Begin september heeft het stadsbestuur besloten om een (gedeeltelijk) skate-verbod op te leggen op het Theaterplein en aan de Scheldekaaien. Dit zorgt ervoor dat vele Antwerpse, en Borgerhoutse skaters, andere plekken zullen opzoeken.
Op het moment ligt er een versleten skateterrein op Park Spoor Oost. Is het districtscollege van plan om stappen te ondernemen zodat dit wordt vernieuwd voor toekomstig gebruik?
Hebben jullie andere suggesties/plannen om skaten in Borgerhout te voorzien?
De districtsraad keurt de notulen van 28 juni 2021 goed.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de raadscommissie van 21 juni 2021.
De geloofsbrieven van mevrouw Lena Coene werden tijdig aan de districtssecretaris bezorgd. Zij voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Het districtsraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt. De districtsraad neemt akte van de beëindiging van de periode van verhindering.
Op de districtsraad van 28 september 2020 (jaarnummer 62) legde mevrouw Lien Arits de eed af als districtsraadslid.
De voorzitter van de districtsraad, de heer Soufiane Amrani, werd per mail op 27 augustus 2021 (referentie: BO_2021_IP_059) op de hoogte gebracht van de verhindering van mevrouw Lien Arits.
Om in de tijdelijke vervanging van het districtsraadslid Lien Arits te voorzien, werd de eerste opvolger binnen de fractie Groen, mevrouw Kathleen Fransen, aangeschreven. Zij wenst dit tijdelijke mandaat niet op te nemen.
Nadien werd de tweede opvolger binnen de fractie Groen, mevrouw Lena Coene, aangeschreven. Zij heeft bevestigd dat zij het tijdelijke mandaat wenst op te nemen.
Dit tijdelijk mandaat loopt van september 2021 tot september 2022. Nadien zal mevrouw Lien Arits haar mandaat als districtsraadslid terug hervatten.
De districtsraad neemt kennis van de verhindering van districtsraadslid Lien Arits, van september 2021 tot september 2022.
De districtsraad neemt er kennis van dat mevrouw Lena Coene het mandaat van districtsraadslid tijdelijk zal opnemen, van september 2021 tot september 2022.
De districtsraad keurt de geloofsbrieven van mevrouw Lena Coene goed.
Mevrouw Lena Coene legt de volgende eed af: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'. De voorzitter verklaart dat mevrouw Lena Coene tijdelijk aangesteld is in het mandaat van districtsraadslid.
De rangorde van de districtsraadsleden moet volgens het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur alleen verplicht worden vastgesteld tijdens de installatievergadering van de nieuwe districtsraad, toch is het nuttig dit te doen ook bij een vervanging omdat verschillende artikelen van het decreet verwijzen naar 'de rang van het districtsraadslid'.
Artikel 6 §7 en artikel 119 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat de rangorde van de districtsraadsleden tijdens de installatievergadering van de nieuwe districtsraad onmiddellijk na de eedaflegging van de districtsraadsleden wordt vastgesteld.
De omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 omtrent de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
De voorzitter van de districtsraad werd per mail op 9 juli 2021 (referentie: BO_2021_IP_054)
op de hoogte gebracht van het ontslag van mevrouw Julie de Weerdt als districtsraadslid.
Op 27 september 2021 legde mevrouw Jooris Inge de eed af als districtsraadslid.
De voorzitter van de districtsraad werd per mail op 27 augustus 2021 (referentie: BO_2021_IP_059)
op de hoogte gebracht van de verhindering van mevrouw Lien Arits als districtsraadslid.
Op 27 september 2021 legde mevrouw Coene Lena de eed af als districtsraadslid.
De districtsraad neem kennis van volgende rangorde van de districtsraadsleden:
Naam | Voornaam | Partij | Geboortedatum | Voorkeurstemmen | Begin anciëniteit |
Moerkerke | Luc | Groen | 9 juni 1966 | 580 | 26 januari 2001 |
De Meyer | Marc | Vlaams Belang | 2 oktober 1963 | 499 | 26 januari 2001 |
Paredaens | Patrick | N-VA | 17 januari 1955 | 164 | 24 mei 2004 |
Preneel | Marijke | Groen | 15 april 1971 | 1.777 | 16 januari 2007 |
Matheussen | Kristine | N-VA | 28 juni 1964 | 181 | 16 januari 2007 |
Al Jattari | Omar | Groen | 19 juli 1979 | 1.184 | 7 januari 2013 |
Gooris | Hans | N-VA | 5 februari 1964 | 161 | 25 februari 2013 |
Talhaoui | Fatima | N-VA | 1 januari 1973 | 194 | 29 januari 2018 |
D'Haese | Jos | PVDA | 24 augustus 1992 | 972 | 8 januari 2019 |
Boussacouq | Said | PVDA | 20 maart 1969 | 707 | 8 januari 2019 |
El Osri | Mariam | Groen | 21 december 1978 | 491 | 8 januari 2019 |
Ibrahim | Abdullah | Groen | 21 september 1997 | 427 | 8 januari 2019 |
Shayla | Sharmin | PVDA | 6 januari 1980 | 415 | 8 januari 2019 |
Lauwers | Anneleen | Groen | 22 september 1995 | 336 | 8 januari 2019 |
Vissers | Pieter | Groen | 29 december 1978 | 323 | 8 januari 2019 |
Van Keer | Eva | N-VA | 21 september 1990 | 299 | 8 januari 2019 |
Van Duppen | Ben | PVDA | 31 oktober 1989 | 215 | 8 januari 2019 |
Cissé | Aissatou | sp.a | 8 juni 1999 | 196 | 25 maart 2019 |
Segers | Ben | sp.a | 11 september 1982 | 181 | 23 september 2019 |
Van Roey | Koen | sp.a | 2 juli 1977 | 176 | 23 september 2019 |
Van de Wauwer | Betty | NV-A | 16 oktober 1960 | 135 | 17 februari 2020 |
Amrani | Soufiane | CD&V | 17 september 1988 | 235 | 14 december 2020 |
Dehing | Ellen | Open Vld | 9 september 1986 | 47 | 14 december 2020 |
Jooris | Inge | Groen | 2 april 1977 | 273 | 27 september 2021 |
Coene | Lena | Groen | 17 april 1961 | 248 | 27 september 2021 |
Het budget werd voorzien op volgend boekingsadres: budgetplaats: 5033500000 – functiegebied: 2BOR010402A00000 – Begrotingsprogramma: 2BO090110 – Budgetpositie: 6496800. Momenteel is op het budgetjaar 2021 een budget van 15.000 euro ingeschreven, en op de jaren 2022 tot en met 2025 telkens 10.000 euro. Bij de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 zal het budget in elk budgetjaar verhoogd worden tot 20.000 euro, onder voorbehoud van goedkeuring van de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 door het districtscollege, de districtsraad en nazicht door de hogere overheid.
Met het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 8 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor het communicatieplan over het lokale beleid, lokale initiatieven en lokale activiteiten.
District Borgerhout streeft naar heldere en laagdrempelige communicatie voor en door bewoners en hoopt daarvoor op geëngageerde inwoners te kunnen rekenen die willen meewerken aan deze doelstelling.
Via een projectoproep wil het district daarom op zoek gaan naar een nieuwe organisatie die, samen met een team bewoners, zorgt voor de productie van een nieuw buurtblad en zich daar zelfstandig op organiseert. Een buurtblad voor en door de Borgerhoutenaar
Een buurtblad past binnen het goedgekeurde bestuursakkoord waarbij het district streeft naar heldere en laagdrempelige communicatie voor en door de Borgerhoutenaar.
Het district zoekt een organisatie die, samen met een team bewoners, hiervoor zorgt en zich daar zelfstandig op organiseert. De diversiteit aan bewoners in ons district weerspiegelt zich dan ook vanzelfsprekend in het redactieteam. Dit blad verschijnt bij voorkeur 4 keer per jaar. Het buurtblad omvat minstens een activiteitenkalender, een katern voor en door onze oudste inwoners, een katern door en voor onze jongste inwoners, belangrijke districtsinformatie en verdiepende artikels die inspelen op de lokale actualiteit.
Mits goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan stelt het district via een projectoproep een ondersteuning van 20.000,00 EUR ter beschikking op jaarbasis voor de productie van een nieuw buurtblad.
De projectoproep zal bekendgemaakt worden via de diverse kanalen van het district en zal lopen tot 18 oktober 2021.
Delegatie aan naar het college voor het voeren van de procedure via projectoproep
De districtsraad wenst de opvolging van deze projectoproep te delegeren naar het districtscollege. Concreet betekent dit dat het voeren van de procedure via projectoproep wordt toegewezen aan het districtscollege wat het volgende inhoudt:
Wet betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelage van 14 november 1983.
Het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 14 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 7 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA+, CDenV
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: Open VLD, N-VA, Vlaams Belang
De districtsraad keurt de lancering van de projectoproep 'nieuw buurtblad in Borgerhout' goed.
De districtsraad delegeert aan het districtscollege de beslissingsbevoegdheid om, in het kader van deze oproep:
Het districtscollege kan deze bevoegdheid niet verder delegeren.
Het district voorzag een budget van 180.962,00 EUR op het exploitatiebudget voor verenigingstoelagen. De toelage aan Mobadara Sportinitiatief kan hierop verrekend worden.
In de DR van 17 mei 2021 werd de AMJP aanpassing 3 goedgekeurd.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
Binnen de mogelijkheden van het districtsbudget en de districtsbevoegdheden geeft het district Borgerhout met een ‘verenigingstoelage’ een financiële ondersteuning tot 3.000,00 euro aan de werking van actieve Borgerhoutse verenigingen. De toelage wordt aangevraagd voor het vorige kalenderjaar. Voor eenzelfde periode kan slechts één keer een toelage aangevraagd worden. De vereniging vult een vragenlijst in. Aan elke vraag is een krediet gekoppeld. Op die manier spaart de vereniging een krediet. Voor dat krediet kan de vereniging gemaakte kosten indienen. Het bedrag van de gemaakte kosten wordt volledig door het district terugbetaald, met als limiet het opgebouwde krediet. Het reglement verenigingstoelagen werd goedgekeurd in de districtsraad van 23 september 2019 (jaarnummer 78).
Mobadara Sportinitiatief diende een aanvraag voor een verenigingstoelage in. Het districtscollege stelde vast dat deze aanvraag niet voldeed aan de voorwaarden van het Reglement Verenigingstoelagen aangezien het om een laattijdige indiening gaat.Het districtscollege beslist om een toelage van 1.425,00 EUR voor de werking van Mobadara Sportinitiatief ter goedkeuring voor te leggen aan de districtsraad.
Het districtscollege onderschrijft de goede werking van Mobadara Sportinitiatief . Daarom wenst het districtscollege hen alsnog een toelage te geven. Hierdoor zou het districtscollege evenwel dienen af te wijken van het Reglement Verenigingstoelagen. Het districtscollege legt dit dossier bijgevolg voor aan de districtsraad.
Het bedrag van de toelage werd berekend op basis van dezelfde elementen als het Reglement Verenigingstoelagen. De vereniging vult een vragenlijst in. Aan elke vraag is een krediet gekoppeld. Op die manier spaart de vereniging een krediet. Voor dat krediet kan de vereniging gemaakte kosten indienen. Het bedrag van de gemaakte kosten wordt volledig door het district terugbetaald, met als limiet het opgebouwde krediet.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het algemeen reglement op de toelagen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2006 (jaarnummer 2730).
Het reglement voor verenigingstoelagen, goedgekeurd door de districtsraad op 23 september 2019 (jaarnummer 78).
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 14 stemmen voor, 7 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA+, CDenV
Stemden nee: Open VLD, N-VA, Vlaams Belang
Hebben zich onthouden: /
De districtsraad keurt de afwijking op het Reglement Verenigingstoelagen goed voor de aanvraag van Mobadara Sportinitiatief.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
MOBADARA Sportinitiatief
SINT-JANSTRAAT 13 2140 Antwerpen 0033003655 BE54 0689 4180 9197 |
1.425,00 EUR | budgetplaats: 5036500000 budgetpositie: 6496500 functiegebied: 2BOR010402A00000 subsidie: SUB_nr fonds: Intern begrotingsprogramma: 2BO090110 budgetperiode: 2100 |
4505125760 |
Vanaf 1 januari 2020 voorziet het Decreet Lokaal Bestuur (DLB) dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.
Het college keurde in de zitting van 27 maart 2020 (jaarnummer 2852) de werkwijze van opvolgingsrapportering goed.
Het college keurde in de zitting van 21 mei 2021 (jaarnummer 4062) de timing van de opvolgingsrapportering goed.
De districtsraad keurde in zitting van 17 mei 2021 (jaarnummer 26) de aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.
In BBC 2020 verschuift de focus in de rapportering over de beleidsplanning naar de prioritaire actieplannen. Het meerjarenplan en de jaarrekening worden opgesteld volgens nieuwe schema’s (die eenvoudiger en minder complex zijn) en het autorisatieniveau van de kredieten wordt verhoogd waardoor er meer mogelijkheden zijn om interne kredietverschuivingen uit te voeren die niet worden voorgelegd aan de districtsraad. Om ervoor te zorgen dat de districtsraad toch voldoende geïnformeerd blijft over het beleid heeft BBC 2020 de bijkomende verplichting opgelegd om minstens éénmaal per jaar, in de loop van het derde kwartaal, te rapporteren over de stand van zaken van het eerste semester van het lopende jaar, zowel op financieel als op inhoudelijk vlak. De rapportering is gebaseerd op wettelijke rapporten die worden gebruikt bij het meerjarenplan en de jaarrekening.
Alle raadsleden krijgen een aantal maal per jaar een rapportering over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering ervan:
De opvolgingsrapportering bevat volgende documenten:
Artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 143 DLB bepaalt dat de verplichte opvolgingsrapportering in artikel 263 DLB ook van toepassing is op de districten
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BBC 2020) bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
De districtsraad van Borgerhout neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester 2021 van meerjarenplan 2020-2025.
Het district voorzag een budget van 181.000,00 EUR op het exploitatiebudget voor verenigingstoelagen. De toelage aan Steunproject vzw kan hierop verrekend worden.
In de districtsraad van 17 mei 2021 (jaarnummer 26) werd de AMJP aanpassing 3 goedgekeurd.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 3 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal sportbeleid.
Binnen de mogelijkheden van het districtsbudget en de districtsbevoegdheden geeft het district Borgerhout met een ‘verenigingstoelage’ een financiële ondersteuning tot 3.000,00 EUR aan de werking van actieve Borgerhoutse verenigingen. De toelage wordt aangevraagd voor het vorige kalenderjaar. Voor eenzelfde periode kan slechts één keer een toelage aangevraagd worden. De vereniging vult een vragenlijst in. Aan elke vraag is een krediet gekoppeld. Op die manier spaart de vereniging een krediet. Voor dat krediet kan de vereniging gemaakte kosten indienen. Het bedrag van de gemaakte kosten wordt volledig door het district terugbetaald, met als limiet het opgebouwde krediet. Het reglement verenigingstoelagen werd goedgekeurd door de districtsraad op 23 september 2019 (jaarnummer 78).
Steunproject vzw diende een aanvraag voor een verenigingstoelage in. Het districtscollege stelde vast dat deze aanvraag niet voldeed aan de voorwaarden van het Reglement Verenigingstoelagen aangezien het om een laattijdige indiening gaat. Het districtscollege beslist om een toelage van 1.519,00 EUR voor de werking van Steunproject vzw ter goedkeuring voor te leggen aan de districtsraad.Het districtscollege onderschrijft de goede werking van Steunproject vzw. Daarom wenst het districtscollege hen alsnog een toelage te geven. Hierdoor zou het districtscollege evenwel dienen af te wijken van het Reglement Verenigingstoelagen. Het districtscollege legt dit dossier bijgevolg voor aan de districtsraad.
Het bedrag van de toelage werd berekend op basis van dezelfde elementen als het Reglement Verenigingstoelagen. De vereniging vult een vragenlijst in. Aan elke vraag is een krediet gekoppeld. Op die manier spaart de vereniging een krediet. Voor dat krediet kan de vereniging gemaakte kosten indienen. Het bedrag van de gemaakte kosten wordt volledig door het district terugbetaald, met als limiet het opgebouwde krediet.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het algemeen reglement op de toelagen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2006 (jaarnummer 2730).
Het reglement voor verenigingstoelagen, goedgekeurd door de districtsraad op 23 september 2019 (jaarnummer 78).
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 14 stemmen voor, 7 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA+, CDenV
Stemden nee: Open VLD, N-VA, Vlaams Belang
Hebben zich onthouden: /
De districtsraad keurt de afwijking op het Reglement Verenigingstoelagen goed voor 1.519,00 EUR voor de aanvraag van Steunproject vzw.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Steunproject vzw Kersbeekstraat 32 0823.198.022 BE69 0688 9190 0778 |
1.519,00 EUR | budgetplaats:5036500000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2BOR010402A00000 subsidie:SUB_nr fonds:Intern begrotingsprogramma:2BO090110 budgetperiode:2100 |
4505127753 |
De Fonteinstraat in het district Borgerhout:
In samenspraak met het district Borgerhout stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) voor om het parkeerverbod vanaf het nummer 31 over een afstand van 30 meter op te heffen. Het parkeerverbod met venstertijd werd initieel ingericht vanwege een aanpalende sorteerstraat. Voor onderhoud en ledigen van de sorteerstraat diende deze binnen venstertijden bereikbaar te zijn. De sorteerstraat werd echter permanent verwijderd. Hierdoor verliest het parkeerverbod zijn functie.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Fonteinstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 juni 2011 (jaarnummer 833).
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De Dodoensstraat in de districten Antwerpen en Borgerhout:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Cambio autodelen stelde de vraag om autodeelplaatsen in te richten omdat de buurt heel wat interesse toont.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Dodoensstraat in de districten Antwerpen en Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 19 oktober 2018 (jaarnummer 9411).
Uit onderzoek ter plaatse bleek tevens dat de reële toestand niet overeenkomt met het huidige aanvullend verkeersreglement. Dit wordt nu aangepast
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Hersteenstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 19 december 2011 (jaarnummer 1420).
Deze ondersteuning is niet nominatief opgenomen in de AMJP_3 en dient bijgevolg toegekend te worden door de districtsraad.
De ondersteuning zal na goedkeuring volledig uitbetaald worden onder doelstelling 2BOR010402A00000.
De betaling die gaat gebeuren wordt opgenomen op het volgend boekingsadres:
budgetplaats:5036500000
budgetpositie: 6496500
functiegebied: 2BOR010402A00000
Binnengemeentelijke decentralisatie:
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraad vastgesteld. De districtsraad is bevoegd voor lokaal seniorenbeleid, jeugdbeleid, sportbeleid alsook voor ondersteuning wijk - of burgerinitiatieven (art. 2, 3, 4, 5 en 6).
Het decreet lokaal bestuur (artikel 41, lid 2, 23° DLB) stelt dat de (districts-)raad bevoegd is om een ondersteuning nominatief toe te kennen.
Door het district werd een bevraging bij verschillende senioren, jeugd-, cultuur-, wijk- en sportverenigingen georganiseerd. Daaruit kwam onder meer naar voor dat bepaalde verenigingen hun leden die ernstig te lijden hadden onder de maatregelen ter bestrijding van het Covid19 - virus, geholpen hebben. Er werd zowel materiële (bijvoorbeeld voedselpakketten) als financiële hulp geboden.
De coronacrisis treft de sectoren cultuur, sport en jeugd zwaar. Om de lokale besturen te helpen om die sectoren bij te staan, besliste de Vlaamse regering op 2 juni 2020 om hen 87,3 miljoen euro uit het Vlaamse noodfonds ter beschikking te stellen. De stad Antwerpen zal vanuit dit fonds voor de compensatie van de coronaschade een tussenkomst ten bedrage van 7.348.713,13 euro van de Vlaamse overheid voor cultuur, sport en jeugd ontvangen. 730.000,00 euro van dit bedrag wordt verdeeld onder de districten (2020_CBS_05233).
De COVID-19 pandemie slaat daarnaast harder toe bij mensen met een lagere socio-economische status. Verschillende socioculturele verenigingen hebben in Borgerhout dan ook niet stilgezeten en initiatieven opgestart ter ondersteuning van leden die ernstige gevolgen ondervonden van de opgelegde maatregelen. Zij zorgden dat hun leden materiële of financiële hulp ontvingen (bijvoorbeeld voedselpakketen,... )
Het districtscollege wenst de verenigingen die actief zijn in Borgerhout en zich tussen 13 maart 2020 en 31 december 2020 op deze manier maatschappelijk ingezet hebben te ondersteunen. Er wordt een totale ondersteuning voorzien van 25.800,00 EUR (2021_DCBO_00131).
Feitelijke verenigingen en vzw's kunnen maximum een toelage van respectievelijk 750,00 EUR en 1.500,00 EUR ontvangen. Aan de hand van een open oproep konden socioculturele verenigingen een aanvraag indienen bij het district.
Eén van deze verenigingen, de Toekomst FV werd nog niet uitbetaald, aangezien zij nog niet tot een overkoepelende instantie behoorden. Ondertussen hebben zij zich aangesloten bij Internationaal comité vzw en kunnen zij op deze manier toch deze ondersteuning ontvangen.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad, 6 december 1983).
Het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) met basisprincipes met betrekking tot het ondersteuningsbeleid.
de districtsraad keurt de toekenning van volgende nominatieve ondersteuning goed :
Vereniging | Nominatieve ondersteuning |
Internationaal comité vzw Monseigneur Broekxplein 3500 Hasselt | 750,00 euro |
Deze ondersteuning is niet nominatief opgenomen in de AMJP_3 en dient bijgevolg toegekend te worden door de districtsraad.
De ondersteuning wordt na goedkeuring volledig uitbetaald onder doelstelling 2BOR010402A00000.
Het krediet is voorzien op volgend boekingsadres:
budgetplaats:5035000000
budgetpositie: 6496500
functiegebied: 2BOR010402A00000
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 10 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor de ondersteuning van lokale handelaarsverenigingen.
Het district ontving een aanvraag voor ondersteuning van Handelaarsvereniging Gitschotellei voor het organiseren van de jaarlijkse braderij. Deze vond plaats op 11 september 2021.
Het krediet werd voorzien in de derde aanpassing van de meerjarenplanning (AMJP) (districtsraad van 17 mei 2021, jaarnummer 26), maar nog niet nominatief toegekend.
Handelaarsvereniging Gitschotellei vraagt een ondersteuning van 2.000,00 EUR voor het organiseren van de braderij op 11 september 2021.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad, 6 december 1983).
Het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) met basisprincipes met betrekking tot het ondersteuningsbeleid.
De districtsraad keurt de toekenning van de nominatieve ondersteuning van 2.000,00 euro aan de feitelijke vereniging, Handelaarsvereniging Gitschotellei, goed.
Fictief ondernemingsnummer: NXX0031155212.
De Van Havrelei in de districten Deurne en Borgerhout:
Om te verduidelijken dat het niet wenselijk is om te parkeren op het plein, stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) voor om een parkeerverbod te plaatsen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Havrelei in de districten Deurne en Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 17 december 2012 (jaarnummer 1280).
Veel bewoners op en rond het Laar willen wel degelijk een groener plein. Ook al moet daarvoor parkeerplaats worden opgeofferd. Zo blijkt uit een enquête van buurtgroep Laar.
Waar het stadsbestuur vasthoudt aan het behouden van alle parkeerplaatsen, wil het districtsbestuur het plein ontdoen van parkeerplek en de betonnen vlakte maximaal ontharden en vergroenen.
Borgerhout kent de op één na grootste bevolkingsdichtheid van het land en heeft welgeteld 1 vierkante meter groen per inwoner. Er is zeker meer nood aan groene ruimte.
Daarom vraag ik wat de stand van zaken is rond de heraanleg het Laar?
.
Eind 2020 keurde de Vlaamse regering de bouwvergunning goed voor de Oosterweelwerken op de Antwerpse rechteroever. Hierbij wordt ook de ring ter hoogte van Borgerhout aangepast met de gevreesde grote Hollandse knoop aan Spoor Oost en het Sportpaleis.
Om deze werken uit te voeren werd in volle zomerperiode (2021) ook een bouwvergunning ingediend voor een tijdelijk ring. Deze komt als een autosnelweg tot aan de voordeur van bewoners in Borgerhout. Deze tijdelijk ring moet toelaten de finale werken te realiseren bv. aan de Hollandse knoop. Door de zomerperiode was er geen kans op inspraak door bewoners. Blijkbaar is dit niet zonder reden want uit de bouwvergunning blijkt dat aannemers 24u op 24u en 7 dagen op 7 moeten kunnen doorwerken. Er zullen bestaande groenbuffers langs de ring verdwijnen, zijn er weinig maatregelen voor het beperken van nachtlawaai, voorkomen van slechte luchtkwaliteit, trillingen, werfverkeer in de bebouwde kom en woonstraten... het is ook niet geweten of er PFOS/PFAS verontreiniging is.
Uit de bouwvergunning blijkt dat "er zal worden gemonitord" of "actieplannen opgesteld worden" als er problemen voordoen maar dat is achter de feiten aanholen. Mijn vraag aan de districtsburgemeester
We zijn niet vergeten hoe corona vorig jaar een gapende kloof toonde tussen de bewoners die digitaal geletterd waren en toegang hadden tot internet en diegene die dat niet hadden. Denk aan toegang om online lessen te kunnen bijwonen, informatie opzoeken, reservaties maken voor bv. covidtesten en een hele reeks andere zaken waarvoor toegang tot internet plotseling een noodzaak bleek. We stemden toen ook een motie hierover in de raad. We vroegen toen om aan te sluiten bij de coalitie van steden die opkomt voor digitale rechten van bewoners,...
Want digitale ongelijkheid leidt tot sociale uitsluiting. Uit een rapport van de Koning Boudewijnstichting in 2020 bleek dat een op de tien Belgische huishoudens nog altijd geen internetverbinding heeft. Voor gezinnen met een laag inkomen is dat zelfs bijna drie op de tien. Heel wat Belgen hebben ook niet voldoende digitale vaardigheden, voor vier op de tien dreigt digitale uitsluiting. Uit het rapport blijkt ook ongelijkheid inzake het gebruik van essentiële diensten. Zo heeft meer dan de helft (57 procent) van de Belgen met een laag opleidingsniveau het internet nog nooit gebruikt om documenten te versturen naar de overheid. De technologie evolueert zo snel dat sommigen gewoonweg afhaken. Dat de stad Antwerpen alle dienstverlening zoveel mogelijk wil digitaliseren verhoogt de kans dat er nog meer mensen uit de boot vallen.
Recent kwam er in het nieuws (bericht in Gazet van Antwerpen) dat de stad Antwerpen (in samenwerking met Stad Gent en de stad Kortrijk) een toolbox liet maken voor het project 'digitale inclusieve wijk' (link: https://www.digitaalinclusievewijk.be/). We lezen hier dat Borgerhout deel uitmaakte van het project en dat het project als voorbeeld zal gedeeld worden met andere gemeentebesturen. De box bevat materiaal dat helpt om een e-inclusief beleid op te zetten. Daarnaast lezen we recent in het nieuws dat de Vlaamse regering en de Federale regering via allerlei projectoproepen en charters digitale inclusie wil bevorderen.
Mijn vraag aan de bevoegde schepen: