Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
De districtsraad vergaderde op 25 november 2021.
De districtsraad keurt de notulen van 25 november 2021 goed.
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Er werden aanvragen ingediend voor de plaatsing van publieke laadpalen. Er werden 16 aanvragen goedgekeurd. Naar aanleiding hiervan werden 15 locaties geselecteerd.
MPA AG legt nu de goedkeuring voor de verschillende locaties en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties:
District Antwerpen
District Berchem
District Borgerhout
District Deurne
District Merksem
District Wilrijk
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien.
Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken, zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over de locatie die op het grondgebied van het district Merksem ligt:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Publieke laadpalen' voor het deel dat op het grondgebied van het district Merksem ligt.
Op 17 oktober 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Beukenhofstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Beukenhofstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 19 maart 2021 (jaarnummer 2337).
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het aanvullend verkeersreglement wordt ook aangepast aan de huidige toestand in de straat.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Kastanjeboomplein in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 4 mei 2016 (jaarnummer 3992).
Tussenkomst raadslid Karin Staes
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Volgens artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Maatschap BUUR – Latz – Greisch - SWP maakte een voorontwerp op voor de projectcontour en een visienota voor het studiegebied.
Ringpark Groenendaal heeft de ambitie de metropolitane oversteek over het kanaal te maken en zo het noordelijke sluitstuk te vormen van de Ringparken én de laatste schakel in de ecologische verbinding tussen het ringlandschap en het groengebied Oude Landen.
Het eerste parkdeel is een gigantische overkapping van maar liefst 17 ha en vormt een bovenlokaal park met de toekomstige stadsserre als belangrijke aantrekkingspool. Centraal in deze zone ligt een uitgestrekte metropolitane “green” die de majestueuze serre omringt. Een tweede zone, de parklounge, vormt het koppelstuk tussen stationsomgeving en park. Met twee pleinen en brede spooronderdoorgangen ten noorden en zuiden van de Groenendaallaan krijgen stationsomgeving en wijk Luchtbal een nieuw gezicht en toegang vanuit het ringpark. De parkdelen worden met elkaar verbonden door een groene brug over de Groenendaallaan.
De groene bermen langs weerszijden van de verlaagde Ring vormen een tweede parkdeel met een lokaler en rustiger karakter. Luchtbal natuurtuinen is een droog ecologisch sporenlandschap met als landmark een grote uitkijkheuvel als laatste attractiepunt van de ringparken. In het natuurlijke natte landschap van Merksemse tuinen is bufferruimte om de klimaatuitdagingen in de toekomst mee op te vangen.
Van zuid naar noord zijn de parkdelen ononderbroken met elkaar verbonden door een groene en grotendeels natte ecologische corridor. Deze loopt via de herbruikte bypassbrug over Albertkanaal door naar ringpark Lobroekdok. Doorgaand fietsverkeer kan via de fietsostrade aan de westkant van de spoorwegberm rijden, en voor lokaal fietsverkeer is een volledig noord-zuidverbinding met apart fietspad voorzien in het ringpark.
Aanvaarden Voorontwerp
De bovenbouw (Ringparken) en de onderbouw (Oosterweelverbinding) zijn onderling afhankelijk. Daarom is het van belang, op het moment dat de onderbouw wordt aangelegd, reeds een goed zicht te hebben op het gewenste ontwerp van de bovenbouw. Maar dit heeft ook als gevolg dat er een tijdssprong is tussen de uitwerking van het voorontwerp en het verdere ontwerpproces en de uitvoering van de bovenbouw.
Daarom wordt er een onderscheid gemaakt tussen het kader en de invulling in het ontwerp bovenbouw. Het kader wordt vastgelegd in het voorontwerp en de invulling wordt opengelaten tot definitief ontwerp na de tijdssprong. Voor wat betreft het kader is het voorontwerp driedimensionaal en gedetailleerder dan het conceptontwerp en geeft een duidelijk beeld van de geplande werken
Verder werd er ook een visienota gevraagd. In die visienota wordt het voorontwerp gekaderd binnen een ruimer studiegebied. Daar wordt, conform het bestek, onder andere ingegaan op de relatie van het voorontwerp van het ringpark met de omliggende wijken, de doorkijk naar een grootschalige overkapping zoals afgesproken in het toekomstverbond, enovoort.
De documenten voor het voorontwerp van de projectcontour en de visienota werden opgeleverd door het ontwerpteam. Het 3D BIM model zal later aangeleverd worden, uiterlijk eind 2021.
Het co-creatief proces is complex, intensief en iteratief en vergt een proactieve houding van het ontwerpteam. In de opdracht is alle organisatie, voorbereiding, toelichting en desgevallend aanpassingen in functie van en ten gevolge van het co-creatieve proces, inbegrepen.
Het ontwerpteam werkte het voorontwerp uit als synthese van het co-creatieve proces, maar stelt tevens een aantal openstaande onderzoeksvragen vast.
Voor Ringpark Groenendaal betreft het onder meer volgende zaken die in het verder ontwerp en de (technische) afstemming tussen onder/bovenbouw verder uitgeklaard of opgenomen moeten worden:
De volledige en meer gedetailleerde lijst van openstaande onderzoeksvragen, zoals geformuleerd door het ontwerpteam, is terug te vinden in de visienota als bijlage.
Aanvullend kunnen overkoepelend een aantal openstaande onderzoeksvragen geformuleerd worden die voor alle of meerdere ringparken van toepassingen zijn:
De raming van het ontwerpteam valt binnen het opgegeven taakstellend budget van Ringpark Groenendaal zoals omschreven in het bestek.
Bovenstaande wijzigingen en openstaande onderzoeksvragen vallen binnen de redelijke grenzen van wat als voorontwerp kan dienen in deze complexe context. Dit in acht genomen stelt het bedrijfseenheid stadsontwikkeling voor om het voorontwerp te aanvaarden zoals opgeleverd door het ontwerpteam als resultaat van het co-creatief proces. De uitbetaling van de laatste schijf van deze fase zal gebeuren nadat het 3D BIM model en, hierboven vermelde ontbrekende opdrachtdocumenten ontvangen zijn, andere vorderingen mogen wel uitbetaald worden.
Vastklikken Voorontwerp
Het voorontwerp wordt goedgekeurd als resultaat van het co-creatief proces en daarmee inhoudelijk vastgeklikt. Dit wil zeggen dat er in deze fase geen wijzigingen meer aan zullen gebeuren en het als een stabiel ontwerp kan gedeeld worden met alle betrokken partners en stakeholders ter controle en advies. Het definitief ontwerp wordt met dit collegebesluit nog niet opgestart.
Opstart advies en controle
In uitvoering van het collegebesluit van 29 oktober 2021 (jaarnummer 8721) zal stad Antwerpen/AG VESPA het voorontwerp ter advies voorleggen aan de districten en aan de leden van de stuurgroep Over de Ring die beleidsvoorbereidende adviezen maakt.
De stuurgroep Over de Ring zal vervolgens een advies formuleren omtrent:
Bovenstaand advies zal opnieuw aan het college worden voorgelegd. In navolging daarvan kan stad Antwerpen desgevallend het definitief ontwerp opstarten voor delen van de Ringparken door voorwaardelijke gedeeltes van de geplaatste deelopdrachten te lichten. Dit zal in aparte besluiten voorgelegd worden ter goedkeuring.
Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid Lantis en het team Intendant gevoerd. Het voorontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces aan de hand van ‘werkbanken’ waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn en waar de ontwerpstappen met de diverse stakeholders worden afgestemd en naar consensus gezocht.
In de Werkbanken zijn diverse stakeholders vertegenwoordigd: opdrachtgever, ontwerpteam, team Intendant, partners overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (onder andere Agentschap Wegen en Verkeer, Provincie, burgerbewegingen, private actoren, Aquafin, Natuurpunt, ANB, vervoerregio Antwerpen, De Lijn, Woonhaven, NMBS, districten Antwerpen en Merksem).
Met een specifieke groep van een 25-tal omwonenden werd maandelijks over het ontwerp tijdens de werkateliers afgestemd.
Tijdens de fase van het voorontwerp zijn er, naast de werkbanken, onder andere volgende bijkomende informatie- en participatiemomenten gehouden:
De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de Intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.
Aanleiding
De gemeenteraad keurde op 22 november 2016 (jaarnummer 749) de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed.
Het college bekrachtigde op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van Intendant Alexander D’Hooghe. Deze leefbaarheidsprojecten werden geclusterd in 7 Ringparken en een Scheldeoeververbinding. De Ringparken Noordkasteel, Groenendaal, Lobroekdok en Het Schijn zijn de noordelijke projectclusters die bovenop en naast de Oosterweelverbinding Rechteroever zullen aangelegd worden. Voor de leefbaarheidsprojecten verbonden aan de Oosterweelverbinding Rechteroever werd een taakstellend budget van 805 miljoen euro voorzien voor onder- en bovenbouw samen.
Op 17 december 2018 (jaarnummer 788) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goed die tussen stad Antwerpen en AG VESPA wordt gesloten voor vier projectclusters in het noorden die direct gerelateerd zijn aan de Oosterweelverbinding.
Op 6 maart 2020 (jaarnummer 2227) keurde het college de afsprakennota goed tussen Lantis, stad Antwerpen en de Intendant. Hierin worden de krijtlijnen bepaald van de samenwerking tussen deze partijen voor de noordelijke Ringparken die bovenop en naast de Oosterweelverbinding zullen aangelegd worden.
Op 4 september 2020 (jaarnummer 7274) besliste het college om een voorwaardelijk gunstig advies te geven op de aanvraag OMV_2020034861 - Oosterweelverbinding. Op 20 november 2020 verleende de Vlaamse overheid aan Lantis een omgevingsvergunning voor de werken op rechteroever (Oosterweelknoop, kanaaltunnels en verdiepte (en deels overkapte R1 tussen knooppunt Noord (R1/E19/A12) en knooppunt Oost/R1/E313). Deze vergunning is de ‘onderbouw’ waarop de ringparken (‘bovenbouw’) zullen gerealiseerd worden.
Ringpark Groenendaal
Het Ringpark Groenendaal omvat volgende geselecteerde leefbaarheidsprojecten:
De afbraak van het viaduct van Merksem, het ondergronds brengen van de snelweg en het overkappen van de op- en afritten ter hoogte van Groenendaallaan landschapsproject creëert een nieuwe publieke ruimte: een verbindend grootstedelijk park met een grote groene overkapping ter hoogte van station Luchtbal.
De bermen en overkapping zorgen voor de ecologische connectiviteit tussen de Schijnvallei en de Oude Landen, vlotte en veilige fietsverbindingen tussen stadswijken, een verbeterde leefomgeving voor de bewoners langs de R1 noord, een centrale ontmoetingsplek tussen Luchtbal en Merksem, een levendige plek en dit door middel van de realisatie van een park op en rond de overkapping van de Ring en de kanaaltunnels, tussen Albertkanaal en de op- en afritten ter hoogte van de Groenendaallaan alsook langs de sleuf tot aan de Masurebrug.
De realisatie van het project Ringpark Groenendaal is gekoppeld aan de realisatie van de Oosterweelverbinding. De onderbouw (het infrastructuurproject Oosterweelverbinding met alle aanhorigheden) en de bovenbouw (het Ringpark) dienen nog optimaal afgestemd te worden wat betreft ontwerp en uitvoeringsmodaliteiten. De afstemming gebeurt door middel van ontwerpend onderhandelen.
Het project wordt bij voorkeur uitgebreid door de verwerving van het niet-obstakelvrije deel van het private terrein van Werminval voor een voldoende breed Ringpark ter hoogte van een kritiek punt. De afspraken hierover passen binnen de ontwikkeling van de terreinen tussen de huidige op- en afrit, Winterling en Groenendaallaan, zodat er kwalitatieve en levendige randen ontstaan aan deze zijde van het park. Dit wordt verder opgenomen binnen AG Vespa (hoederentiteit).
Het college keurde in zitting van 21 februari 2020 (jaarnummer 1754) de projectdefinitie samen met de opdrachtdocumenten voor de Ringparken als bovenbouw van de Oosterweelverbinding Rechteroever goed. Stad Antwerpen (met inbegrip van haar verzelfstandigde entiteiten) is contractpartij van de Inschrijver aan wie Perceel1 (Ringpark Noordkasteel)/Perceel 2 (Ringpark Groenendaal) van de Opdracht wordt toegewezen en zal dit deel van de Opdracht in uitvoering aansturen en opvolgen.
AG VESPA is contractpartij van de Inschrijver aan wie Perceel 3 (Ringpark Lobroekdok) /Perceel 4 (Ringpark Het Schijn) van de Opdracht wordt toegewezen en zal deze delen van de Opdracht in uitvoering aansturen en opvolgen. Stad Antwerpen duidde in de samenwerkingsovereenkomst aldus AG VESPA aan om in haar naam in de hoedanigheid van Aanbestedende Overheid op te treden.
Op 4 september 2020 (jaarnummer 7402) keurde het college de gunningen goed van de ontwerpopdrachten voor Ringparken Oosterweelverbinding Rechteroever. De ontwerpopdracht voor Ringpark Groenendaal werd gegund aan Maatschap BUUR – Latz – Greisch - SWP, Sluisstraat 79/03.02 te 3000 Leuven, met ondernemingsnummer BE0746.529.915, tegen een bedrag van 978.890,00 EUR (inclusief btw) voor de vaste delen van de opdracht.
Het ontwerpteam Maatschap BUUR – Latz – Greisch - SWP heeft de projectdefinitie vertaald in een voorontwerp.
Het college keurde in zitting van 27 augustus 2021 (jaarnummer 6963) de lichting voorwaardelijk gedeelte Werminval T.2 (B) van het Bestek JD/A/015399 Ontwerpen Over de Ring - Deelopdracht Ringpark Groenendaal voor een bedrag van 22.015,35 EUR (inclusief btw) goed. De opdracht wordt uitgevoerd door het ontwerpteam Maatschap BUUR-Latz-Greisch-SWP, Sluisstraat 79/03.02, 3000 Leuven (ondernemingsnummer 0746 529 915).
Het college keurde in zitting van 27 augustus 2021 (jaarnummer 6964) de wijziging opdracht 2 goed voor een bedrag van 114.378,88 EUR (inclusief btw) voor de uitbreiding van het Bestek JD/A/015399 Ontwerpen Over de Ring - Deelopdracht Ringpark Groenendaal. De opdracht wordt uitgevoerd door het ontwerpteam Maatschap BUUR-Latz-Greisch-SWP, Sluisstraat 79/03.02, 3000 Leuven (ondernemingsnummer 0746 529 915).
Het college keurde in zitting van 27 augustus 2021 (jaarnummer 6965) de wijziging opdracht 3 goed voor een bedrag van 44.674,05 EUR (inclusief btw) voor de uitbreiding Groenendaallaan Noord van het Bestek JD/A/015399 Ontwerpen Over de Ring - deelopdracht Ringpark Groenendaal. De opdracht wordt uitgevoerd door het ontwerpteam Maatschap BUUR-Latz-Greisch-SWP, Sluisstraat 79/03.02, 3000 Leuven (ondernemingsnummer 0746 529 915).
Het college keurde op 29 oktober 2021 (jaarnummer 8721) de principes goed van de goedkeuringsflow voor de voorontwerpen en dat deze in twee trappen zal verlopen. Stad Antwerpen en AG VESPA zijn immers rechtstreeks opdrachtgever van de ontwerpopdrachten, maar ook de andere partners binnen het proces De Grote Verbinding (Team Intendant, de Vlaamse Overheid (onder andere Lantis, departement Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen) en de burgerbewegingen) nemen in deze ontwerpen een rol en verantwoordelijkheid op als co-financier, adviseur, kwaliteitsbewaker, procesbewaker, enzovoort. Daarom besliste het college om de besluitvorming omtrent de voorontwerpen in twee trappen op te nemen.
Het college keurde in zitting van 19 november 2021 (jaarnummer 9235) het voorontwerp voor Ringpark Groenendaal, SWOU12267, in districten Antwerpen en Merksem, goed als synthese van het co-creatief proces en nam kennis van de visienota als kader voor verder onderzoek en ontwikkeling. Hiermee werden de voorontwerpen aanvaard en vastgeklikt, en werd opdracht gegeven deze ter controle en advies voor te leggen aan de betrokken partners en districten. Er zal in eerste instantie nog geen doorstart gemaakt worden naar definitief ontwerp. In een tweede trap zal, op basis van de verschillende adviezen, stad Antwerpen later verdere besluiten nemen omtrent een eventuele fasering en doorstart van delen van de ringparken.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt als uitvoering van de eerste trap het voorontwerp ter advies voor.
Dit project wordt gefinancierd conform de afspraken over de financiering van het eerste pakket van leefbaarheidsprojecten ten belope van 1,25 miljard euro. Hierbij dragen stad Antwerpen en Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht samen 250 miljoen euro bij en het Vlaams Gewest 1 miljard via de Overkappingsruiter. Stad Antwerpen doet dat conform de afspraken gemaakt in de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en stad Antwerpen die werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 november 2016 (jaarnummer 749) en handelt over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten.
Afhankelijk van noodzaak en opportuniteiten en in functie van de voortgang van de leefbaarheidsprojecten zal stad Antwerpen tijdig middelen vrijmaken uit haar stedelijke begroting om kredietvastleggingen te doen om zo haar engagement van 107,5 miljoen euro te vervullen. Gezien de timing zal een deel van dit engagement in de volgende legislatuur (en meerjarenplanning) opgenomen worden. Stad Antwerpen heeft in 2020 reeds 2,28 miljoen euro voldaan en deze legislatuur ruim 90 miljoen euro voorzien in haar meerjarenplanning op volgende boekingsadressen:
De benodigde middelen voor de projecten Scheldebrug en ringstudie R1 Zuid zullen de komende jaren (2022 – 2025) op volgende boekingsadressen voorzien worden wanneer nodig:
De benodigde middelen zullen op dat moment aangezuiverd worden vanuit SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102A00000/2SA020200. (budgetperiode 2100 tot en met 2300)
Voor het project Middenvijver Ringpark West zal volgend boekingsadres aangemaakt worden:
Er zullen de nodige middelen voor de komende jaren (2022 – 2025) ook voorzien worden op dit boekingsadres:
Het vereist budget voor het afronden van het voorontwerp is voorzien op SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M01788/2SA020200 (Ringpark Groenendaal).
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorwaarden dat:
Het districtscollege keurt het voorontwerp van Ringpark Groenendaal goed, mits er rekening wordt gehouden met volgende zaken:
De districtsraad adviseert het voorontwerp voor Ringpark Groenendaal, SWOU12267, in districten Antwerpen en Merksem, gunstig als synthese van het co-creatief proces mits er rekening wordt gehouden met volgende zaken:
De districtsraad neemt kennis van de visienota als kader voor verder onderzoek en ontwikkeling.
Tussenkomst raadslid Bavo De Mol
Het ontwerpteam Studio Paola Viganò - MAARCH - Sweco Belgium maakte een voorontwerp op voor de projectcontour en een visienota voor het studiegebied.
Het Ringpark Lobroekdok is een waterpark. Het geopende Schijn, het zwemdok, de ecologische vooroever langs het Albertkanaal, de waterspeeltuin boven op de overkapping en het centrale bassin vormen een verbindend geheel. Het vormt een grootschalig beleefbare waterplek voor de stad Antwerpen / het grootstedelijk gebied en een integrale 'watermachine' van natuurlijk en kunstmatig water. Ringpark Lobroekpark is ook een groenpark, waar uiteenlopende, al dan niet geprogrammeerde plekken worden aangeboden op Kap Dam, Kap Sportpaleis, tot aan het IJzerlaanpark. Ook “wildernis” – een ruimte voor ecologie– heeft er een plaats. Ringpark Lobroekdok is ten slotte eveneens een park van verbindingen, door het brede stedelijke “Plateau” van de Schijnpoortweg, door het Ringfietspad langs de kade van het Albertkanaal, en door de nerven die lopen naar de verschillende buurten, zoals bij voorbeeld aan de Nerf Sportpaleis van Kronenburg naar de Slachthuislaan
De bovenbouw (Ringparken) en de onderbouw (Oosterweelverbinding) zijn onderling afhankelijk. Daarom is het van belang, op het moment dat de onderbouw wordt aangelegd, reeds een goed zicht te hebben op het gewenste ontwerp van de bovenbouw. Maar dit heeft ook als gevolg dat er een tijdssprong is tussen de uitwerking van het voorontwerp en het verdere ontwerpproces en de uitvoering van de bovenbouw.
Daarom wordt er een onderscheid gemaakt tussen het kader en de invulling in het ontwerp bovenbouw. Het kader wordt vastgelegd in het voorontwerp en de invulling wordt opengelaten tot definitief ontwerp na de tijdssprong. Voor wat betreft het kader is het voorontwerp driedimensionaal en gedetailleerder dan het conceptontwerp en geeft een duidelijk beeld van de geplande werken.
Verder werd er ook een visienota gevraagd. In die visienota wordt het voorontwerp gekaderd binnen een ruimer studiegebied. Daar wordt, conform het bestek, onder andere ingegaan op de relatie van het voorontwerp van het ringpark met de omliggende wijken, de doorkijk naar een grootschalige overkapping zoals afgesproken in het toekomstverbond, …
De documenten voor het voorontwerp van de projectcontour en de visienota werden opgeleverd door het ontwerpteam. Het 3D BIM model zal later aangeleverd worden, uiterlijk eind 2021.
Het co-creatief proces is complex, intensief en iteratief en vergt een proactieve houding van het ontwerpteam. In de opdracht is alle organisatie, voorbereiding, toelichting en desgevallend aanpassingen in functie van en ten gevolge van het co-creatieve proces, inbegrepen.
Het ontwerpteam werkte het voorontwerp uit als synthese van het co-creatieve proces, maar stelt tevens een aantal openstaande onderzoeksvragen vast.
Voor Ringpark Lobroekdok betreft het onder meer volgende zaken die in het verder ontwerp en de (technische) afstemming tussen onder/bovenbouw verder uitgeklaard moeten worden:De volledige en meer gedetailleerde lijst van openstaande onderzoeksvragen, zoals geformuleerd door het ontwerpteam, is terug te vinden in de visienota in bijlage.
Aanvullend kunnen overkoepelend een aantal openstaande onderzoeksvragen geformuleerd worden die voor alle of meerdere ringparken van toepassingen zijn.
De raming van het ontwerpteam valt binnen het opgegeven taakstellend budget van 58,7 miljoen euro zoals omschreven in het bestek.
Bovenstaande wijzigingen en openstaande onderzoeksvragen vallen binnen de redelijke grenzen van wat als voorontwerp kan dienen in deze complexe context. Dit in acht genomen stelt AG Vespa voor om het voorontwerp te aanvaarden zoals opgeleverd door het ontwerpteam als resultaat van het co-creatief proces. De uitbetaling van de laatste schijf van deze fase zal gebeuren nadat het 3D BIM model en, indien van toepassing, hierboven vermelde ontbrekende opdrachtdocumenten ontvangen is/zijn. Andere vorderingen mogen wel uitbetaald worden.
2. Vastklikken voorontwerp
Het voorontwerp werd goedgekeurd als resultaat van het co-creatief proces en daarmee inhoudelijk vastgeklikt. Dit wil zeggen dat er in deze fase geen wijzigingen meer aan zullen gebeuren en het als een stabiel ontwerp kan gedeeld worden met alle betrokken partners en stakeholders ter controle en advies. Het definitief ontwerp wordt met dit collegebesluit nog niet opgestart.
3. Opstart advies en controle
In uitvoering van het collegebesluit van 29 oktober 2021 zal AG Vespa het voorontwerp ter advies voorleggen aan de districten en aan de leden van de stuurgroep Over de Ring, die beleidsvoorbereidende adviezen maakt.
De stuurgroep Over de Ring zal vervolgens een advies formuleren omtrent:
Bovenstaand advies zal opnieuw aan het college worden voorgelegd. In navolging daarvan kan de stad Antwerpen desgevallend het definitief ontwerp opstarten voor delen van de Ringparken door voorwaardelijke gedeeltes van de geplaatste deelopdrachten te lichten. Dit zal in aparte besluiten voorgelegd worden ter goedkeuring.
Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid Lantis en het team intendant gevoerd. Het voorontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces aan de hand van ‘werkbanken’ waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn en waar de ontwerpstappen met de diverse stakeholders worden afgestemd en naar consensus gezocht. In de Werkbanken zijn diverse stakeholders vertegenwoordigd: opdrachtgever, ontwerpteam, team intendant, partner overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (onder andere De Vlaamse Waterweg, Provincie, Vlaamse Milieumaatschappij, burgerbewegingen, private actoren, Aquafin, Natuurpunt, districten Antwerpen en Merksem).
Met een specifieke groep van een 30-tal omwonenden werd maandelijks over het ontwerp tijdens de werkateliers afgestemd.
Tijdens de fase van het voorontwerp zijn er, naast de werkbanken, onder andere volgende bijkomende informatie- en participatiemomenten gehouden:
De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad Antwerpen weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.
Aanleiding
De gemeenteraad keurde op 22 november 2016 (jaarnummer 749) de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed.
Het college bekrachtigde op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe. Deze leefbaarheidsprojecten werden geclusterd in 7 Ringparken en een Scheldeoeververbinding. De Ringparken Noordkasteel, Groenendaal, Lobroekdok en Het Schijn zijn de noordelijke projectclusters die bovenop en naast de Oosterweelverbinding Rechteroever zullen aangelegd worden. Voor de leefbaarheidsprojecten verbonden aan de Oosterweelverbinding Rechteroever werd een taakstellend budget van 805 miljoen euro voorzien voor onder- en bovenbouw samen.
Op 17 december 2018 (jaarnummer 788) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goed die tussen de stad Antwerpen en AG Vespa wordt gesloten voor 4 projectclusters in het noorden die direct gerelateerd zijn aan de Oosterweelverbinding.
Op 6 maart 2020 (jaarnummer 2227) keurde het college de afsprakennota goed tussen Lantis, de stad Antwerpen en de intendant. Hierin werden de krijtlijnen bepaald van de samenwerking tussen deze partijen voor de noordelijke Ringparken die bovenop en naast de Oosterweelverbinding zullen aangelegd worden.
Op 20 november 2020 verleende de Vlaamse overheid aan Lantis een omgevingsvergunning voor de werken op rechteroever (Oosterweelknoop, kanaaltunnels en verdiepte (en deels overkapte R1 tussen knooppunt Noord (R1/E19/A12) en knooppunt Oost/R1/E313). Deze vergunning is de ‘onderbouw’ waarop de ringparken (‘bovenbouw’) zullen gerealiseerd worden.
Op 8 maart 2021 (jaarnummer 239) keurde het directiecomité van AG Vespa het verzoek tot wijziging teamsamenstelling naar ‘Studio Paola Viganò – MAARCH - Grafton Architects - Sweco Belgium' van het ontwerpteam Ringpark Lobroekdok goed. Op 25 oktober 2021 (jaarnummer 892) nam het directiecomité van AG Vespa kennis van de naamswijziging van het ontwerpteam Ringpark Lobroekdok van 'Studio Paola Viganò - MAARCH - Grafton Architect - Sweco Belgium' naar ‘Studio Paola Viganò - MAARCH - Sweco’
Ringpark Lobroekdok
Het Ringpark Lobroekdok vormt één van de zeven Ringparken in relatie tot de Oosterweelverbinding en de daaraan gekoppelde leefbaarheids- en overkappingsprojecten. Het omvat volgende geselecteerde Ringprojecten:
De afbraak van het viaduct van Merksem en het ondergronds brengen van de snelweg biedt een unieke kans om met een uitgestrekt waterrijk park de omliggende wijken met elkaar te verbinden. Het waterlandschap van het Ringpark Lobroekdok creëert nieuwe mogelijkheden voor recreatie, ontspanning en ecologie in de stad Antwerpen en de omliggende wijken.
Het project Ringpark Lobroekdok omvat het ontwerp en realisatie van dit metropolitaan waterlandschap vanaf Schijnpoort tot achter de spoorwegbruggen over het Albertkanaal, met overkappingen ter hoogte van de wijk Dam en ter hoogte van het Sportpaleis.
De realisatie van het project Ringpark Lobroekdok is gekoppeld aan de realisatie van de Oosterweelverbinding. De onderbouw (het infrastructuurproject Oosterweelverbinding met alle aanhorigheden) en de bovenbouw (het Ringpark) dienen nog optimaal afgestemd te worden wat betreft ontwerp en uitvoeringsmodaliteiten. De afstemming gebeurt door middel van ontwerpend onderhandelen.
Het project wordt bij voorkeur uitgebreid door de verwerving van terreinen in de driehoek Sportpaleis om de connectie met de bocht van het Albertkanaal enerzijds en met de wijk Kronenbrug anderzijds, op een goede manier te maken. Deze mogelijkheid van uitbreiding is voorzien in de ontwerpopdracht en in de kostenraming.
Het college keurde in zitting van 21 februari 2020 (jaarnummer 1754) de projectdefinitie samen met de opdrachtdocumenten voor Ringpark Lobroekdok in de districten Antwerpen en Merksem goed.
AG Vespa is contractpartij van de Inschrijver aan wie Perceel 3 (Ringpark Lobroekdok) van de Opdracht wordt toegewezen en zal deze delen van de Opdracht in uitvoering aansturen en opvolgen. De stad Antwerpen duidde in de samenwerkingsovereenkomst aldus AG Vespa aan om in haar naam in de hoedanigheid van Aanbestedende Overheid op te treden.
Op 4 september 2020 (jaarnummer 7402) keurde het college de gunning goed van de ontwerpopdracht voor Ringpark Lobroekdok aan Studio Paola Viganò – Grafton Architects – TV MAARCH, Corso di Porta Ticinese 65 20123 te Milaan in Italië.
Het ontwerpteam Studio Paola Viganò - MAARCH - Sweco Belgium heeft de projectdefinitie vertaald in een voorontwerp.
Het college keurde op 29 oktober 2021 (jaarnummer 8721) de principes goed van de goedkeuringsflow voor de voorontwerpen en dat deze in twee trappen zal verlopen. Stad Antwerpen en AG Vespa zijn immers rechtstreeks opdrachtgever van de ontwerpopdrachten, maar ook de andere partners binnen het proces De Grote Verbinding (Team Intendant, de Vlaamse Overheid (onder andere Lantis, departement Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen) en de burgerbewegingen) nemen in deze ontwerpen een rol en verantwoordelijkheid op als co-financier, adviseur, kwaliteitsbewaker, procesbewaker, enzovoort. Daarom besliste het college om de besluitvorming omtrent de voorontwerpen in twee trappen op te nemen.
Op 19 november 2021 (jaarnummer 9148) keurde het college het voorontwerp voor het Ringpark Lobroekdok goed en nam kennis van de visienota als kader voor verder onderzoek en ontwikkeling.
Hiermee zijn de voorontwerpen aanvaard en vastgeklikt en werd opdracht gegeven deze ter controle en advies voor te leggen aan de betrokken partners en districten. Er zal in eerste instantie nog geen doorstart gemaakt worden naar definitief ontwerp.
In een tweede trap zal, op basis van de verschillende adviezen, stad Antwerpen later verdere besluiten nemen omtrent een eventuele fasering en doorstart van delen van de ringparken.
Dit project wordt gefinancierd conform de afspraken over de financiering van het eerste pakket van leefbaarheidsprojecten ten belope van 1,25 miljard euro. Hierbij dragen stad Antwerpen en Havenbedrijf Antwerpen samen 250 miljoen euro bij en het Vlaams Gewest 1 miljard via de Overkappingsruiter. De stad Antwerpen doet dat conform de afspraken gemaakt in de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en stad Antwerpen die werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 november 2016 (jaarnummer 749) en handelt over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten.
Afhankelijk van noodzaak en opportuniteiten en in functie van de voortgang van de leefbaarheidsprojecten zal de stad Antwerpen tijdig middelen vrijmaken uit haar stedelijke begroting om kredietvastleggingen te doen om zo haar engagement van 107,5 miljoen euro te vervullen. Gezien de timing zal een deel van dit engagement in de volgende legislatuur (en meerjarenplanning) opgenomen worden. De stad Antwerpen heeft in 2020 reeds 2,28 miljoen euro voldaan en deze legislatuur ruim 90 miljoen euro voorzien in haar meerjarenplanning op volgende boekingsadressen:
De benodigde middelen voor de projecten Scheldebrug en ringstudie R1 Zuid zullen de komende jaren (2022 – 2025) op volgende boekingsadressen voorzien worden wanneer nodig:
De benodigde middelen zullen op dat moment aangezuiverd worden vanuit SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102A00000/2SA020200. (budgetperiode 2100 tot en met 2300)
Voor het project Middenvijver Ringpark West zal volgend boekingsadres aangemaakt worden:
Er zullen de nodige middelen voor de komende jaren (2022 – 2025) ook voorzien worden op dit boekingsadres:
Het vereist budget voor het afronden van het voorontwerp is voorzien op SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M01788/2SA020200 (Ringpark Groenendaal).
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale pleinen met sportaccommodatie. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale speelterreinen. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Het projectgebied betreft lokaal en bovenlokaal openbaar domein met een bovenlokale investering in het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Lobroekdok. De districten Antwerpen en Merksem hebben adviesbevoegdheid.
Het districtscollege keurt het voorontwerp van Ringpark Lobroekdok goed, mits er rekening wordt gehouden met volgende zaken:
De districtsraad Merksem adviseert het voorontwerp voor Ringpark Lobroekdok, gelegen in district Antwerpen en district Merksem gunstig, als synthese van het co-creatief proces, mits er rekening wordt gehouden met volgende zaken:
De districtsraad Merksem neemt kennis van de visienota als kader voor verder onderzoek en ontwikkeling.
Geachte schepen,
De laatste decennia heeft ons land en onze samenleving grote stappen voorwaarts gezet in de richting van meer tolerantie naar LGTBQ-personen. Onder liberaal bewind werd begin jaren 2000 onder meer het homohuwelijk mogelijk.
Toch is het helaas niet zo dat geweld tegen LGTBQ-personen uit de wereld is. Evenmin is de strijd voor gelijke rechten helemaal gestreden. Het is een strijd die elke dag opnieuw moet gestreden worden.
Om hun solidariteit met LGTBQ-personen en inclusieve karakter te tonen hebben tal van gemeenten regenboogzebrapaden aangelegd. Een klein maar krachtig signaal.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wil nu in iedere gemeente of stad in Vlaanderen één regenboogzebrapad aanleggen en onderhouden op een gewestweg, als het lokaal bestuur dat vraagt. Dit op initiatief van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. AWV zal daarbij ook zelf instaan voor de kosten.
De Vlaamse regering en overheid wil daarmee inclusiviteit letterlijk mee in de verf zetten.
Indien een stad of gemeente een regenboogzebrapad aanvraagt bij het Agentschap Wegen en Verkeer is het in eerste instantie het lokale bestuur dat nagaat of de verkeersveiligheid op deze locatie niet in het gedrang komt.
In principe mag een gemeente maar één aanvraag doen. Het zou echter kunnen dat AWV dit in de specifieke situatie van de stad Antwerpen met haar districten soepeler wil en kan toepassen.
Dit zou het mogelijk maken dat we in Merksem inclusiviteit en tolerantie in de verf kunnen zetten.
In een eerdere discussie over dit thema werd er al opgeworpen dat de aanleg en onderhoud van een regenboogzebrapad erg kostelijk zou zijn en te zwaar zou wegen op de weinige middelen die het district heeft.
Wanneer het echter mogelijk zou zijn dit te realiseren met de hulp van AWV, vormt dit geen belet meer. Er kruisen verschillende gewestwegen ons district, zoals bijvoorbeeld de Bredabaan hier net buiten dit districtshuis.
Ik zou daarom graag middels volgende motie het districtscollege willen vragen de koe bij de horens te vatten om de komst van een regenboogzebrapad te bewerkstelligen.
Motie:
Overwegende dat de strijd voor gelijke rechten voor LGBTQ-personen nog niet gestreden is,
Overwegende dat er helaas nog steeds intolerantie en zelfs geweld is naar LGTBQ-personen,
Overwegende dat het district Merksem zich als een inclusief en tolerant district wil postioneren waar iedereen erbij hoort, los van geaardheid,
Overwegende dat een regenboogzebrapad een manier is om dat in het straatbeeld duidelijk te maken,
Overwegende dat het Agentschap Wegen & Verkeer, onder impuls van minister Lydia Peeters, lokale besturen wil ondersteunen met de aanleg en onderhoud van regenboogzebrapaden op gewestwegen op hun grondgebied,
Wil de districtsraad een sterk statement maken voor inclusiviteit en tegen intolerantie ten opzichte van LGTBQ-personen,
En vraagt de districtsraad aan het districtscollege
Een lijst van mogelijke locaties voor regenboogzebrapaden op te maken
In contact te treden met het Agentschap Wegen & Verkeer, al dan niet via de stad, met het oog op de aanleg en het onderhoud van een regenboogzebrapad op de meest geschikte locatie
De districtsraad keurt het voorstel tot motie niet goed met 16 stemmen tegen en 4 stemmen voor en 2 onthoudingen.
Tegen: fracties N-VA, Vooruit en CD&V
Voor: fracties Groen en Open Vld
Onthouding: fractie Vlaams Belang
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
do 06/01/2022 - 13:04