Met het districtsraadsbesluit van 24 november 2014 (jaarnummer 115) werd de vereenvoudiging van de adviesprocedure van de aanvullende verkeersreglementen goedgekeurd.
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Er werden aanvragen ingediend voor de plaatsing van publieke laadpalen. Er werden vijf aanvragen goedgekeurd waarvoor drie locaties werden geselecteerd.
MPA AG legt nu de goedkeuring voor de verschillende locaties en het aanvullend verkeersreglement ter advies voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties:
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien.
Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken (uitgezonderd parking districtshuis Ekeren), zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Het districtscollege van Ekeren geeft, onder voorwaarden en zoals uitgewerkt in artikel 2 en artikel 3, gunstig advies over de volgende locaties voor het plaatsen van publieke laadpalen:
Het districtscollege van Ekeren stelt als voorwaarde bij de plaatsing van de laadpaal in de Kloosterstraat 84, dat het vernieuwde openbaar domein na de plaatsing onmiddellijk en definitief hersteld wordt.
Het districtscollege van Ekeren stelt als voorwaarde bij de plaatsing van de laadpaal in de Paardenbloemlaan 6, dat de intekening van de laadpaal wordt aangepast aan de vernieuwde aansluiting van de Paardenbloemlaan en de Prinshoeveweg.
Het districtscollege geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Publieke laadpalen'.