Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2021_DRME_00072 - District Merksem. Burgemeester Eduard Waghemansbrug - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Merksem
do 28/10/2021 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Dominique Kums, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Bert Meuwis, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Tristan Faes, districtsraadslid

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2021_DRME_00072 - District Merksem. Burgemeester Eduard Waghemansbrug - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2021_DRME_00072 - District Merksem. Burgemeester Eduard Waghemansbrug - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Burgemeester Eduard Waghemansbrug in het district Merksem:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen; 
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 8 september 1997 (jaarnummer 1318).

In kader van Minder Hinder werkt Lantis aan de optimalisatie van de fietspaden langs de Laaglandlaan en de Eduard Waghemansbrug. Om de fietspaden aan weerszijden van de brug te kunnen verbreden, dient de rijbaan smaller te worden voorzien. Een snelheidsregime van 50km/u zal beter afgestemd zijn op de toekomstige, beschikbare rijbaanbreedte.

Het college keurde in zitting van 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de "Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen" goed. De signalisatie van het fietspad wordt aangepast conform deze principenota.

Argumentatie

In de Laaglandlaan (buiten de bebouwde kom) en het Laar geldt een snelheidsregime van 50km/u. Op de Eduard Waghemansbrug, die beide straten met elkaar verbindt, geldt nog een snelheidsregime van 70km/u. Zowel de Laaglandlaan, Eduard Waghemansbrug en het Laar zijn in het stedelijk mobiliteitsplan gecategoriseerd als lokale hoofdstraten met een bijhorend snelheidsregime van 50km/u. Omwille van consistentie in het snelheidsregime van gelijkwaardige straten, wordt ook de maximale snelheid op de brug teruggebracht naar 50km/u.

Een lagere maximumsnelheid op de brug zal ook de verkeersveiligheid ter hoogte van de kruispunten onderaan de brughellingen ten goede komen. De hoge snelheden en de beperkte zichtbaarheid op het verkeer komende van de brug zorgt vandaag immers voor potentieel gevaarlijke situaties.

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • het verbod wordt opgelegd met een grotere snelheid te rijden dan 50 km/u (artikel 1);
  • de signalisatie van het fietspad, langs beide zijden en over de ganse lengte van de straat, wordt aangepast (artikel 2). De verkeersborden D7 (fietspad) worden aangevuld met het onderbord M7 (bromfietsen klasse B verboden).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 28 september 2021 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

De districtsraad Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad merksem beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Burgemeester Eduard Waghemansbrug in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 8 september 1997 (jaarnummer 1318).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen