Terug
Gepubliceerd op 28/09/2021

2021_RVBAGSO_00120 - Patrimonium vastgoedprojecten - SO/21/2082004 - Site Klaproosstraat, Klaproosstraat 51, 2610 Wilrijk, aanpassingswerken in functie van ingebruikname magazijnen - Projectvoorstel - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 24/09/2021 - 16:00 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Peggy Pooters; Carine Leys; Jinnih Beels, Voorzitter; Paul Cordy; Greet Valck; Ikrame Kastit; Greet De Vrij

Afwezig

Mie Branders; Joost Germis; Sanne Descamps; Elke Verhaert

Verontschuldigd

Koen Daniëls; Bavo Smits; Marc Swyngedouw

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2021_RVBAGSO_00120 - Patrimonium vastgoedprojecten - SO/21/2082004 - Site Klaproosstraat, Klaproosstraat 51, 2610 Wilrijk, aanpassingswerken in functie van ingebruikname magazijnen - Projectvoorstel - Goedkeuring 2021_RVBAGSO_00120 - Patrimonium vastgoedprojecten - SO/21/2082004 - Site Klaproosstraat, Klaproosstraat 51, 2610 Wilrijk, aanpassingswerken in functie van ingebruikname magazijnen - Projectvoorstel - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

Financieel overzicht
In onderstaande tabel staat een oplijsting van de verschillende onderdelen van de projectkost (alle bedragen incl. btw). De bouwkost is gebaseerd op een raming van PAT/VP voor fase 1,2 en 3. 

Raming bouwkost incl. btw

 

€ 381 918,48

perceel 1: 

€ 13 568,00

 

perceel 2: 

€ 108 340,48

 

perceel 3: 

€ 29 680,00  

 

perceel 4: 
€ 84 800,00

perceel 5: 
€ 37 100,00

perceel 6: 
€ 15 900,00

perceel 7: 
€ 7 500,00

perceel 8: 
€ 5 000,00

perceel 9: 
€ 80 030,00

Raming erelonen incl. btw

 

€ 18 403,35

Werkingsmarge 15%

 

€ 57 287,77

PH

 

€3 777,49

Projectkost

 

€ 461 387,09


De bouwkost van fase 4 wordt geraamd op 568 997,40 euro maar is niet opgenomen in dit projectvoorstel. Deze fase wordt mogelijks later ter goedkeuring nog voorgelegd. 


Agion
Het dossier betreft geen Agion dossier.


Project gerelateerde kosten (niet opgenomen in deze projectkost):
1. Verhuiskosten (boekhoudkundige code 6169)
Deze kosten zijn van toepassing op dit project.
De geraamde kost bedraagt € 100 000,00 en is te voorzien in 2022. 
2. Los meubilair (masterplan 2014-2019)
Deze kosten zijn niet van toepassing op dit project.
3. Huurgelden (boekhoudkundige code 6100)
Deze kosten zijn van toepassing op dit project, na onderhandeling zal de effectieve huurkost duidelijk worden. Voor het eventueel verlengen van het huurcontract zal een afzonderlijk besluit worden opgemaakt.

Regelgeving: bevoegdheid

Gezien de projectkost > € 250 000 incl. btw heeft de raad van bestuur de beslissingsbevoegdheid.

Inspraak

Bij de opmaak van dit projectvoorstel werden de verhuiscoördinator, de coördinator technisch onderhoud en IDPB betrokken. 

Aanleiding en context


 Algemene informatie bouwproject

 Type werken

Verbouwingswerken/afbraak

ProjectleiderEvelien Lambrechts

Bijdrage tot doelstellingen meerjarenplan 2020-2025
1. Capaciteit en aanbod
n.v.t.

2. Kwalitatieve en gezonde leeromgeving
n.v.t.

3. Duurzame en toekomstbestendige scholen
  3.1. Energiebesparing
n.v.t.
  3.2. CO² -besparing
n.v.t.
  3.3. Vergroende speelplaats n.v.t.
4. Multifunctionele binnen- en buitenruimte in de wijk
  4.1 extra locatie klaar voor breed gebruik
n.v.t.


Met het oog op het centraliseren van de diensten van AG SO zal het magazijn in de Kambalastraat 7, 2000 Antwerpen (tijdelijke locatie) verhuizen naar de Klaproosstraat 51, 2610 Wilrijk, waar ook de magazijnen en werkplekken van Technisch Onderhoud zijn gevestigd. 

Het magazijn verhuis (voordien in de Kambalastraat) zal zijn intrek nemen in de 2 vrijgekomen magazijnen in de Klaproosstraat, dewelke eerder werden gebruikt door Monument en Werkend Leren Antwerpen (WELA).

De 2 magazijnen zullen omgebouwd worden tot 1 groot magazijn voor de tijdelijke opslag van meubilair in het kader van verbouwingswerken of nieuwbouwprojecten in de scholen. Het magazijn zal ook bouwfysisch in orde gebracht worden.

Bijkomend worden ook de noden van de volledige site (gebouwdelen Technisch Onderhoud en omgevingsaanleg) in kaart gebracht.

Argumentatie

Project

Om dit project te realiseren worden volgende werken gepland :

fase 1: 

-     egaliseren van de vloer in voormalig magazijn Monument (gebouwdeel 1)

fase 2: 

-    afbraak bouwvolume/wanden, egaliseren vloer, dakwerken in voormalig magazijn WELA (gebouwdeel 2) 

-    aanpassingen technieken: verlichting en brandcentrale in beide magazijnen (gebouwdeel 1 en 2), verwarming van een klein compartiment (gebouwdeel 2)

fase 3: 

-    realisatie loskade


Fase 1 en 2 zijn niet vergunningsplichtig en worden uitgevoerd in eigen beheer.

Fase 3 is wel vergunningsplichtig en vraagt daarom het onderzoek/uitwerking en controle van een architect.

Bovenstaande beschreven werken zijn urgent wegens het verlopen van het huurcontract te Kambalastraat op 28/02/2022.  Gezien deze urgentie worden in deze fases (1, 2 en 3) enkel de hoogst noodzakelijke werken uitgevoerd.

Los van deze werken is het opportuun om in de nabije toekomst ook onderstaande werken uit te voeren op de site (fase 4):

-    aanpassingswerken magazijn verhuis (Indien na ingebruikname blijkt dat de  opslagcapaciteit te laag is kunnen er in het magazijn mezzanines gerealiseerd worden voor opslag op hoogte);

-    aanpassingswerken magazijn/werkplekken Technisch Onderhoud (Voor een optimale werking wenst men enkele magazijnen met elkaar te verbinden en enkele nieuwe opslagruimtes bij te creëren. Ook is er specifieke nood aan extra opslagruimte voor de schrijnwerkerij en een ruimte voor een laspost voor  de ploeg metaal;

-    omgevingswerken: vernieuwing verharding rondom volledige gebouw, vernieuwing toegangspoorten, vernieuwen septische putten;

-     technieken: inbraakcentrale uitbreiden, verwarming uitbreiden voor de 2 gebouwdelen.


Huur Kambalastraat:

Het huidige huurcontract van het magazijn in de Kambalastraat loopt tot einde februari 2022.

Recent werd in kaart gebracht welk meubilair wat daar is opgeslagen naar de Klaproosstraat zal moeten verhuizen tegen 28/2/2022.

Het meubilair van 5 locaties zal moeten verhuizen naar de Klaproosstraat. Voor het meubilair van Cadixstraat 2, dewelke ongeveer 370m2 in beslag neemt, is het opportuun om dit in de Kambalastraat te laten tot het einde van de verbouwingswerken in de Cadix, nl. einde augustus 2022. De Cadixstraat is immers een paar straten verder gelegen dan de Kambalastraat. Zodoende kan dit meubilair rechtstreeks van de Kambalastraat naar de verbouwde school verhuizen in de zomer van 2022.  Om het huurcontract voor een deel van het magazijn te verlengen, zullen onderhandelingen met de verhuurder opgestart worden of gezocht worden naar een andere oplossing in de buurt.

Het bouwprogramma bestaat uit volgende percelen:

fase 1: 

perceel 1: egaliseren vloer (gebouwdeel 1)

fase 2: 

perceel 2: afbraak wanden en bouwvolume (gebouwdeel 2)

perceel 3: egaliseren vloer (gebouwdeel 2)

perceel 4: dakwerken (gebouwdeel 2)

perceel 5: vernieuwen verlichting (gebouwdeel 1 en 2)

perceel 6: uitbreiden brandcentrale (gebouwdeel 1 en 2)

perceel 7: uitbreiden toegangscontrole (gebouwdeel 1 en 2)

perceel 8: verwarming klein compartiment (gebouwdeel 2)

fase 3: 

perceel 9: realisatie loskade


Planning:

fase 1:
start der werken: 1/10/2021
voorlopige oplevering: 1/11/2021

Vanaf dan kan de effectieve verhuis starten van het meubilair van de Kambalastraat naar de Klaproosstraat.

fase 2:
start der werken:1/10/2021
voorlopige oplevering:15/2/2022

fase 3
gunning architect: 27/09/2021
start der werken: 1/3/2022
voorlopige oplevering:1/6/2022


Bijzondere aandachtspunten

Momenteel is het magazijn van de verhuiscoördinator gehuisvest te Kambalastraat 7, 2000 Antwerpen. De huur van dit magazijn loopt nog tot 28/02/2022. Er wordt getracht een deel van het magazijn te huren tot september 2022 voor het aandeel meubilair Cadixstraat. Deze verlenging van de huur is momenteel nog in onderhandeling en wordt later ter goedkeuring voorgelegd. Desnoods wordt een andere oplossing gezocht in de buurt.

Juridische grond

Volgende plaatsingsprocedures zullen gehanteerd worden:

Architect (fase 3): onderhandelingsprocedure

Veiligheidscoördinatie ontwerp (fase 1,2 en 3): raamcontract

Veiligheidscoördinatie verwezenlijking (fase 1,2 en 3) : raamcontract

EPB-verslaggever: nvt

Aannemer perceel 1,3,4,5,6,7,8: raamcontract

Aannemer perceel 2 en 9: mededingingsprocedure met onderhandeling

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020504 - Voldoende, duurzame en inspirerende leer- en werkomgevingen

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt het projectvoorstel voor aanpassingswerken in functie van ingebruikname magazijnen in Klaproosstraat 51, 2610 Wilrijk goed voor een projectkost van € 461 387,09 incl btw.

Artikel 2

Uitvoering beslissing: Patrimonium vastgoedprojecten

Artikel 3

De raad van bestuur beslist dat dit project in het masterplan onder projectnr. 1113 wordt opgenomen en dat de boekhoudkundige referentie onderstaande code betreft:

B912 DB1113

2LWS020504 PROG41


Bijlagen

  • VP_10_PF1_1113_Klaproosstraat.pdf