Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2021_MV_00129 - Mondelinge vraag van raadslid Bert Meuwis: Verkeersproblematiek Grijsdijk

districtsraad Merksem
do 28/10/2021 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Dominique Kums, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Bert Meuwis, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Tristan Faes, districtsraadslid

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2021_MV_00129 - Mondelinge vraag van raadslid Bert Meuwis: Verkeersproblematiek Grijsdijk 2021_MV_00129 - Mondelinge vraag van raadslid Bert Meuwis: Verkeersproblematiek Grijsdijk

Motivering

Indiener(s)

Bert Meuwis

Gericht aan

Jari Frensch

Tijdstip van indienen

wo 27/10/2021 - 23:29

Toelichting

Op de raadscommissie van 25 januari van dit jaar kwam mijn collega Bavo De Mol na een melding door een buurtbewoner reeds tussen omtrent de parkeerproblematiek in de wijk rondom Grijsdijk. Na deze districtsraad werd er voor een beperkte tijd een snelheidsmeterbord opgehangen in de Grijsdijk. Ook kwamen er extra aanduidingen zone ‘30’ op het wegdek.

Deze minimale acties ten spijt werden we gisteren opnieuw uitgenodigd door dezelfde buurtbewoner. Zijn boodschap is duidelijk. Aan de parkeerproblemen is voorlopig nog niets veranderd. Ook de andere problemen inzake verkeersveiligheid moet hij nog steeds met lede ogen aankijken.

Ten eerste is er een parkeerprobleem:

Er is een enorme parkeerdruk in de wijk, mede door wagens en bestelwagens die bij gebrek aan bewonerskaarten niet in de betalende parkeerzone kunnen of beter willen staan. Door de grote parkeerdruk wordt er ook op de hoeken aan kruispunten geparkeerd. Dit mag uiteraard niet en leidt tot verminderde zichtbaarheid en bemoeilijkt ook het afslaan. Op de stukken waar er aan weerszijden van de rijbaan geparkeerd wordt is er bijvoorbeeld voor de vuilniswagen amper manoeuvreerruimte over om te passeren.

Naast de parkeerproblematiek is er ook een probleem van onaangepaste snelheid. Ondanks dat deze op het eerste zicht zeer rustige wijk een zone 30 werd wordt er nog steeds te snel gereden en te hard opgetrokken. Dit is een wijk waar onder andere veel gezinnen met jonge kinderen wonen. Plots overlopende spelende kinderen in combinatie met onaangepast rijgedrag gaan vroeg of laat voor problemen zorgen.

Concreet heb ik volgende 2 vragen:

  • Wat is het resultaat van de reeds genomen initiatieven? Is er data beschikbaar van het snelheidsmeter bord dat een tijd in de Grijsdijk hing of andere metingen?

  • Zijn er in de nabije toekomst nog verdere ingrepen in deze wijk gepland om de parkeerproblematiek en de verkeersveiligheid te verbeteren?

Bespreking

Antwoord

Bedankt voor uw vraag collega Meuwis.

Er werden in een recent verleden in deze wijk reeds vele snelheidsmetingen uitgevoerd door politie. Hierbij een overzicht:

De V85 is de maximale snelheid die door 85% van de bestuurders wordt gereden.

Grijsdijk: V85=28km/u, 1% zware overtreders

Hodonk: V85=31km/u, 2% zware overtreders

Waterleliestraat: V85=26km/u, 0.09% zware overtreders

Houthulststraat: V85=35km/u, 4% zware overtreders

Kollebloemstraat: V85=27km/u, 0.50% zware overtreders

Vuurkruisenlaan: V85=26km/u, 0.38% zware overtreders

Runcvoort, Erwtbloemstraat en Paasbloemstraat zijn aangevraagd maar nog niet uitgevoerd.

Uit deze objectieve metingen kunnen wij concluderen dat de gemiddelde gereden snelheid in de wijk niet problematisch is en het slechts in uitzonderlijke gevallen om overdreven snelheid gaat. Een structureel probleem van overdreven snelheid is er dus niet.

De straten in deze wijk hebben een vrij smal profiel wat snelheidsvertragend werkt. Indien we de hoeken in de wijk zouden markeren zodat er niet meer geparkeerd kan worden zal dit een groot parkeerverlies met zich meebrengen. Het ongevallenbeeld van deze wijk is niet van die aard dat we kunnen spreken van een opvallend verkeersveiligheidsprobleem en gezien de hoge parkeerdruk lijkt het ons dan ook niet aangewezen om deze maatregel uit te rollen in de wijk.

Zoals u weet is er vanaf oktober een uitbreiding van de roze parkeerzone van kracht in de straten rond de nieuwe Park & Ride, de zijstraten van de Bredabaan en de straten rond het ZNA Jan Palfijn. In een vorige districtsraad had ik reeds aangehaald dat deze uitbreiding van de zone geëvalueerd zal worden, wanneer deze een tijdje in gebruik is, alsook de straten die net buiten die zone liggen. Dit doen we om na te gaan of de parkeerdruk in die straten is toegenomen. Met die cijfers in de hand kunnen we, als dat nodig blijkt te zijn, een verdere uitrol van het bewonersparkeren afdwingen bij de stad.

Raadslid Meuwis

Schepen, dank u wel voor uw antwoord. 

Ik weet niet op welke termijn deze metingen zijn gebeurd, over enkele dagen, over enkele weken, zijn dat momentopnames? Het feit dat u zegt, we gaan geen belijning toevoegen aan de hoeken, gaat dat de parkeerproblematiek nog verhogen, waarschijnlijk wel, maar uiteindelijk mogen die wagens daar niet staan. Regels zijn duidelijk,  vijf meter moet je aan een hoek vrijhouden. Het feit dat er weinig of geen ongevallen gebeurd zijn, wil niet zeggen dat die niet kunnen gebeuren, dus het lijkt mij wel logisch of zeker in overweging te nemen, maar om de situatie van de meeste van die kruispunten te verbeteren. Dat hoeft niet met mega ingrepen te zijn, met simpele verflijnen, of arceringen, of paaltjes of blokjes . Met betonblokken kan je die kruispunten vrijhouden en zorgen dat er geen auto’s meer kunnen parkeren. Het feit dat daar geen auto’s meer kunnen parkeren, het feit dat daar wellicht auto’s van de betalende zone komen parkeren, mag ook geen aanleiding zijn om de parkeerproblematiek te gedogen. Die auto’s moeten daar niet staan, die moeten in hun eigen wijk parkeren. Ik hoop toch dat er nog initiatieven gaan komen, die deze problematiek ter plaatse gaan vaststellen.

ma 15/11/2021 - 10:20