Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2021_DCME_00235 - District Merksem. Oostkaai - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 30/09/2021 - 10:00 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2021_DCME_00235 - District Merksem. Oostkaai - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2021_DCME_00235 - District Merksem. Oostkaai - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • tussen huisnummer 3 en de Sint-Bartholomeusstraat is éénrichtingsverkeer van toepassing. De straat is hier breed genoeg om beperkt eenrichtingsverkeer in te voeren. Ook bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1); 
  • het artikel over het parkeren, uitsluitend toegelaten voor personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen, ter hoogte van de Sint-Bartholomeusstraat, langs beide zijden van de straat, wordt  uit het aanvullend reglement gehaald. Dit gedeelte van de straat werd opgenomen in een overkoepelende betalende zone en de betreffende verkeersborden werden verwijderd; 
  • bij het invoeren van een nieuwe voorrangsregeling (bestuurders rijdend op de Vaartkaai genieten voorrang op de bestuurders rijdend in de Oostkaai) werd, ter hoogte van het kruispunt met de Vaartkaai, rijstrookverdeling aangebracht. Deze wordt opgenomen en het aanvullend reglement (artikel 3). 

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Oostkaai in het district Merksem:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 23 juni 2008 (jaarnummer 1388);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Merksem"; 
  • maakt deel uit van het gebied “parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
In een gedeelte van de straat geldt momenteel éénrichtingsverkeer waarbij fietsers en bestuurders van speed pedelecs niet in beide richtingen mogen rijden. Dit wordt aangepast. 

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt eveneens uitgevoerd.
Het aanvullend verkeersreglement wordt ook aangepast aan de huidige toestand in de straat.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 15 september 2021 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Oostkaai in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 23 juni 2008 (jaarnummer 1388).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen