Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Ridder van Parijsstraat en de Trammezandlei zijn lokale straten.
Beide straten worden omgevormd tot groene woonerven, waarbij de zwakke weggebruiker centraal staat met een inrichting op mensenmaat.
Ridder van Parijsstraat:
Trammezandlei:
Verspreid binnen het project zijn fietsenstallingen voorzien en zowel informele (open ruimte bijvoorbeeld om te spelen) als formele verblijfsplekken (bijvoorbeeld zitbanken, zitmuren, speelaanleidingen). Er wordt gekozen voor kleinschalige, hoofdzakelijk waterdoorlatende materialen. Deze zullen in een latere fase nog worden bepaald.
Mobiliteitsvoorwaarden
Trammezandlei
Ridder Van Parijsstraat
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 69 reglementaire plaatsen in de bestaande toestand naar 58 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit is het gevolg van asverschuivingen in functie van verkeersveiligheid, het behoud van de bestaande bomen in de Ridder van Parijsstraat en grotere groenvakken in de Trammezandlei.
In de Ridder van Parijsstraat wordt momenteel aan beide zijden van de straat geparkeerd, hoewel de straat daarvoor te smal is. Deze niet-reglementaire parkeerplaatsen kunnen in de nieuwe toestand niet worden gecompenseerd bij behoud van de bestaande bomen.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een neutrale bomenbalans. In de Ridder van Parijsstraat blijven de bestaande bomen behouden. In de Trammezandlei blijft een aantal bestaande bomen behouden als ondersteuners en wordt voor de rest ingezet op nieuwe, grote bomen met meer ondergrondse wortelruimte.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Trammezandlei en de Ridder van Parijsstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
Voor de opmaak van het concept vonden verschillende (digitale) participatiemomenten plaats met de bewoners. Tijdens een eerste droommoment (3 december 2020), konden bewoners hun bezorgdheden uiten over de huidige inrichting van de straat en hun wensen voor de toekomst. Tijdens een bevraging (januari 2020) werd aan de hand van panelen met sfeerbeelden in de straat afgetoetst bij bewoners welke sfeerbeelden hen het meeste aanspraken en wat hun suggesties waren op vlak van groen, water, mobiliteit en parkeren, samenleven. Tijdens twee workshops (10 maart 2021 en 3 juni 2021) werden verschillende scenario’s besproken, de voor- en nadelen van verschillende straatprofielen, de opportuniteiten rond groen, water en verblijven en de mobiliteits- en parkeerproblematiek.
De bewoners van Trammezandlei geven aan dat ze volgende zaken belangrijk vinden:
De bewoners van de Ridder van Parijsstraat:
fase | actie | datum | jaarnummer |
Antwerpen breekt uit Selectie projecten | goedkeuring college | 18 december 2020 | 10682 |
participatie bewoners | digitaal droommoment | 3 december 2020 | |
digitale bevraging | januari 2021 | ||
digitale workshop scenario’s | 10 maart 2021 | ||
digitale workshop concept woonerf | 3 juni 2021 | ||
adviezen | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 20 september 2021 |
|
Op 18 december 2020 (jaarnummer 10682) keurde het college de weerhouden projectvoorstellen voor tuinstraat en woonstraat breekt uit en de verdeling van de dotatie per project goed.
Het district Merksem wenst de Trammezandlei en Ridder van Parijsstraat om te vormen tot klimaatrobuuste woonerven, met aandacht voor extra groenvolume, waterberging en verblijfsplekken voor de bewoners.
Het project kadert binnen “Antwerpen Breekt Uit”. De stad wil haar straten en pleinen zo aangenaam mogelijk maken en wil extra ruimte creëren voor verkoeling, groen en water. Met de projecten van “Antwerpen Breekt Uit” worden de visies van het Groenplan, het Waterplan en het Klimaatplan gerealiseerd.
Een straat ontharden zorgt voor meer woonkwaliteit en helpt om uitdagingen aan te gaan zoals hete, droge zomers en wateroverlast door hevige regens. Door meer ruimte te creëren voor groen en water in een straat of op een plein, zoekt de stad manieren om overstromingen te vermijden bij hevige regen, verkoeling te brengen tijdens warme zomerdagen en water op te vangen om tijdens extreme droogte te hergebruiken.Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2200/2300/2400/5072500000/224/2MER010102M01302/2ME090200.
De voorwaarden worden meegenomen in de volgende fase
Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (19 oktober 2021) voor de wegeniswerken in de Trammezandlei en Ridder van Parijsstraat, district Merksem, goed.
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/PR/ADM | mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college |
Bestuurscoördinator district | communicatie en participatietraject organiseren
|