Terug
Gepubliceerd op 28/10/2021

2021_DCME_00263 - Trammezandlei en Ridder van Parijsstraat. Wegeniswerken. Woonstraat - Antwerpen breekt uit. SWOU12234 - projectdefinitie en concept - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 28/10/2021 - 10:00 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Gilbert Verstraelen, districtsschepen

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2021_DCME_00263 - Trammezandlei en Ridder van Parijsstraat. Wegeniswerken. Woonstraat - Antwerpen breekt uit. SWOU12234 - projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2021_DCME_00263 - Trammezandlei en Ridder van Parijsstraat. Wegeniswerken. Woonstraat - Antwerpen breekt uit. SWOU12234 - projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Ridder van Parijsstraat en de Trammezandlei zijn lokale straten.

Argumentatie

Beide straten worden omgevormd tot groene woonerven, waarbij de zwakke weggebruiker centraal staat met een inrichting op mensenmaat. 

Ridder van Parijsstraat:

  • Het concept vertrekt vanuit het behoud van de bestaande bomen. Deze zijn nog in goede staat, maar hebben een beperkte levensverwachting omwille van hun slechte standplaats (te kleine boomvakken). Waar mogelijk worden de boomvakken vergroot en met elkaar verbonden. Ook ondergronds wordt gezocht naar mogelijkheden voor het creëren van extra doorwortelbare ruimte. 
  • Het snelheidsregime is 20 km/u, met asverschuivingen om deze snelheidsbeperking af te dwingen.
  • Langsparkeren blijft mogelijk, afwisselend aan één zijde van de straat in de daartoe voorziene vakken.

Trammezandlei:

  • Het profiel van de straat wijzigt drastisch: de klassieke straat met parkeren aan beide zijden maakt plaats voor een woonerf met haakse parkeerpockets. Hierdoor ontstaat veel ruimte voor voetgangers en fietsers.
  • Er komen zowel grote groenzones als kleinere groenvakken, met daarin een combinatie van bestaande en nieuwe bomen. De nieuwe bomen krijgen bovengronds en ondergronds de mogelijkheid om op termijn volwaardig uit te groeien. De bestaande boomsoort heeft een beperkte levensverwachting. Een aantal bestaande bomen blijft echter behouden, zodat deze nog voor enkele jaren kan dienen ter ondersteuning van de nieuwe bomen. 
  • Op twee plaatsen wordt in de groenzones ruimte voorzien voor regenwaterinfiltratie, in de vorm van een wadi of infiltratiekom.
  • Het snelheidsregime is 20 km/u, met asverschuivingen om deze snelheidsbeperking af te dwingen.

Verspreid binnen het project zijn fietsenstallingen voorzien en zowel informele (open ruimte bijvoorbeeld om te spelen) als formele verblijfsplekken (bijvoorbeeld zitbanken, zitmuren, speelaanleidingen). Er wordt gekozen voor kleinschalige, hoofdzakelijk waterdoorlatende materialen. Deze zullen in een latere fase nog worden bepaald.

Mobiliteitsvoorwaarden

Trammezandlei

  • snelheidsregime: woonerf 20km/u
  • snelheidsremming
  • voorrangsregeling: voorrang van rechts
  • verkeerssamenstelling: gemengd verkeer
  • parkeerorganisatie: parkeren in duidelijk afgebakende parkeervakken met ‘P’ en witte haakjes
  • rijrichting: 
    • enkelrichting naar Ridder Van Parijsstraat tussen Sint-Bartholomeusstraat en Ridder Van Parijsstraat
    • dubbelrichting tussen Ridder Van Parijsstraat en Heirmanstraat

 

Ridder Van Parijsstraat 

  • snelheidsregime: woonerf 20km/u
  • snelheidsremming
  • voorrangsregeling: voorrang van rechts
  • verkeerssamenstelling: gemengd verkeer
  • parkeerorganisatie: parkeren in duidelijk afgebakende parkeervakken met ‘P’ en witte haakjes
    • rijrichting: enkelrichting naar Frans de l’Arbrelaan
    • behoud van de mindervalideplaats ter hoogte van huisnummer 29

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 69 reglementaire plaatsen in de bestaande toestand naar 58 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit is het gevolg van asverschuivingen in functie van verkeersveiligheid, het behoud van de bestaande bomen in de Ridder van Parijsstraat en grotere groenvakken in de Trammezandlei.

In de Ridder van Parijsstraat wordt momenteel aan beide zijden van de straat geparkeerd, hoewel de straat daarvoor te smal is. Deze niet-reglementaire parkeerplaatsen kunnen in de nieuwe toestand niet worden gecompenseerd bij behoud van de bestaande bomen.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een neutrale bomenbalans. In de Ridder van Parijsstraat blijven de bestaande bomen behouden. In de Trammezandlei blijft een aantal bestaande bomen behouden als ondersteuners en wordt voor de rest ingezet op nieuwe, grote bomen met meer ondergrondse wortelruimte.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Trammezandlei en de Ridder van Parijsstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Inspraak

Voor de opmaak van het concept vonden verschillende (digitale) participatiemomenten plaats met de bewoners. Tijdens een eerste droommoment (3 december 2020), konden bewoners hun bezorgdheden uiten over de huidige inrichting van de straat en hun wensen voor de toekomst. Tijdens een bevraging (januari 2020) werd aan de hand van panelen met sfeerbeelden in de straat afgetoetst bij bewoners welke sfeerbeelden hen het meeste aanspraken en wat hun suggesties waren op vlak van groen, water, mobiliteit en parkeren, samenleven. Tijdens twee workshops (10 maart 2021 en 3 juni 2021) werden verschillende scenario’s besproken, de voor- en nadelen van verschillende straatprofielen, de opportuniteiten rond groen, water en verblijven en de mobiliteits- en parkeerproblematiek. 

De bewoners van Trammezandlei geven aan dat ze volgende zaken belangrijk vinden:

  • de parkeerproblematiek
  • geen overlast meer van vrachtverkeer
  • meer groen
  • ruimte voor fietsers
  • waterdoorlatende materialen
  • een groene inrichting van het kruispunt met Ridder van Parijsstraat

De bewoners van de Ridder van Parijsstraat:

  • hechten veel waarde aan de bestaande bomen en het karakter van de straat (kasseien, uitzicht, bomen);
  • kaarten de parkeerproblematiek aan;
  • vragen ruimte voor fietsers;
  • vragen waterdoorlatende materialen;
  • een groene inrichting van het kruispunt met Trammezandlei.
Een aantal bewoners geeft aan ook acties te willen uitvoeren op eigen terrein (bijvoorbeeld ontharden voortuinen). Opvallend voor deze straat is dat de vraag naar voldoende parkeerplaatsen moeilijk te verzoenen is met het behoud van alle bomen.

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

Antwerpen breekt uit
Selectie projecten
goedkeuring college18 december 202010682
participatie bewoners
digitaal droommoment
3 december 2020

digitale bevraging
januari 2021

digitale workshop scenario’s
10 maart 2021

digitale workshop concept woonerf
3 juni 2021

adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

20 september 2021

 

Op 18 december 2020 (jaarnummer 10682) keurde het college de weerhouden projectvoorstellen voor tuinstraat en woonstraat breekt uit en de verdeling van de dotatie per project goed.

Het district Merksem wenst de Trammezandlei en Ridder van Parijsstraat om te vormen tot klimaatrobuuste woonerven, met aandacht voor extra groenvolume, waterberging en verblijfsplekken voor de bewoners. 

Het project kadert binnen “Antwerpen Breekt Uit”. De stad wil haar straten en pleinen zo aangenaam mogelijk maken en wil extra ruimte creëren voor verkoeling, groen en water. Met de projecten van “Antwerpen Breekt Uit” worden de visies van het Groenplan, het Waterplan en het Klimaatplan gerealiseerd. 

Een straat ontharden zorgt voor meer woonkwaliteit en helpt om uitdagingen aan te gaan zoals hete, droge zomers en wateroverlast door hevige regens. Door meer ruimte te creëren voor groen en water in een straat of op een plein, zoekt de stad manieren om overstromingen te vermijden bij hevige regen, verkoeling te brengen tijdens warme zomerdagen en water op te vangen om tijdens extreme droogte te hergebruiken.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2200/2300/2400/5072500000/224/2MER010102M01302/2ME090200.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein zitting van 20 september 2021 Gunstig onder voorwaarden
  • onderzocht wordt of er nog bijkomend structureel vergroend  kan worden (onder andere met grasbetontegels);
  • naar voorontwerp toe de ruimtelijke verdeling binnen het woonerf, naar breedte en vormgeving, verder geoptimaliseerd wordt, rekening houdend met de zichtbaarheid ter hoogte van as-verschuivingen en aansluitingen met de zijstraten en de bereikbaarheid van de hulpdiensten;
  • de logische looplijnen obstakelvrij worden gehouden; 
  • onderzocht wordt welke structurele maatregelen kunnen ingezet worden om hinderlijk   fout en wildparkeren te voorkomen;
  • in overleg met SB/Groen de beplantingskeuze wordt bepaald en de ondergrondse groeiruimte voor de bestaande en nieuwe bomen technisch verder uitgewerkt wordt;
  • de inplanting van de nieuwe bomen wordt verfijnd in overleg met SB/Groen, rekening houdend met de aanwezigheid van de bestaande bomen en de uitgroeimogelijkheden voor de nieuwe bomen;
  • de implementatie van het straatmeubilair (onder andere zitbanken en fietsenstallingen) als ook de mogelijkheden van speelaanleidingen verder onderzocht worden en bij de verdere uitwerking van het ontwerp de nodige aandacht wordt besteed aan voldoende ruimte voor voetgangers;
  • de haalbaarheid onderzocht wordt van extra parkeerplaatsen tussen de bestaande bomen, rekening houdend met het behoud en de uitgroeimogelijkheden van de bestaande bomen; 
  • in overleg met SW/publieke ruimte/structureel onderhoud de materialisering, in functie van uniformiteit, afgestemd wordt op de andere tuinstraten, rekening houdend met de evaluatie van de reeds gerealiseerd tuinstraten.

    De voorwaarden worden meegenomen in de volgende fase

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0101 - Bouwen aan een leefbaar en groen district
2MER010102 - Slim investeren in het openbaar domein
2MER010102M01302 - SWOU12234 Ridder van Parijsstraat, Trammezandlei (woonstraat_ABU)

Besluit

Het districtscollege Merksem keurt eenparig het volgende besluit goed.
Het districtscollege merksem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (19 oktober 2021) voor de wegeniswerken in de Trammezandlei en Ridder van Parijsstraat, district Merksem, goed.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

taak

SW/PR/ONT

  • Opdracht aan Water-link:
    • opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie.
  • Na de inspraakprocedure:
    • concept uitwerken tot een voorontwerp

SW/PR/ADM

mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college

Bestuurscoördinator district

communicatie en participatietraject organiseren

 


Bijlagen

  • 20201203_12234_participatiemoment_verslag.pdf
  • 20210201_12234_bevraging_rapport.pdf
  • 20210310_12234_participatiemoment_verslag.pdf
  • 20210323_12234_participatiemoment_aanvullingen.pdf
  • 20210603_12234_workshop_verslag.pdf
  • 20211019_12234_PD_CO_def.pdf