Terug
Gepubliceerd op 01/07/2021

2021_DREK_00051 - District Ekeren. Omgevingsvergunning - Infrabel nv, spoorvertakking Oude Landen, OMV 2020053471. Advies - Goedkeuring

districtsraad Ekeren
ma 28/06/2021 - 20:00 Virtueel - Via Zoom
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, Districtsburgemeester; Ronny Kruyniers, districtsschepen; Ilse De Schutter, districtsraadslid; Kurt Van Noten, districtsraadslid ; Ann Koekhoven, districtsraadslid ; Annemie Plompen, districtsschepen; Tamara Heynen, districtsraadslid; Marc Elseviers, districtsschepen; Werner De Kerf, districtsraadslid; Mick De Maere, districtsschepen; Ellen Malfliet, districtsraadslid; Iris Marynissen, districtsraadslid; Filip Van den Broeck, districtsraadslid; Lotte Vergauwen, districtsraadslid; Guido Staes, districtsraadslid; Brecht Mertens, districtsraadslid; Beatrijs Dierick, districtsraadslid; Wilfried Michiels, districtsraadslid; Wies Meeusen, Districtssecretaris

Verontschuldigd

Freddy Geens, districtsraadslid ; Martine Voets, districtsraadslid; Fabienne Van Damme, districtsraadslid

Secretaris

Wies Meeusen, Districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, Districtsburgemeester
2021_DREK_00051 - District Ekeren. Omgevingsvergunning - Infrabel nv, spoorvertakking Oude Landen, OMV 2020053471. Advies - Goedkeuring 2021_DREK_00051 - District Ekeren. Omgevingsvergunning - Infrabel nv, spoorvertakking Oude Landen, OMV 2020053471. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 heeft de districtsraad, naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.

Argumentatie

In het dossier spoorvertakking Oude Landen loopt een openbaar onderzoek in functie van de omgevingsvergunning. Het district Ekeren wenst zijn bezorgdheid uit te drukken over een aantal punten, zoals opgesomd in dit besluit. Bovendien verwijst het districtsbestuur naar de randvoorwaarden zoals reeds geformuleerd in het besluit van 21 mei 2019 (jaarnummer 118) dat werd goedgekeurd door het districtscollege inzake de flankerende maatregelen.

Het districtsbestuur vraagt aan het college om de geformuleerde punten op te nemen in het advies van de stad Antwerpen aan de Vlaamse Overheid.

Aanleiding en context

Op 3 maart 2020 (jaarnummer 49) keurde het districtscollege Ekeren het advies met betrekking tot de omgevingsvergunning - Infrabel nv, spoorvertakking Oude Landen OMV 2019049910 goed.

Het district Ekeren brengt een advies uit aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen over het dossier - omgevingsvergunning - Infrabel nv- spoorvertakking Oude Landen, OMV 2020053471. Dit betreft een bovenlokaal dossier met grote impact op het district.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0104 - We volgen via de adviesbevoegdheid van het district de Ekerse belangen in bovenlokale bevoegdheden kort en consequent op.

Besluit

De districtsraad Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad ekeren beslist:

Artikel 1

De districtsraad Ekeren keurt volgend advies goed naar aanleiding van het openbaar onderzoek “Omgevingsvergunning Infrabel nv, spoorvertakking Oude Landen OMV 2020053471, en vraagt aan het college om dit advies toe te voegen aan het advies van de stad Antwerpen:

  • In de plannen die voorliggen is het afbreken en vernieuwen van de brug ter hoogte van Leugenberg – Kloosterstraat ingetekend. Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werkt momenteel plannen uit voor een nieuw ‘knooppunt Leugenberg’ waarbij er geen nieuwe brug meer nodig is ter hoogte van de huidige locatie. De bestaande brug zal dan afgebroken worden. De districtsraad vraagt om versneld werk te maken van het uitvoeren van dit project in relatie tot het project van de spoorvertakking Oude Landen;
  • De diverse aansluitingen voor voetgangers en fietsers vanuit en naar de omliggende woonbuurt Donk - Hoekakker- Oude Landen, inclusief een toegankelijke infrastructuur voor openbaar vervoer, moeten verder onderzocht en verwerkt worden in de plannen (deels in de plannen van de spoorvertakking die nu voorliggen en deels in de plannen van de flankerende maatregelen). Hierbij moeten over het volledige tracé de aansluitingen uitgewerkt worden tussen enerzijds de nog aan te leggen en anderzijds de bestaande fietspaden tussen het Laar en de Prinshoeveweg ter hoogte van de Poorthoflaan. Dit moet ook de ontbrekende schakel voor het fietspad in de Oude Landen tussen de Gerardus Stijnenlaan tot de Kretenborglaan omvatten;
  • De districtsraad voert momenteel de heraanleg van het kruispunt van de Oude Landen met de Prinshoeveweg uit (samen met de straat Prinshoeveweg tot ongeveer aan de Kruidenlaan). Bij deze heraanleg wordt de waterloop in de Prinshoeveweg maximaal open gelegd. De districtsraad vraagt om de uitvoeringsplannen van dit kruispunt af te stemmen met de plannen voor de spoorvertakking Oude Landen in functie van de verbinding van de nog aan te leggen fietspaden met het bestaande fietspad.
  • De districtsraad vraagt om een fietstunnel of fietsbrug te voorzien over L12 ter hoogte van de Prinshoeveweg en de Salaadweg. Dit is ook een flankerende maatregel in functie van de nieuwe ontwikkeling die op Hoekakker gepland is.
  • De Oude Landen maken deel uit van het Groen Kruis, het project van de provincie Antwerpen voor natuurverbinding in de Noord-Oostelijke rand rond Antwerpen. De districtsraad vraagt om de plannen voor de spoorvertakking en het flankerende programma maximaal af te stemmen op de ontwikkeling van het Groen Kruis.
  • De bebouwing in de Weegbreelaan sluit rechtstreeks aan bij de geplande spoorwegverbreding. Door deze verbreding zal het spoorverkeer op die plaats veel dichter bij de bebouwing komen dan nu het geval is. De districtsraad vraagt daarom voldoende groene en kwalitatieve geluids- en visuele buffering te voorzien zodat de leefbaarheid in deze wijk gegarandeerd blijft. Daarnaast vraagt de districtsraad dat Infrabel specifieke communicatie voorziet met de bewoners van deze wijk om de (gezondheids-) impact van deze verbreding te inventariseren en op te volgen en waar nodig maatregelen te nemen;
  • De districtsraad vraagt dat het spoorwegmateriaal, dat bij de aanleg wordt gebruikt maximaal met elektrische tractie uitgerust is, zodat het gebruik van dieseltractie maximaal vermeden wordt;
  • De districtsraad vraagt dat Infrabel nv, voor de aanvang van de werken, een uitgebreide plaatsbeschrijving opmaakt van alle gebouwen aanpalend aan de werfzone.

Artikel 2

De districtsraad vraagt met aandrang om het onderzoek naar de inplanting van een infrastructuur op de site van het recreatiebuurtpark Oude Landen, die multifunctioneel gebruikt kan worden, verder te zetten en nog deze legislatuur werk te maken van een architecturaal concept.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.