Terug
Gepubliceerd op 28/09/2021

2021_RVBAGSO_00118 - SO2016_709 Raamovereenkomst aankoop en levering van schoolboeken – perceel 1 (Gewoon en buitengewoon kleuter- en basisonderwijs) - Proces-verbaal van ingebrekestelling - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 24/09/2021 - 16:00 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Daniëls; Peggy Pooters; Carine Leys; Jinnih Beels, Voorzitter; Paul Cordy; Greet Valck; Ikrame Kastit; Greet De Vrij

Afwezig

Mie Branders; Joost Germis; Sanne Descamps; Elke Verhaert

Verontschuldigd

Bavo Smits; Marc Swyngedouw

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2021_RVBAGSO_00118 - SO2016_709 Raamovereenkomst aankoop en levering van schoolboeken – perceel 1 (Gewoon en buitengewoon kleuter- en basisonderwijs) - Proces-verbaal van ingebrekestelling - Goedkeuring 2021_RVBAGSO_00118 - SO2016_709 Raamovereenkomst aankoop en levering van schoolboeken – perceel 1 (Gewoon en buitengewoon kleuter- en basisonderwijs) - Proces-verbaal van ingebrekestelling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd conform aankoopprocedures en goedkeuringsmatrix van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

Argumentatie

Zoals vermeld in het bestek zal de aanbestedende overheid dan ook de nodige sancties treffen, waarbij:

  • de meerkosten ten laste vallen van de in gebreke blijvende leverancier (cf. 'II.14 Duurzaam samenwerkingsverband' van onderhavig bestek - pagina 31);
  • de geleden materiële en morele schade ten gevolge van het in gebreke blijven zullen verhaald worden op grond van artikel 60 KB Uitvoering d.d. 14 januari 2013 (cf. 'II.14 Duurzaam samenwerkingsverband' van onderhavig bestek - pagina 31);
  • vertragingsboetes a rato van 5 % per kalenderdag vertraging met een maximum van 10% van de waarde van de bestelde producten (art. 123 van KB Uitvoering d.d. 14 januari 2013) worden aangerekend (cf. 'II.16 Boetes' van onderhavig bestek - pagina 32);
  • de uitvoering in eigen beheer van het geheel of van een deel van de niet-uitgevoerde opdracht op kosten en risico van de in gebreke gebleven opdrachtnemer zal worden verhaald (cf. 'II.17 Ambtshalve maatregelen' van onderhavig bestek - pagina 32).

Het proces-verbaal van ingebrekestelling is als bijlage bij dit besluit gevoegd en dient te worden ondertekend door Jeff van Poppel – Zakelijk directeur van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

Juridische grond

  1. Wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, hierna afgekort “Overheidsopdrachtenwet d.d. 15 juni 2006”
  2. Koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, hierna afgekort “KB Plaatsing d.d. 15 juli 2011”.
  3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, hierna afgekort “KB Uitvoering d.d. 14 januari 2013”.

Aanleiding en context

Op 30 april 2021 keurde de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen de overname door ‘Cloudwise Belgium bv’ goed van de overheidsopdracht SO2016_709 Raamovereenkomst aankoop en levering van schoolboeken – perceel 1 (Gewoon en buitengewoon kleuter- en basisonderwijs).

De overname van bovenvermelde raamovereenkomst vond plaats op 1 maart 2021. De overeenkomst eindigt op 7 april 2022.

De overname van een overheidsopdracht impliceert dat de overnemer gebonden is door dezelfde bestek- en offertevoorwaarden als de overdrager.

Bijgevolg heeft Cloudwise Belgium bv zich bij overname van perceel 1 van raamovereenkomst SO2016_709 ertoe verbonden om:

  • de hoofdleveringen uiterlijk de laatste week van augustus in overleg met de scholen te bezorgen, zodat de scholen tijdig kunnen starten met de boekenverkoop en boekenverdeling (cf. 'II.5 Leveringen' van onderhavig bestek - pagina 24);
  • de naleveringen ter vervollediging van de hoofdbestelling in de laatste week van augustus te bezorgen (cf. 'II.5 Leveringen' van onderhavig bestek - pagina 24);
  • vanaf meer dan 5 klachten in een schooljaar over de concrete uitvoering van de leveringen zijn uitvoeringswijze aan te passen en dit voor te leggen aan Financiën/Aankoop en de leidend ambtena(a)r(en) van elk onderwijsniveau (cf. 'II.14 Duurzaam samenwerkingsverband' van onderhavig bestek - pagina 31);
  • 2 vaste contactpersonen ter beschikking te stellen (cf. offerte Standaard Boekhandel);
  • iedere klacht binnen dezelfde werkdag te behandelen (cf. offerte Standaard Boekhandel).

Vaststellingen

Financiën/Aankoop van het AG SO heeft vastgesteld dat de levertermijn en -periode niet nageleefd worden door ‘Cloudwise belgium bv’.

Eveneens wordt vastgesteld dat ‘Cloudwise belgium bv’ moeilijk of niet telefonisch bereikbaar is, e-mailberichten niet dezelfde werkdag worden beantwoord en bepaalde leveringen gebreken vertonen. 

Algemene financiële opmerkingen

Onkosten ontstaan door het niet naleven van de contractvoorwaarden zoals vermeld in het bestek en de offerte van de initiële opdrachtnemer ‘Standaard Boekhandel nv’ zullen worden verhaald op ‘Cloudwise Belgium bv’.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020503 - Breed aanbod in functie van leren en werken
6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020506 - Algemene werking stedelijke onderwijs

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt het proces-verbaal van ingebrekestelling met betrekking tot de uitvoering van de raamovereenkomst voor het leveren van schoolboeken (perceel 1 - SO2016_709) ten behoeve het gewoon en buitengewoon kleuter- en basisonderwijs aan de opdrachtnemer, Cloudwise Belgium bv, goed.

Artikel 2

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de te nemen maatregelen volgend uit het proces-verbaal van ingebrekestelling goed.

Artikel 3

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen delegeert aan Jeff Van Poppel, zakelijk directeur van het AG stedelijk Onderwijs Antwerpen, om het proces-verbaal van ingebrekestelling en de brief van ingebrekestelling te ondertekenen.

Artikel 4

Uitvoering beslissing:
Taak
Verantwoordelijke
Timing

PV van ingebrekestelling ondertekenen

Jeff Van Poppel (zakelijk directeur AG SO) 
Na (vrijgave) beslissing raad van bestuur. 

PV van ingebrekestelling aangetekend verzenden
Financiën/Aankoop
Na (vrijgave) beslissing raad van bestuur en na ondertekening van het PV van ingebrekestelling.

Artikel 5

De raad van bestuur regelt de financiële gevolgen als volgt
Omschrijving Bedrag Boekingsadres
Onkosten ontstaan bij het niet naleven van de contractvoorwaarden zoals vermeld in het bestek en de offerte (van de initiële opdrachtnemer ‘Standaard Boekhandel nv’) worden verhaald op ‘Cloudwise Belgium bv’
Nog te bepalen op basis van de gemaakte onkosten en laattijdige levertermijn(en).

budgetplaats: diverse scholen van het gewoon en buitengewoon kleuter- en basisonderwijs

budgetpositie: 7460 diverse operationele opbrengsten

functiegebied: 2LWS020506A00000

budgetperiode: vanaf 2021