Terug
Gepubliceerd op 02/06/2021

2021_MV_00056 - Mondelinge vraag van raadslid Karin Staes: Tijdelijke Ring Oosterweel

districtsraad Merksem
do 22/04/2021 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Dominique Kums, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2021_MV_00056 - Mondelinge vraag van raadslid Karin Staes: Tijdelijke Ring Oosterweel 2021_MV_00056 - Mondelinge vraag van raadslid Karin Staes: Tijdelijke Ring Oosterweel

Motivering

Indiener(s)

Karin Staes

Gericht aan

Jari Frensch

Tijdstip van indienen

wo 21/04/2021 - 15:04

Toelichting

In het kader van de Oosterweelverbinding start deze zomer de voorbereiding voor de bouw van een tijdelijke ringweg vanaf de Masurebrug in Merksem tot aan de Turnhoutsebaan in Deurne. Het gaat om een bypass van vijf kilometer en een werfzone. Die tijdelijke constructie is nodig om het viaduct af te breken en de Oosterweelverbinding te bouwen.

Oosterweel kondigt zich aan als een gigantische werf. Dat er daarbij tijdelijke maatregelen moeten worden genomen om de werken te kunnen uitvoeren, zonder alle verkeer onmogelijk te maken, is logisch.

De plannen die daarvoor nu voorliggen zijn niet min. Het gaat zowaar om een autostrade recht voor de deur van de buurtbewoners. Bovendien verdwijnen er aanzienlijke stukken groene buffer, wat voor lawaaioverlast en zichtkwaliteit bijzonder slecht is.

De Tijdelijke Ring zal ook in ons district een grote impact hebben. Zo komt deze ter hoogte van de wijk Ijskelder-Blijvoort-Winterling op 75 meter van de woningen te liggen en ter hoogte van de Bergen-op-Zoomlaan zelfs op 30 meter! Er zal ook heel wat groen gekapt worden.

Bovendien zal er veel verkeershinder ontstaan omdat de Vaartkaai afgesloten wordt. Niet alleen werfverkeer zal voor bijkomende hinder zorgen. Ook het ’gewoon‘ verkeer zal door het afsluiten van de Vaartkaai het  onderliggend wegennet zwaar belasten.

Onze fractie begrijpt niet waarom het district haar inwoners nog niet heeft geïnformeerd over de impact van deze tijdelijke maatregelen. We spreken tenslotte over een periode van om en bij de 10 jaar. Noch op haar Facebookpagina, noch op haar website, noch in het officiële magazine van het district Merksem is een spoor terug te vinden... Ondertussen wordt er wel via verschillende kanalen reclame gemaakt om het toekomstige Ringpark Groenendaal te verkennen. Het is mooi om je inwoners te laten dromen van een verre toekomst. Nog beter zou het zijn om degelijk te communiceren over de nabije toekomst. Inwoners hebben het recht om te weten wat hen te wachten staat. Bovendien is een degelijke communicatie noodzakelijk om in dialoog te kunnen gaan met betrokken bewoners.

- Is het bestuur alsnog van plan om haar inwoners te informeren over de plannen voor een Tijdelijke Ring?

- Zo ja, op welke manier zal ze dat doen? 

Dat de werken aan Oosterweel overlast zullen meebrengen, is niet te vermijden. Maar we kunnen als district er wel voor ijveren dat ze tot een minimum beperkt blijven. Het plan dat nu voorligt, betekent dat mensen in de aanpalende wijken jarenlang met ernstige overlast te maken krijgen. Degelijke en hoge bermen en schermen plaatsen, het rooien van bomen tot een minimum beperken, op cruciale punten meetpunten installeren om luchtkwaliteit, geluid en trillingen te monitoren zijn een paar voorbeelden van minder-hinder-maatregelen. Ik vernam gisteren op een online-buurtvergadering over de Tijdelijke Ring, dat Lantis binnenkort met betrokken districten rond de tafel gaat zitten.

- Welke maatregelen zal het districtscollege naar voor schuiven om de leefbaarheid te verhogen? 


Bespreking

Antwoord

Antwoord door districtsschepen Jari Frensch

Bedankt voor uw vraag collega Staes, 

De werken aan de Oosterweelverbinding zijn inderdaad niet niets. Ik begrijp dan ook maar al te goed dat dit enorm veel inspanning vraagt van de bewoners. Ik ben blij te lezen dat u dat ook begrijpt en inziet dat deze werken onvermijdelijk overlast zullen meebrengen en dat dit inderdaad goed gecommuniceerd moet worden naar de inwoners toe. De Bypass, of de tijdelijke ring, is een nodige ingreep om de werken voor de insleuving en de overkapping van de ring waar te kunnen maken. Tevens zal deze tijdelijke ingreep ervoor zorgen dat er tijdens de werken een stabiele en veilige werfsituatie gecreëerd zal worden. Het doorgaand verkeer zal hierdoor op snelwegniveau blijven en niet afgewikkeld worden op het onderliggend wegennet van de Merksemse woonwijken. Iets dat we, vanuit het Merksemse districtsbestuur toch absoluut willen vermijden. Ook zal hierdoor de uiteindelijke bouwtijd onder controle gehouden worden om zo de ringparken te kunnen realiseren in de toekomst. 

Wat de communicatie betreft, die wordt gedaan door Lantis, de bouwheer, zelf en moet inderdaad nog op kruissnelheid komen  en dit wanneer de plannen definitief zijn.  De vergunning voor de werken van de bypass moet immers nog aangevraagd worden.

 Wanneer  wij, het district,  van hen informatie krijgen voor het grote publiek, zullen wij die ook verspreiden via   onze website en andere kanalen, zodat steeds de meest recente  en juiste informatie  beschikbaar is. Het is echter niet de taak van het district om plannen, die nog niet definitief zijn, te delen. Dit zorgt enkel voor verwarring en onnodige ongerustheid. Dat begrijpt u hopelijk toch. We hebben dan ook aan Lantis zelf gevraagd om, naar aanleiding van uw vraag, ons een antwoord te bezorgen over hun communicatietraject. Zij schrijven ons dit:  

“De bouwheer van de Oosterweelverbinding, Lantis, heeft een zeer uitgebreid communicatietraject uitgezet over de tijdelijke ring of Bypass, alsook over de gehele Oosterweelwerken. U schept hier de sfeer dat er geen enkele communicatie is geweest, terwijl er net zeer snel gecommuniceerd is geweest: in het kader van de omgevingsvergunning konden alle bewoners al kennis nemen van alle plannen van de Oosterweelverbinding, ze konden ook bezwaar indienen. 

Al vlak na het verlenen van de vergunning ( dat was eind november), heeft Lantis in december 2020 het eerste webinar georganiseerd over de werken en over die Bypass,  voor de wijk Rietschoorvelden. Dit was met plannen die zelfs nog niet volledig klaar waren en nog volop “work in progress” waren. Er is dus zelfs niet gewacht met communiceren over de impact van de werken en de Bypass tot er plannen waren die richting vergunning zouden gaan. (U was trouwens, even terzijde, reeds op de hoogte van deze communicatie, mevrouw Staes, aangezien uw collega, Arben Gashi, mij hier een vraag over stelde op de districtsraad van 25 februari).
 Volgende week (27/4) is er alweer een nieuw webinar, specifiek voor de Merksemse wijken. (Ik dacht dat alle distrctsraadsleden daar ook voor uitgenodigd zijn.) Ook worden ondertussen bedrijven in de omgeving van de werken geïnformeerd (22/4). Ook dit heb ik toen in februari reeds aangehaald in het antwoord op de vraag van meneer Gashi.

Daarnaast bekijkt Lantis hoe en vanaf wanneer er terug fysiek naar de buurten kan gegaan worden met informatie. Corona is wat buurtinformatie betreft allerminst een geschenk – uiteraard beseffen wij, Lantis zijnde, ook dat niet elke bewoner geïnformeerd wordt met een webinar, maar zolang de coronaregels ons geen andere mogelijkheid bieden, moeten we roeien met digitale riemen. 

Lantis komt op 6 mei  naar het districtscollege, en dit zal zeker niet de eerste en enige keer zijn. Het districtscollege krijgt toelichting over de details van de werken (op korte termijn) en kan bezorgdheden en opportuniteiten meegeven. (Het spreekt voor zich dat daar ook de communicatie aan bod zal komen.)
Ook is er reeds 2 maanden geleden een gezamenlijke raadscommissie geweest met toelichting door Lantis over deze Bypass. (Lantis heeft ons ook ter info meegegeven dat u daar geen vraag hebt gesteld, mevrouw Staes). Ook dit zal niet de eerste of laatste themacommissie zijn.

Dat was het antwoord van Lantis. U vraagt ook naar welke maatregelen er zullen getroffen worden door Lantis tijdens de werken. Dit is ook aan bod gekomen op diezelfde themacommissie. Maar ik zal ze hier nog even herhalen:   Er zal   op die tijdelijke ring een snelheidsverlaging gebracht worden van  100km/u naar 70km/u, die effect zal hebben op geluidshinder. Ook zullen er geluidschermen geplaatst worden van 4 meter hoog. Dit zijn beide maatregelen die nu niet aanwezig zijn maar er dus wel zullen komen. Bovendien onderzoekt Lantis of dat voldoende is en dat voldoende blijft.  Als uit onderzoek blijkt dat dit niet zo is, kan dit bijgestuurd worden. Lantis voert dus constante monitoring uit op verschillende parameters: lucht, geluid, grondwater, mobiliteit en verkeer…

Een leefbare buurt, ook tijdens de werken, zal het uitgangspunt zijn van de vergunning die Lantis tijdens de zomer zal indienen. Waar mogelijk wil Lantis al starten met de realisatie van deeltjes van de Ringparken en/of andere tijdelijke leefbaarheidsmaatregelen. Ook hier zullen we als districtsbestuur uiteraard bij betrokken worden, en zullen we kijken welke samenwerkingen mogelijk zijn tussen Lantis en het district om reeds tijdelijke of definitieve maatregelen te nemen die de leefbaarheid van Merksem ten goede zal komen. 

Hopelijk heb ik hiermee al uw vragen beantwoord. 

Districtsraadslid Staes

Dank u wel. Langs de ene kant zegt u, we kunnen nog niet communiceren, want we hebben nog niet alle informatie, wat dat wel vreemd is want volgende week is er een webinar gepland. Dat is dan wel kort dag, dacht ik dan, aan de andere kant zeg je dan, het district heeft al wel gecommuniceerd. Met andere woorden met de bewoners van de Rietschoorvelden, zodanig dat ze bezwaar konden indienen. Om te beginnen, waarom alleen naar die bepaalde groep, waarom alleen naar de mensen van Rietschoorvelden. Dat is mijn eerste bedenking. Dan zegt u ook van ja, de raadsleden zijn op de hoogte gebracht, u bent op de hoogte gebracht. Maar het gaat niet om mij persoonlijk of de raadsleden, het gaat om de inwoners van Merksem. Daar gaat mijn vraag over. Hoe komt het dat dit bestuur op geen enkele manier, haar inwoners heeft gezegd dat er binnenkort een tijdelijke ring zal gebouwd worden en dat daar wel de nodige hinder aan vasthangt. Daar gaat het over. Waarom speelt u dat toch altijd zo persoonlijk? Ik was inderdaad aanwezig. Want u zegt: jij hebt geen vraag gesteld. Nee ik heb geen vraag gesteld, maar iemand van mijn fractie heeft dat wel gedaan. Wij spreken onder elkaar af. Trouwens het was Arben Gashi die de vraag gesteld heeft. Die heeft er toch nu geen officieel antwoord op gekregen. Misschien kan u dat ook eens aan Lantis meegeven. Dus ik blijf op mijn honger zitten, mijn vraag ging echt over het informeren van inwoners, niet over het informeren van raadsleden. Of een groep. Die tijdelijke ring dat gaat een impact hebben op heel Merksem. En ik vind dat inwoners het recht hebben om dat te weten en dat daar mag over gecommuniceerd worden. Ik heb de indruk, dat het bestuur, als het over een goednieuwsshow gaat, alle registers opentrekt: begin maar al te dromer over het Ringpark Groenendaal. Maar als het over een moeilijke boodschap gaat, is het kop in kas en dan zijn de inwoners niet op de hoogte. En dan wat betreft het antwoord op mijn vraag: wat gaat het college naar voren schuiven. U praat altijd over Lantis, maar mijn vraag was: heeft het college al nagedacht welke concrete voorstellen het gaat doen, wanneer het gaat samenzitten met Lantis? Je moet toch al een lijstje hebben met dingen die jullie als district willen om hier de leefbaarheid te verhogen. Het stuk waar het over gaat in Merksem. Ik kan zo een aantal dingen geven, moest ik in het bestuur zitten, en dat heb ik niet gehoord. Sorry, ik heb weinig zinvolle antwoorden gekregen.
wo 12/05/2021 - 09:31