Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
De districtsraad vergaderde op 28 oktober 2021.
De districtsraad keurt de notulen van 28 oktober 2021 goed.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de maand oktober 2021 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 Ā§1 1Ā° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 Ā§2 1Ā° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Leveren van bomen voor invulling en aanplanting op diverse plaatsen Boomkwekerijen M. van den Oever & Zonen BV |
6.697,40 EUR | 4005470656 | 5074000000 | Zitting 14 oktober 2021 Jaarnummer 246 |
Leveren van bomen voor invulling en aanplanting op diverse plaatsen Boomkwekerijen M. van den Oever & Zonen BV | 1.161,43 EUR | 4005470656 | 5074000000 | Zitting 14 oktober 2021 Jaarnummer 246 |
Leveren van vaste planten en heesters voor invulling en aanplanting op diverse locaties Boot & Dart Boomkwekerijen BVBA | 46.444,47 EUR | 4005470658 | 5074000000 | Zitting 14 oktober 2021 jaarnummer 247 |
Leveren van vaste planten en heesters voor invulling en aanplanting op diverse locaties Boot & Dart Boomkwekerijen BVBA | 2.370,00 EUR | 4005470658 | 5074000000 | Zitting 14 oktober 2021 jaarnummer 247 |
Levering van cortenstaal Hof van Roosendael Frans Agro BV | 10.040,58 EUR | 4005472216 | 5074000000 | Zitting 28 oktober 2021 jaarnummer 261 |
De districtsraad keurde op 25 april 2019 (jaarnummer 42) het huishoudelijk reglement goed voor de bepalingen die op de districtsraad van toepassing zijn.
De Vlaamse Regering keurde op 16 juli 2021 het 'Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie' goed. De mogelijkheid om digitaal te vergaderen wordt formeel verankerd in dit decreet.
Naar aanleiding van de goedkeuring van het 'Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie' dient het huishoudelijk reglement te worden aangevuld met een omschrijving over de omstandigheden waarin digitaal vergaderd kan worden.
Door een addendum toe te voegen, voldoet het huishoudelijk reglement van het district Merksem aan deze nieuwe vereiste.
Deze bepaling werd aan het Decreet Lokaal Bestuur toegevoegd na goedkeuring van het Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie.
De districtsraad Merksem keurt het addendum 'Organisatie van raads- en raadscommissievergaderingen in een digitale omgeving' bij het huishoudelijk reglement district Merksem goed voor de bepalingen die op de districtsraad en de districtsraadscommissie van toepassing zijn.
Tussenkomst raadslid Tristan Faes
Op 8 januari 2019 vond de installatievergadering van de districtsraad plaats en werd de voorzitter van
de districtsraad verkozen aan de hand van een akte van voordracht.
Het districtscollege stelt een planning op voor de vergaderdata van de districtsraad en de bestendige
raadscommissie.
Artikelen 18-19, 37 Ā§5, 126-127 van het Decreet lokaal bestuur. De districtsraad vergadert zo dikwijls als de
zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar. De voorzitter van de
districtsraad beslist tot bijeenroeping van de districtsraad en stelt de agenda van de vergadering op.
Het huishoudelijk reglement bepaalt de nadere regelen inzake de samenstelling en de werkwijze van de
commissie. Artikel 6 van het Basisreglement Bestuurlijke organisatie stad Antwerpen goedgekeurd door de
gemeenteraad op 25 februari 2019 (jaarnummer 130) bepaalt dat de oproeping van de raadscommissies digitaal
worden verzonden. De oproeping bevat naast de uitnodiging ook de dagorde en de verwijzingen naar de
ontwerpbesluiten die raadpleegbaar zijn op het digitaal besluitvormingsplatform, de dagorde van de
commissie(s) en de eventuele dossiers waarop de ontwerpbesluiten betrekking hebben.
De districtsraad neemt kennis van volgende vergaderdata voor 2022.
Districtsraadscommissie | |
Maandag | 24 januari 2022 |
Maandag | 21 februari 2022 |
Maandag | 21 maart 2022 |
Maandag | 25 april 2022 |
Maandag | 16 mei 2022 |
Maandag | 20 juni 2022 |
Maandag | 19 september 2022 |
Maandag | 24 oktober 2022 |
Maandag |
21 november 2022 |
Maandag | 19 december 2022 |
Districtsraad | |
Donderdag | 27 januari 2022 |
Donderdag | 24 februari 2022 |
Donderdag | 24 maart 2022 |
Donderdag | 28 april 2022 |
Donderdag | 19 mei 2022 |
Donderdag | 23 juni 2022 |
Donderdag | 22 september 2022 |
Donderdag | 27 oktober 2022 |
Donderdag | 24 november 2022 |
Donderdag | 22 december 2022 |
Volgens artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
De huidige samenwerkingsovereenkomst met vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem loopt af op 31 december 2021. Daarom moet er een nieuwe overeenkomst afgesloten worden die een aantal specifieke bepalingen bevat die op de samenwerking tussen stad Antwerpen en de vzw van toepassing zijn.
De samenwerkingsovereenkomst bepaalt onder andere welke doelstellingen en resultaten moeten worden nagestreefd door de vzw en welke middelen de vzw hiervoor krijgt. De samenwerkingsovereenkomst bepaalt onder meer ook hoe de wederzijdse samenwerking dient te verlopen in termen van planning, rapportage, evaluatie, intern controlesysteem, et cetera. Ook bevat de overeenkomst de belangrijkste principes van samenwerking, die identiek zijn voor alle leden van de groep stad Antwerpen.
De samenwerkingsovereenkomst zal, na advies van de districtsraad, ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad en de algemene vergadering van de vzw lokaal cultuurbeleid district Merksem.
Artikel 247 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat tussen de gemeente en de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting een samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten voor de uitvoering van de toevertrouwde taken van gemeentelijk belang.
De gemeenteraad besliste op 25 februari 2008 (jaarnummer 318) tot de omvorming van de acht bestaande vzwās financieel beheer van de cultuurcentra tot acht vzwās lokaal cultuurbeleid.
Op 16 december 2013 (jaarnummers 787) keurde de gemeenteraad de omvorming conform het Gemeentedecreet en de juridisch-technische statutenwijziging van de vzw lokaal cultuurbeleid district Merksem goed.
Op 15 december 2014 (jaarnummer 949) besliste de gemeenteraad tot de verderzetting van de werkzaamheden van de vzw's als eva-vzw en keurde de gemeenteraad de nieuwe statuten van de eva-vzw lokaal cultuurbeleid district Merksem goed. De rechten en plichten van zowel stad Antwerpen als de vzw dienen te worden geconcretiseerd in een samenwerkingsovereenkomst.
De huidige samenwerkingsovereenkomst van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 mei 2015 (jaarnummer 264). De gemeenteraad keurde op 25 maart 2019 (jaarnummer 246), 16 december 2019 (jaarnummer 745) en 14 december 2020 (jaarnummer 738) de verlenging van deze overeenkomst goed. De samenwerkingsovereenkomst loopt af op 31 december 2021.
De districtsraad geeft positief advies over de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Antweren en vzw lokaal cultuurbeleid district Merksem, met een looptijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025, die rekening houdt met de specifieke kenmerken van de werking van de vzw lokaal cultuurbeleid district Merksem.
Artikel 246 Ā§ 4 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Volgens de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Antwerpen en vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem dient de begroting ter goedkeuring aan de districtsraad Merksem te worden voorgelegd.
De raad van bestuur van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem keurde op 12 oktober 2021 het actieplan en de begroting 2022 goed en legt deze ter goedkeuring voor aan de districtsraad Antwerpen en de Algemene Vergadering.
Het actieplan van het district wordt opgenomen in het geheel van het geĆÆntegreerde actieplan van het lokaal cultuur-/vrijetijdsbeleid van alle districten en het overkoepelend stedelijk beleid.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de stadsafgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem handelt overeenkomstig de instructies van de districtsraad. Dit betekent dat de districtsraad Merksem kennis moet nemen van de agenda van deze algemene vergadering en aan de stadsafgevaardigde of diens plaatsvervanger steminstructies moet geven.
De districtsraad Merksem geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde om alle punten van de agenda van de algemene vergadering van 8 december 2021 goed te keuren.
De goedgekeurde begroting wordt vervolgens ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid.
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 949) de nieuwe statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem goed.
Op 26 maart 2015 (jaarnummer 22) gaf de districtsraad positief advies over het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem, alsook over de wijziging van artikel 44 in de statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem.
Op 26 mei 2015 (jaarnummer 264) werd het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst en de wijziging van artikel 44 in de statuten aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.
Op 25 maart 2019 (jaarnummer 246) keurde de gemeenteraad de verlenging tot 31 december 2019 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 745) keurde de gemeenteraad de verlenging tot 31 december 2020 van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 14 december 2020 (jaarnummer 738) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2021 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Artikel 11 Ā§ 2 van de samenwerkingsovereenkomst voorziet dat de raad van bestuur, overeenkomstig de toepasselijke wetgeving, de jaarrekening vaststelt en vervolgens de vastgestelde rekening ter goedkeuring voorlegt aan de districtsraad, uiterlijk op 30 juni die volgt op het boekjaar waarop de jaarrekening betrekking heeft. In het districtsraadsbesluit dat wordt opgemaakt ter goedkeuring van de jaarrekening dienen ineens de steminstructies te worden opgenomen voor de algemene vergadering waarop de jaarrekening zal worden goedgekeurd.
In het kader van het decreet lokaal cultuurbeleid stelt de stad een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. āIedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooienā is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.
De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokale cultuurbeleid.
De stad Antwerpen is lid van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem. Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 166) werd de heer Gilbert Verstraelen aangeduid als afgevaardigde namens de stad in de algemene vergadering.
Met het bericht van 3 november 2021 meldt de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem dat op 8 december 2021 een algemene vergadering zal plaatsvinden met de volgende agendapunten:
De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal
Cultuurbeleid district Merksem van 8 december 2021:
De districtsraad keurt het actieplan 2022 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem goed.
De districtsraad keurt de begroting 2022 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem goed.
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem alle punten van de agenda goed te keuren.
De Komiteitstraat in het district Merksem:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. Deze inkomende dossiers worden apart behandeld. De Komiteitstraat 52 is een van de inkomende dossiers.
Op 24 februari 2021 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Komiteitstraat ter hoogte van huisnummer 52. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft de Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. MPA stelt voor om te opteren voor markeringen aan de inrit van de aanvrager. Links en rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 52 worden er volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Komiteitstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 7 december 2018 (jaarnummer 10907).
Tijdens de raadscommissie van juni 2021 vroeg ik meer informatie over de sluitingen van de schoolsporthallen tijdens de vakantieperiodes. Er werd toen gezegd dat de scholen en schoolgemeenschappen deze periodes van sluitingen bepalen en dat dit in het verleden moeilijke onderhandelingen waren voor het openstellen van de schoolsporthallen.
Deze moeilijke onderhandelingen zijn nu al jaren geleden en de bezorgdheden van toen zijn nu mogelijks na al die jaren van de baan. Daarom lijkt de tijd nu wel rijp om opnieuw met de scholen en schoolgemeenschappen in gesprek te gaan over een mogelijke uitbreiding van het openstellen van hun schoolsporthallen.
Het inderdaad nog niet zo lang geleden dat u die vraag gesteld heeft. Maar toen heb ik ook gezegd dat dit een bovenlokale materie is en dat wij daar als district niet in tussenkomen. Er is een permanent of toch een vrij regelmatig overleg tussen Sporting A en de scholen ook met het kabinet van sport van de stad Antwerpen en op die overleggen wordt er regelmatig over die zaken gesproken want we zijn natuurlijk allemaal geïnteresseerd om zo veel mogelijk sportinfrastructuur aan onze sporter ter beschikking te stellen
Maar nogmaals dat is een bovenlokale materie die volledig wordt georganiseerd door Sporting A die trouwens ook instaat voor de verdeling, de clubs aan te schrijven of toch te contacteren als er zich opportuniteiten voordoen om die clubs daarin te betrekken. Dat gebeurt zeer regelmatig, daar heb ik weet van, en daar wordt ook op de overleggen tussen de stad en de districten regelmatig over gesproken. Een directe invloed gaan we daar zeker niet op hebben omdat dit een bovenlokale materie is, maar achter de schermen wordt daar wel op toegekeken.
Raadslid Sander Rottiers:
Dank u wel voor uw antwoorden. Dat het een bovenlokale bevoegdheid is, wist ik zeker maar u kan als districtsschepen zeker aan de juiste mouw trekken maar als u zegt dat u het achter de schermen zal doen vertrouw ik daar op.
di 14/12/2021 - 13:10Onlangs heropende het CC van Merksem in een opgefrist jasje en een nieuwe naam. Schouwburg Noord is aangepast aan de moderne noden qua comfort in de zaal en qua techniek. Wat niet aangepast is, is de nood aan fietsenstalling aan de ingang van Schouwburg Noord. Bezoekers plaatsen nu hun fiets in het gras zonder dat men die aan een paal of fietsbeugel kan vastmaken, wat er toch voor zorgt dat cultuurliefhebbers niet met zo'n gerust hart hun fiets kunnen achterlaten tijdens een voorstelling.
Graag had ik van de schepen vernomen of er op korte termijn werk gemaakt wordt van een fietsenstalling in de dichte nabijheid van de ingang van Schouwburg Noord.
Bedankt voor uw vraag collega Rottiers.
De vraag naar fietsenstallingen voor Schouwburg Noord is ons niet onbekend. We onderzoeken samen met de Academie en de schouwburg waar dit ingericht kan worden op hun eigen terrein. Op het openbaar domein nabij de schouwburg is er onvoldoende ruimte om er fietsenstallingen te realiseren.
Raadslid Sander Rottiers:
Bedankt voor uw antwoord. Als ik even mag meegeven, er is een hele grote ondergrondse parking voor auto’s mogelijks kan daar wel iets gerealiseerd worden
di 14/12/2021 - 13:11Mijnheer de schepen,
zoals we weten is er sinds begin oktober een uitbreiding van de roze parkeerzone ingevoerd in Merksem, onder meer naar aanleiding van de komst van de hier al vaak besproken parkeertoren aan de Keizershoek.
In functie daarvan heb ik een korte vraag, die me reeds uit verschillende hoeken gesteld is.
In de nieuwe zone bevinden zich meerdere scholen, waarvan het personeel niet per definitie in ons district woont. Deze mensen werken al jaar en dag voor deze scholen en zien zich nu geconfronteerd met oplopende kosten.
Is er overwogen om voor deze mensen, die vaak weinig andere keuze hebben dan komen werken met hun wagen, een voordeeltarief te voorzien?
Bedankt voor uw vraag collega Faes.
Ik vind het opmerkelijk dat u hier aan ons komt vragen een uitzondering te maken op de regelgeving rond het bewonersparkeren voor het schoolpersoneel. Waarom enkel het schoolpersoneel en niet alle werknemers? Dat lijkt me toch een vreemde redenering.
Het bewonersparkeren is ingevoerd in Merksem om er voor te zorgen dat de Merksemse bewoners gratis een staanplek kunnen vinden voor hun wagen in hun eigen buurt en daarmee dus een voorrecht krijgen op automobilisten die buiten Merksem wonen en hier hun wagen kwijtwillen. Als we nu ineens gaan toelaten dat alle werknemers hier ook een bewonerskaart krijgen, dan mist deze maatregel totaal zijn doel. Niet alleen zal de parkeerdruk dan weer toenemen, maar daarmee zet je de mensen ook aan hun wagen meer te gebruiken in plaats van alternatieve, milieuvriendelijkere vervoersmodi op te zoeken. Dit lijkt me vandaag de dag echt niet de bedoeling.
Werknemers die in Merksem werken, kunnen hun wagen altijd kwijt op de daar voorziene P+R voor €1 per dag en zich dan verder bewegen met het openbaar vervoer of één van de vele deelsystemen.
Raadslid Tristan Faes:
Dank u wel voor uw antwoord. Ik heb ook helemaal niet gezegd gratis of aan dezelfde voordelen als de bewoners. Het antwoord van P&R had ik min of meer verwacht maar wat met vb voor mensen die in Hoogstraten wonen en naar hier moeten komen, ’s morgens een half uur vroeger moeten vertrekken en ja, ik ben helemaal pro openbaar vervoer, maar het moet ook dragelijk zijn voor de mensen die het moeten gebruiken maar ik noteer het en ik geef het door.
di 14/12/2021 - 13:13Geachte schepen,
Ook onze fractie vernam dat er een vergunningsaanvraag werd ingediend door de firma Dranaco voor de inrichting van een permanente betoncentrale op de Kop van Merksem. Gelet op de grote impact die de inrichting van zulke infrastructuur met zich meebrengt zijn mij als buurtbewoner heel wat bezorgdheden en vragen toegekomen.
Daarom had ik van u graag geweten:
- In de omgevingsaanvraag wordt melding gemaakt van 143 vrachtwagens die dagelijks door de wijk zouden rijden. Een wijk waar er nu al druk en zwaar verkeer is, dat enkel nog zal toenemen als de Vaartkaai in het kader van de Oosterweelwerken zal worden afgesloten. Bent u het met mij eens dat dit tot een problematische verkeerssituatie zou leiden in de buurt, maar ook daarbuiten?
- Deze buurt heeft reeds te kampen met de schadelijke gevolgen van de Ring en de industrie op de gezondheid in de buurt. Bent u het met mij eens dat extra vervuiling in de nabijheid van bewoning en de sportcluster een slechte combinatie is?
- In het bestuursakkoord wordt terecht gepleit voor een maximale ontwikkeling van de Kanaalzone en de Merksemse dokken die onze economische motoren zijn en zorgen voor tewerkstelling. Bent u het met mij eens dat op deze site andere mogelijkheden zijn die meer tewerkstelling garanderen dan de vooropgestelde 20 jobs door Dranaco?
- Een andere vorm van ondernemerschap zou kunnen zorgen voor een andere dynamiek in de buurt. Bent u het met mij eens dat dit de sociale controle en het veiligheidsgevoel in de buurt meer ten goede zou komen?
- Bent u bereid om stappen te ondernemen zodat de plannen om van Merksem Zuid een leefbare buurt te maken niet worden gehypothekeerd?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Deze mondelinge vraag wordt samen behandeld met de interpellatie van raadslid Meuwis: Vergunningsaanvraag Dranaco NV, Carrettestraat
Het volledig debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
di 14/12/2021 - 13:14Door de werken voor de Oosterweelverbinding en het Masterplan 2020 is de kanaalzone in volle verandering. Zo werd reeds de Gabriël Theunisbrug verhoogd, de Ingenieur Mennesbrug vervangen door een fietsersbrug en de Kempische Vaart aan de IJzerlaan terug opengelegd. Door deze ingrepen moest in 2006 bouwgrondstoffenproducent Dranaco NV haar terreinen op de linkeroever van het Albertkanaal verlaten.
In 2018 kreeg Dranaco NV van de Vlaamse Waterweg een zone op de rechteroever toegewezen. Sinds de vastlegging van het gewestplan is deze zone ter hoogte van de bocht van het Albertkanaal ingetekend als industriezone. De directe verbinding met het water maakt de zone een aantrekkelijke zone voor watergebonden economische activiteiten.
Nu heeft Dranaco NV een vergunningsaanvraag ingediend om op deze site een betoncentrale te bouwen. De nodige grondstoffen (zand, grind & cement) plant Dranaco per schip aan te voeren. Het beton wordt met betonmixers over de weg afgevoerd.
Hoewel de zone wellicht zeer geschikt is voor Dranaco om haar activiteiten te ontplooien, zijn er bepaalde aspecten die ook vragen oproepen. Er rijzen gegronde bezorgdheden over de impact op de directe omgeving.
Dat geldt in het bijzonder voor de sportcluster van FC Merksem en Antwerp Giants. Het is niet duidelijk wat de impact van opwaaiend stof kan zijn op zowel de infrastructuur als op de vaak jeugdige spelers. De zandheuvels zullen boven de geplande schutmuren uitkomen en dit in combinatie met de typische belgische Zuid-Westen wind vreest men bij de sportclubs voor overlast.
Daarnaast brengt de betoncentrale ook veel wegverkeer met zich mee. Dranaco schat dat er zo’n 143 vrachtwagens per dag zullen op- en afrijden. Die vrachtwagens zullen de fietsostrade moeten kruisen die langs de carettestraat loopt.
Los van de economische overwegingen biedt de vergunningsprocedure ook de ruimte om deze elementen mee te nemen in de overweging die de deputatie binnenkort moet maken.
Ik heb daarom volgende vragen voor het college:
Hoe lang heeft het college weet van deze plannen?
Hoe verhoudt dit zich tot de opmaak van het Masterplan voor Merksem Zuid?
Deelt het college de bezorgdheid over eventuele impact op de omgeving, FC Merksem en het kruisen van de fietsostrade in het bijzonder?
Welke stappen zal het districtscollege nog ondernemen om de eventuele impact beperken?
Welke oplossingen ziet het districtscollege?
Districtsraadslid Bert Meuwis houdt zijn interpellatie.
Tussenkomsten van districtsraadsleden Mostafa Nassali, Philippe Elst, Arben Gashi en Tristan Faes
Districtsschepen Jari Frensch geeft antwoord.
Wederwoord van districtsraadslid Bert Meuwis.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
wo 08/12/2021 - 13:30