Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtcolleges goedgekeurd. Artikel 7 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor organisatie en ondersteuning van lokale evenementen en feestelijkheden.
In het Merksemse bestuursakkoord 2020-2025 (jaarnummer 56) staat vermeldt dat het bestuur groot belang hecht aan het opwaarderen van belangrijke gemeenschapsvormende evenementen. Er wordt ondersteuning gegeven aan initiatieven van verenigingen en (bewoners)groepen zoals straatfeesten, wijkfeesten, winterdrinks en kermissen. Het zijn deze initiatieven die het contact, de verstandhouding en verbroedering tussen bewoners bevorderen en bijdragen tot de sociale cohesie van het district.
Op 6 april 2021 vroeg het Cluysekermiscomité om financiële steun voor het inrichten van de Cluysekermis 2021. Deze ondersteuning zal gebruikt worden voor de financiering van de kosten rechtstreeks verbonden aan de organisatie van de Cluysekermis zoals drukwerk, optredens muziekoptredens, randanimatie, beveiliging, rode kruis,….
Loonkosten en kosten voor eten en drank komen niet in aanmerking.
Wet op de toelagen
Jaarlijks wordt in het district Merksem de Cluysekermis georganiseerd. De Cluysekermis zal doorgaan op 18 en 19 september 2021.
Het college heeft met besluit van 3 april 1996 de Cluysekermis als officiële kermis erkend. Daarbij werd ook beslist om kosteloze medewerking te verlenen aan de jaarlijkse Cluysekermis.
De districtsraad keurde op 22 oktober 2020 met jaarnummer 56 de 2e aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed. Hierin werd eveneens de toekenning van de nominatieve ondersteuning aan voor het inrichten van De Cluysekermis vastgesteld op 2.500,00 EUR.
Er wordt een bestelbon aangemaakt voor een bedrag van 2.500,00 EUR op functiegebied 2MER010304A00000.
Een volledige financiële afrekening van het evenement, inclusief de bewijsstukken van de uitgaven gelinkt aan de ondersteuning van het district, een kort verslag van het evenement en enkele sfeerfoto's, dient uiterlijk 6 weken na de activiteit te worden ingediend.
Het districtscollege keurt de afsprakennota die loopt van 18/09/2021 tot en met 18/11/2021 met het Cluysekermiscomité goed.
Het districtscollege keurt de vastlegging en de uitbetaling goed van de toelage van 2.500,00 EUR aan het Cluysekermiscomité voor het inrichten van de Cluysekermis die zal doorgaan op 18 en 19 september 2021.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Afsprakennota 2021 Cluysekermis, Wijngaardberg 61, ondernemingsnummer |
2.500,00 EUR | budgetplaats: 5074500000 |
4505125095
|