Terug
Gepubliceerd op 08/12/2021

2021_DCEK_00306 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Vraag aan het college - Organisatie Raad voor Overleg. Personeel - Goedkeuring

districtscollege Ekeren
di 30/11/2021 - 13:30 Hecerna
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, districtsburgemeester; Ronny Kruyniers, districtsschepen; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris

Secretaris

Wies Meeusen, Districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, districtsburgemeester
2021_DCEK_00306 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Vraag aan het college - Organisatie Raad voor Overleg. Personeel - Goedkeuring 2021_DCEK_00306 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Vraag aan het college - Organisatie Raad voor Overleg. Personeel - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Aanvullend doen er zich een aantal specifieke fenomenen voor die een grote impact hebben op eerder kleine team zoals dat van districtswerking:

  • Langdurig afwezige medewerkers: de afgelopen periode zijn er verschillende langdurig afwezige medewerkers geweest die niet vervangen werden tijdens deze afwezigheid. De impact hiervan op een klein team is zeer groot. In een klein team is het namelijk moeilijk om een back-up te voorzien voor de personeelscapaciteit en de expertise van de afwezige medewerker.
  • Inzet bovenlokale projecten: Er lopen verschillende grote bovenlokale projecten (N11, Grote Verbinding: Haventracé, Oude Landen, …. ) die een grote impact hebben op het district en ook een aanzienlijke inzet vragen van het district. Voor deze projecten zijn geen personele middelen voorzien.  

Om bovenstaande redenen vraagt het district Ekeren om een Raad voor Overleg te organiseren over de personeelsproblematiek in de districten.

Juridische grond

  •  artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur over de algemene adviesbevoegdheid van de districtsraden; 
  • collegebesluit van 16 september 2016 (jaarnummer 7985) over de procedure brieven en adviezen; 
  • artikel 26 van het basisreglement Bestuurlijke Organisatie Stad Antwerpen (BOSA) goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 februari 2019 (jaarnummer 130) over de antwoordtermijn adviezen.

Aanleiding en context

Op 29 mei 2017 (jaarnummer 300) heeft de gemeenteraad een nieuwe bevoegdheidsverdeling goedgekeurd tussen stad Antwerpen en de verschillende districten. Hierbij werden er bijkomende bevoegdheden toegekend aan de districten. Op dat moment werd er ook een personeelskader toegekend aan de districten. Ondertussen is gebleken dat dit personeelskader niet volstaat om de toegekende bevoegdheden goed en in het belang van de Ekerse bevolking correct uit te oefenen. Deze vaststelling wordt versterkt door de besparingsdoelstelling die is opgelegd.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0103 - We voeren een kostenbewust beleid dat rekening houdt met de realiteit en dat wordt gekenmerkt door efficiënt en effectief beheer.
2EKE010301 - Het district Ekeren bestuurt op een sterke en efficiënte manier

Besluit

Het districtscollege Ekeren keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege vraagt aan het college van burgemeester en schepenen:

  • om een Raad voor Overleg te organiseren over de personeelsproblematiek in de districten.

Artikel 2

Het districtscollege geeft opdracht aan het districtssecretariaat om deze vraag over te maken aan Bestuurszaken voor toewijzing aan de bevoegde vakschepen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.