Door de werken voor de Oosterweelverbinding en het Masterplan 2020 is de kanaalzone in volle verandering. Zo werd reeds de Gabriël Theunisbrug verhoogd, de Ingenieur Mennesbrug vervangen door een fietsersbrug en de Kempische Vaart aan de IJzerlaan terug opengelegd. Door deze ingrepen moest in 2006 bouwgrondstoffenproducent Dranaco NV haar terreinen op de linkeroever van het Albertkanaal verlaten.
In 2018 kreeg Dranaco NV van de Vlaamse Waterweg een zone op de rechteroever toegewezen. Sinds de vastlegging van het gewestplan is deze zone ter hoogte van de bocht van het Albertkanaal ingetekend als industriezone. De directe verbinding met het water maakt de zone een aantrekkelijke zone voor watergebonden economische activiteiten.
Nu heeft Dranaco NV een vergunningsaanvraag ingediend om op deze site een betoncentrale te bouwen. De nodige grondstoffen (zand, grind & cement) plant Dranaco per schip aan te voeren. Het beton wordt met betonmixers over de weg afgevoerd.
Hoewel de zone wellicht zeer geschikt is voor Dranaco om haar activiteiten te ontplooien, zijn er bepaalde aspecten die ook vragen oproepen. Er rijzen gegronde bezorgdheden over de impact op de directe omgeving.
Dat geldt in het bijzonder voor de sportcluster van FC Merksem en Antwerp Giants. Het is niet duidelijk wat de impact van opwaaiend stof kan zijn op zowel de infrastructuur als op de vaak jeugdige spelers. De zandheuvels zullen boven de geplande schutmuren uitkomen en dit in combinatie met de typische belgische Zuid-Westen wind vreest men bij de sportclubs voor overlast.
Daarnaast brengt de betoncentrale ook veel wegverkeer met zich mee. Dranaco schat dat er zo’n 143 vrachtwagens per dag zullen op- en afrijden. Die vrachtwagens zullen de fietsostrade moeten kruisen die langs de carettestraat loopt.
Los van de economische overwegingen biedt de vergunningsprocedure ook de ruimte om deze elementen mee te nemen in de overweging die de deputatie binnenkort moet maken.
Ik heb daarom volgende vragen voor het college:
Hoe lang heeft het college weet van deze plannen?
Hoe verhoudt dit zich tot de opmaak van het Masterplan voor Merksem Zuid?
Deelt het college de bezorgdheid over eventuele impact op de omgeving, FC Merksem en het kruisen van de fietsostrade in het bijzonder?
Welke stappen zal het districtscollege nog ondernemen om de eventuele impact beperken?
Welke oplossingen ziet het districtscollege?
Districtsraadslid Bert Meuwis houdt zijn interpellatie.
Tussenkomsten van districtsraadsleden Mostafa Nassali, Philippe Elst, Arben Gashi en Tristan Faes
Districtsschepen Jari Frensch geeft antwoord.
Wederwoord van districtsraadslid Bert Meuwis.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
wo 08/12/2021 - 13:30