Terug
Gepubliceerd op 21/12/2021

2021_RVBAGSO_00160 - SO2021_1253 Raamovereenkomst voor het uitvoeren van duurzame glazenwasserijdiensten ten behoeve van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen - Gunningswijze en lastvoorwaarden - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 17/12/2021 - 16:00 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Daniëls; Mie Branders; Peggy Pooters; Carine Leys; Jinnih Beels, Voorzitter; Bavo Smits; Paul Cordy; Greet Valck; Ikrame Kastit; Sanne Descamps; Greet De Vrij; Veronique Van Langenhove, Kabinetschef schepen onderwijs; Benjamin Theys, Medewerker kabinet onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur

Afwezig

Elke Verhaert

Verontschuldigd

Marc Swyngedouw; Joost Germis

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2021_RVBAGSO_00160 - SO2021_1253 Raamovereenkomst voor het uitvoeren van duurzame glazenwasserijdiensten ten behoeve van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen - Gunningswijze en lastvoorwaarden - Goedkeuring 2021_RVBAGSO_00160 - SO2021_1253 Raamovereenkomst voor het uitvoeren van duurzame glazenwasserijdiensten ten behoeve van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen - Gunningswijze en lastvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De totale geraamde uitgave van de opdracht, voor een looptijd van 4 jaar, bedraagt € 917.355,37 exclusief btw of € 1.110.000,00 inclusief 21% btw. 

  • Perceel 1 Gebouwen regio Noord (143 gebouwen): € 305.785, 12 excl. btw - € 370.000,00 incl. 21% btw
  • Perceel 2 Gebouwen regio Midden (104 gebouwen): € 305.785, 12 excl. btw - € 370.000,00 incl. 21% btw
  • Perceel 3 Gebouwen regio Zuid (117 gebouwen): € 305.785, 12 excl. btw - € 370.000,00 incl. 21% btw

Regelgeving: bevoegdheid

Raad van bestuur conform aankoopprocedures en goedkeuringsmatrix van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

Inspraak

Sinds de realisatie van Opti-Aankoop wordt extra ingezet op de betrokkenheid van de klant(en). Voor de opmaak van deze overheidsopdracht werd de coördinator propere scholen en de afdeling Technisch onderhoud, gebouwen en logistiek geconsulteerd.

Aanleiding en context

De huidige raamovereenkomst 'SO2016_660 Raamovereenkomst voor het uitvoeren van duurzame glazenwasserijdiensten ten behoeve van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen' loopt ten einde op vrijdag 18 maart 2022. Om de continuïteit van de diensten te verzekeren, is het aangewezen een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten. Financiën/Aankoop stelt voor om een openbare procedure SO2021_1253 uit te schrijven. 

De overheidsopdracht betreft het reinigen van raampartijen, koepels/licht doorlatende constructies, balustrades, borstweringen, alle separatieglas, spiegelwanden, verluchtingsroosters, noodtrappen en buitenverlichtingselementen. 

De opdracht is opgesplitst in 3 percelen:

  • Perceel 1 Gebouwen regio Noord (143 gebouwen)
  • Perceel 2 Gebouwen regio Midden (104 gebouwen)
  • Perceel 3 Gebouwen regio Zuid (117 gebouwen)

De opdracht beoogt het sluiten van een raamovereenkomst met één enkele deelnemer (per perceel). De inschrijver kan aan meerdere/alle percelen deelnemen. De aanbestedende overheid zal maximaal twee (2) percelen aan eenzelfde inschrijver gunnen. Hiertoe geeft de inschrijver zijn orde van voorkeur aan op het offerteformulier. Bij onvoldoende inschrijvers kunnen de drie (3) percelen aan één ondernemer worden toegekend.

Alle voorwaarden zijn in de raamovereenkomst bepaald.

De totale looptijd van de raamovereenkomst bedraagt 48 maanden:

  • vermoedelijke begindatum van deze overheidsopdracht: 1 augustus 2022
  • vermoedelijke einddatum van deze overheidsopdracht: 31 juli  2026

Argumentatie

De inschrijvers zullen getoetst worden aan het toegangsrecht zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten klassieke sectoren.

De economische en financiële draagkracht van de inschrijvers zal nagegaan worden aan de hand van een verklaring betreffende de omzet over de laatste drie beschikbare boekjaren, die de inschrijver bij zijn offerte dient te voegen. Verder behoudt de aanbestedende overheid zich het recht voor de jaarrekeningen van de inschrijver nader te onderzoeken.

Om de technische bekwaamheid aan te tonen, voegt de inschrijver:

  1. Een lijst van minimum drie gelijkaardige opdrachten uitgevoerd in de loop van de laatste drie jaren.
  2. Een verklaring op eer dat het schoonmaakbedrijf alle geldende CAO’s en wettelijke verplichtingen naleeft.
  3. Een VCA-certificaat (Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers) als bewijs dat de firma voldoet aan de minimumeisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu of gelijkwaardig certificaat voor buitenlandse inschrijvers – op niveau van de onderneming. 
  4. Een kwalificatiebewijs van alle personeelsleden, die worden ingezet voor de bediening van machines bij deze overheidsopdracht.
  5. Een beschrijving van de personele middelen voor de begeleiding van de gesubsidieerde tewerkstelling. Deze begeleiding moet minimaal voldoen aan de criteria die van toepassing zijn voor de betrokken subsidie. 

Elk perceel wordt gegund aan de inschrijver met de economisch meest voordelige offerte, rekening houdend met volgende gunningscriteria:

Nr.

Beschrijving

Gewicht

1

Plan van aanpak

50

2

Prijs

40

2.1

Eenheidsprijzen (35 punten)

2.2

Inventarisatie (5 punten)

3

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen

10

3.1

Sociale meerwaarde doorstroom naar niet-gesubsidieerde tewerkstelling (6 punten)

 

3.2

Duurzaamheid (4 punten)

 


Met deze opdracht beoogt Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen ook een sociale meerwaarde. Per jaar/periode  dient er minstens 5% van het totaal aantal manuren dat per afzonderlijk perceel wordt ingezet, gepresteerd te worden door personen in gesubsidieerde tewerkstelling in de uitvoering van deze opdracht. Indien aan deze minimale eis niet is voldaan, wordt de offerte als onregelmatig beschouwd. Indien de inschrijver zich via de offerte expliciet engageert om meer dan 5% van het totaal aantal manuren per afzonderlijk perceel in te zetten door personen in een gesubsidieerde tewerkstelling, wordt dit gezien als een meerwaarde.

Indien tijdens de uitvoering van de diensten de vooropgestelde waardes die de opdrachtnemer bij de inschrijving heeft opgegeven voor de gunningscriteria niet nagekomen worden, zullen deze aanleiding geven tot een korting wegens minderwaarde (zie II.11 Actiemiddelen aanbestedende overheid - bijkomende actiemiddelen van de aanbestedende overheid).

Juridische grond

  1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, hierna genoemd ‘de wet overheidsopdrachten’.
  2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, hierna genoemd ‘het KB Plaatsing’.
  3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, hierna genoemd ‘het KB Uitvoering’.
  4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, hierna genoemd ‘de rechtsbeschermingswet’.
  5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
  6. De verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)
  7. Decreet van 14 juli 1998 inzake sociale werkplaatsen zoals tot op heden gewijzigd. 
  8. Besluit van de Vlaamse regering van 8 december 1998 tot uitvoering van het decreet inzake sociale werkplaatsen, zoals tot op heden gewijzigd. 
  9. Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 19 december 1996 houdende de subsidieregeling van het loon en van de sociale lasten van de werknemers in de beschutte werkplaatsen die erkend zijn door het Departement voor Werk en Sociale Economie en het besluit van de Vlaamse regering van 17 december 1999 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden van de beschutte werkplaatsen. 
  10. Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2001 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 19 december 1996 houdende subsidieregeling van het loon en de sociale lasten van de werknemers in de beschutte werkplaatsen die erkend zijn door het Vlaams fonds voor sociale integratie van personen met een handicap, zoals tot op heden gewijzigd. 
  11. Besluit van de Vlaamse regering van 17 december 1999 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden van de beschutte werkplaatsen, zoals tot op heden gewijzigd. 
  12. Besluit van de Vlaamse regering van 15 december 2000 betreffende de kwaliteitszorg in de voorzieningen voor de sociale integratie van personen met een handicap, zoals tot op heden gewijzigd. 
  13. Besluit van de Vlaamse regering van 8 september 2000 houdende een impuls- en ondersteuningsprogramma van de meerwaardeneconomie, zoals tot op heden gewijzigd. 
  14. Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 2016 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 1996 houdende de subsidieregeling van het loon en van de sociale lasten van de werknemers in de beschutte werkplaatsen die erkend zijn door het Departement Werk en Sociale Economie en het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 1999 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden van de beschutte werkplaatsen, zoals tot op heden gewijzigd.

Deze opsomming van reglementen is niet-limitatief. Wie inschrijft, wordt geacht alle bepalingen te kennen die van toepassing zijn (inclusief latere wijzigingen) en te handelen in overeenstemming met de geldende regelgeving.

 

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS09 - Sociale economie
2LWS0904 - Sociaal engagement van ondernemers versterken
6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020504 - Voldoende, duurzame en inspirerende leer- en werkomgevingen

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt het bestek SO2021_1253 goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het uitvoeren van duurzame glazenwasserijdiensten ten behoeve van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

De opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure met Europese bekendmaking. De aanbestedende overheid kiest de economisch meest voordelige offerte (rekening houdend met de gunningscriteria).

Artikel 2

Uitvoering beslissing:
Taak Verantwoordelijke Timing
Publicatie van de overheidsopdracht via e-NotificationFinanciën/aankoop Na (vrijgave) goedkeuring e-besluit

Artikel 3

De raad van bestuur regelt de financiële gevolgen als volgt
Omschrijving Bedrag Boekingsadres

Raamovereenkomst uitvoeren van duurzame glazenwasserijdiensten

ten behoeve van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen 


Perceel 1: Gebouwen regio Noord (143 gebouwen)

€ 305.785, 12 excl. btw - € 370.000,00 incl. 21% btw

Perceel 2: Gebouwen regio Midden (104 gebouwen)

€ 305.785, 12 excl. btw - € 370.000,00 incl. 21% btw

Perceel 3: Gebouwen regio Zuid (117 gebouwen)

€ 305.785, 12 excl. btw - € 370.000,00 incl. 21% btw 
budgetplaats: 910
budgetpositie: 6103
functiegebied: 1SLW030805
budgetperiode: 2022 - 2026