Terug
Gepubliceerd op 01/07/2021

2021_DRBZL_00044 - Complex Project Oostelijke Verbinding - Synthesenota voorbereiding bilateraal overleg - Kennisneming

districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 28/06/2021 - 20:00 districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris; Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Raf Crynen, voorzitter districtsraad
2021_DRBZL_00044 - Complex Project Oostelijke Verbinding - Synthesenota voorbereiding bilateraal overleg - Kennisneming 2021_DRBZL_00044 - Complex Project Oostelijke Verbinding - Synthesenota voorbereiding bilateraal overleg - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Het Haventracé maakt, samen met de Oosterweelverbinding, de herinrichting en overkapping van de R1 en het nastreven van een model split 50/50, deel uit van het Toekomstverbond, afgesloten op 15 maart 2017 tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland, met als doel een bereikbare en leefbare Antwerpse Regio.

Op 11 december 2020 keurde de Vlaamse Regering de startbeslissing goed voor de verdere aanpak van het Haventracé Oost.

Het onderzoek, overleg en besluitvorming over de realisatie van het Haventracé Oost gaat vanaf deze startbeslissing verder als het complex project 'Oostelijke Verbinding'. Dit complex project wordt in de eerste plaats gevormd door de infrastructurele opgave voor het oostelijk traject van het Haventracé. 

Deze opgave interfereert ruimtelijk met een aantal toekomstige infrastructuurprojecten voor duurzame transportmodi (de tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen, de leidingstraat Antwerpen-Geleen en hoogwaardige openbaarvervoersassen, zoals deze langsheen de E313). Het complex project 'Oostelijke Verbinding' wil sterk inzetten op het verbeteren van de omgevingskwaliteit en ook doelstellingen inzake het klimaatbeleid zullen geïntegreerd worden. In de onderzoeksfase van het complex project moet dit verder afgestemd worden.

Het bestuursakkoord 2019-2024 van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo stelt dat het Haventracé een antwoord moet bieden op huidige mobiliteitsvraagstukken, alsook op deze van de op korte en lange termijn te verwachten mobiliteits- en leefbaarheidsvraagstukken voor bewoners uit het district die er wonen en/of zich moeten verplaatsen naar haven, industrie of stad. Het districtsbestuur beklemtoonde in het bestuursakkoord dat we bij de uitwerking van het Haventracé een mix van maatregelen willen uitgevoerd zien:

  • maatregelen op de A12, zoals milderende maatregelen voor geluid en visuele hinder, capaciteitsuitbreiding, aanpassing gebruik van de middenberm …;
  • op- en afrittencomplex Zandvliet;
  • handhaving op het inhaalverbod voor vrachtwagens;
  • een geluidsmuur aan beide zijden van de A12, in absorberende materialen.

De ambitiefase  voor het complex project 'Oostelijke Verbinding' is bedoeld om ontbrekende informatie bij alle stakeholders te verzamelen en hen verder te informeren. Al de ambities moeten gekend zijn vooraleer een alternatievenonderzoeksnota op te maken. Het doel van deze onderzoeksnota is om de beste oplossingen te filteren uit een brede waaier van mogelijkheden en alternatieven.

Op het niveau van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo formuleerde de districtsraad eerder (in de brief aan de gouverneur van de provincie Antwerpen van 22 februari 2018, bekrachtigd door de districtsraad op 26 februari 2018, jaarnummer 20) een aantal standpunten over het Haventracé en met betrekking tot mobiliteit in de regio formuleerde de districtsraad op 25 juni 2018 (jaarnummer 49) een advies bij de visienota Routeplan 2030 van de Vervoerregio Antwerpen.

Om te bewaken dat de ambities en doelstellingen van het districtsbestuur met betrekking tot het complex project 'Oostelijke Verbinding' voldoende aan bod kunnen komen, zowel in het overleg met de lokale besturen als op de Regionale Werkbank complex project Oostelijke Verbinding, is het noodzakelijk om op het niveau van het district dit complex project van kortbij op te volgen. De districtsraad besliste daarom op 29 maart 2021 (jaarnummer 23) om op districtsniveau periodiek politiek-ambtelijk overleg te plegen om zo de diverse overlegmomenten met onder meer de Vlaamse overheid en de Regionale Werkbank over het complex project Oostelijke Verbinding voor te bereiden, alsook input te geven aan de vertegenwoordiger van het district in de Vervoerregioraad.

Argumentatie

Een eerste bilateraal overleg tussen het projectteam en het district was voorzien op 7 juni 2021. Ter voorbereiding van dit bilateraal overleg werd politiek-ambtelijk overleg gepleegd op 26 april en 10 mei 2021. Op 27 mei 2021 werd de synthesenota van de werkgroep besproken en gefinaliseerd.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BZL01 - Een warme polder voor iedereen
2BZL0105 - Constructief samenwerken
2BZL010501 - Mobiliteit & verkeer

Besluit

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo neemt kennis van het volgende besluit.
De districtsraad berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van de synthesenota.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20210527_Syntesenota_input_bilateraal_overleg_v1.pdf