Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
De districtsraad vergaderde op 31 mei 2021.
De districtsraad keurt de notulen van 31 mei 2021 goed.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Prelatenstraat in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 september 2005 (jaarnummer 2128).
Het Haventracé maakt, samen met de Oosterweelverbinding, de herinrichting en overkapping van de R1 en het nastreven van een model split 50/50, deel uit van het Toekomstverbond, afgesloten op 15 maart 2017 tussen de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland, met als doel een bereikbare en leefbare Antwerpse Regio.
Op 11 december 2020 keurde de Vlaamse Regering de startbeslissing goed voor de verdere aanpak van het Haventracé Oost.
Het onderzoek, overleg en besluitvorming over de realisatie van het Haventracé Oost gaat vanaf deze startbeslissing verder als het complex project 'Oostelijke Verbinding'. Dit complex project wordt in de eerste plaats gevormd door de infrastructurele opgave voor het oostelijk traject van het Haventracé.
Deze opgave interfereert ruimtelijk met een aantal toekomstige infrastructuurprojecten voor duurzame transportmodi (de tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen, de leidingstraat Antwerpen-Geleen en hoogwaardige openbaarvervoersassen, zoals deze langsheen de E313). Het complex project 'Oostelijke Verbinding' wil sterk inzetten op het verbeteren van de omgevingskwaliteit en ook doelstellingen inzake het klimaatbeleid zullen geïntegreerd worden. In de onderzoeksfase van het complex project moet dit verder afgestemd worden.
Het bestuursakkoord 2019-2024 van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo stelt dat het Haventracé een antwoord moet bieden op huidige mobiliteitsvraagstukken, alsook op deze van de op korte en lange termijn te verwachten mobiliteits- en leefbaarheidsvraagstukken voor bewoners uit het district die er wonen en/of zich moeten verplaatsen naar haven, industrie of stad. Het districtsbestuur beklemtoonde in het bestuursakkoord dat we bij de uitwerking van het Haventracé een mix van maatregelen willen uitgevoerd zien:
De ambitiefase voor het complex project 'Oostelijke Verbinding' is bedoeld om ontbrekende informatie bij alle stakeholders te verzamelen en hen verder te informeren. Al de ambities moeten gekend zijn vooraleer een alternatievenonderzoeksnota op te maken. Het doel van deze onderzoeksnota is om de beste oplossingen te filteren uit een brede waaier van mogelijkheden en alternatieven.
Op het niveau van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo formuleerde de districtsraad eerder (in de brief aan de gouverneur van de provincie Antwerpen van 22 februari 2018, bekrachtigd door de districtsraad op 26 februari 2018, jaarnummer 20) een aantal standpunten over het Haventracé en met betrekking tot mobiliteit in de regio formuleerde de districtsraad op 25 juni 2018 (jaarnummer 49) een advies bij de visienota Routeplan 2030 van de Vervoerregio Antwerpen.
Om te bewaken dat de ambities en doelstellingen van het districtsbestuur met betrekking tot het complex project 'Oostelijke Verbinding' voldoende aan bod kunnen komen, zowel in het overleg met de lokale besturen als op de Regionale Werkbank complex project Oostelijke Verbinding, is het noodzakelijk om op het niveau van het district dit complex project van kortbij op te volgen. De districtsraad besliste daarom op 29 maart 2021 (jaarnummer 23) om op districtsniveau periodiek politiek-ambtelijk overleg te plegen om zo de diverse overlegmomenten met onder meer de Vlaamse overheid en de Regionale Werkbank over het complex project Oostelijke Verbinding voor te bereiden, alsook input te geven aan de vertegenwoordiger van het district in de Vervoerregioraad.
Een eerste bilateraal overleg tussen het projectteam en het district was voorzien op 7 juni 2021. Ter voorbereiding van dit bilateraal overleg werd politiek-ambtelijk overleg gepleegd op 26 april en 10 mei 2021. Op 27 mei 2021 werd de synthesenota van de werkgroep besproken en gefinaliseerd.
De districtsraad neemt kennis van de synthesenota.
Op de districtsraadscommissie van Berendrecht-Zandvliet-Lillo van 25 mei 2020 gaven de Vlaamse Waterweg en het Havenbedrijf een toelichting bij het project-MER voor de aanleg van het wachtdok voor binnenschepen.
Het districtscollege formuleerde op 29 mei 2020, naar aanleiding van deze publieke inspraak, een aantal bezorgdheden.
De Vlaamse Waterweg bezorgde het ontwerprapport project-MER voor het wachtdok aan het district Berendrecht-Zandviet-Lillo.
De districtsraad nam op 26 april 2021 kennis van het ontwerprapport project-MER voor de aanleg van het wachtdok voor binnenschepen. In overleg met de verschillende fracties werden op 30 april 2021 de bedenkingen vanuit de districtsraad bezorgd aan de Vlaamse Waterweg.
De bedenkingen vanuit het district bij het ontwerprapport, zoals ze werden overgemaakt aan de Vlaamse Waterweg, werden ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraadsleden op 31 mei 2021.
Het antwoord van de Vlaamse Waterweg op de bedenkingen van het district wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het antwoord van de Vlaamse Waterweg op de bedenkingen van het district bij het ontwerprapport project-MER voor het wachtdok in Zandvliet aan de Schelde Rijnverbinding.
Met collegebeslissing van 12 mei 2017 (2017_CBS_04463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscollege goedgekeurd. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
Het districtscollege legt de advies van de jeugdraad van 1 juni 2021 ter kennisneming voor aan de districtsraad Berendrecht-Zandvliet-Lillo.
Artikel 304 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze raden en overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.
Artikel 135 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing op de districtsraden.
Om de advisering vlot te laten verlopen keurde de gemeenteraad op 16 december 2013 (jaarnummer 828) de vernieuwde aanpak van inspraak, advies en medebeheer van de adviesorganen cultuur, sport, jeugd en senioren goed.
Een advies wordt bij voorkeur schriftelijk uitgebracht. Op deze manier is het altijd duidelijk dat er een advies gegeven is. Adviezen kunnen eventueel in een andere vorm worden uitgebracht, bijvoorbeeld via een film. De stad Antwerpen en de districten engageren zich ertoe om een antwoord te formuleren op gegeven adviezen binnen een termijn van zes weken, na de aankomst van het advies.
Het districtsbestuur van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo ontving een advies van de jeugdraad met betrekking tot het openbaar domein.
De districtsraad neemt kennis van het advies van de jeugdraad van 1 juni 2021.
De verslagen van de Vervoerregioraad Antwerpen worden ter kennisneming voorgelegd aan de leden van de districtsraad.
Het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo maakt deel uit van de Vervoerregioraad Antwerpen en is vertegenwoordigd in de Vervoerregioraad.
Op 25 maart 2021 vergaderde de Vervoerregioraad Antwerpen.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de Vervoerregioraad Antwerpen van 25 maart 2021.
Op 20 mei 2021 vond er een vergadering plaats van de cultuuradviesraad van het district Berendrecht-Zandvliet-Lillo.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraden:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
Jeugdraad | 15 april 2021 |
Jeugdraad | 20 mei 2021 |
Cultuurraad | 20 mei 2021 |
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De goedgekeurde notulen worden ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.
Artikelen 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet lokaal bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege ondertekend. De goedgekeurde notulen worden onverwijld bezorgd aan de districtsraad.
In zitting van 25 mei 2021 (jaarnummer 98) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 17 mei 2021 goed.
In zitting van 31 mei 2021 (jaarnummer 103) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 25 mei 2021 goed.
In zitting van 7 juni 2021 (jaarnummer 106) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 31 mei 2021 goed.
In zitting van 14 juni 2021 (jaarnummer 111) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 7 juni 2021 goed.
De districtsraad neemt kennis van de notulen van de districtscolleges van 17, 25, 31 mei en 7 juni 2021.
Geachte districtsschepen,
Op 17 juni werd om 07:00 u begonnen met het verwijderen van de afsluiting rond de tuin van de Kapel van de Hagelberg. De kapel, uit het midden van de 18de eeuw, maakt deel uit van ons religieus onroerend erfgoed.
Verontruste inwoners trachtten via diverse kanalen aan informatie te komen over het hoe en waarom van deze ingreep maar bleven op hun honger zitten. De enige informatie die tot dan toe beschikbaar was een melding, tijdens de misviering van 13 juni “dat de verantwoordelijke instanties nieuwe plannen hebben rond het beheer van de tuin rond de kapel en het de bedoeling is de metalen omrastering rond te tuin te verwijderen”. Van enige timing of andere communicatie van hogerhand was geen sprake.
Via een interventie van het gemeenteraadslid uit ons district werd later diezelfde week vanuit meerdere bronnen bevestigd dat de verwijdering van de afsluiting rond ‘een lokaal parkje’ een autonome beslissing was van het district.
De omheining rond de tuin van de Kapel van de Hagelberg werd minder dan 15 jaar geleden volledig vernieuwd en voorzien van degelijke toegangspoorten.
Van oudsher is de tuin, die steeds voor het publiek toegankelijk was via het poortje naast de kapel, voor velen een oord waar rust kan gevonden worden. De grot en kapelletjes oefenen een religieuze aantrekkingskracht uit. Al eeuwenlang is de Mariagrot ook een bedevaartsoord tijdens de ‘begankenis’.
Naast evenementen zoals de bedevaart en de talrijke kerkelijke vieringen waar de omheinde tuin een veilige plek was waar de bezoekers in alle veiligheid even konden vertoeven, werd de tuin ook voor andere doeleinden gebruikt: het jaarlijks parochie-ontbijt, de jaarlijkse evenementen van de Bewonersgroep HagelbergKapel, verdeelpunt voor de Lentepoets, de concertjes van “Talent in de Tuin” van VC De Schelde en andere. De afrastering zélf was ook een dankbaar decor voor diverse kunstprojecten van verenigingen uit het district.
Bij al deze gelegenheden was de omheining rond de tuin een veilige grens tussen groen en drukke straat. Tegelijk zorgde de afsluiting voor een zekere bescherming van de tuin tegen vandalisme, sluikstort en rondhanggedrag.
Om al deze redenen werd het nieuws van de verwijdering van de afsluiting binnen de woongemeenschap en de parochie op zeer gemengde gevoelens onthaald – vooral het gebrek aan informatie was een storende factor.
Het wegnemen van de omheining was een slecht idee.
Bovendien is het op zijn zachtst gezegd jammer dat in het ganse traject noch de districtsraad, noch het plaatselijk kerkbestuur, noch de bewoners, noch de gebruikers bevraagd werden over de plannen.
Mits enig zoekwerk blijkt evenwel dat het districtsbestuur wel degelijk op de hoogte was – zo lezen we in de bijlagen van de notulen van het districtscollege (ter kennisneming op de districtsraad van 26 april)dat er reeds op 15 maart besloten werd dat de lokale groendienst “een voorstel uitwerkt voor opentrekken site, aanleg porfierpad en groenaanplanting en de kerkfabriek contacteert”.
Eén maand later, op 26 april wordt dan gemeld “groen werkt voorstel uit, Kolommen zijkant behouden. Raming wordt opgevraagd. Eerst interne uitwerking, daarna contact met kerkfabriek”.
Op geen enkel moment werd hierrond door het district gecommuniceerd.
Intussen is het kwaad geschied en werden bezorgde buurtbewoners, ondanks de vele negatieve reacties op de recente infozittingen rond Kapelstraat en Bosstraat, niet geïnformeerd.
Ik zou graag vernemen hoe het komt dat de districtsraad niet ingelicht werd over deze toch wel verstrekkende ingreep en de verdere plannen. En wie er gaat zorgen voor de handhaving van overlast, sluikstort en vandalisme in deze mooie tuin.
Ik stel voor dat van de her-aanleg van de Bosstraat en de Kapelstraat gebruik wordt gemaakt om alsnog die plannen bij te sturen zodat de kapeltuin een veilig, rustig en aangenaam toevluchtsoord kan blijven.
Antwoord Sandra Suykerbuyk, districtsschepen:
Wat betreft de beslissing, stelt u dat de districtsraad totaal niet op de hoogte was terwijl u tegelijk verwijst naar data en verslagen. De districtsraad was op de hoogte: u hebt de verslagen kunnen raadplegen die ter kennisgeving worden toegevoegd aan de districtsraad. Bij de goedkeuring en presentatie van de aanpassing meerjarenplan in de maand mei, haalde de districtsburgemeester de geplande wijziging in het park zelfs als voorbeeld aan in zijn presentatie.
Gezien er melding gemaakt is in de verslagen en er geen vraag is gekomen, ging ik ervan uit dat er geen problemen waren.
Alle activiteiten die doorgaan in het park zijn 1 voor 1 prachtige activiteiten en initiatieven en zullen nog een groter succes kennen wanneer deze omgeving een echt parkkarakter krijgt. Dit hoort trouwens in de visie van de stad, waarbij in parken in alle districten omheiningen worden weggehaald.
Ook het feit dat de “drukke straten” heraangelegd worden met nadruk op rustige straten en meer groen, zal door dit open parkkarakter voor de buurt het nog aangenamer maken.
Wat betreft de communicatie. De plannen waren in ontwerpfase en het budget werd goedgekeurd. De planning van de werken was initieel voorzien in het najaar en er was nog ruim voldoende tijd om dit met de Kerkfabriek door te nemen. Nu bleek echter dat de aannemer, die de afbraakwerken uitvoert, ruimte had om dit werk nu uit te voeren. Dit was voor ons onverwacht en we hebben de groendienst daarom ook gezegd dat we akkoord gingen op voorwaarde dat ook de Kerkfabriek akkoord ging.
Er is contact geweest met een persoon binnen de Kerkfabriek en het idee werd heel positief onthaald. Intern moet daar iets misgelopen zijn want het nieuws is niet (tijdig) tot bij de voorzitter van de Kerkfabriek geraakt. De Kerkfabriek maakte zich tegelijk ook zorgen of het district wel op de hoogte was.
Het hek is nu afgebroken, en misschien is de timing achteraf gezien toch niet zo slecht omwille van de werken in de Bosstraat die binnenkort starten, omdat dit anders extra verkeer zou geven tijdens deze werken.
We gaan zeker en vast, als het ontwerp volledig klaar is, met de Kerkfabriek rond de tafel zitten.
Vandalisme wordt zeker niet tegengehouden door een omheining. Dit geeft vaak net nog een extra kick aan mensen die deze feiten willen plegen. We hebben hier kortelings nog enkele voorbeelden van gehad in het Armenstraatje, ook het voetbalterrein in de Bullesteeg krijgt hier regelmatig mee te kampen. Sociale controle is hierbij het allerbelangrijkste en dat is zeker aanwezig in de buurt van de Kapelstraat en Bosstraat.
Als conclusie op uw vraag: het district zal zorg dragen dat er een mooi en toegankelijk park komt dat inpast in de heraangelegde rustige straten en er zal ruimte tot gesprek komen met de Kerkfabriek om de verdere plannen te bespreken en te evalueren.
wo 30/06/2021 - 16:49Geachte Sandra,
Wanneer er in ons district wegenwerken plaatsvinden, vraag ik om een betere en snellere communicatie voor onze inwoners en zelfstandigen.
Ook wanneer het einde van de werken verplaatst wordt naar een latere datum, vraag ik U om er werk van te maken dat de inwoners en zelfstandigen sneller op de hoogte gebracht worden in plaats van 1 dag voordien.
Het zware verkeer en de Lijn die door sommige smalle straten rijden en hun snelheid niet aanpassen aan deze straten vragen om boosheid bij de inwoners. Huizen vertonen scheuren, paaltjes worden omver gereden, tijdens de vele werken in ons district, en als men het niet gezien heeft draait ons district steeds op voor de kosten
Kan er dus werk van gemaakt worden van een inspraakmoment, voor de start van de werken, waar de inwoners en zelfstandigen van ons district aanwezig kunnen zijn, zodat zij ook hun zeg kunnen doen over hun bezorgdheden.
Met vriendelijke groeten Carina Stark N-VA fractie
Antwoord Sandra Suykerbuyk, districtsschepen:
Mijn antwoord omvat twee delen: communicatie en mobiliteit.
Communicatie
Communicatie bij heraanleg van straten wordt altijd gevoerd, in verschillende stappen: voor de werken is er een presentatie en inspraak wordt gepland, als er een vergunning is wordt dit aangeplakt en kan men bezwaar indienen, bij de start van de werken is er opnieuw een vergadering en wordt praktische informatie gegeven. Alles wordt ook via de website van het district gepubliceerd. Iedere wijziging wordt door de administratie en communicatie van ons district opgevolgd en gepubliceerd, ook op de Facebookpagina en de betreffende inwoners van de straat worden per brief ingelicht. Bij wijzigingen moet het district wel geïnformeerd worden door de aannemer en dan pas kan actie ondernomen worden. De communicatie naar inwoners wordt dan steeds zo spoedig mogelijk uitgevoerd.
Werken van nutsbedrijven gaan niet over de heraanleg van straten en veranderingen in het straatbeeld. Hiervoor organiseert het district geen vergaderingen en het district coördineert deze werken niet. Maar we communiceren wel steeds via een persbericht, website en sociale media, zeker bij grote nutswerken die (bus)omleidingen met zich meebrengen. In andere districten communiceert men vaak niet over de impact van nutswerken. Voor werken van nutsbedrijven bust het district geen brieven, maar dat doet de aannemer van de nutswerken zelf. Op omleidingsroutes worden er nooit brieven gebust, ook niet bij werken die het district zelf uitvoert.
Bij kleinere geplande werken worden de inwoners via dezelfde kanalen, alsook per brief geïnformeerd en kan er altijd contact opgenomen worden met het district door inwoners en zelfstandigen. Bij wijzigingen in de planning zijn wij afhankelijk van de aannemer of de stad en hun communicatie naar ons toe.
Omleidingen horen bij werken. Wanneer de bussen van de Lijn het gewone traject niet kunnen volgen, dienen deze om te rijden. Door de vele smalle straten in het district, zijn er niet veel mogelijkheden voor harmonicabussen om het traject af te leggen.
In het algemeen houden we (bus)omleidingen best zo kort mogelijk.
Mobiliteit
Het zware verkeer en De Lijn zijn trouwens zeker niet alleen een probleem tijdens werken, maar we worden hiermee voortdurend geconfronteerd. Hiervoor werden al verschillende brieven geschreven naar De Lijn en ook aanpassingen aan de signalisatie voor het weren van zwaar vrachtvervoer werden al vele malen aangekaart bij de dienst mobiliteit. Dit is ook een zwaar knelpunt dat we opgelijst hebben in de nota voor het Complex Project Oostelijke Verbinding en bespreken in onze werkgroep voor de Vervoerregio in het algemeen. We moeten dit probleem blijven aankaarten. Gezien mobiliteit een bovenlokale, stedelijke bevoegdheid is, kunnen wij als district niet anders dan zoveel mogelijk deze klacht blijven herhalen bij de dienst mobiliteit en dit zullen we dan ook zeker blijven doen.
wo 30/06/2021 - 16:53Geachte Carl,
In de nacht van 21 op 22 juni is er in het Armenstraatje, waar het jeugdhuis, de evenementenhal, de fanfare en Zandvliet sport zijn gevestigd, vandalen aan het werk geweest.
Een raam bij Zandvliet sport werd ingeslagen, de ketchupflessen daar aanwezig werden leeggespoten over het voetpad, de rijbaan en in de brievenbus van de fanfare.
Gezien dit een straat is waar weinig of geen woningen aanwezig zijn is hier ook weinig of geen sociale controle van de omwonende.
Er zijn tevens ook al in het verleden klachten geweest van hangjongeren in het speeltuintje dat grenst aan Zandvliet sport.
Men heeft alles kunnen opkuisen en zowel het jeugdhuis, de evenementenhal en de lokalen van de fanfare zijn deze keer buiten schot gebleven.
We moeten realistisch zijn en weten dat dit niet bij deze ene keer zal blijven. Om vandalen te kunnen pakken zou het misschien wel een hulp zijn om in deze straat een camera te voorzien. Kan dit eventueel bekeken worden door het district samen met de politie?
Met vriendelijke groeten Carina Stark N-VA fractie
Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester:
Uit contact met de voorzitter van Zandvliet Sport, vernam ik dat er ondertussen 2 PV’s werden opgemaakt. Het is uiteraard niet leuk, maar het zijn volgens de voorzitter kwajongensstreken.
Dat er hangjongeren zijn in het speeltuintje, zal ik meenemen.
Zoals in de toelichting vorige week op de raadscommissie werd aangegeven: als er camera’s beschikbaar zijn, kan het om er te plaatsen. We zullen de vraag meegeven aan de Politie.
wo 30/06/2021 - 16:54Waarde districtsburgemeester,
Dhr. Boudewijn Jongenelen richtte u per e-mail een vraag omtrent omstreden bouwactiviteiten binnen het gebied van het RUP Zandweg.
Hem werd meegedeeld dat zijn vraag werd overgemaakt aan de bevoegde stadsschepen.
Daarmee viel de beantwoording van zijn vragen stil. Kan u er bij deze stadsschepen met klem op aandringen dat deze burger naar behoren antwoord krijgt op zijn vragen.
Dank bij voorbaat.
Karel HENDRICKX (PRO 2040)
Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester:
Op 25 maart maakten we de vraag over aan het bevoegde kabinet. Op 13 april en 7 mei informeerden we (vanuit het district) de betreffende burger over de stand van zaken.
Bij deze: ik heb uw vraag nogmaals gesteld bij de bevoegde schepen om dringend de informatie aan de inwoner te bezorgen.
wo 30/06/2021 - 16:54Waarde districtsschepen,
Sedert de bussen van de Lijn een omleidingsroute via de St.-Jan Baptiststraat volgen, zijn er op het kerkplein tussen Reigersbosdreef en Schouwvegerstraat drie arduinen afbakeningspalen gesneuveld. Eerder klaagde een bewoner in het digitaal vragenuurtje dit reeds aan.
Welke maatregelen zijn er genomen, of wil u eventueel nemen, om dergelijke schadegevallen bij krappe omleidingen te vermijden ? Welke stappen onderneemt u - al dan niet - om de aangerichte schade op de dader(s) te verhalen ? En - last but not least - zal het pittoreske kerkplein in zijn oorspronkelijke staat hersteld worden ?
Uw antwoorden tegemoet ziend,
Karel HENDRICKX (PRO2040).
Antwoord Rudi Sempels, districtsschepen:
Bij elke omleiding sneuvelen daar helaas paaltjes. De paaltjes staan er ter bescherming, daarom kunnen ze bij een omleiding niet preventief weggenomen worden. De omleiding zo kort mogelijk houden kan helpen, maar dat is niet altijd evident.
Als de dader bekend is (in dit geval De Lijn) wordt de schade maximaal verhaald.
De huidige paaltjes zijn bij de dienst Interventie op stock in afwachting van een herplaatsing. De beschadigingen worden in oorspronkelijke staat hersteld.
Bijkomende vraag van Karel Hendrickx:
Gebeurt het herstel op kosten van het district? Of staat het vast dat De Lijn verantwoordelijk is voor de schade?
Antwoord Rudi Sempels, districtsschepen:
Op basis van de informatie waarover ik beschik is De Lijn verantwoordelijk.
wo 30/06/2021 - 16:55Geachte collega,schepenen Sandra
In de Bosstraat aan de ingang van de werkzaamheden durabrik ter hoogte van huisnummer 30 kan men het voetpad niet meer veilig bewandelen. Kan de aannemer of bevoegde persoon hieromtrent de nodige maatregelen nemen. Dank bij voorbaat.
Foto's zijn bijgevoegd ter verduidelijking.
Antwoord Sandra Suykerbuyk, districtsschepen
Deze vraag gaat over Openbaar Domein, wat de bevoegdheid is van collega Rudi Sempels.
Het is jammer dat deze vraag op de districtsraad gesteld wordt want hierdoor is er al kostbare tijd voorbij gegaan. De inwoners hebben blijkbaar via geen ander kanaal een melding gemaakt.
Mensen kunnen dit soort vragen stellen via mail aan het district en via een melding langs Klantenmanagement (KLM). Ik wil hieraan toevoegen dat alle meldingen en klachten die via KLM gesteld worden ook als monitor dienen voor ons district en de stad in het algemeen. Aan de hand van die klachten kan men een beeld weergeven van de knelpunten, problemen die zich stellen binnen een district, wijk, materie.
Het probleem dat u aankaartte is vanmiddag al besproken en er zal nog deze week iemand ter plaatse gaan om te bekijken hoe het probleem kan opgelost worden.
wo 30/06/2021 - 16:56