Terug
Gepubliceerd op 28/09/2021

2021_DRBO_00047 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Dodoensstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Borgerhout
ma 27/09/2021 - 20:00 Districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Soufiane Amrani, voorzitter districtsraad; Luc Moerkerke, districtsschepen; Marc De Meyer, districtsraadslid; Patrick Paredaens, districtsraadslid; Marij Preneel, districtsburgemeester; Kristine Matheussen, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Fatima Talhaoui, districtsraadslid; Hans Gooris, districtsraadslid; Koen Van Roey, districtsraadslid; Ben Van Duppen, districtsschepen; Sharmin Shayla, districtsraadslid; Mariam El Osri, districtsraadslid; Abdullah Ibrahim, districtsraadslid; Anneleen Lauwers, districtsraadslid; Pieter Vissers, districtsraadslid; Aïssatou Cissé, districtsschepen; Ben Segers, districtsraadslid; Betty Van de Wauwer, districtsraadslid; Ellen Dehing, districtsraadslid; Lena Coene; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Said Boussacouq, districtsraadslid; Jos D'Haese, districtsraadslid; Eva Van Keer, districtsraadslid; Inge Jooris

Secretaris

Linda Snoeys, districtssecretaris

Voorzitter

Soufiane Amrani, voorzitter districtsraad
2021_DRBO_00047 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Dodoensstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2021_DRBO_00047 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Dodoensstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Dodoensstraat in de districten Antwerpen en Borgerhout:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 19 oktober 2018 (jaarnummer 9411);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als Borgerhout Intramuros Zuid;
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Cambio autodelen stelde de vraag om autodeelplaatsen in te richten omdat de buurt heel wat interesse toont.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • fietsers en bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • inrichten van voorbehouden autodeelplaatsen in de Dodoensstraat ter hoogte van de nummers 45-47 (artikel 2).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat het inrichten van drie autodeelplaatsen uitvoerbaar is.
    • de stad Antwerpen wil autodelen faciliteren, onder meer door het aantal parkeerplaatsen te verhogen. Autodelen levert in de praktijk een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek 4 tot 8 parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in de buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit wordt het autodelen in de stad Antwerpen dan ook gestimuleerd;
    • de autodeelsector en technologische mogelijkheden daarbinnen zijn in constante evolutie. Binnen het autodelen zien we een sterke digitalisering opkomen die gebruik maakt van smartphones. Hierdoor kunnen wagens free floating geplaatst worden in de stad waarbij een applicatie de locatie kenbaar maakt;
    • daarnaast is de parkeerdruk in het stadcentrum hoog en trachten we maximaal flexibel gebruik van parkeerplaatsen te behouden. Het voorbehouden voor  een deelwagenaanbieder geeft veel leegstand wanneer de wagen gebruikt wordt. Om dit te vermijden, voorzien we enkel nog voorbehouden plaatsen voor particuliere autodeelgroepen. Voor de bestaande aanbieder die destijds opgestart is met vaste standplaatsen, kunnen we de reeds voorziene standplaatsen behouden. De groei van de vloot dient te gebeuren met free floating, net zoals de andere deelaanbieders. Enkel binnen de ring zijn er nog enkele blinde vlekken waar er geen vaste deelwagen aangeboden wordt. Hier kan nog een uitbreiding met vaste plaatsen komen. De Dodoensstraat is één van deze locaties.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.


Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Borgerhout keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad borgerhout beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Dodoensstraat in de districten Antwerpen en Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 19 oktober 2018 (jaarnummer 9411).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen