Terug
Gepubliceerd op 16/12/2020

2020_CBS_10337 - District Borgerhout en Deurne. Boekenberglei, Drakenhoflaan, Gitschotellei. Wegeniswerken. SWOU10673 - Voorontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
di 15/12/2020 - 14:00 Extra digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_10337 - District Borgerhout en Deurne. Boekenberglei, Drakenhoflaan, Gitschotellei. Wegeniswerken. SWOU10673 - Voorontwerp - Goedkeuring 2020_CBS_10337 - District Borgerhout en Deurne. Boekenberglei, Drakenhoflaan, Gitschotellei. Wegeniswerken. SWOU10673 - Voorontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 5153000000/224/2LMS010402A00000/2SA020200 in 2021/2022/2023.

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Boekenberglei, Drakenhoflaan en Gitschotellei zijn bovenlokale straten.

Inspraak

Inspraak bewoners 26-27 september 2017.

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

projectdefinitie en concept

goedkeuring districtscollege Deurne

19 september 2015

338

goedkeuring districtscollege Borgerhout

29 september 2015

279

mobiliteitsvoorwaarden

goedkeuring college

11 december 2015

10406

voorontwerp

goedkeuring districtscollege Deurne

7 november 2016

408

verdaagd districtscollege Borgerhout

23 januari 2018

6 februari 2018

14

14

adviezen



bewonersinfo

26 – 27 september 2017

 --

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

22 juni 2020

 --

Het districtscollege van Deurne keurde in zitting van 14 september 2015 (jaarnummer 338) en het districtscollege van Borgerhout op 29 september 2015 (jaarnummer 279) de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken in de Boekenberglei, Drakenhoflaan en Gitschotellei goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Het college keurde in zitting van 11 december 2015 (jaarnummer 10406) de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Het districtscollege van Deurne keurde in zitting van 7 november 2016 (jaarnummer 408) het voorontwerp goed.
Het voorontwerp werd door het districtscollege van Borgerhout verdaagd op 23 januari 2018 en op 6 februari 2018 (jaarnummer 14). 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een gewijzigd voorontwerp op dat ter advies werd voorgelegd aan de betrokken diensten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het ter goedkeuring voor.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een gewijzigd voorontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende fundamentele wijzigingen aangebracht.

In de Gitschotellei-Drakenhoflaan is het concept van de tram op een middenberm verlaten.
De huidige tramberm langs de huizen wordt verder door getrokken tot aan het kruispunt Boekenberglei-Drakenhoflaan. Hierdoor kunnen de bomen en het dwarsparkeren aan één zijde van de straat behouden blijven. Aan de andere zijde verandert het dwarsparkeren in langsparkeren ten voordele van het tramspoor. 

Er zijn verschillende integraal toegankelijke tramperrons voorzien: 

  • twee ter hoogte van de kerk;
  • twee ter hoogte van de Jozef Verbovenlei.

De reeds bestaande haltes ter hoogte van de Sint-Rochusstraat worden integraal toegankelijk. 

In de Boekenberglei, tussen de Drakenhoflaan en de Menegemlei is het linksparkeren gewijzigd in rechts parkeren. Dit omdat er een nieuwe tramhalte gevraagd werd door De Lijn en omdat de veiligheid van uitstappende personen naast het tramspoor niet gegarandeerd kon worden. 

Mobiliteitsvoorwaarden

Gitschotellei-Drakenhoflaan: trambedding wijzigt van middenberm naar decentraal stad uitwaarts, analoog aan het eerste deel van de Gitschotellei.

Boekenberglei keerlus: tramritten worden herverdeeld over de twee sporen.
Door de herwerking van het ontwerp en herschikking van het tramnet worden de tramdoortochten evenwichtiger verdeeld overheen de woonwijk.
Zo zal tram M2, komende van Deurne Noord, niet meer de eindhalte nemen op de nieuwe keerlus Boekenberglei, maar rijden tot aan de halte van het nieuwe zwembad op de Ruggeveldlaan.
Tram M9 gaat niet meer naar het eindpunt Silsburg rijden, maar ook naar de halte aan het zwembad. M9 en M2 worden hier “gekoppeld” waardoor reizigers eindelijk van Deurne Noord naar Deurne Zuid kunnen rijden, zo ontstaat het eerste deel van de langverwachte districtentram.
M9 zal ook staduitwaarts rijden via de nieuwe sporen van de keerlus en halteren aan de nieuwe halte Boekenberg. Stadinwaarts zal ze over de Cruyslei blijven rijden en de bestaande halte bedienen. Deze opsplitsing zorgt voor een betere spreiding van de tramdoortochten.
Eindpunt Silsburg wordt dan terug bediend door de tram komende van het Havenhuis over de Turnhoutsebaan (voorheen keerde deze aan de Stenenbrug) en Herentalsebaan, deze tram zal T13 genoemd worden.
T10 komende van Berchem Station zal blijven rijden zoals destijds en neemt eindhalte aan de nieuwe keerlus Boekenberglei.  
Door deze herschikking verdwijnt ook de keerlus op de Dascottelei, hier komt een gecombineerde tram en bushalte.

Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 330 plaatsen in de bestaande toestand naar 259 plaatsen in de nieuwe toestand.

  • In de Gitschotellei, tussen de Cruyslei en de Boekenberglei, zijn er minder parkeerplaatsen omdat aan één zijde het dwarsparkeren vervangen wordt door langsparkeren en een trambaan. (van 85 naar 71 parkeerplaatsen);
  • In de Boekenberglei, tussen de Drakenhoflaan en de Menegemlei verdwijnen de schuine parkeerplaatsen omwille van de brandweerroute. De langsparkeerplaatsen bevinden zich rechts van het baanvak zodat uitstappende personen veiliger het voetpad kunnen bereiken. De gevraagde tramhaltes hebben ook een invloed op de parkeerbalans (van 149 naar 44 parkeerplaatsen);
  • In de Boekenberglei, tussen de Menegemlei en de Sint-Rochusstraat komen er parkeerplaatsen bij (van 96 naar 144 parkeerplaatsen)

Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans van 195 bomen naar 293 bomen in de nieuwe toestand.
Er zijn 130 bestaande bomen, 135 nieuwe bomen en 28 verplante bomen. Er worden 34 bomen gerooid. 

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Boekenberglei, Drakenhoflaan en de Gitschotellei liggen in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen en die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan, zijn opgenomen in de plannen.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp op voorwaarden dat:

  • het scenario met een ontdubbelde tramverbinding voor (of op) het kruispunt met de Boekenberglei verder wordt onderzocht, in functie van het maximaliseren van de lengte van de tramperrons en het creëren van veilige verbindingen en oversteken voor voetgangers; 
  • De tramhaltes zijn 60m lang gemaakt. Het ontdubbelen van het spoor gebeurt op het kruispunt Boekenberglei-Drakenhoflaan. Hierdoor kunnen 2 waardevolle bomen behouden worden.

  • tegelijkertijd onderzocht wordt of een ontdubbelde tramkruising op het kruispunt Drakenhoflaan-Boekenberglei zowel mobiliteits-technisch als naar verkeersveiligheid haalbaar is;  
  • De ontdubbelde tramkruising op het kruispunt is bekeken en verkeersveilig.

  • onderzocht wordt of de tramperrons langs beide zijden bereikbaar kunnen gemaakt worden voor voetgangers en bijkomende voetgangersoversteken kunnen voorzien worden;
  • De perrons ter hoogte van het kruispunt Boekenberglei-Drakenhoflaan en Boekenberglei- Sint-Rochusstraat kunnen aan 2 zijden bereikt worden. Er wordt een veilige oversteek met tramstickers voorzien om de sporen veilig over te kunnen steken. 

  • onderzocht wordt op welke manier een uitstapzone tussen parkeerstrook en trambedding fysiek beschermd en/of gematerialiseerd kan worden;
  • De parkeerplaatsen met een onveilige uitstapstrook  zijn naar de huizenzijde van de rijbaan gebracht

  • onderzocht wordt of ter hoogte van het kruispunt met de Luchtvaartstraat een verhoogde rijweg inrichting kan voorzien worden in functie van snelheidsremming op de Drakenhoflaan;
  • Een plateau zorgt voor extra veiligheid en afremming.

  • onderzocht wordt of de rijbaanbreedte in de aansluiting op Menegemlei kan verbreed worden;
  • De bocht op het kruispunt met de Boekenberglei werd vergroot, zodat zwaar gemotoriseerd vervoer de bocht veilig kan nemen.

  • de leesbaarheid van de fietsoversteken worden gemaximaliseerd;
  • De fietspaden werden voorzien conform het draaiboek

  • het fietscomfort wordt verbeterd door te vermijden knikken in het fietspad weg te werken;
  • De knik ter hoogte van het kruispunt Boekenberglei-Drakenhoflaan is uit het fietspad gehaald.

  • onderzocht wordt of het kruispunt met de Jozef Verbovenlei van dubbelrichting fietsoversteken kan voorzien worden;
  • Er zijn dubbelrichtingsfietsoversteken voorzien ter hoogte van de Jozef Verbovenlei.

  • onderzocht wordt of een overdekte fietsenstalling, type conform de straatmeubilaris, ter hoogte van het tramperron aan de Jozef Verbovenlei nog wenselijk en ruimtelijk inpasbaar is; 
  • De fietsenstalling is overdekt.

  • op korte termijn de bomentoets wordt geactualiseerd;
  • Er is beslist dat de te verplanten bomen, verplant zullen worden. 

  • de bestaande hoogstammige bomen maximaal worden behouden;
  • De bestaande hoogstammige gezonde bomen worden maximaal behouden.

  • in overleg met Stadsbeheer/Groen wordt uitgeklaard welke bomen behouden of verplant kunnen worden en welke dienen vervangen te worden;
  • Er wordt nog gewacht op de lijst van Fluvius of de voorziene bomen op de gasleiding voldoen aan de veiligheidseisen van Fluvius.

  • de ondergrondse voorzieningen in functie van een duurzame groenstructuur tegen het definitief ontwerp in beeld worden gebracht;
  • Dit is voor de volgende fase.

  • een locatie wordt gezocht voor een ondergrondse glascontainer ter hoogte van het kruispunt met de Menegemlei en papiermanden worden voorzien op de tramperrons;
  • Dit wordt opgenomen in volgende fase.

  • de geleidenlijnen voor Blinden en Slechtzienden naar definitief ontwerp in de plannen worden opgenomen;
  • De blindengeleidelijnen zijn mee opgenomen in het plan.

  • de signalisatie en markeringen (op fietspad, parkeerplaatsen, rijweg en trambedding) verder worden uitgewerkt en naar definitief ontwerp in de plannen worden opgenomen;
  • De markering is mee opgenomen in het plan.

  • de detaillering en materialisering in functie van beheer naar definitief ontwerp verder wordt uitgewerkt.
  • De legende is toegevoegd aan het plan.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het voorontwerp (10 augustus 2020) voor de wegeniswerken Boekenberglei, Drakenhoflaan en Gitschotellei, district Deurne en Borgerhout, goed.

Artikel 2

Het college keurt de volgende mobiliteitsvoorwaarden goed:

  • Gitschotellei-Drakenhoflaan: trambedding wijzigt van middenberm naar decentraal stad uitwaarts, analoog aan het eerste deel van de Gitschotellei.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

taak

SW/PR/ONT 

  • opdracht aan Water-link: opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie
  • voorontwerp uitwerken tot een definitief ontwerp 

SW/Mobiliteit

draft signalisatieplan opmaken

SW/Communicatie

communicatie en participatietraject organiseren


Bijlagen

  • 20171016_IDC_opmerkingen_PDC_Boekenberglei.docx
  • 20200622_cod.pdf
  • 20200810_10673_VO_BT_WEG.pdf
  • 20200810_10673_VO_NT_WEG.pdf
  • Schema_Tramritten.docx