Artikelen 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgegekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Het districtscollege vergaderde op 16 september 2021.
Het districtscollege keurt de notulen van 16 september 2021 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:
De bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, § 3, artikel 256 en 264, tweede lid, en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.
Om het districtscollege een transparant beeld te geven van alle bestellingen die worden goedgekeurd onder budgethouderschap, wordt maandelijks een lijst ter kennisgeving voorgelegd.
In zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458), inzake definitie dagelijks bestuur, is van toepassing met ingang van 1 oktober 2019.
Op 6 december 2018 (jaarnummer 345) werd een nieuw delegatiebesluit budgethouderschap aan de districtssecretaris goedgekeurd.
Het districtscollege neemt kennis van de bestelbonnen, goedgekeurd onder budgethouderschap, voor de periode augustus 2021.
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor het lokaal jeugdbeleid.
Het juniorteam moet een weerspiegeling vormen van lagere school kinderen in hun laatste jaar binnen het district Merksem. Door inhoudelijk stil te staan bij 10 thema's, gedurende het schooljaar 2021-2022, kunnen ze zowel leren wat er gebeurt op een district en zelf hun advies bijdragen.
De zittingen worden ingedeeld naar volgende thema's:
Aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd in de districtsraad van 22 oktober 2020 (jaarnummer 56).
Het juniorteam heeft als doel kinderen dichterbij het beleid te betrekken, door 12 kinderen uit het zesde leerjaar een schooljaar lang te betrekken bij thema's op hun niveau en ze zo mee te laten bijdrage bij beslissingen binnen het district. De werking van het team dient ook als basis voor educatieve momenten binnen de scholen.
Boekingsadres voor geraamde uitgaven betreft 2MER010201A00000/5071000000/2100/61. Bestelbons worden opgemaakt onder budgethouderschap.
Hieronder een overzicht van geraamde kosten:
Het districtscollege Merksem keurt de organisatie van het Junior Team 2021-2022 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
dienst | taak |
FI/Budget en Visum/Verzekeringen | verzekering afsluiten voor deelnemers en begeleiders voor bovenvermelde activiteiten |
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor het lokaal jeugdbeleid.
Het vakantie aanbod van jeugddienst Merksem tijdens de herfstvakantie 2021 sluit aan bij de doelstellingen uit het jeugdbeleidsplan en het bestuursakkoord.
Het programma bestaat uit 16 speelkasteel activiteiten en een driedaags filmkamp.
Het programma is te raadplegen via www.merksem.be/jeugd.
Aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd in de districtsraad van 22 oktober 2020 (jaarnummer 56).
Het activiteitenaanbod tijdens de herfstvakantie bestaat uit volgende onderdelen.
Elke voormiddag van 10.00 uur tot 12.00 uur en namiddag van 14.00 uur tot 16.00 uur zijn er Speelkasteel activiteiten voor kinderen van 3 tot 11 jaar. De Speelkasteel activiteiten zijn gratis en zonder inschrijving op voorhand. De inschrijving gebeurt ter plaatse.
Op 2, 3 en 4 november 2021 is er ook een filmkamp voor 15 kinderen van 9 tot 12 jaar. In kleine groepjes ontdekken ze allerlei stop-motion animatie technieken. Het resultaat wordt getoond op het Kinokidsfestival in Schouwburg Noord.
Om de diversiteit van het aanbod te verhogen wordt er samengewerkt met jongerencentrum Bouckenborgh, bibliotheek Park, buurtsport en atletiekclub OLSE.
Ouders dienen volgende gegevens door te geven aan de jeugddienst bij de inschrijving:
Het vrijetijdsaanbod tijdens de herfstvakantie wordt georganiseerd volgens de op dat moment geldende coronamaatregelen.
De verschillende uitgaven voor bovenstaande activiteiten en de begeleiding door monitoren worden vastgelegd onder budgethouderschap. Boekingsadres voor geraamde uitgaven betreft 2MER010201A00000/5071000000/2100/61. Bestelbons worden opgemaakt onder budgethouderschap.
Hieronder een overzicht van de geraamde uitgaven:
Het districtscollege Merksem keurt het programma van het vakantie aanbod van jeugddienst Merksem tijdens de herfstvakantie 2021 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
dienst | taak |
FI/Budget en Visum/Verzekeringen | verzekering afsluiten voor deelnemers en begeleiders voor bovenvermelde activiteiten |
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor het lokaal jeugdbeleid.
Elke derde woensdagnamiddag van de maand werkt jeugddienst Merksem mee aan de familienamiddagen in het cultureel ontmoetingscentrum Merksemdok. Vanaf 14.00 uur tot 16.30 uur kunnen gezinnen er terecht voor een fijne namiddag. Ouders en kinderen krijgen een ruim programma van workshops, knutselen, zingen en dansen, sportactiviteiten en kookactiviteiten. Telkens wordt er met een thema gewerkt. De familiedagen in 2021 gaan door op 20 oktober, 17 november en 15 december.
De medewerking van jeugddienst Merksem bestaat concreet uit volgende zaken:
Aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd in de districtsraad van 22 oktober 2020 (jaarnummer 56).
Met de familienamiddagen wil jeugddienst Merksem samen met haar partners van OC Merksemdok, Huis van het Kind, Buurtsport, Schouwburg Noord en basisschool de Luchtballon de sociale cohesie versterken in de Merksemse wijk 't Dokske. Ouders worden aangemoedigd te participeren aan de activiteiten. Het samen spelen en plezier maken tussen ouder en kind staat centraal.
Boekingsadres voor geraamde uitgaven betreft 2MER010201A00000/5071000000/2100/61. Bestelbons worden opgemaakt onder budgethouderschap.
Hieronder een overzicht van de geraamde uitgaven:
Het districtscollege Merksem keurt de medewerking van jeugddienst Merksem aan de familienamiddagen van cultureel ontmoetingscentrum Merksemdok in 2021 goed.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (2017_CBS_04463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 5 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal seniorenbeleid.
Het districtsbestuur keurt de collegiale brieven als antwoord op de adviezen van respecktievelijk 5 en 11 juli 2021 goed.
Artikel 304 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad kan overgaan tot organisatie van raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De verslagen en einddocumenten van deze raden en overlegstructuren worden meegedeeld aan de gemeenteraad.
Artikel 135 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat dit artikel ook van toepassing is op de districtsraden.
Om de advisering vlot te laten verlopen keurde de gemeenteraad op 16 december 2013 (jaarnummer 828) de vernieuwde aanpak van inspraak, advies en medebeheer van de adviesorganen cultuur, sport, jeugd en senioren goed.
Een advies wordt bij voorkeur schriftelijk uitgebracht. Op deze manier is het altijd duidelijk dat er een advies gegeven is. Adviezen kunnen eventueel in een andere vorm worden uitgebracht, bijvoorbeeld via een film. De stad Antwerpen en de districten engageren zich ertoe om een antwoord te formuleren op gegeven adviezen binnen een termijn van zes weken, na aankomst van het advies.
Zoals bepaald door het Decreet Lokaal Bestuur worden einddocumenten van de adviesraden, zoals adviezen, en de antwoorden hierop, voorgelegd aan het districtscollege ter goedkeuring en aan de districtsraad ter kennisneming.
Het districtsbestuur van district Merksem ontving het volgende advies:
Adviesorgaan | Datum | Kenmerk | Onderwerp |
MAS | 05/07/2021 | SERME/2021/013 | Voetpad Nieuwdreef |
MAS | 05/07/2021 | SERME/2021/014 | Voetpad DC De Brem Zwaantjeslei |
MAS | 11/07/2021 | SERME/2021/015 | Infrastructuur stations openbaar vervoer - De Lijn |
Het districtscollege neemt kennis van de bijgevoegde adviezen van de Merksemse Adviesraad Senioren.
Het districtscollege keurt de collegiale brieven goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan :
dienst | taak |
ME/sec | De adviezen en de collegiale brieven voorleggen aan de districtsraad ter kennisneming. |
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De Melgesdreef in het district Merksem:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het college keurde in zitting van 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de "Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Melgesdreef in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 juli 2018 (jaarnummer 6616).
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt eveneens uitgevoerd.
Het aanvullend verkeersreglement wordt ook aangepast aan de huidige toestand in de straat.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Oostkaai in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 23 juni 2008 (jaarnummer 1388).
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd. Voor een garagepoort mag niet geparkeerd worden.
De Van Praetlei in het district Merksem:
Op 4 juni 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Van Praetlei om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
Op 1 juli 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Van Praetlei om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Het aanvullend verkeersreglement wordt ook aangepast aan de huidige toestand in de straat.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Praetlei in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 26 februari 2021 (jaarnummer 1681).
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.
Met de gemeenteraadbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 00300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor openbaar domein.De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met het gunningscriterium prijs.
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden. De stad Antwerpen treedt voor deze opdracht op als aanbestedende overheid. De rioleringswerken zijn ten laste van Aquafin nv.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Aquafin nv. Bestek. Goedkeuring | 12 juli 2021 | ||
De Vlaamse Waterweg nv. Bestek. Goedkeuring | 13 augustus 2021 |
Het college keurde in zitting van 24 november 2017 (jaarnummer 10189) het aangepast definitief ontwerp goed.
Het college keurde in zitting van 5 oktober 2018 (jaarnummer 08966) de samenwerkingsovereenkomst met het district Merksem, De Vlaamse Waterweg nv en Water-link o.v. voor de wegeniswerken in de Carrettestraat, district Merksem, goed.
Het districtscollege van Merksem keurde in zitting van 4 oktober 2018 (jaarnummer 00302) de samenwerkingsovereenkomst met de stad Antwerpen, De Vlaamse Waterweg nv en Water-link voor de wegeniswerken in de Carrettestraat, district Merksem, goed.
Het districtscollege van Merksem keurde in zitting van 7 december 2017 (jaarnummer 00371) het aangepast definitief ontwerp goed.
Op 27 februari 2015 (jaarnummer 01653) keurde het college het actieplan Kaderplan Albertkanaal goed. Eén van de opgenomen acties is het vastleggen van een locatie voor de nieuwe Vaartkaai gekoppeld aan visie Kop Van Merksem. In de stuurgroep Kanaalkant van 21 december 2016 werd beslist om de Carrettestraat definitief in te richten als een weg voor doorgaand verkeer om zo watergebonden bedrijvigheid mogelijk te maken op de Kop van Merksem.
De huidige inrichting van de Carrettestraat is niet geschikt om deze rol als stadsweg op te nemen. Daarom heeft de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling in samenwerking met Vlaamse Waterweg nv en andere partners de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is doorvertaald naar een ontwerp waarbij de Carrettestraat kan functioneren als een volwaardige ontsluitingsweg.
Gezien de functie van de Carrettestraat is een verkeersveilige inrichting met vlotte doorstroming voor alle verkeersdeelnemers essentieel. Onderstaande elementen werden meegenomen in het ontwerpproces. In de oorspronkelijke situatie reden fietsers grotendeels gemengd met het gemotoriseerd verkeer. Om de verkeersveiligheid te verbeteren worden er dubbelrichtingsfietspaden voorzien. Voor voetgangers waren de faciliteiten ondermaats. Dit wordt opgelost door het voetpad te verbreden, en daar waar nodig een veilige oversteeklocatie in te richten. Het parkeren gebeurde in bestaande toestand in de vorm van langsparkeren. Dit kan voor conflicten zorgen met doorgaand verkeer. De parkeerplaatsen in nieuwe toestand worden maximaal gegroepeerd.
Het aandeel van de stad Antwerpen en het district Merksem in de projectkost verhoudt zich in grootorde als volgt tot het aandeel van de overige aanbestedende overheden:
Aanbestedende overheid | Aandeel in de projectkost (afgerond) |
De stad Antwerpen | 13% |
Het district Merksem | 10% |
Aquafin nv | 62% |
De Vlaamse Waterweg nv | 15% |
Het toepasselijk bestek voorziet in een afzonderlijke betaling voor elk van de betrokken aanbestedende overheden. Er worden per aanbestedende overheid gescheiden schuldvorderingen (vergezeld door de gedetailleerde staat van de gerealiseerde werken waarop deze vorderingen steunen) en facturen opgemaakt.
De districtsraad van Merksem keurt bestek GAC_2021_01804 voor "Wegeniswerken Carrettestraat" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
De districtsraad van Merksem keurt goed dat het college in haar naam de plaatsingsprocedure voert en de opdracht sluit en laat uitvoeren.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Wegeniswerken Carrettestraat - aandeel stad
|
|
budgetplaats: 5153000000 | volgt later |
Wegeniswerken Carrettestraat - aandeel district Merksem | budgetplaats: 5072500000 |