Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2021_DCME_00234 - District Merksem. Melgesdreef - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 30/09/2021 - 10:00 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2021_DCME_00234 - District Merksem. Melgesdreef - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2021_DCME_00234 - District Merksem. Melgesdreef - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

 Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden, in het gedeelte begrepen tussen Leiebos en Bredabaan (artikel 2);
  • de signalisatie van het fietspad, langs de beide zijden en over de ganse lengte van de straat, wordt aangepast conform de principenota (artikel 3);
  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 92 (artikel 5).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Melgesdreef  op nummer 92, voldoet aan de voorwaarden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld; 
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Aanleiding en context

De Melgesdreef in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 13 juli 2018 (jaarnummer 6616); 
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Jan Palfijn"; 
  • maakt deel uit van de proefopstelling, die goedgekeurd werd door het college op 12 mei 2017 (jaarnummer 4442), waarbij er in het gedeelte tussen de Catershoflaan en de Bredabaan, verdrijvingsvlakken werden aangebracht;
  • maakt deel uit van het gebied “parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 
Op 1 juli 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Melgesdreef om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten. 

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het college keurde in zitting van 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de "Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Melgesdreef in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 juli 2018 (jaarnummer 6616).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20210810_bijlage avr.pdf
  • 20210920_melgesdreef_plan 1.pdf
  • 20210920_melgesdreef_plan 2.pdf
  • 20210920_melgesdreef_plan 3.pdf
  • 20210920_melgesdreef_plan 4.pdf
  • 20210920_melgesdreef_plan 5.pdf
  • 20210920_melgesdreef_plan 6.pdf
  • 20210920_plan MVPL 92.pdf