 21) keurde de districtsraad de ondersteuningsreglementen Buurtmakers voor straatactiviteiten, geveltuinen, buurtcontract, lentepoets, burendag en sociale buurtboost goed.
Op 25 maart 2021 (jaarnummer 22) keurde de districtsraad het ondersteuningsreglement Buurtmakers Operatie Proper goed.
Het bestuursakkoord 2019-2025 vermeldt dat belang wordt gehecht aan het opwaarderen van belangrijke gemeenschapsvormende evenementen. Het zijn deze initiatieven die het contact, de verstandhouding en verbroedering tussen bewoners bevorderen en bijdragen tot de sociale cohesie in het district.
De uitgaven in het kader van dit reglement worden verrekend op boekingsadres 2MER010301A00000/5076500000/6496500/2ME090909.
Gunstig advies zonder opmerkingen
Opmerkingen van de cultuurraad:
Antwoord: De speeluren kunnen gekozen worden tussen 10u en 21u. Men kan dus kiezen om de straat slechts voor een halve dag af te sluiten.
Antwoord: Analoog met de andere ondersteuningsproducten van Buurtmakers wordt als verantwoording naast het beantwoorden van enkele eenvoudige vragen over het verloop van de activiteit enkel een sfeerfoto en een groepsfoto gevraagd.
Antwoord: Analoog met de andere ondersteuningsproducten kan een speelstraat per straat of per straatdeel worden aangevraagd.
Het ondersteuningsreglement speelstraten werd besproken op de jeugdraad van juni 2021. Er werd gunstig advies verleend zonder verdere opmerkingen. Dit werd per mail doorgegeven door de jeugdconsulent zonder schriftelijk advies van de jeugdraad.
Opmerkingen van de seniorenraad:
Antwoord: De speeluren kunnen gekozen worden tussen 10u en 21u. Men kan dus kiezen om de straat slechts voor een halve dag af te sluiten.
Antwoord: In de praktijk wordt een straat niet afgesloten als het een hele dag regent maar voor een korte bui of een korte speelpauze hoeven de afsluitingen niet verwijderd te worden.
Antwoord: Het district is enkel bevoegd voor het ondersteuningsreglement en niet voor de gestelde voorwaarden om een speelstraat toe te laten. Dit werd bepaald in het reglement toelating tijdelijk gebruik van een straat als speelstraat, goedgekeurd op de gemeenteraad van 1 maart 2021 (jaarnummer 89).
Antwoord: Het district rekent op het gezond verstand van de Merksemnaar. We hebben hierover nooit klachten ontvangen.
Antwoord: Het district is enkel bevoegd voor het ondersteuningsreglement en niet voor de gestelde voorwaarden om een speelstraat toe te laten. Dit werd bepaald in het reglement toelating tijdelijk gebruik van een straat als speelstraat, goedgekeurd op de gemeenteraad van 1 maart 2021 (jaarnummer 89).
De districtsraad keurt goed dat met ingang van 1 oktober 2021 artikel 16 van het subsidiereglement voor buurtinitiatieven, goedgekeurd op de districtsraad van 28 november 2019 (jaarnummer 87), opgeheven wordt. Met de schrapping van dit laatste artikel is het volledige subsidiereglement voor buurtinitiatieven opgeheven.
Het districtsraad keurt het ondersteuningsreglement Buurtmakers Speelstraten dat in voege treedt op 1 oktober 2021 goed.
De Adelaarstraat in het district Merksem:
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd. De verdrijvingsvlakken hebben een kleine oppervlakte (1 x 1,5 meter) en werden aangebracht ter hoogte van garagepoorten waar niet mag geparkeerd worden.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Adelaarstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 24 mei 2019 (jaarnummer 4469).
De Gagelveldenstraat in het district Merksem:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
In het kader van de verkeersveiligheid in schoolomgevingen, en in samenspraak met het district Merksem en de verkeerspolitie worden verdrijvingsvlakken en een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht. De parkeerverboden in de straat worden tevens vervangen door een stilstand- en parkeerverbod. Het aanvullend verkeersreglement van de Gagelveldenstraat wordt tegelijkertijd aangepast aan de huidige situatie in de straat.
Ook in de Ullenshofstraat worden maatregelen genomen die opgenomen worden in het desbetreffende aanvullend verkeersreglement.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
Bovenvermelde maatregelen zijn bevorderlijk voor een verkeersveilige schoolomgeving en vlotte doorstroming.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd. Alle bestaande parkeerverboden worden vervangen door een stilstand- en parkeerverbod of verdrijvingsvlak.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Gagelveldenstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 25 oktober 2019 (jaarnummer 8784).
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd. Op de plaats waar het parkeerverbod aangebracht wordt, mag niet geparkeerd worden omdat de straat doodlopend is en er ruimte moet vrij blijven om te keren.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Gyselsstraatje in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 23 oktober 2015 (jaarnummer 8850).
De Sint-Bartholomeusstraat in het district Merksem:
De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk.
De Sint-Bartholomeusstraat 9A is een van de nieuwe inkomende dossiers.
Op 4 november 2020 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Sint-Bartholomeusstraat ter hoogte van huisnummer 9A. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. De ruimte achter de poort wordt gebruikt door 'Chiro Bart'. De poort dient als een toegangsroute voor de hulpdiensten en moet te allen tijde deze toegang kunnen verlenen. MPA stelt voor om uitzonderlijk enkel te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager.
Op vraag van het district wordt tevens een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht op het kruispunt met de Borrewaterstraat.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Sint-Bartholomeusstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 juli 2019 (jaarnummer 5891).
De Ullenshofstraat in het district Merksem:
In het kader van de verkeersveiligheid in schoolomgevingen, en in samenspraak met het district Merksem en de verkeerspolitie worden verdrijvingsvlakken aangebracht. De parkeerverboden in de straat worden tevens vervangen door een stilstand- en parkeerverbod.
Ook in de Gagelveldenstraat worden maatregelen genomen die opgenomen worden in het desbetreffende aanvullend verkeersreglement.
Ter bevordering van een verkeersveilige schoolomgeving en vlotte doorstroming wordt een aangepast aanvullend verkeersreglement opgesteld:
De parkeerbalans neemt af met één (1) parkeerplaats door het aanbrengen van het verdrijvingsvlak op de hoek met de Gagelveldenstraat.
Het aanbrengen van een verdrijvingsvlak in de bocht, tussen de inritten van de nummers 5 en 7, heeft geen invloed op de parkeerbalans, omdat in een bocht nooit mag worde geparkeerd
.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ullenshofstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 29 mei 2020 (jaarnummer 4708.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Zusters van Onze-Lieve-Vrouwstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 maart 2016 (jaarnummer 2140).
De Zwaantjeslei in het district Merksem:
Het college keurde in zitting van 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de 'Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Er wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht ter hoogte van de nieuwe bushalte aan het Dienstencentrum De Brem.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Zwaantjeslei in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 mei 2017 (jaarnummer 4150).
Vanaf 4 oktober 2021 breidt de roze parkeertariefzone in Merksem uit naar de ruime omgeving van de Bredabaan tot aan het Fort van Merksem. Bewoners van deze zone hebben recht op 2 gratis parkeervergunningen per domicilie. De brieven om inwoners hierover te informeren zijn nog niet bij iedereen toegekomen. De kans bestaat dat niet iedereen op tijd zijn parkeervergunning heeft.
Bent u bereid om het nodige te doen zodat bewoners die laattijdig op de hoogte waren en daardoor niet tijdig over een parkeervergunning beschikken, tegemoet te komen?
Bedankt voor uw vraag collega Staes.
Het communicatieteam van het parkeerbedrijf heeft ons laten weten dat de brieven overal gepost zijn. In de Azalealei was er wel een probleem omdat de straat niet mee op de kaart stond als onderdeel van de betalende zone maar dit wordt per brief rechtgezet. Die brief wordt volgende week per post verstuurd.
Het kan uiteraard altijd gebeuren dat bewoners deze brief per ongeluk mee met de reclame hebben weggegooid. Desalniettemin werd er uitvoerig gecommuniceerd rond dit onderwerp. Er werd een persbericht uitgestuurd dat door de media werd opgenomen in de kranten en nieuwsberichten. Er zijn folders uitgedeeld aan de handelaars die deze kunnen afficheren voor hun klanten en er werden ook flyers onder de ruitenwissers gestoken van wagens die geparkeerd stonden binnen deze zone. Ook het district heeft via haar communicatiekanalen gecommuniceerd over de uitbreiding van de bewonersparkeerzone. U kon het trouwens ook lezen in de herfsteditie van de MXM. Op vlak van communicatie is dan ook alles gedaan om de bewoners tijdig te informeren en hen de tijd te geven om een bewonerskaart aan te vragen.
De tijd tussen het aanvragen van een bewonerskaart en het effectief bekomen ervan is normaal gezien maximum 10 dagen. De collega’s van het parkeerbedrijf hebben ons laten weten dat dit vaak sneller gaat aangezien dit voornamelijk automatisch verloopt. Bewoners die mij er op hebben aangesproken lieten weten dat het zelfs nog in orde was dezelfde dag van de aanvraag.
Moest het zo zijn dat er toch ergens iets is misgelopen en er enkelingen niet op de hoogte waren van de veranderingen, mogen die dat uiteraard altijd laten weten en dan brengen we dat zo snel mogelijk in orde.
Raadslid Staes
Dank u wel voor uw antwoord. Ik moet u wel tegenspreken, ik woon zelf in de zone en ik heb tot op heden nog geen infobrief in de bus gekregen. Ik heb het niet weggegooid met de reclame, want ik heb een sticker ‘geen reclame’ op mijn brievenbus. Ik heb geïnformeerd bij mijn buren en die hebben ook nog niets in de bus gekregen. Als je gaan werken bent, ben je op die manier ook niet geïnformeerd. Ik vind het eigenlijk wel jammer, want dan kan je het nut van die infobrieven in vraag stellen, als ze niet op tijd in de bus komen. Het klopt dat er via andere kanalen ook is geïnformeerd, maar er zijn nog altijd mensen die niet op Facebook zitten, die het krantje niet lezen van Merksem. Het is net de kracht van zo een infobrief die persoonlijk in de bus komt en dat meestal wel gelezen wordt. En dan hoe snel dat het gaat, er staat dat er wel enige tijd in beslag kan nemen. Het klopt als je digitaal aanvraagt het snel in orde is. Maar als je bijvoorbeeld via een afspraak aan het loket gaat, dan gaat dat niet meer lukken, als je dat nu nog moet regelen. En er zijn altijd wel mensen die niet via de computer hun aanvraag indienen. Dat zijn trouwens ook een van de mogelijkheden die genoemd worden, dat via het stadsloket, dus ik vrees dat die mensen dat nooit op tijd hun kaart gaan hebben.
wo 20/10/2021 - 09:20Op zondag 4 juli werd de 2 districtenpijl Ekeren-Deurne voor de eerste maal georganiseerd. Deze wielerwedstrijd is de opvolger van de Merksemse Havenpijl, die we zelf niet meer in ons district organiseren. Maar uiteraard liep het parcours wel door Merksem. Dit stukje parcours werd echter gelaten voor wat het was. Pijlen voor de volgwagens en coureurs werden aangebracht, maar Merksemse bewoners kregen geen foldertje of informatiebrief in de bus. Nergens was informatie terug te vinden. Noch dat er überhaupt koers in de straat was, noch dat hun eigen straat meermaals op een dag afgesloten werd en ze dus niet buiten konden als de auto niet op voorhand elders geparkeerd werd. Zelfs online was er niets van informatie terug te vinden over de koers of het gehanteerde parcours en de daarbij gaande doorkomsttijden, ook niet op de site van de organisatie of de betrokken districten. Ik vind dat toch wat sneu, zeker aangezien met het uitstel van de Schaalsels dit de enige wielerwedstrijd was die we deels (want de regenval gooide roet in het eten tijdens de race) hebben mogen ontvangen in ons district.
Daarom enkele vragen aan de schepen:
De organisatie van de wielerwedstrijd 2 districtenpijl heeft het district Merksem niet betrokken bij de voorbereidingen, daarom dat we hiervan niet op de hoogte waren. Op 28 juni hebben we vanuit AGEV (dienst Aanvraag evenementen Stad Antwerpen) de vraag gekregen om advies te geven over de wedstrijd (die gepland was op 4 juli) omdat de wedstrijd een korte doortocht heeft via een aantal straten in district Merksem. Op basis van de informatie die we toen hebben ontvangen van AGEV, hebben we snel gehandeld om via onze sociale media (Facebook) te melden dat de wielerwedstrijd door Merksem passeert zodat de Merksemnaren toch nog op de hoogte werden gebracht. Het is uiteindelijk de taak van de wedstrijdorganisatie om dit te communiceren naar alle betrokken partijen (bewoners, bestuur district Merksem, …).
In de toekomst zal de sportantenne op voorhand contact opnemen met de sportantennes van Deurne en Ekeren om de nodige informatie ook met Merksem te delen.
We zullen ook bij de organisatie vragen om ook de Merksemnaren te informeren over de wedstrijd.
Raadslid De Cock
Ja, dank u wel schepen voor het antwoord. Ik hoop dat er inderdaad eens goed aan de oren wordt getrokken bij de collega’s van andere districten. Want het is misschien maar 3,5 km en het zou maar 10 minuten moeten zijn, maar bij mijn straat was het een half uur, dat er werd afgesloten, dit dat de wedstrijd van de dames nogal last had van de regen en minder snel ging dan gepland. Als je uw eigen straat niet uit kunt 2 keer per dag en je bent er niet van op de hoogte: Is dat het einde van de wereld? Nee. Maar het kan nogal ambetant zijn, als je ergens een afspraak hebt, als je ergens moet zijn en ineens mag je je eigen deur niet uit, een half uur lang. Dan is het minste dat we kunnen doen, zorgen dat daar communicatie over is. Dat kan toch minimaal van district Ekeren en district Deurne gevraagd worden, het is ook niet het minste straten met de Bredabaan, de Nieuwdreef, de Lambrechtshoekenlaan en de Deurnsebaan, daarmee ligt het verkeer in Merksem al goed plat. Als je die afsluit, het zou wat meer collegiaal mogen en ik hoop dat u daar volgend jaar zeker over waakt.
wo 20/10/2021 - 09:24Er wordt vaak dubbel geparkeerd of langdurig gestationeerd in het stuk Terlindenhofstraat tussen de Nieuwdreef en Houthulststraat. Hier ligt de achteringang van enkele grotere zaken op de Bredabaan die hiervan gebruik maken om te laden en lossen, wat volgens het aanwezige verkeersbord E1 ook is toegestaan. Heel vaak staan hier meerdere camionetten achter elkaar dubbel geparkeerd, even vaak staan ze deels op het fietspad of wordt het fietspad gebruikt voor het laden en lossen. Nu dit stuk Terlindenhofstraat enkele richtingsverkeer is wegens een bouwwerf in het begin van de straat, wordt ook regelmatig dubbel geparkeerd in de tegenrichting.
Zoals gezegd, officieel mag men daar stilstaan. Het laden en lossen van een zaak als een veilingshuis zal ook geen sinecure zijn, dus alle begrip dat de zaak gebruik maakt van deze mogelijkheid. Maar zoals het momenteel gebeurt, met het innemen van het fietspad en een constante stroom aan camionetten die er een aanzienlijk deel van de dag staan, is er geen veilige of aangename situatie voor weggebruikers. Deze situatie verdient enige aandacht om verdere problemen in de toekomst te vermijden.
Het probleem van dubbel parkeren in de Terlindenhofstraat is recent niet gemeld bij het klantenteam of de dienst mobiliteit.
We zullen een onderzoek opstarten bij de dienst mobiliteit om te bekijken wat mogelijk is op het gebied van parkeren en stationeren. De situatie ter plekke moet daarvoor gedurende een langere periode bestudeerd worden. Er zal hiervoor ook een gesprek aangegaan moeten worden met de handelaars om de behoeften voor het laden en lossen in kaart te brengen. Hierbij kan gezocht worden naar een betere afstemming van de dagen en uren dat er door verschillende handelaars geladen en gelost moet worden om de beperkte openbare ruimte optimaal te benutten. Indien er echter nood blijkt aan extra laad- en loszones, zullen de mogelijkheden verder onderzocht worden.
Op korte termijn zullen we verhoogd politietoezicht aanvragen om een zicht te krijgen op de ernst van het probleem en daar waar het verkeersreglement overtreden wordt, dit ook aan te pakken.
Ik kan u zeggen dat, wat Tanger betreft, er in 2012 afspraken zijn gemaakt tussen het district, de stad en de winkel. Er werd afgesproken dat de winkel maximum 3 keer per dag bevoorraad mag worden langs de Terlindenhofstraat tussen 10u en 15u. Hiervoor dienden ze uiteraard een stedenbouwkundige vergunning voor aan te vragen. Ook hier wordt politietoezicht voor aangevraagd.
Raadslid De Cock
Schepen, dank u wel voor uw antwoord. Ik denk dat het enigste is dat we kunnen doen, het probleem wat in kaart brengen. Politietoezicht, ik denk dat het wel veel kan doen. En achterhalen hoe het probleem juist zit. Als er een probleem is, dat we dat ook aanpakken. Ik zeg het, die winkels moeten natuurlijk ook bevoorraad worden. Ik zou ook niet goed weten, hoe ze het anders moeten doen. Ik weet ook geen oplossing, maar een afspraak rond venstertijden, een maximumtijd per dag kan daar wel soelaas bieden. En zeker dan ook afspraken maken rond het niet innemen van voetpad en fietspad, daar gaan we al veel mee geholpen zijn. Ik kijk alvast uit naar de resultaten van het onderzoek.
wo 20/10/2021 - 09:46Enkele maanden geleden vroeg ik via een schriftelijke vraag wat informatie op rond de openbare straatverlichting in Merksem en meer bepaald naar het percentage slimme verlichting. Als antwoord kreeg ik dat 0% van onze straatverlichting 'slim' is. Slimme verlichting kan ervoor zorgen dat we minder branduren hebben en dat er zo ook minder lichtvervuiling is. Misschien wordt het dan ook wel eens tijd om over slimme verlichting in ons district te gaan nadenken. Een mogelijke opportuniteit om dit te gaan uittesten zou wel eens de Gaston Berghmansdreef kunnen zijn. Deze wordt binnenkort heraangelegd en de verlichting van de dreef was bij de gebruikers, en in het bijzonder bij de jeugd, altijd al een zeer belangrijk punt. We zouden bij de heraanleg kunnen kiezen om gebruik te maken van geconnecteerde openbare verlichting zoals men dat heeft gedaan binnen het project Nachtraven van de stad Mechelen.
In dit project werden verschillende sensoren aangebracht op de verlichtingspaden. Die sensoren detecteren de fietsers en de intensiteit. Zo branden de lampen maar voor 20% vanaf het ontsteken van de straatverlichting tot het doven ervan. Als iemand onder een verlichtingspaal komt, zal deze en de volgende lantaarn op 100% branden en zo volgt de verlichting eigenlijk de voorbijgangers. Wanneer de sensoren merken dat er plots veel meer gebruikers zijn, gaat de verlichting op 100% blijven branden en valt de volgverlichting tijdelijk uit.
Graag had ik gehoord van het college of de technologie van slimme geconnecteerde verlichting al overwogen werd tijdens de opmaak van de plannen voor de heraanleg van de Gaston Berghmansdreef en of dat het college bereid is te onderzoeken of het hier mogelijk is.
Districtsraadslid Sander Rottiers houdt zijn interpellatie.
Tussenkomsten van districtsraadsleden Jan Dumon, Bert Meuwis, Tristan Faes en Philippe Elst.
Districtsschepen Gilbert Verstraelen geeft antwoord.
Wederwoord van districtsraadslid Sander Rottiers.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
di 28/09/2021 - 13:32Online communicatie en digitale dienstverlening wordt steeds meer en meer de norm. Toch mogelijk we het belang van offline communicatie niet uit het oog verliezen. Ondanks dat alles online terug te vinden is, wordt de juiste informatie niet altijd gevonden door zij die er naar op zoek zijn. Een goed voorbeeld dat ik geregeld tegenkom is het feit dat Merksemnaren een probleem opmerken in hun buurt, zoals een kapot verkeersbord, straatverlichting dat overdag aan is, sluikstort,.. maar niet weten waar ze het moeten melden. Niet iedereen is op de hoogte van het online meldingsformulier van de stad en dat is jammer. Hoe meer en hoe sneller meldingen gemaakt worden, hoe beter!
Daarom wou ik voorstellen om in een volgende editie van het MXM-magazine ruimte te voorzien om het melden van allerlei zaken via het webformulier verder te gaan promoten bij onze inwoners én om ook een 'fysieke' meldingskaart toe te voegen. Zo kunnen mensen die nog niet helemaal mee zijn in de digitale wereld via dit kaartje een melding maken en binnenbrengen in de brievenbus van het districtshuis. Door het grote bereik van ons MXM-magazine kunnen we dat meldingsformulier online echt nog meer bekend maken en ook de fysieke meldingskaart zal mensen aanmoedigen nog sneller iets te melden.
Graag had ik vernomen of het college te vinden is voor mijn voorstel.
Districtsraadslid Sander Rottiers houdt zijn interpellatie.
Tussenkomst van districtsraadslid Bert Meuwis.
Districtsburgemeester Luc Bungeneers geeft antwoord.
Wederwoord van districtsraadslid Sander Rottiers.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
di 28/09/2021 - 13:34Mijnheer de schepen, geachte collega’s,
Het zal niemand ontgaan zijn: op 2 september was het voor de zoveelste keer prijs op de Bredabaan.
Een vrachtwagen, op weg naar Merksem Dok, kwam in botsing met een tram. Gevolg: ontspoorde tram, en lange vertragingen. Ditmaal was het gelukkig een ongeval zonder al te zware gevolgen, maar we maakten reeds anders mee. Denk maar aan het zwarte punt aan de Deurnsebaan, dat ook in de gemeenteraad reeds ter sprake kwam.
U stelt in uw bestuursakkoord dat de zone Dok belangrijk is voor de Merksemse industrie, wat ik zeker niet zal tegenspreken. De combinatie van industrie en het daaruit voortvloeiende vrachtvervoer met de zorg voor verkeersveiligheid, die we hier vanzelfsprekend allemaal delen, roept enkele vragen op.
Districtsraadslid Tristan Faes houdt zijn interpellatie.
Tussenkomsten van districtsraadsleden Karin Staes, Bert Meuwis en Philippe Elst.
Districtsschepen Jari Frensch geeft antwoord.
Wederwoord van districtsraadslid Tristan Faes.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
di 28/09/2021 - 13:35