Terug
Gepubliceerd op 01/07/2021

2021_MV_00091 - Mondelinge vraag van raadslid Carina Stark: communicatie wegomlegging in de Polder

districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 28/06/2021 - 20:00 districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris; Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Raf Crynen, voorzitter districtsraad
2021_MV_00091 - Mondelinge vraag van raadslid Carina Stark: communicatie wegomlegging in de Polder 2021_MV_00091 - Mondelinge vraag van raadslid Carina Stark: communicatie wegomlegging in de Polder

Motivering

Indiener(s)

Carina Stark

Gericht aan

Sandra Suykerbuyk

Tijdstip van indienen

vr 25/06/2021 - 07:22

Toelichting

Geachte Sandra,

Wanneer er in ons district wegenwerken plaatsvinden, vraag ik om een betere en snellere communicatie voor onze inwoners en zelfstandigen.

Ook wanneer het einde van de werken verplaatst wordt naar een latere datum, vraag ik U om er werk van te maken dat de inwoners en zelfstandigen sneller op de hoogte gebracht worden in plaats van 1 dag voordien.

Het zware verkeer en de Lijn die door sommige smalle straten rijden en hun snelheid niet aanpassen aan deze straten vragen om boosheid bij de inwoners. Huizen vertonen scheuren, paaltjes worden omver gereden, tijdens de vele werken in ons district, en als men het niet gezien heeft draait ons district steeds op voor de kosten

Kan er dus werk van gemaakt worden van een inspraakmoment, voor de start van de werken, waar de inwoners en zelfstandigen van ons district aanwezig kunnen zijn, zodat zij ook hun zeg kunnen doen over hun bezorgdheden.

Met vriendelijke groeten Carina Stark N-VA fractie 

Bespreking

Antwoord

Antwoord Sandra Suykerbuyk, districtsschepen:

Mijn antwoord omvat twee delen: communicatie en mobiliteit.

Communicatie

Communicatie bij heraanleg van straten wordt altijd gevoerd, in verschillende stappen: voor de werken is er een presentatie en inspraak wordt gepland, als er een vergunning is wordt dit aangeplakt en kan men bezwaar indienen, bij de start van de werken is er opnieuw een vergadering en wordt praktische informatie gegeven. Alles wordt ook via de website van het district gepubliceerd. Iedere wijziging wordt door de administratie en communicatie van ons district opgevolgd en gepubliceerd, ook op de Facebookpagina en de betreffende inwoners van de straat worden per brief ingelicht. Bij wijzigingen moet het district wel geïnformeerd worden door de aannemer en dan pas kan actie ondernomen worden. De communicatie naar inwoners wordt dan steeds zo spoedig mogelijk uitgevoerd.

Werken van nutsbedrijven gaan niet over de heraanleg van straten en veranderingen in het straatbeeld. Hiervoor organiseert het district geen vergaderingen en het district coördineert deze werken niet. Maar we communiceren wel steeds via een persbericht, website en sociale media, zeker bij grote nutswerken die (bus)omleidingen met zich meebrengen. In andere districten communiceert men vaak niet over de impact van nutswerken. Voor werken van nutsbedrijven bust het district geen brieven, maar dat doet de aannemer van de nutswerken zelf. Op omleidingsroutes worden er nooit brieven gebust, ook niet bij werken die het district zelf uitvoert.

Bij kleinere geplande werken worden de inwoners via dezelfde kanalen, alsook per brief geïnformeerd en kan er altijd contact opgenomen worden met het district door inwoners en zelfstandigen. Bij wijzigingen in de planning zijn wij afhankelijk van de aannemer of de stad en hun communicatie naar ons toe.  

Omleidingen horen bij werken. Wanneer de bussen van de Lijn het gewone traject niet kunnen volgen, dienen deze om te rijden. Door de vele smalle straten in het district, zijn er niet veel mogelijkheden voor harmonicabussen om het traject af te leggen.

In het algemeen houden we (bus)omleidingen best zo kort mogelijk.

Mobiliteit

Het zware verkeer en De Lijn zijn trouwens zeker niet alleen een probleem tijdens werken, maar we worden hiermee voortdurend geconfronteerd. Hiervoor werden al verschillende brieven geschreven naar De Lijn en ook aanpassingen aan de signalisatie voor het weren van zwaar vrachtvervoer werden al vele malen aangekaart bij de dienst mobiliteit. Dit is ook een zwaar knelpunt dat we opgelijst hebben in de nota voor het Complex Project Oostelijke Verbinding en bespreken in onze werkgroep voor de Vervoerregio in het algemeen. We moeten dit probleem blijven aankaarten. Gezien mobiliteit een bovenlokale, stedelijke bevoegdheid is, kunnen wij als district niet anders dan zoveel mogelijk deze klacht blijven herhalen bij de dienst mobiliteit en dit zullen we dan ook zeker blijven doen.

wo 30/06/2021 - 16:53