Met het districtsraadsbesluit van 24 november 2014 (jaarnummer 115) werd de vereenvoudiging van de adviesprocedure van de aanvullende verkeersreglementen goedgekeurd.
Het éénrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, in het gedeelte begrepen tussen huisnummer 9 en de Legendestraat, en in het gedeelte begrepen tussen de Legendestraat en de Kruisboogstraat is niet meer van toepassing in de straat. De betreffende artikels worden verwijderd uit het aanvullend verkeersreglement.
De Handboogstraat bevat verder geen signalisatie of wegmarkering. Hierdoor kan het aanvullend verkeersreglement opgeheven worden. De afdeling Mobiliteit stelt daarom voor om het bestaande aanvullend verkeersreglement vanaf 13 september 2021 op te heffen.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Het districtscollege geeft gunstig advies over de opheffing van het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Handboogstraat in het district Ekeren, zoals goedgekeurd in het college van 20 december 2013 (jaarnummer 13079), met ingang van 13 september 2021.
Met het districtsraadsbesluit van 24 november 2014 (jaarnummer 115) werd de vereenvoudiging van de adviesprocedure van de aanvullende verkeersreglementen goedgekeurd.
De Pastoor Goetschalckxstraat in het district Ekeren:
Het districtscollege geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Pastoor Goetschalckxstraat in het district Ekeren, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 februari 2021 (jaarnummer 1065).
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 2, 3, 4 en 5 bepalen dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid, lokaal sportbeleid, lokaal jeugdbeleid en lokaal seniorenbeleid.
Het district ontving volgende aanvragen:
Aanvrager | Dossiernummer | Omschrijving project | Advies beoordelingscommissie |
Wijkwerking Mariaburg vzw | 141357 |
|
|
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het reglement op de toelagen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 18 december 2006 (jaarnummer 2730).
Op 25 november 2019 (jaarnummer 155) werd het reglement voor projectsubsidies van het district Ekeren door de districtsraad goedgekeurd. Dit reglement kadert binnen het bestuursakkoord en werd vertaald onder de doelstelling :"2EKE010207" Ekeren ondersteunt op een actieve manier het Ekerse verenigings- en gemeenschapsleven en stimuleert de sociale cohesie.
Op 27 april 2020 (jaarnummer 26) werd de aanpassing van het reglement voor projectsubsidies van het district Ekeren door de districtsraad goedgekeurd.
Ondersteuningsdossiers worden slechts toegekend voor zover er kredieten beschikbaar zijn in de districtsbegroting. Per project kan men een toelage van maximum 5.000,00 euro aanvragen. De districtsraad keurde op 23 november 2020 (jaarnummer 82) de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed. Er wordt 49.000,00 euro voorzien voor het ondersteunen van Ekerse projecten.
Het districtscollege keurt goed om een toelage vast te leggen en uit te betalen voor de uitwerking van de Mariaburgse Feesten:
Aanvrager | Dossiernummer | Bedrag |
Wijkwerking Mariaburg vzw | 141357 | 4.950,00 euro |
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Wijkwerking Mariaburg vzw Van De Weyngaertlei 38 2180 Ekeren Rekeningnummer: BE90 9790 8045 4532 Ondernemingsnummer:0432.442.826 | 4.950,00 euro | Budgetplaats: 5056500000 Budgetpositie: 6496800 Functiegebied: 2EKE010207A00000 Subsidie: SUB_NR Fonds: INTERN Begrotingsprogramma: 2EK090750 Budgetperiode: 2100 | 4505126770 |
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 2, 3, 4 en 5 bepalen dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid, lokaal sportbeleid, lokaal jeugdbeleid en lokaal seniorenbeleid.
Het district ontving volgende aanvraag:
Aanvrager | Dossiernummer | Omschrijving project | Advies beoordelingscommissie |
Overlastig vzw | 141938 |
|
|
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het reglement op de toelagen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 18 december 2006 (jaarnummer 2730).
Op 25 november 2019 (jaarnummer 155) werd het reglement voor projectsubsidies van het district Ekeren door de districtsraad goedgekeurd. Dit reglement kadert binnen het bestuursakkoord en werd vertaald onder de doelstelling :"2EKE010207" Ekeren ondersteunt op een actieve manier het Ekerse verenigings- en gemeenschapsleven en stimuleert de sociale cohesie.
Op 27 april 2020 (jaarnummer 26) werd de aanpassing van het reglement voor projectsubsidies van het district Ekeren door de districtsraad goedgekeurd.
Ondersteuningsdossiers worden slechts toegekend voor zover er kredieten beschikbaar zijn in de districtsbegroting. Per project kan men een toelage van maximum 5.000,00 euro aanvragen. De districtsraad keurde op 23 november 2020 (jaarnummer 82) de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed. Er wordt 49.000,00 euro voorzien voor het ondersteunen van Ekerse projecten.
Het districtscollege wenst geen toelage vast te leggen en uit te betalen voor de uitwerking van Overlast-bus-ters:
Aanvrager | Dossiernummer |
Overlastig vzw | 141938 |
De gouverneur heeft met besluit van 2 augustus 2021 de jaarrekening 2020 van het district Ekeren goedgekeurd.
Met dit besluit wordt de goedkeuring van de gouverneur ter kennisneming gebracht aan de districtsraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn:
De districtsraad heeft de jaarrekening 2020 vastgesteld in de zitting van 26 april 2021 (jaarnummer 28). Na vaststelling van de jaarrekening door de districtsraad, werd de jaarrekening voor goedkeuring verzonden aan de gouverneur.
De districtsraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 2 augustus 2021 waarbij de jaarrekening 2020 van het district Ekeren goedgekeurd wordt.
Artikel 290 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat alle briefwisseling aan de gemeente wordt geacht te zijn gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Behalve bij andersluidende beslissing van de gemeenteraad wordt de briefwisseling verstuurd naar het gemeentehuis. Er wordt een register aangelegd van alle ingaande en uitgaande briefwisseling, van welke aard ook. Dit artikel is ook van toepassing op de districten.
De districtssecretaris maakt de districtscollegeleden attent op de briefwisseling van 28 juli 2021 tot en met 13 augustus 2021, die eveneens opgenomen werd in VIP14 (verwerking inkomende post binnen de 14 dagen). Het districtscollege bepaalt welk gevolg eraan moet worden gegeven.
Alle inkomende briefwisseling gericht aan het districtsbestuur wordt geregistreerd. De districtssecretaris legt een selectie van de briefwisseling voor aan het districtscollege.
Het districtscollege neemt kennis van de ingekomen briefwisseling over de periode van 28 juli 2021 tot en met 13 augustus 2021:
Nummer | Datum ontvangst | Afzender | Onderwerp |
---|---|---|---|
075_2021_000037 | 6 augustus 2021 | Agentschap Binnenlands Bestuur - Afdeling Lokale Organisatie en Werking | Besluit districtscollege 2021_DCEK_00158 van 29 juni 2021 |
Om het districtscollege op de hoogte te brengen van beslissingen die het college nam met betrekking tot het district Ekeren, wordt een lijst ter kennisneming voorgelegd.
Op het college worden agendapunten over het district Ekeren besproken waarover het districtsbestuur geen beslissingsbevoegdheid heeft. Deze beslissingen kunnen van belang zijn voor inhoudelijke dossiers op districtsniveau.
Het districtscollege Ekeren neemt kennis van onderstaande collegebeslissingen:
Datum | Jaarnummer | Titel |
2 juli 2021 | 2021_CBS_05392 | Binnengemeentelijke decentralisatie - Verslagen Raden voor Overleg - Kennisneming |
9 juli 2021 | 2021_CBS_05625 | Binnengemeentelijke decentralisatie - District Ekeren. Waarnemend districtssecretaris - Goedkeuring |
9 juli 2021 | 2021_CBS_05782 | District Ekeren. Steenstraat (deel gewest) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring |
16 juli 2021 | 2021_CBS_05887 | Regie kinderopvang. Gemandateerde voorziening Coördinatiepunt Antwerpen Ekeren - Terugbetaling teveel ontvangen subsidie Agentschap Opgroeien - Goedkeuring |
16 juli 2021 | 2021_CBS_05919 | Ondersteuningsproduct - Middenstand en toerisme - Reglement renovatietoelage handelspanden. Kapelsesteenweg 351, 2180 Ekeren - Weigering |
16 juli 2021 | 2021_CBS_05939 | Inrichtingsplan kerkomgeving. District Ekeren. SWOU12365 - Gunning - Goedkeuring |
16 juli 2021 | 2021_CBS_05943 | Districten Antwerpen en Ekeren - Aanvullend verkeersreglement - Opheffing |
16 juli 2021 | 2021_CBS_05951 | District Ekeren. Blokweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring |
16 juli 2021 | 2021_CBS_05952 | District Ekeren. Bredeweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring |
16 juli 2021 | 2021_CBS_05953 | District Ekeren. Krommestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring |
16 juli 2021 | 2021_CBS_05954 | District Ekeren. Slijkweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring |
16 juli 2021 | 2021_CBS_05955 | District Ekeren. Slijkweg en omgeving. Zone 50 - Aanvullend verkeersreglement - Opheffing |
16 juli 2021 | 2021_CBS_05956 | District Ekeren. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring |
30 juli 2021 | 2021_CBS_06154 | Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020053471. Zone rond spoorlijn 27A vanaf brug Kloosterstraat (KW06) tot en met het vormingsstation Antwerpen Noord (Laarse Beek - A12). District Ekeren - Goedkeuring |
6 augustus 2021 | 2021_CBS_06445 | Grafconcessies 2021 - Aanvragen. Begraafplaatsen sector Noord - Bekrachtiging |
6 augustus 2021 | 2021_CBS_06448 | Grafconcessies 2021 - Aanvraag hernieuwing. Begraafplaatsen sector Noord - Bekrachtiging |
6 augustus 2021 | 2021_CBS_06450 | Grafconcessies 2021 - Aanvraag stopzetting. Begraafplaatsen sector Noord - Goedkeuring |
6 augustus 2021 | 2021_CBS_06452 | Grafconcessies 2021 - Aanvraag peterschap grafmonumenten. Begraafplaatsen sector Noord - Goedkeuring |
Artikelen 132, 277 en 278§2 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Het districtscollege vergaderde op 27 juli 2021. Districtsburgemeester Koen Palinckx heeft zich verontschuldigd voor deze vergadering.
Het districtscollege keurt de notulen van 27 juli 2021 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:
De bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, §3, artikel 256 en 264, tweede lid en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.
Om het districtscollege een transparant beeld te geven van alle bestellingen die worden goedgekeurd onder budgethouderschap, wordt maandelijks een lijst ter kennisgeving voorgelegd.
In zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458), inzake definitie dagelijks bestuur, is van toepassing met ingang van 1 oktober 2019.
Op 11 december 2018 (jaarnummer 318) werd een nieuw delegatiebesluit budgethouderschap aan de districtssecretaris goedgekeurd.
Het districtscollege neemt kennis van de bestelbonnen, goedgekeurd onder budgethouderschap, voor de periode juli 2021.