Terug
Gepubliceerd op 28/01/2021

2021_MV_00006 - Mondelinge vraag van raadslid Bart Goris: Wachtdok lichters Noordlandbrug – Update rond plannen?

districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 25/01/2021 - 20:00 districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris; Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Raf Crynen, voorzitter districtsraad
2021_MV_00006 - Mondelinge vraag van raadslid Bart Goris: Wachtdok lichters Noordlandbrug – Update rond plannen? 2021_MV_00006 - Mondelinge vraag van raadslid Bart Goris: Wachtdok lichters Noordlandbrug – Update rond plannen?

Motivering

Indiener(s)

Bart Goris

Gericht aan

Carl Geeraerts

Tijdstip van indienen

vr 22/01/2021 - 13:01

Toelichting

Beste districtsburgemeester,

Beste Carl,

 

Op 25/5/2020 kregen we tijdens de raadscommissie een toelichting van De Vlaamse Waterweg nv over de plannen om behalve de reeds aanwezige wachtplaatsen voor lichters in het kanaaldok aan de Zoutendijk ter hoogte van het Reigersbos, nog een extra wachtdok in te richten in de bocht achter de Noordlandbrug. Hier zou ruimte zijn voor nog eens 32 extra wachtplaatsen, waarvan 18 voorbehouden voor tankvaart.

De publieke bezorgdheden en kritische bedenkingen konden doorgegeven worden tot juni 2020.

We formuleerden zelf vanuit onze fractie verscheidene bezorgdheden rond het grondverzet door onze dorpskern, alsook de vraag om naast een paaiplaats voor vissen ook te kijken naar de recreatieve mogelijkheden waar onze dorpen baat bij zouden hebben. Enkele voorbeelden aanlegplaats voor pleziervaart of het bekijken van zwemmogelijkheden in aanvulling op de paaiplaats.

 

  1. Welke finale bezorgdheden en adviezen werden er vanuit het college geformuleerd inzake dit project?
  2. In het plan dat in mei 2020 werd voorgelegd, werd gesteld dat er in 2021 gestart zou worden met de werken. Concreet: “2021: verplaatsen openbare wegenis, inbrengen damwand, bouwen kaaimuur & steigers, nutsleidingen.” Wordt deze timing behouden, indien niet wat is de nieuwe timing om deze werken aan te vatten?
  3. Is er nieuws over de gestelde vraag om een op- en afrittencomplex te voorzien in Zandvliet om het geplande grondverzet in 2022 uit onze dorpen te houden?

 

Alvast bedankt.

 

Bart Goris

Pro2040

Bespreking

Antwoord

Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester:

Het project Wachtdok voor binnenschepen ter hoogte van Noordlandbrug heeft vertraging opgelopen. Volgens de ontvangen informatie zou de omgevingsvergunning ingediend worden in april en is het de bedoeling om nog in 2021 te starten met deze werken.

De bezorgdheid om de dorpskernen zo veel mogelijk te ontlasten van het werfverkeer nemen ze ter harte, maar men laat weten hiervoor nog niet veel duidelijkheid te kunnen scheppen op dit ogenblik.

Het is wel duidelijk dat de interferentie met de werken aan De Zouten zeer klein zal zijn aangezien het hier gaat om beheerwerken.

Het op- en afrittencomplex zal finaal een dienstoprit blijven. De mogelijkheid om tijdelijk gebruik te maken van dit complex om het werfverkeer zo min mogelijk door de dorpskern te laten rijden is één van de opties die zij nog bekijken om deze impact zo klein mogelijk te houden.

U vraagt wat heeft het districtscollege heeft gedaan. Op 29 mei 2020 heeft het districtscollege reeds volgende bezorgheden meegegeven:

"Tijdens de bouwfase:

  • Er worden voor het aan-en afvoeren van materialen 150 vrachtwagens per dag wat neerkomt op 300 transportbewegingen per dag. Hiervan zullen er 150 door de dorpskernen van Berendrecht en Zandvliet verlopen.
     Als districtscollege vragen wij om hiervoor de oprit A12 ter hoogte van Zandvliet Noordland open te stellen zodat de dorpskernen gevrijwaard blijven van vrachtwagenvervoer. Dit werd opgenomen in ons bestuursakkoord.
  • Tijdens de bemalingsfase (duurtijd 10 maanden) wordt het grondwater opnieuw in het dok geloosd en bestaat een reële kans dat het grondwaterpeil daalt. Gezien de actuele droogteperioden die we nu en de voorbije jaren kennen, vragen wij een andere mogelijkheid te bekijken zodat het grondwaterpeil absoluut niet daalt.

Tijdens de operationele fase:

  • Er zullen in ons district 2 wachtdokken aanwezig zijn, beiden gelegen langs de wandeldijk. Deze is autovrij en dit moet ook zo blijven. We moeten vermijden dat schippers met hun wagens de dijk op- en afrijden, alsook een veilige, doch efficiënte regeling wordt uitgedacht om het dorp in en uit te rijden. Wij hopen als district betrokken te worden om een degelijk circulatieplan uit te werken waarin veiligheid voor alle weggebruikers centraal staat.
  • In het bestuursakkoord werd de ontwikkeling van een recyclagepark in de omgeving van het projectgebied voorzien. Kunnen wij dit zo spoedig mogelijk concreet afstemmen om onnodige werken te voorkomen.
  • Voorts plant het Havenbedrijf in dezelfde periode werken langs het jaagpad in functie van de uitwerking van het beheersplan De Zouten. Ook hier graag afstemming tussen de verschillende projecten.

Algemeen is de hoofdbekommernis van het districtscollege de leefbaarheid voor de inwoners tijdens de verschillende fases van het project en de mogelijke samenloop van verschillende projecten in eenzelfde periode. 

Het districtscollege is vragende partij om in iedere fase van dit project tijdig en correct geïnformeerd te worden, zodat wij naar onze inwoners op een correcte manier kunnen communiceren over het verloop van de werken, vooral met het oog op de overlast voor de omgeving, die in sommige fasen nefast zal zijn.

Tot slot dringt het districtscollege aan op een doordachte coördinatie van de verschillende geplande projecten in dezelfde zone, om te voorkomen dat de overlast door de verschillende projecten cumulatief zou worden."

Wederwoord raadslid Goris:

Als de vergunning in april ingediend zou worden en de werken nog in 2021 zouden starten, hebben we dan een concreet idee wanneer de werken zouden starten en wat die werken juist gaan inhouden?

De bezorgdheden die geuit zijn hadden we al doorgekregen. U stelt dat U vragende partij is om tijdig en correct geïnformeerd te worden. De bezorgdheden zijn geuit op 29 mei 2020 en we zijn ruim een half jaar later: zijn er al antwoorden gekomen of kunnen we ergens zien dat er ook rekening is gehouden met de bezorgdheden in het vervolg van het MER en dergelijke?

Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester:

Vandaag nog heb ik een mail ontvangen voor een bespreking met het Havenbedrijf.

Een concrete datum voor de bespreking moet nog gepland worden.

Bijkomende vraag raadslid Goris:

Is het dan mogelijk om op de volgende raadscommissie een toelichting daarover te geven?

Bijkomend antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester:

De bespreking moet nog ingepland worden, maar als dat mogelijk is zullen we het niet nalaten. 

do 28/01/2021 - 14:18