District Ekeren wenst ook met dit nieuwe reglement de sportieve werking van de Ekerse sportclubs jaarlijks te ondersteunen.
In het nieuwe reglement werd de voorwaarde geschrapt dat de sportverenigingen hun maatschappelijke zetel in Ekeren moeten hebben. Immers de maatschappelijke zetel van sportclubs is louter een administratief adres is en zegt niets over de locatie van de sportieve werking van sportclubs.
Het maximum ondersteuningsbedrag van sportclubs van 30% van het beschikbare budget, blijft ook in het nieuwe reglement behouden.
Bijkomend werd, wat betreft dit maximumbedrag, toegevoegd dat indien een aftopping plaatsvindt dat het bedrag dat overblijft na de aftopping pro rata wordt verdeeld onder de andere sportverenigingen . Zo komt het totaal beschikbare budget toch toe aan de Ekerse sportverenigingen.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit Basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595)
Het reglement werkingssubsidies voor sportverenigingen Ekeren werd goedgekeurd door de districtsraad in de zitting van 22 juni 2020 (jaarnummer 52).
Een tijdelijke afwijking op het reglement werkingssubsidies sport werd goedgekeurd door de districtsraad in de zitting van 22 maart 2021 (jaarnummer 21).
District Ekeren wenst Ekerse sportverenigingen jaarlijks te ondersteunen voor hun sportieve werking.
Op 22 juni 2020 (jaarnummer 52) keurde de districtsraad het reglement 'werkingssubsidies voor sportverenigingen' goed.
Op 22 maart 2021 (jaarnummer 21) keurde de districtsraad Ekeren tijdelijk de afwijking betreffende artikel 3 van het 'reglement werkingssubsidies voor Ekerse sportverenigingen' goed. De afwijking stelde dat er geen rekening gehouden wordt met de voorwaarde dat de Ekerse sportverenigingen hun maatschappelijke zetel in Ekeren moeten hebben. Deze afwijking was geldig tot en met 31 december 2021.
De middelen voor deze ondersteuning worden voorzien op:
De districtstraad keurt het reglement 'ondersteuning werking Ekerse sportverenigingen' met een looptijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 goed.
Het nieuwe reglement treedt in werking op 1 januari 2022 en de voorgaande goedgekeurde reglementen zullen vanaf deze datum niet meer van kracht zijn.
Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de bepalingen met betrekking tot het overdragen van de kredieten naar het lopende boekjaar van toepassing zijn op de districten met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
Artikel 258 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat het districtscollege bepaalt welk gedeelte van de kredieten voor het district voor investeringen, die voor het vorige boekjaar opgenomen waren in het meerjarenplan maar nog niet zijn aangewend, overgedragen worden naar het lopende boekjaar.
Voor de niet aangerekende kredieten
Artikel 258 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat: "Het districtscollege vóór 1 maart van het lopende boekjaar bepaalt welk gedeelte van de kredieten voor het district voor investeringen en financiering, die voor het vorige boekjaar opgenomen waren in het meerjarenplan maar nog niet zijn aangewend, overgedragen worden naar het lopende boekjaar."
Dit geldt voor zowel uitgaven als ontvangsten op investeringen.
Voor de (niet aangerekende) bestelbons op het einde van het boekjaar
Volgens artikel 98 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus worden in het begin van het boekjaar de vastleggingen geregistreerd van de uitgaven die in de loop van het boekjaar gedaan worden als gevolg van verbintenissen uit vorige boekjaren.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 30 maart 2018 (BVR BBC).
Op het einde van ieder jaar wordt een jaarafsluit voorzien waarbij onder andere bestelbonnen worden overgezet naar het nieuwe jaar om de continuïteit van de districtswerking te garanderen. Aangezien de voorbereidingen van de jaarafsluit vooral in het laatste kwartaal van 2021 plaatsvinden en de jaarafsluit effectief begin 2022 zal plaatsvinden, wordt nu reeds een principebeslissing rond bestelbonnen en restkredieten voor de jaarafsluit 2021 aan het districtscollege voorgelegd.
Het districtscollege keurt, voor de jaarafsluit 2021, goed dat:
Artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. Ingevolge artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur, is dit artikel ook van toepassing op de districten.
De voorzitter van de districtsraad beslist tot bijeenroeping van de districtsraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het districtscollege aan de voorzitter worden meegedeeld.
Artikelen 18 tot 39 en 126 en 127 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen de werking van de gemeenteraad en de districtsraad.
Het districtscollege keurde in zitting van 23 maart 2021 (jaarnummer 73) de vergaderdata voor de districtsraad voor het tweede semester 2021 goed.
De districtsraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar.
Het districtscollege neemt kennis van de bijeenroeping van de districtsraad op 20 december 2021 en deelt aan de voorzitter de punten mee die het wenst te behandelen:
Het districtscollege verzoekt de voorzitter van de bestendige raadscommissie om deze op 13 december 2021 samen te roepen.
De ondersteuning wordt vastgelegd op functiegebied 2EKE010201A00000/5052000000/6496433 en wordt uitbetaald op basis van bewijsstukken (facturen, onkostennota's, ...) die ten laatste worden ingediend op 1 februari 2022.
Het district voorziet een maximumbedrag van 20.000,00 euro. Voor de financiële afhandeling van dit project wordt een beroep gedaan op de vzw Lokaal Cultuurbeleid District Ekeren. De vzw Lokaal Cultuurbeleid District Ekeren voorziet een extra bedrag van 25.000,00 euro.
Op 22 november 2021 (jaarnummer 76) keurde de districtsraad Ekeren de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed. Er werd een ondersteuningsopdracht voorzien voor WinterWakker 2021 van 20.000,00 euro aan de vzw Lokaal Cultuurbeleid District Ekeren.
In december 2021 en januari 2022 organiseert de vzw Lokaal Cultuurbeleid een reeks activiteiten voor een breed publiek.
Concept:
Net zolas bij de vorige edities bestaat WinterWakker opnieuw uit drie onderdelen:
Omwille van de verstrengde corona-maatregelen werd de traditionele kerstmarkt en een aantal andere activiteiten ondertussen geannuleerd. De vuurvoorstelling en de voorstellingen in de Akerzaal en op de speelplaats van de school gaan in principe wel door. Na het evenement zal er een evaluatienota opgesteld worden met de vermelding welke activiteiten konden doorgaan en wat de financiële impact daarvan is.
Doelgroep(en):
Met een gevarieerde programmatie wordt er geprobeerd verschillende doelgroepen te bereiken. Zaterdag is het
doelpubliek vooral families.
Organisatie:
Het cultuurcentrum Ekeren en de cultuurantenne staan in voor de organisatie van de activiteiten. Personeelsinzet wordt na overleg met de staf verder afgesproken in de projectfiche.
Communicatie:
WinterWakker wordt gepromoot via de gebruikelijke kanalen (social media, website,...) en er wordt een folder
gemaakt waarin het volledige programma is opgenomen, inclusief een overzicht van de activiteiten van externen
die plaatsvinden in Ekeren tijdens de maanden december 2021 en januari 2022.
Communicatie-acties | Verspreiding |
A3 | Distributie handelaars + STIP |
A5 vierluik | Distributie huis-aan-huis |
A0 | Distributie socu-borden |
Digitale uitnodiging | |
Pers | |
LED | |
Sociale media | |
Infobord | |
Sandwichbord | |
Fotograaf | |
Infotent |
Toepasselijke wetgeving op de toelagen:
Het districtscollege keurt het concept van WinterWakker 2021 goed.
Het districtscollege keurt de afsprakennota met de vzw Lokaal Cultuurbeleid District Ekeren voor WinterWakker 2021 goed.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van WinterWakker 2021 goed van 20.000,00 euro aan de vzw Lokaal Cultuurbeleid District Ekeren om WinterWakker te organiseren.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
vzw Lokaal Cultuurbeleid
District Ekeren Veltwijcklaan 252 2180 Ekeren Ondernemingsnummer: NBE0463.978.813 Rekeningnummer: BE05 7330 5608 9975 | 20.000,00 euro | Budgetplaats: 5052000000
Budgetpositie: 6496433 Functiegebied: 2EKE010201A00000 Subsidie: SUB_NR Fonds: INTERN Begrotingsprogramma: 2EK090739 Budgetperiode: 2100 | 4505130621 |
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
vzw Lokaal Cultuurbeleid district Ekeren | na WinterWakker 2021 een evaluatienota op te stellen met vermelding welke activiteiten konden doorgaan |
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal groen.
Gunningswijze
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 § 3, 4°, 5° en 6 van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) binnen de beleidsnormen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Deze middelen zullen gebruikt worden voor het onderhouden en aanplanten van het openbaar groen.
Wet op de overheidsopdrachten
Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Op 4 juni 2021 (jaarnummer 4493) keurde het college de raamovereenkomst voor het leveren van materialen voor groenaanleg en -onderhoud goed.
Er dient een vastlegging te gebeuren voor een bestelbon voor het aankopen van groenmaterialen via het raamcontract GAC/2021/01748, perceel 1 & 2, dat werd gegund door het college in zitting van 27 augustus 2021 (jaarnummer 6910).
De aankoop van groenmaterialen zal gebeuren bij FRANS AGRO BV, Vaatjesstraat 42, 2580 te Putte.
Het districtscollege keurt de gunning deelopdracht, leveren van groenmaterialen, goed voor een bedrag van 11.094,15 EUR (inclusief btw) via bestelbon 4005478535.
De levering kan worden uitgevoerd door de firma Frans Agro BV, Vaatjesstraat 42 te 2580 Putte, met ondernemingsnummer 0465156570, op basis van raamcontract GAC/2021/01748, perceel 1 & 2.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
BV FRANS AGRO Vaatjesstraat 42 2580 Putte
NBE0465156570 BE89001778726685 |
11.094,15
EUR |
Budgetplaats : 5054000000 Budgetpositie : 61414 Functiegebied: 2EKE010101A00000 Subsidie : SUB_NR Fonds : INTERN Begrotingsprogramma: 2EK090680 Budgetperiode : 2100 |
4005478535 |
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4°,5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Op 31 mei 2021 (jaarnummer 309) heeft de gemeenteraad de gecoördineerde lijst met bovenlokale locaties goedgekeurd. De terreinen die in aanmerking komen voor dit besluit, zijn lokale terreinen.
Omwille van de worteldruk is de verharding van de twee vernoemde terreinen (Schoonbroek en Tweekronenstraat) in de loop van september/oktober vernieuwd. Tijdens de ontwerpfase was er gekozen om de panelen en ringen te hergebruiken. Toen was er enkel sprake van nieuwe netten hangen. Maar bij de inspectie voor de werken werd er vastgesteld dat de panelen, de ringen en het net dringend aan vervanging toe zijn. Naast de boven vermelde werken stellen we ook voor om de palen ineens een likje verf te geven zodat alles terug een nieuwe look krijgt.
Om deze werken te kunnen uitvoeren op bovengenoemde plaatsen in het district Ekeren, stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling voor om, op basis van de raamovereenkomst GAC/2020/01392 perceel 1, een nieuwe deelopdracht EK02 goed te keuren en een beschikbaar krediet van 8.426,44 EUR (BTW inbegrepen) te voorzien.
De werken zullen uitgevoerd worden door de firma Aannemersbedrijf Buytaert bvba, Moortelstraat 25 te 9150 Kruibeke ondernemingsnummer 0405 009 246.
Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Op 26 februari 2021 (jaarnummer 1621) besliste het college om de raamovereenkomst GAC/2020/01392 voor het onderhouden en herstellen van speel- en sporttoestellen en speel- en sportterreinen, perceel 1 "onderhouds- en herstelwerkzaamheden", te gunnen aan de firma Aannemersbedrijf Buytaert bvba, Moortelstraat 25 te 9150 Kruibeke, ondernemingsnummer 0405009246.
Het district Ekeren maakte voor deze werken bestelbon 4005478497 op voor een bedrag van 8.426,44 EUR.
Het districtscollege keurt de deelopdracht GAC/2020/01392/P1/EK02 goed, voor structurele onderhoudswerken aan de sportterreinen/sporttoestellen in Schoonbroek en in de Tweekronenstraat, voor een bedrag van 6.964,00 EUR + 1.462,44 EUR (21% BTW) = 8.426,44 EUR. Op basis van bestek GAC/2020/01392 perceel 1 kunnen de werken uitgevoerd worden door de firma Aannemersbedrijf Buytaert bvba, Moortelstraat 25 te 9150 Kruibeke, ondernemingsnummer 0405 009 246.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Structurele onderhoudswerken speel- en sportterreinen / speel- en sporttoestellen GAC/2020/01392/P1/EK02 (op basis van bestek GAC/2020/01392 - perceel 1) BOAD2021 0117 vast te leggen op |
8.426,44 EUR incl BTW |
budgetplaats: 5051500000 budgetpositie: 220 functiegebied: 2EKE010103M01405 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2EK090940 budgetperiode: 2200 |
4005478497 |
Artikel 279 § 1 en 2 van het Decreet Lokaal Bestuur regelt de ondertekening van de briefwisseling van het districtscollege en de districtsraad.
Met besluit van het districtscollege van 9 januari 2019 (jaarnummer 2) delegeerde de districtsburgemeester zijn ondertekeningsbevoegdheid.
In het kader van de binnengemeentelijke decentralisatie keurde het college van burgemeester en schepenen op 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) een werkkader goed met betrekking tot de samenwerking stad-districten.
Het districtssecretariaat registreert alle inkomende en uitgaande briefwisseling van het district. De districtssecretaris zorgt voor een een correcte opvolging.
De brief van Euromex rechtsbijstand om de hinder door overhangende takken van bomen, die eigendom zijn van het district aan te kaarten, wordt ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege.
Het antwoord aan Euromex rechtsbijstand werd overgemaakt door de dienst Klantenteam Stadsbeheer (KLM). Het antwoord wordt eveneens ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege.
Artikel 290 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat alle briefwisseling aan de gemeente wordt geacht te zijn gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Behalve bij andersluidende beslissing van de gemeenteraad wordt de briefwisseling verstuurd naar het gemeentehuis. Er wordt een register aangelegd van alle inkomende en uitgaande briefwisseling van welke aard ook. Dit artikel is ook van toepassing op de districten.
Volgens artikel 132 van het Decreet Lokaal Bestuur is artikel 290 ook van toepassing op de districten.
Het district Ekeren ontving op 9 november 2021 een brief van Euromex rechtsbijstand om de hinder door overhangende takken van bomen in Eugeen Van Mieghemstraat 2, die eigendom zijn van het district aan te kaarten.
Het districtscollege neemt kennis van de ingekomen briefwisseling, van Euromex rechtsbijstand met betrekking tot de hinder van overhangende takken in Eugeen Van Mieghemstraat 2.
Het districtscollege neemt kennis van de uitgaande briefwisseling, aan Euromex rechtsbijstand, in verband met de hinder van overhangende takken in Eugeen Van Mieghemstraat 2.
Artikelen 132, 277 en 278§2 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Het districtscollege vergaderde op 30 november 2021. Iedereen was aanwezig.
Het districtscollege keurt de notulen van 30 november 2021 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Om het districtscollege op de hoogte te brengen van beslissingen die het college nam met betrekking tot het district Ekeren, wordt een lijst ter kennisneming voorgelegd.
Op het college worden agendapunten over het district Ekeren besproken waarover het districtsbestuur geen beslissingsbevoegdheid heeft. Deze beslissingen kunnen van belang zijn voor inhoudelijke dossiers op districtsniveau.
Het districtscollege Ekeren neemt kennis van onderstaande collegebeslissingen:
Datum | Jaarnummer | Titel |
3 december 2021 | 2021_CBS_09503 | Binnengemeentelijke decentralisatie. Samenwerkingsmodel stad-districten. 2021 week 48 - Vastlegging vergaderdata raden voor overleg 2022 - Goedkeuring |
3 december 2021 | 2021_CBS_09505 | Binnengemeentelijke decentralisatie. 2021 week 48 - Toewijzing brieven en adviezen districten - Goedkeuring |
3 december 2021 | 2021_CBS_09509 | Binnengemeentelijke decentralisatie - Verslag conferentie van districtsburgemeesters 29 september 2021 - Kennisneming |
3 december 2021 | 2021_CBS_09541 | Cultuur. Lokaal cultuurbeleid - Vzw Lokaal cultuurbeleid district Ekeren. Samenwerkingsovereenkomst. Ondertekening - Goedkeuring |
3 december 2021 | 2021_CBS_09673 | District Ekeren. Korte Sterrestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring |
3 december 2021 | 2021_CBS_09674 | District Ekeren. Moretuslei - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring |