Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2021_DCME_00274 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Merksem en Wilrijk - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 02/12/2021 - 10:00 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Sonja De Meyer, districtsschepen; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2021_DCME_00274 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Merksem en Wilrijk - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen. Advies - Goedkeuring 2021_DCME_00274 - Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Merksem en Wilrijk - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”. 

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’. 

Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).

Er werden aanvragen ingediend voor de plaatsing van publieke laadpalen. Er werden 16 aanvragen goedgekeurd. Naar aanleiding hiervan werden 15 locaties geselecteerd.
MPA AG legt nu de goedkeuring voor de verschillende locaties en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.

Argumentatie

MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties: 

District Antwerpen

  • Lange Leemstraat 122;
  • Mechelsesteenweg 178;
  • August Vermeylenlaan 7;
  • Gloriantlaan 66.

District Berchem

  • Ferdinand Coosemansstraat 17 (deze publieke laadpaal zal worden geplaatst na de geplande heraanleg);
  • Strijdhoflaan 3.

District Borgerhout

  • Berchemlei 15

District Deurne

  • Van Notenstraat 89

District Merksem

  • Jozef Buerbaumstraat 75

District Wilrijk

  • Berkenveldplein 25;
  • Damhertenlaan 26;
  • Niedernhausenlaan 1;
  • Goudenregenlaan 8;
  • Julius De Geyterstraat 158;
  • Ridderveld 1.

De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien.
Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken, zoals voorzien in de concessieovereenkomst.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over de locatie die op het grondgebied van het district Merksem ligt:

  • Jozef Buerbaumstraat 75.
  • Artikel 2

    De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Publieke laadpalen' voor het deel dat op het grondgebied van het district Merksem ligt.

    Artikel 3

    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

    Bijlagen

    • 20211026_Plan_AN_August Vermeylenlaan.pdf
    • 20211026_Plan_AN_Gloriantlaan.pdf
    • 20211026_Plan_AN_Lange Leemstraat.pdf
    • 20211026_Plan_AN_Mechelsesteenweg.pdf
    • 20211026_Plan_BE_Ferdinand Coosemansstraat.pdf
    • 20211026_Plan_BE_Strijdhoflaan.pdf
    • 20211026_Plan_BO_Berchemlei.pdf
    • 20211026_Plan_DE_Van Notenstraat.pdf
    • 20211026_Plan_ME_Jozef Buerbaumstraat.pdf
    • 20211026_Plan_WI_Berkenveldplein.pdf
    • 20211026_Plan_WI_Damhertenlaan.pdf
    • 20211026_Plan_WI_Goudenregenlaan.pdf
    • 20211026_Plan_WI_Julius De Geyterstraat.pdf
    • 20211026_Plan_WI_Niedernhausenlaan.pdf
    • 20211026_Plan_WI_Ridderveld.pdf