Terug
Gepubliceerd op 07/09/2021

Notulen  districtscollege Ekeren

di 24/08/2021 - 13:30 Flora

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, districtsburgemeester; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris

Verontschuldigd

Ronny Kruyniers, districtsschepen; Elke Van Espen

Secretaris

Wies Meeusen, Districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, districtsburgemeester

Agendapunten

1.

2021_DCEK_00199 - Slimme Schakels. SWOU12159 - Strategie en plan van aanpak - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, districtsburgemeester; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris
Verontschuldigd
Ronny Kruyniers, districtsschepen; Elke Van Espen
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, districtsburgemeester
1.

2021_DCEK_00199 - Slimme Schakels. SWOU12159 - Strategie en plan van aanpak - Kennisneming

2021_DCEK_00199 - Slimme Schakels. SWOU12159 - Strategie en plan van aanpak - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Algemene financiële opmerkingen

De punten die gelegen zijn langs een gewestweg worden volgens het besluit van de Vlaamse regering gefinancierd en gerealiseerd door het gewest (Agentschap Wegen en Verkeer). De punten die niet gelegen zijn langs een gewestweg worden gerealiseerd door de lokale overheid. Binnen stad Antwerpen wordt dit bovenlokaal gefinancierd, dus niet door de districten. Hiervoor zijn budgetten voorzien bij Stadsontwikkeling/Mobiliteit, MPA en Slim naar Antwerpen. Indien er Vlaamse subsidies worden verkregen voor de aanleg of herinrichting van mobipunten die niet langs gewestwegen gelegen zijn, zullen de subsidieontvangsten en -uitgaven via een subsidiefiche opgenomen worden in het budget.

Waar mogelijk wordt de realisatie van de Slimme Schakels wel geïntegreerd in lopende of geplande inrichtingsprojecten. De standaardkosten zoals aanleg voetpaden enzovoort worden dan gefinancierd vanuit het projectbudget, de extra kosten in het kader van het project Slimme Schakels kunnen gefinancierd worden vanuit het budget Slimme Schakels.

Voor de aanleg of herinrichting van mobipunten die niet langs gewestwegen gelegen zijn (en aan een aantal voorwaarden voldoen), kan de gemeente Vlaamse subsidies verkrijgen:

  • 50% van de kostprijs voor de interregionale mobipunten, met een maximum van 500.000 EUR;
  • 50% van de kostprijs voor de regionale mobipunten, met een maximum van 250.000 EUR;
  • 100% van de kostprijs voor de lokale mobipunten, met een maximum van 50.000 EUR;
  • 100% van de kostprijs voor de buurtmobipunten, met een maximum van 25.000 EUR.

De precieze voorwaarden, subsidiabele onderdelen en concrete werkwijze zijn momenteel nog in opmaak binnen het Vlaamse Gewest.

De eerste schijf van de subsidiemiddelen uit de thematische oproep stadsvernieuwing werd reeds ontvangen. Deze middelen staan op 2LMS010402A00000/5153000000/SBT11098/224. In de aanpassing meerjarenbegroting 4 worden deze verschoven naar 2022.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

Het college is bevoegd voor mobiliteit en bovenlokale budgetten.

Aanleiding en context

In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Het bestuursakkoord vermeldt in resolutie 15: “De stad selecteert overstappunten en bouwt deze verder uit in samenspraak met zijn mobiliteitspartners. Superschakels waar vlot van vervoersmodus gewisseld kan worden, worden herkenbaar en comfortabel aangelegd, zodat je veilig en kwalitatief kan overstappen. Dit kunnen park-and-rides zijn, carpoolparkings voor auto en fiets of treinstations met parking voor auto en fiets.”

Ook Slim naar Antwerpen en het stedelijke mobiliteitsplan (goedgekeurd door de gemeenteraad op 2 maart 2015, jaarnummer 113) zetten in op combimobiliteit om een performant mobiliteitssysteem te bekomen met een beter evenwicht en samenspel van de verschillende vervoersmodi.

Stad Antwerpen verkreeg eind 2019 thematische projectsubsidies voor haar projectvoorstel rond ‘Slimme Schakels’ (indiening subsidieaanvraag goedgekeurd door het college op 14 juni 2019, jaarnummer 4977).

Parallel hiermee is op Vlaams niveau het decreet Basisbereikbaarheid bekrachtigd, waarmee het openbaar vervoer verder evolueert naar een overstapmodel. Het Vlaamse regeerakkoord bepaalt ook dat er actief werk moet gemaakt worden van kwalitatieve ‘mobipunten’, waar verschillende vervoersmodi vlot met elkaar verbonden worden. Binnen de vervoerregio Antwerpen geldt volgens de afspraken uit het Toekomstverbond én het regeerakkoord bovendien het streefdoel om tegen 2030 een modal split te bereiken met (gemiddeld over heel de vervoerregio) een autogebruik van maximaal 50%. Combimobiliteit is hierbij een belangrijk principe. Momenteel wordt binnen de vervoerregio gewerkt aan de plannota van het Routeplan 2030. Binnen de ‘gebiedsgerichte aanpak’ wordt daarin ook verdere uitwerking gegeven aan het concept van de mobiliteitsknooppunten.

Op 11 september 2020 keurde het Vlaams parlement het besluit van de Vlaamse regering over mobipunten goed. Hierin worden enkele elementen opgenomen:  

  • de mobipunten worden onderverdeeld in verschillende categorieën (interregionale, regionale, lokale en buurtmobipunten);
  • de minimale vereisten worden vastgelegd inzake uitrusting van de mobipunten;
  • de nadere regels worden vastgelegd aangaande de financiering en de samenwerking.

Op 21 mei 2021 (jaarnummer 4032) keurde het college de overeenkomst goed voor de deelname aan het project Horizon 2020, waarbinnen onder meer gewerkt wordt aan slimme mobiliteitsknooppunten.

Het college keurde op 9 juli 2021 (jaarnummer 5753) het plan van aanpak goed voor de verdere uitwerking en realisatie van Slimme Schakels, als hoogwaardige mobiliteitsknooppunten in de stad. Dit omvat onder meer de selectie van punten (ingedeeld naar categorie en type), de theoretische prestatie-eisen per categorie en type, en de principes qua prioritering. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling afdeling Mobiliteit legt het plan van aanpak nu ter kennisneming voor.

Argumentatie

Ambitie

Om te komen tot een meer evenwichtige verdeling en samenspel tussen de verschillende stedelijke vervoersmodi, wil stad Antwerpen letterlijk de drempels tussen de modi verlagen door te werken aan ‘Slimme Schakels’, de mobiliteitsknooppunten van de (zeer nabije) toekomst. Slimme Schakels zijn:

  • goed ingepast in hun omgeving;
  • prima bereikbaar en toegankelijk;
  • goed intern georganiseerd qua zichtlijnen en looplijnen;
  • vlot ‘leesbaar’ en herkenbaar;
  • bieden (real-time) informatie over OV en deelsystemen;
  • hebben een mobiliteitsaanbod dat helemaal past bij hun rol (met ruime en veilige fietsenstallingen, deelmobiliteit, enzovoort);
  • aantrekkelijk dienstenaanbod (pakjesmuur, lockers, enzovoort);
  • zijn zeer comfortabel;
  • enzovoort.

Door een efficiënte en kwaliteitsvolle aanleg en inrichting van de knooppunten kan de reiziger tijd winnen, wordt er tegemoetgekomen aan de kwaliteits- en comforteisen tijdens de deur-tot-deur verplaatsingen en vergroot de kans op een omschakeling naar combimobiliteit. Het combineren van verschillende vervoersmodi wordt zo een evidentie. Dit project vormt zo een belangrijk onderdeel van de strategie om te komen tot een modal split met maximaal 50% autoverkeer, zoals is vastgelegd in het Toekomstverbond en het Vlaams regeerakkoord.

De knooppunten zijn zeer divers van aard en van schaal  gaande van een buurtpunt tot een park and ride en vragen zowel een overkoepelende visie als een aanpak op maat.

Aangezien vandaag de meeste knooppunten nog zeer beperkt zijn qua uitrusting en inpassing, is er een zeer grote inhaalbeweging nodig om dit te realiseren. Antwerpen wil hierin een voortrekkersrol opnemen, in afstemming met de vervoerregio en de mobiliteitspartners.

Aanpak

De uitwerking van de Slimme Schakels vraagt een projectaanpak op verschillende sporen:

  • selectie en categorisering van de beoogde Slimme Schakels volgens de definities van het gewestelijke beleidskader;
  • verdere typering van de Slimme Schakels volgens hun gebruikersprofiel;
  • opstellen van theoretische prestatie-eisen per categorie en type;
  • quickscan van alle punten met quotering ten opzichte van de beoogde kwaliteit en oplijsting/inschatting van de werkpunten;
  • opmaak prioritering en fasering, zoeken naar koppelkansen met lopende of geplande projecten;
  • aanvullen straatmeubilaris (bijvoorbeeld lockerkasten, publieke fietspompen);
  • huisstijl & signalisatie: richtlijnen Vlaanderen (in opmaak) afstemmen/aanvullen met stadsmeubilair in functie van wayfinding en uitstraling;
  • opzetten evaluatiemethodiek en nulmeting en uitvoeren gebruikersevaluatie;
  • digitale, interactieve ontsluiting van de Slimme Schakels;
  • uitwerking, realisatie en evaluatie concrete pilootknooppunten;
  • uitwerking en realisatie knooppunten eerste fase, namelijk punten in lopende projecten (voorbeeld P+R Merksem, Station Zuid) + prioritaire punten omwille van uitrol Basisbereikbaarheid + punten met vooral quickwins.

Selectie en categorisering

In samenspraak tussen de vervoerregio, stad Antwerpen en districten, zijn de locaties aangeduid waar op termijn een opwaardering tot Slimme Schakel beoogd wordt. Verspreid over het grondgebied van de stad zijn er zo’n 130 punten aangeduid.
Deze punten zijn ingedeeld in vier categorieën: interregionaal, regionaal, lokaal en buurt. Deze indeling is onder meer afhankelijk van (en indicatief voor) de (toekomstige) plaats van elk punt in het netwerk en de in elk punt aangeboden verbindingen.
De regionale en interregionale punten worden vastgelegd door de vervoerregioraad, in samenspraak met de betrokken gemeenten. De lokale punten en buurtpunten worden aangeduid door de lokale besturen, in samenspraak met de vervoerregio.

Op initiatief van stad Antwerpen is er daarnaast ook een indeling gemaakt in vijf types, afhankelijk van het overheersende doelpubliek:

  1. instappunten: vooral gericht op omwonenden, het aantal bestemmingen in de onmiddellijke omgeving is relatief beperkt;
  2. in/uitstappunten: gericht op omwonenden en bezoekers, het aandeel overstapbewegingen is relatief beperkt;
  3. uitstappunten (of ‘bestemmingspunten’): vooral gericht op bezoekers, het aandeel omwonenden en overstapbewegingen is relatief beperkt;
  4. uit-/overstappunten: gericht op bezoekers en overstappers, het aandeel omwonenden is relatief beperkt;
  5. overstappunten: vooral gericht op overstapbewegingen, het aandeel omwonenden en bezoekers is relatief beperkt.

De huidige lijst met knooppunten, hun categorie en type wordt als bijlage toegevoegd aan dit besluit. Voor de lokale punten en buurtpunten blijft dit een werklijst, die nog kan aangepast worden waar nodig.

Uitrustingsniveau

Vanuit het Vlaams Gewest wordt een minimaal uitrustingsniveau vastgelegd voor de aanleg van een mobipunt:

  • parkeerplaatsen indien nodig, waarbij er aangepaste en voorbehouden plaatsen voor personen met een beperking zijn;
  • een fietsenstalling met ruimte voor buitenmaatse fietsen (onder andere bakfietsen);
  • informatiedragers (onder andere zuilen);
  • infrastructuur om data-uitwisseling mogelijk te maken.

Op initiatief van stad Antwerpen worden deze prestatie-eisen voor de mobipunten op Antwerps grondgebied (de Slimme Schakels) aangevuld en verfijnd per categorie en type van mobiliteitsknooppunt. Dit is een theoretische indeling, die gezien de grote variatie aan mobipunten steeds aan de praktijk moet getoetst en eventueel bijgesteld worden. Bij de concrete uitwerking van de specifieke mobiliteitsknooppunten worden de districten om advies gevraagd.

Het overzicht met prestatie-eisen per categorie en type wordt als bijlage toegevoegd aan dit besluit.

Prioritering

Gezien het grote aantal beoogde mobipunten is het nodig een prioritering op te maken. Om enerzijds tegemoet te komen aan de vele overstapbewegingen die eigen zijn aan het concept Basisbereikbaarheid, en anderzijds het gebruik van de park and rides te stimuleren, wordt voorgesteld prioriteit te geven aan de punten die het meest belangrijk zijn als overstappunten binnen het openbaar vervoer, en aan de punten die het meest belangrijk zijn als overstap tussen auto en openbaar vervoer (park and rides). Concreet zijn dit de punten van het type 4 en 5. Dit past ook in het kader van de Minder Hinder-aanpak aangaande de werken aan (onder meer) de Oosterweelverbinding. 

In een eerste fase wordt dus geen prioriteit gegeven aan de andere punten, met uitzondering van de punten waar zich koppelkansen voordoen met lopende of geplande projecten. De eerste punten waarvoor het traject wordt opgestart, zijn: Olympiade, Bist, Harmonie, Zwaantjes en Operaplein.

De punten die gelegen zijn langs een gewestweg worden volgens het besluit van de Vlaamse regering gerealiseerd door het gewest (Agentschap Wegen en Verkeer). Stad Antwerpen en het Vlaams Gewest hanteren samen dezelfde prioritering en prestatie-eisen.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het districtscollege Ekeren neemt kennis van het volgende besluit.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van het plan van aanpak voor de verdere uitwerking en realisatie van Slimme Schakels, als hoogwaardige mobiliteitsknooppunten in de stad. Dit omvat onder meer de selectie van punten (ingedeeld naar categorie en type), de theoretische prestatie-eisen per categorie en type, en de principes qua prioritering.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
2.

2021_DCEK_00200 - District Ekeren - Bevolking - Raadpleging bevolkingsregisters in het kader van een specifiek doelgroepenbeleid: Fort Fiesta 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, districtsburgemeester; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris
Verontschuldigd
Ronny Kruyniers, districtsschepen; Elke Van Espen
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, districtsburgemeester
2.

2021_DCEK_00200 - District Ekeren - Bevolking - Raadpleging bevolkingsregisters in het kader van een specifiek doelgroepenbeleid: Fort Fiesta 2021 - Goedkeuring

2021_DCEK_00200 - District Ekeren - Bevolking - Raadpleging bevolkingsregisters in het kader van een specifiek doelgroepenbeleid: Fort Fiesta 2021 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit het bevolkingsregister en uit het vreemdelingenregister bepaalt dat de gemeentelijke diensten en de diensten die afhankelijk zijn van het OCMW de bevolkingsregisters alleen kunnen raadplegen voor interne doeleinden.

Met brief van 30 september 2013 laat Vlaams minister van Bestuurszaken weten dat de federale minister van oordeel is dat de diensten van de districten als 'gemeentelijke diensten' moeten worden beschouwd in de zin van artikel 5 van het voormelde KB, gelet op het feit dat ze specifieke gemeentelijke bevoegdheden uitoefenen.

Artikel 131 van het Lokaal Decreet bepaalt dat de handelingen van de districtsraden, van het districtscollege en van de voorzitter niet in strijd mogen zijn met de Grondwet, de wetten en de besluiten van de federale overheid, de decreten, de ordonnanties, de reglementen en de besluiten van de gewesten en gemeenschappen, noch met de besluiten van de provinciale overheden, noch met de besluiten van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen.

Aanleiding en context

Binnen de stad en de districten is het sinds vele jaren gebruikelijk om de bevolkingsregisters te consulteren om felicitaties en uitnodigingen te sturen naar inwoners naar aanleiding van hun (huwelijks)jubileum, maar ook voor andere doeleinden zoals het versturen van brochures naar welbepaalde doelgroepen (jeugd, senioren, ...) om bepaalde initiatieven of activiteiten aan te kondigen, het versturen van uitnodigingen naar nieuwe inwoners om hen te laten kennismaken met de stedelijke dienstverlening, enzovoort. Sinds enige tijd rijst de vraag over de wettelijke mogelijkheden en beperkingen waarover de gemeenten en hun mandatarissen beschikken om de bevolkingsregisters te raadplegen.

Argumentatie

Raadplegen

In zijn omzendbrief van 1 juli 2011 stelt de Vlaams minister van Bestuurszaken dat onder 'het raadplegen van de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister' uitdrukkelijk wordt verstaan: "het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister zonder dat de bedoelde diensten rechtstreeks toegang krijgen tot de bevolkingsregisters of het rijksregister. Deze rechtstreekse toegang blijft exclusief voorbehouden voor de gemeentelijke diensten die daartoe de nodige machtiging hebben verworven".

De toelevering van de informatie uit de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister gebeurt door de gemeentelijke diensten die gemachtigd zijn om zich toegang te verschaffen tot de bevolkingsregisters en het rijksregister.

Met brief van 30 september 2013 laat Vlaams minister van Bestuurszaken weten dat de federale minister van oordeel is dat de diensten van de districten als 'gemeentelijke diensten' moeten worden beschouwd in de zin van artikel 5 van het voormelde KB, gelet op het feit dat ze specifieke gemeentelijke bevoegdheden uitoefenen. Deze diensten kunnen bijgevolg de bevolkingsregisters raadplegen voor doeleinden die verband houden met de hen toegewezen specifieke bevoegdheden. In dergelijke gevallen hoeft de raadpleging van de bevolkingsregisters door de diensten van de districten niet het voorwerp uit te maken van een gemeenteraads- of een collegebeslissing.

In het kader van een specifiek doelgroepenbeleid of van een specifieke communicatie met sommige bevolkingsgroepen (bijvoorbeeld voor het uitnodigen van jubilarissen, of nieuwe inwoners van het district) is een raadpleging van de bevolkingsregisters door het districtscollege evenwel enkel mogelijk indien dit geregeld wordt in een gemeenteraads- of collegebeslissing, net zoals dit geldt voor het college van burgemeester en schepenen en voor het OCMW-bestuur.

Het college keurde op 8 november 2013 (jaarnummer 11253) goed dat dat de gemeentelijke diensten in zijn opdracht de bevolkingsregisters kunnen raadplegen telkens deze raadpleging kadert in de uitvoering van beslist en geregeld beleid inzake specifiek doelgroepenbeleid of van specifieke communicatie met sommige bevolkingsgroepen binnen de bevoegdheden van stad, OCMW en districten als openbaar bestuur.

Het districtscollege keurt in uitvoering van voornoemde collegebeslissing goed dat het raadplegen van de bevolkingsregisters noodzakelijk is in de uitvoering van beslist en geregeld beleid binnen de bevoegdheden van het district als openbaar bestuur.

Voorwaarden

  • de gegevens mogen enkel gebruikt worden om de doelstelling te bereiken die in het districtscollegebesluit is aangegeven. In geen geval mag een afzonderlijk lid van het college, een raadslid of een personeelslid deze gegevens op persoonlijke titel of voor andere doeleinden gebruiken of ze ter beschikking stellen van derden die erom verzoeken;
  • in geen enkel geval mogen de gemeentelijke diensten gevolg geven aan een vraag tot het raadplegen van de bevolkingsregisters van een individueel lid van het college, een raadslid of een personeelslid of voor andere doeleinden dan dewelke die passen binnen het beslist beleid van stad of district. Uit elke communicatie-actie moet duidelijk blijken dat dit initiatief uitgaat van het bestuur en dat het geen privé-initiatief is van de burgemeester, een schepen of raadslid;
  • bij de raadpleging van de bevolkingsregisters mogen alleen die gegevens getoond worden die voor het doeleinde relevant zijn;
  • er dient rekening te worden gehouden met het proportionaliteitsbeginsel : indien een doeleinde kan bewerkstelligd worden op een minder privacyschendende manier (bijvoorbeeld door het informeren van de burger via de website, het stedelijk infoblad, huis-aan-huis bedeling van informatiebrochures, ...) dient deze wijze voorrang te krijgen.

Beslist en geregeld beleid

Het districtscollege keurde een aantal acties goed in het kader van een specifiek doelgroepenbeleid of van specifieke communicatie met sommige bevolkingsgroepen. Om deze beslissingen te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk voor volgende acties over de respectieve gespecifieerde gegevens uit de bevolkingsregisters en/of vreemdelingenregisters te kunnen beschikken:

  • Aanschrijven jongeren uit het district Ekeren vanaf 12 tot en met 17 jaar in het kader van versturen van uitnodigingen van Fort Fiesta 2021 : Naam, Voornaam, geboortedatum, adres.

De gemeenten Stabroek, Kapellen en district Berendrecht Zandvliet Lillo en Ekeren organiseren een tienerevent dat doorgaat in Stabroek op zaterdag 16 oktober 2021. Dit event is goedgekeurd door het districtscollege. Tieners zijn een erg moeilijk bereikbare groep in het district. Daar in het district geen tienerwerking actief is, is er evenmin een sociaal digitaal netwerk waarop de tieners gecontacteerd kunnen worden. Momenteel is er dus geen andere mogelijkheid om hen te bereiken dan via de persoonsgegevens.

Juridische grond

Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit het bevolkingsregister en uit het vreemdelingenregister bepaalt dat de gemeentelijke diensten en de diensten die afhankelijk zijn van het OCMW de bevolkingsregisters alleen kunnen raadplegen voor interne doeleinden.

Omzendbrief BB 2011/2 van 1 juli 2011 van de Vlaamse minister van bestuurszaken betreffende de raadpleging van de bevolkingsregisters voor interne doeleinden.

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt goed dat de consultatie van de bevolkingsregisters en/of de vreemdelingenregisters nodig is voor de uitvoering van voornoemde beslissingen.

Artikel 2

Het districtscollege geeft opdracht aan Ondernemen en Stadsmarketing/ Loketwerking de gevraagde gegevens uit het bevolkingsregister en/of het vreemdelingenregister te bezorgen aan de districtsadministratie.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
3.

2021_DCEK_00201 - Districtscollege Ekeren - Notulen 17 augustus 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, districtsburgemeester; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris
Verontschuldigd
Ronny Kruyniers, districtsschepen; Elke Van Espen
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, districtsburgemeester
3.

2021_DCEK_00201 - Districtscollege Ekeren - Notulen 17 augustus 2021 - Goedkeuring

2021_DCEK_00201 - Districtscollege Ekeren - Notulen 17 augustus 2021 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Artikelen 132, 277 en 278§2 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.

Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.

Aanleiding en context

Het districtscollege vergaderde op 17 augustus 2021. Iedereen was aanwezig.

Argumentatie

Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0103 - We voeren een kostenbewust beleid dat rekening houdt met de realiteit en dat wordt gekenmerkt door efficiënt en effectief beheer.
2EKE010301 - Het district Ekeren bestuurt op een sterke en efficiënte manier

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de notulen van 17 augustus 2021 goed. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst Taak
Districtssecretaris De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden.
4.

2021_DCEK_00202 - Mededelingen - Briefwisseling. Selectie districtssecretaris periode van 16 augustus 2021 tot en met 20 augustus 2021 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Palinckx, districtsburgemeester; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris
Verontschuldigd
Ronny Kruyniers, districtsschepen; Elke Van Espen
Secretaris
Wies Meeusen, Districtssecretaris
Voorzitter
Koen Palinckx, districtsburgemeester
4.

2021_DCEK_00202 - Mededelingen - Briefwisseling. Selectie districtssecretaris periode van 16 augustus 2021 tot en met 20 augustus 2021 - Kennisneming

2021_DCEK_00202 - Mededelingen - Briefwisseling. Selectie districtssecretaris periode van 16 augustus 2021 tot en met 20 augustus 2021 - Kennisneming

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 290 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat alle briefwisseling aan de gemeente wordt geacht te zijn gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Behalve bij andersluidende beslissing van de gemeenteraad wordt de briefwisseling verstuurd naar het gemeentehuis. Er wordt een register aangelegd van alle ingaande en uitgaande briefwisseling, van welke aard ook. Dit artikel is ook van toepassing op de districten.

Aanleiding en context

Alle inkomende briefwisseling gericht aan het districtsbestuur wordt geregistreerd. De districtssecretaris legt een selectie van de briefwisseling voor aan het districtscollege.

Argumentatie

De districtssecretaris maakt de districtscollegeleden attent op de briefwisseling van 16 augustus 2021 tot en met 20 augustus 2021, die eveneens opgenomen werd in VIP14 (verwerking inkomende post binnen de 14 dagen). Het districtscollege bepaalt welk gevolg eraan moet worden gegeven.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0103 - We voeren een kostenbewust beleid dat rekening houdt met de realiteit en dat wordt gekenmerkt door efficiënt en effectief beheer.
2EKE010301 - Het district Ekeren bestuurt op een sterke en efficiënte manier

Besluit

Het districtscollege Ekeren neemt kennis van het volgende besluit.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van de ingekomen briefwisseling over de periode van 13 augustus  2021 tot en met 20 augustus 2021:

Nummer

Datum ontvangst

Afzender

Onderwerp

075_2021_00003913 augustus 2021Agentschap Binnenlands Bestuur - Afdeling Lokale Organisatie en WerkingBesluit districtsraad 2021_DREK_00029 Tweejaarlijkse eretitel Akerprijs

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.