Het aandeel van het district Ekeren in de projectkost verhoudt zich in grootorde als volgt tot het aandeel van de overige aanbestedende overheden:
Aanbestedende overheid | Aandeel in de projectkost (afgerond) |
Het district Ekeren | 43 % |
Aquafin nv | 57 % |
Het toepasselijk bestek voorziet in een afzonderlijke betaling voor elk van de betrokken aanbestedende overheden. Er worden per aanbestedende overheid gescheiden schuldvorderingen (vergezeld door de gedetailleerde staat van de gerealiseerde werken waarop deze vorderingen steunen) en facturen opgemaakt.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.
Met de gemeenteraadbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 00300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor openbaar domein.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Aquafin nv. Bestek. Goedkeuring | 21 mei 2021 |
De Oudebaan en de Hoogpadlaan verkeren in slechte staat en zijn aan vernieuwing toe. Het district Ekeren wenst deze straten opnieuw aan te leggen. Dit biedt de opportuniteit om over te gaan tot de volledige vernieuwing van deze straten, waardoor de algemene beeldkwaliteit alsook de verblijfs- en belevingswaarde wordt geoptimaliseerd. Het groene karakter wordt versterkt. Het comfort en de veiligheid van alle weggebruikers wordt gemaximaliseerd.
Het districtscollege keurde in zitting van 10 november 2020 (jaarnummer 2020_DCEK_00239) het definitief ontwerp goed.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met het gunningscriterium prijs.
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden. De stad Antwerpen treedt voor deze opdracht op als aanbestedende overheid. De rioleringswerken zijn ten laste van Aquafin nv.
De districtsraad keurt bestek GAC_2021_01687 voor "Wegeniswerken Oudebaan en Hoogpadlaan" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Wegeniswerken Oudebaan en Hoogpadlaan |
|
budgetplaats: 5052500000 | volgt later |
Het voorliggende advies gaat ervan uit dat de spoorvertakking bovengronds wordt aangelegd. Groen Ekeren blijft gekant tegen de keuze voor de bovengrondse oplossing en de keuze om het project uit te voeren zonder een echte bijkomende spoortoegang voor onze haven te realiseren. Dit amendement staat dan ook los van onze verdere inspanningen om ons tegen de spoorvertakking in de huidige vorm te blijven verzetten.
Gezien het advies van het district reeds uitgaat van de bovengrondse aanleg, hadden we graag dit advies nog verder aangevuld ten bate van alle inwoners van ons district met de volgende punten:
- Het spoorwegmateriaal dat bij de aanleg wordt gebruikt dient met elektrische tractie uitgerust te zijn. Het gebruik van dieseltractie moet maximaal worden vermeden;
- We vragen dat Infrabel voor de aanvang van de werken een uitgebreide plaatsbeschrijving opmaakt van alle gebouwen aanpalende aan de werfzone;
- We vragen dat er bijkomende nulmetingen worden uitgevoerd voor de verschillende disciplines die zijn opgenomen in het richtlijnenboek voor de opmaak van een Milieu Effecten Rapportage en in het bijzonder voor bodem , water, biodiversiteit, geluid en trillingen, mens, lucht, licht - warmte en straling, veiligheid.
- We vragen dat Infrabel een automatische goedkeuring geeft aan alle eigenaars van constructies die binnen de afstandsregels vallen zoals voorzien in de aangepaste Wet van 27 april 2018 op de politie van de spoorwegen, BS 29 mei 2018. Indien dit niet mogelijk is dient Infrabvel hiervoor de nodige compensaties te voorzien.
- we vragen een verbintenis van Infrabel om minimaal een jaarlijkse evaluatie en metingen te voorzien om, bij een stijgend gebruik van de nieuwe capaciteit, waar nodig bijkomende milderende maatregelen uit te voeren en dit minstens tot één jaar nadat de geplande capaciteit volledig in gebruik is;
Toelichting door Guido Staes (Groen).
Antwoord van Koen Palinckx (N-VA).
De fractie 'Groen' heeft laten weten dat zij akkoord gaan met de toevoeging aan het advies en dat het amendement niet meer ter stemming dient voorgelegd te worden.
Volgens artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 heeft de districtsraad, naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
In het dossier spoorvertakking Oude Landen loopt een openbaar onderzoek in functie van de omgevingsvergunning. Het district Ekeren wenst zijn bezorgdheid uit te drukken over een aantal punten, zoals opgesomd in dit besluit. Bovendien verwijst het districtsbestuur naar de randvoorwaarden zoals reeds geformuleerd in het besluit van 21 mei 2019 (jaarnummer 118) dat werd goedgekeurd door het districtscollege inzake de flankerende maatregelen.
Het districtsbestuur vraagt aan het college om de geformuleerde punten op te nemen in het advies van de stad Antwerpen aan de Vlaamse Overheid.
Op 3 maart 2020 (jaarnummer 49) keurde het districtscollege Ekeren het advies met betrekking tot de omgevingsvergunning - Infrabel nv, spoorvertakking Oude Landen OMV 2019049910 goed.
Het district Ekeren brengt een advies uit aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen over het dossier - omgevingsvergunning - Infrabel nv- spoorvertakking Oude Landen, OMV 2020053471. Dit betreft een bovenlokaal dossier met grote impact op het district.
De districtsraad Ekeren keurt volgend advies goed naar aanleiding van het openbaar onderzoek “Omgevingsvergunning Infrabel nv, spoorvertakking Oude Landen OMV 2020053471, en vraagt aan het college om dit advies toe te voegen aan het advies van de stad Antwerpen:
De districtsraad vraagt met aandrang om het onderzoek naar de inplanting van een infrastructuur op de site van het recreatiebuurtpark Oude Landen, die multifunctioneel gebruikt kan worden, verder te zetten en nog deze legislatuur werk te maken van een architecturaal concept.
Snelheid wordt doorgaans beschouwd als één van de belangrijkste (risico)factoren in de verkeersonveiligheid. Het beheersen van de snelheid is dan ook een belangrijk kernthema van het verkeersveiligheidsbeleid van de stad Antwerpen. Studies tonen aan dat een reductie van de gemiddelde snelheid met 1 km/u kan leiden tot 3% minder ongevallen en 5% minder verkeersslachtoffers.
Met de verdere invoering van een snelheidsbeperking van 30 km/uur in verblijfsgebieden wil het stadsbestuur de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid van alle weggebruikers, met in het bijzonder de voetgangers en fietsers in de stad, structureel verbeteren. Bovendien beoogt de stad Antwerpen met een lagere, veilige rijsnelheid in woonstraten ook meer gebruiksvriendelijkheid, en betere verstandhouding tussen alle weggebruikers, minder luchtvervuiling en verkeerslawaai, een vlottere doorstroming en minder doorgaand verkeer.
De selectie van ontsluitingswegen (steenwegen, stadswegen en wijkwegen) zoals opgenomen in het ontwerp 'mobiliteitsplan - verbreden en verdiepen' vormt de basis en het uitgangspunt voor de afbakening van woon- en verblijfsgebieden. Hier staan het buurtleven en de woon- en verblijfskwaliteit centraal. Deze gebieden worden zones 30, waar het STOP-principe van toepassing is (prioriteit gaat naar de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, in deze volgorde: Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Privaat gemotoriseerd vervoer). Buurtwinkels, voorzieningen, pleintjes, zit- en speelplekken, enzovoort moeten aangenaam en veilig te voet of met de fiets bereikt kunnen worden, dankzij een fijnmazig netwerk van lokale straten.
Binnen de stedelijke context werd voor deze lokale straten een verdere onderverdeling gemaakt in hoofdstraten, buurtstraten en woonstraten. Hoofdstraten ontsluiten woonbuurten en/of centra en verwerken in principe enkel autoverkeer met herkomst of bestemming binnen de desbetreffende buurt of wijk. Het snelheidsregime is in de regel 30 km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan een snelheidsregime van 50 km/uur gelden.
In het district Ekeren worden drie bestaande zones 30 uitgebreid.
Zone 30 "Omgeving Boerendijk" en "Kern Ekeren"
De zone 30 “Omgeving Boerendijk” wordt uitgebreid met de Boerendijk en in zijn geheel opgenomen in de zone 30 “Kern Ekeren”.
Boerendijk is een lokale hoofdstraat waar vandaag nog een snelheidsregime geldt van 50km/u. Fietsers rijden er gemengd met het gemotoriseerd verkeer wegens afwezigheid van aparte fietsinfrastructuur. Om de fietsveiligheid in deze straat te verhogen, is een lagere maximumsnelheid gewenst.
Zone 30 "Donk"
De zone 30 "Donk" wordt uitgebreid met Ten Hoge.
Ten Hoge is een korte, doodlopende woonstraat dat enkel verkeer verwerkt met een herkomst en/of bestemming in de straat zelf.
Zone 30 "Bredeweg"
De zone 30 “Bredeweg” wordt uitgebreid met het bebouwde gedeelte van de Slijkweg (tot huisnummer 22).
Dit straatsegment is een woonstraat dat enkel verkeer verwerkt met een herkomst en/of bestemming in de straat zelf. De straat ligt deels op het grondgebied van de gemeente Stabroek. De gemeente Stabroek is vragende partij om de straat op te nemen in de zone 30.
De zones 30 "Edisonwijk", "Schoonbroek" en "Rozemaai-Schoonbroek" die vroeger deels/volledig op het grondgebied van het district Antwerpen/Ekeren lagen, liggen nu volledig op het grondgebied van het district Ekeren. Vanaf 1 januari 2019 werden de straten van de desbetreffende zones overgedragen naar het district Ekeren.
In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Onder resolutie 8 en 10 geeft het stadsbestuur aan om verder in te zetten op een heldere en leesbare wegenhiërarchie die richting geeft aan het mobiliteitsbeleid. In de onderliggende straten bedoeld voor bestemmingsverkeer, hebben de voetganger en de fietser voorrang en wordt de zone 30 stapsgewijs verder ingericht, gemarkeerd en gehandhaafd.
In zitting van 23 september 2013 (jaarnummer 497) keurde de gemeenteraad het "Verkeersveiligheidsplan - Basisplan 2013-2018" goed. De geleidelijke invoering van een zone 30 in de woongebieden tussen de grote verkeersassen, is hierin opgenomen als één van de vele actiepunten. In de straten waar een lagere maximumsnelheid geldt, wordt het algemene beeld aangepast met drempels, asverschuivingen en andere vertragende maatregelen.
In zitting van 12 december 2014 (jaarnummer 12674) keurde het college het plan van aanpak goed voor de verdere invoering van zones 30 in de woongebieden die tussen de grote verkeersassen liggen.
In zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor de stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft de stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer "Speerpunten" worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die "Speerpunten" is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwijken.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 schoolomgeving in het district Ekeren werd goedgekeurd in de collegezitting van 13 december 2013 (jaarnummer 12738). Dit besluit zal ook worden aangepast.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in de districten Antwerpen en Ekeren werd goedgekeurd in de collegezitting van 5 oktober 2018 (jaarnummer 8968). Dit aanvullend reglement zal worden ingetrokken. De zone 30 "Kern Ekeren" ligt vanaf 1 januari 2019 volledig op het grondgebied Ekeren (gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2016, jaarnummer 19) en wordt mee opgenomen in het nieuwe aanvullend reglement voor de zones 30 in het district Ekeren.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Antwerpen werd goedgekeurd in de collegezitting van 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967). Dit aanvullend reglement zal worden aangepast. De zones 30 "Edisonwijk", "Schoonbroek" en "Rozemaai-Schoonbroek" liggen eveneens vanaf 1 januari 2019 volledig op het grondgebied Ekeren en worden mee opgenomen in het nieuwe aanvullend reglement voor de zones 30 in het district Ekeren.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Ekeren werd goedgekeurd in de collegezitting van 15 juni 2018 (jaarnummer 5616). Dit aanvullend reglement wordt nu aangepast.
Op het grondgebied van het district Ekeren liggen onderstaande uitbreidingen van drie bestaande zones 30 voor:
Geen advies ontvangen binnen de adviestermijn van een maand, dus gunstig
De Lijn merkt het volgende op: "De Lijn kan akkoord gaan met de implementatie van de zone 30 te Ekeren op voorwaarde dat de bus als maatgevend voertuig genomen wordt in kader van ontwerpen en evt. verkeerstechnische maatregelen die volgen om de snelheid af te dwingen."
De afdeling Mobiliteit meldt dat er bij heraanleg en/of snelheidsremmende voorzieningen in deze zone 30-straten rekening zal worden gehouden met eventuele doortocht van lijnbussen.
Stemden voor:
Koen Palinckx (N-VA), Annemie Plompen (N-VA), Marc Elseviers (N-VA), Ann Koekhoven (N-VA), Ellen Malfliet (N-VA), Brecht Mertens (N-VA), Beatrijs Dierick (N-VA); Wilfried Michiels (N-VA); Ronny Kruyniers (Vooruit); Mick De Maere (Open Vld); Ilse De Schutter (Groen), Lotte Vergauwen (Groen), Guido Staes (Groen); Werner De Kerf (PVDA); Tamara Heynen (CD&V);
Stemden tegen:
Kurt Van Noten (Vlaams Belang), Iris Marynissen (Vlaams Belang), Filip Van den Broeck (Vlaams Belang).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Ekeren, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 juni 2018 (jaarnummer 5616).
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de districtsgrensoverschrijdende zone 30 "Kern Ekeren" in de districten Antwerpen en Ekeren werd goedgekeurd door het college op 5 oktober 2018 (jaarnummer 8968).
Op 20 januari 2016 (jaarnummer 19) keurde de gemeenteraad de "binnengemeentelijke decentralisatie - Grenscorrectie districten Antwerpen en Ekeren" goed. Sinds 1 januari 2019 werd een deel van de straten van Antwerpen overgedragen aan Ekeren. Hierdoor ligt de zone 30 "Kern Ekeren" nu volledig op het grondgebied van Ekeren, waardoor het huidige aanvullend verkeersreglement opgeheven kan worden.
Gelijktijdig wordt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de "zones 30" in het district Ekeren dat goedgekeurd werd in de collegezitting van 15 juni 2018 (jaarnummer 5616) aangepast met opname van de zone 30 "Kern Ekeren".
Stemden voor:
Koen Palinckx (N-VA), Annemie Plompen (N-VA), Marc Elseviers (N-VA), Ann Koekhoven (N-VA), Ellen Malfliet (N-VA), Brecht Mertens (N-VA), Beatrijs Dierick (N-VA); Wilfried Michiels (N-VA); Ronny Kruyniers (Vooruit); Mick De Maere (Open Vld); Ilse De Schutter (Groen), Lotte Vergauwen (Groen), Guido Staes (Groen); Werner De Kerf (PVDA); Tamara Heynen (CD&V);
Stemden tegen:
Kurt Van Noten (Vlaams Belang), Iris Marynissen (Vlaams Belang), Filip Van den Broeck (Vlaams Belang).
De districtsraad geeft gunstig advies over de opheffing van het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zone 30 "Kern-Ekeren" in de districten Antwerpen en Ekeren, goedgekeurd in het college van 5 oktober 2018 (jaarnummer 8968).
Voor de financiering van dit reglement werd via IKA-light budget voorzien op boekingsadres SUB_NR/INTERN/2100/5056500000/6496800/2EKE010107A00000/2EK090750.
De coronacrisis heeft een enorme impact op ieders dagelijkse leven en heeft ook het Vlaamse verenigingsleven hard geraakt. Ekeren is gebouwd op een rijk en uitgebreid cultureel en sociaal verenigingsleven. Lokale sport-, cultuur- jeugd- en seniorenverenigingen derven in deze periode echter heel wat inkomsten, terwijl de uitgaven doorlopen. Ze hebben nood aan extra zuurstof en concrete ondersteuning.
Na een eerste ondersteuningsronde in 2020 wil het district Ekeren met voorliggend reglement bijkomende ondersteuning voorzien voor verenigingen die het omwille coronacrisis financieel moeilijk hebben gekregen.
District Ekeren hecht groot belang aan een bloeiend en bruisend verenigingsleven. Sinds de uitbraak van de coronapandemie en de bijhorende maatregelen staat dit verenigingsleven sterk onder druk: evenementen worden geannuleerd, werkingen stilgelegd en programma’s aangepast.
Om deze reden heeft het district Ekeren in december 2020 reeds 45 verenigingen financieel ondersteund. Die steun had betrekking op corona gerelateerde kosten voor de periode van 1 maart 2020 tot en met 31 oktober 2020.
Ekerse verenigingen hebben ook na 1 november 2020 nog schade geleden omwille van de coronacrisis. Daarom wil het districtsbestuur met voorliggend reglement de kans geven aan Ekerse verenigingen om steun te vragen voor corona gerelateerde schade voor de periode van 1 november 2020 tot 30 september 2021.
Mogelijke kosten die in aanmerking kunnen genomen worden zijn:
De maximale ondersteuning bedraagt 2.000,00 euro per vereniging. De stavingstukken voor de in aanmerking komende kosten moeten ingediend worden voor 31 oktober 2021.
De districtsraad Ekeren keurt het ondersteuningsreglement Coronasteun voor verenigingen, dat ingaat op 1 juli 2021 en eindigt op 31 december 2021 goed.
Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
De districtsraad vergaderde op 31 mei 2021. Raadslid Wilfried Michiels heeft zich verontschuldigd voor deze vergadering.
De districtsraad keurt de notulen van 31 mei 2021 goed.
Artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. Ingevolge artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur, is dit artikel ook van toepassing op de districten.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De goedgekeurde notulen worden ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.
Artikelen 97 en 182 van het Decreet over het Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege.
Artikelen 52 en 181 van het Decreet over het Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege ondertekend. De goedgekeurde notulen worden onverwijld bezorgd aan de districtsraad.
In de zitting van 11 mei 2021 (jaarnummer 119) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 4 mei 2021 goed;
In de zitting van 18 mei 2021 (jaarnummer 121) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 11 mei 2021 goed;
In de zitting van 25 mei 2021 (jaarnummer 130) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 18 mei 2021 goed;
In de zitting van 1 juni 2021 (jaarnummer 135) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 25 mei 2021 goed.
De districtsraad neemt kennis van de notulen van het districtscollege van 4, 11, 18 en 25 mei 2021.
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
Sportraad | 23 maart 2021 |