Terug
Gepubliceerd op 01/02/2022

2022_RVBAGSO_00002 - Onderwijsorganisatie - Secundair onderwijs - Centrum Deeltijds Onderwijs - Overgang naar niet-autonome centra deeltijds onderwijs - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 28/01/2022 - 16:00 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Daniëls; Mie Branders; Peggy Pooters; Carine Leys; Jinnih Beels, Voorzitter; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Paul Cordy; Greet Valck; Ikrame Kastit; Sanne Descamps; Greet De Vrij; Veronique Van Langenhove, Kabinetschef schepen onderwijs; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur

Afwezig

Elke Verhaert

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2022_RVBAGSO_00002 - Onderwijsorganisatie - Secundair onderwijs - Centrum Deeltijds Onderwijs - Overgang naar niet-autonome centra deeltijds onderwijs - Goedkeuring 2022_RVBAGSO_00002 - Onderwijsorganisatie - Secundair onderwijs - Centrum Deeltijds Onderwijs - Overgang naar niet-autonome centra deeltijds onderwijs - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

 

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor de organisatie van het aanbod.

Inspraak

  • Overleg- en samenwerkingstraject met betrokken directies en personeel Werkend Leren Noord en Stedelijk Lyceum Lakbors in het schooljaar 2021-2022
  • Directeurenoverleg secundair
  • Overleg met de representatieve vakorganisaties op 18 januari 2022 met protocol van akkoord
  • Overleg schoolraad

Aanleiding en context

Op 14 februari 2020 keurde de raad van bestuur in uitvoering van het programma Levenslang Leren (PROG 31) de strategische aanbodnota 'Een onderwijsaanbod voor de Antwerpenaar - Een blik op de toekomst' goed. De nota legt de basisprincipes vast voor de ontwikkeling van het aanbod en stelt dat we proactief streven naar een kwaliteitsvol aanbod voor de doelgroep van het deeltijds beroepssecundair onderwijs.

Op 1 juli 2020 keurde het Vlaams parlement het onderwijsdecreet XXX goed. Daarin wordt bepaald dat de centra voor deeltijds onderwijs inkantelen in het stelsel van duaal leren. Anticiperend op het van kracht worden van de decretale bepalingen en met het oog op het versterken van het duaal leren is het wenselijk een samenwerking met scholen voor voltijds onderwijs te verankeren. De autonome centra voor deeltijds onderwijs worden hierbij niet-autonome centra, gekoppeld aan een een school voor voltijds onderwijs. Door de koppeling van de scholen versterken we de positie en kwaliteit van het duaal leren. We wilden de overgang naar niet-autonome centra voor deeltijds onderwijs gefaseerd tot stand brengen. 

Het bestuursakkoord van de stad Antwerpen voor de periode 2019-2024 stelt dat het AG Stedelijk Onderwijs een voortrekkersrol opneemt inzake duaal leren.  

Op 26 februari 2021 keurde de raad van bestuur van het AG Stedelijk Onderwijs voor het CDO Werkend Leren Antwerpen Zuid de overgang van een autonoom naar een niet-autonoom centrum deeltijds onderwijs goed. Hierbij werd dit Centrum voor Deeltijds Onderwijs, vanaf schooljaar 2021-2022, als niet-autonoom Centrum voor Deeltijds Onderwijs verbonden met een secundaire school voor voltijds onderwijs, namelijk het Stedelijk Lyceum Zuid. Voor het CDO Werkend Leren Antwerpen Noord werd eveneens een verbinding met een voltijds Lyceum vooropgesteld, ingaande vanaf het schooljaar 2022-2023. 

In navolging hiervan werd tijdens het schooljaar 2020-2021 onderzoek gevoerd naar de verschillende mogelijkheden om het CDO Werkend Leren Antwerpen Noord om te zetten in een niet-autonoom centrum deeltijds onderwijs en het te verbinden aan een school voor voltijds secundair onderwijs. 

Op 21 juni 2021 keurde het directiecomité de start van de voorbereidingsfase goed van een autonoom naar niet-autonoom CDO voor Werken Leren Antwerpen Noord en de koppeling met Stedelijk Lyceum Lakbors. De verbinding vereist geen programmaties, de doelgroep is gekend in de school en er kan een koppeling gemaakt worden van verschillende studiegebieden.

Argumentatie

Voor Werken Leren Antwerpen Noord en het Stedelijk Lyceum Lakbors wordt vanaf het schooljaar 2021-2022 een intensieve samenwerking en vanaf schooljaar 2022-2023 een formele verbinding tot stand gebracht.  

Door deze koppeling te realiseren wordt het aanbod groter binnen dezelfde domeinen (STEM, Maatschappij en welzijn en Economie en organisatie). Er wordt een breder opleidingsaanbod verzekerd voor deze doelgroep waardoor de school elke leerling met zijn/haar onderwijsbehoeften beter kan voorbereiden op de uitdagingen en evoluties in de arbeidsmarkt. Het aanbod aan doorlopende leerlijnen, goede vangnetten en expertise rond studieloopbaanbegeleiding wordt door de verbinding tussen beide scholen uitgebreid. De koppeling vereist geen bijkomende programmaties om een coherent studieaanbod te realiseren.  

Beide entiteiten zijn vertrouwd met de specifieke aspecten van de beoogde doelgroep, die gekenmerkt wordt door kansarmoede binnen een grootstedelijke context.

We creëren een sterk team. Het leerkrachtenteam vergroot binnen dezelfde disciplines (STEM, Maatschappij en welzijn en Economie en organisatie) en aanvullende disciplines (andere domeinen). Hierdoor kunnen vakgroepen versterkt worden en kan intervisie geoptimaliseerd worden, zodat het welbevinden en netwerken van leerkrachten gemaximaliseerd wordt. Ook de rekrutering van vakleerkrachten kan door het vergroten van dit leerkrachtennetwerk gefaciliteerd worden.   

Naast de voordelen van een inhoudelijke integratie zal er ook een efficiëntieoefening plaatsvinden op de zakelijke processen zoals boekhouding, personeelszaken, leerlingenadministratie… Deze praktische processen verlopen voorlopig nog gescheiden. Stapsgewijs wordt beoordeeld welke zakelijke processen geïntegreerd kunnen worden met het oog op efficiëntiewinst. 

De inhoudelijke voordelen om Werken Leren Antwerpen Noord te koppelen aan het Stedelijk Lyceum Lakbors zijn samengevat: (1) De sterktes van de twee scholen leiden tot expertisedeling en een versterking van het leerkrachtenteam, (2) een coherente uitbreiding en versterking van het aanbod, versterking van de mogelijkheid tot een warme overdracht, doorlopende leerlijnen vanuit het principe “iedere leerling op zijn plek”, (4) breder opleidings- en ondersteuningsaanbod voor de kwetsbare doelgroep, (5) efficiëntiewinst binnen de zakelijke processen.  

In december 2021 werd het voorbereidingstraject opgestart en werden concrete afspraken tussen de twee scholen gemaakt. Er werden binnen elke school voorstellen geformuleerd om binnen vastgelegde krijtlijnen de fusie vorm te geven. Deze voorstellen worden vervolgens geïntegreerd tot één geheel waarbij één visie en missie tot stand komt. In februari 2022 wordt door het kernteam de integratiefase aangevat.  

Binnen de huidige regelgeving is het niet uit te sluiten dat er een leerlingenuitstroom ontstaat waardoor WLAN de behoudsnorm van 240 leerlingen niet langer behaalt. Het leerlingenaantal van Werken Leren Antwerpen Noord zal door de samensmelting met Stedelijk Lyceum Lakbors niet meer in de buurt komen van de  behoudsnorm.  

Er vervalt één directieambt maar dit wordt opgevangen door de introductie van een coördinator. Sinds december 2021 werd het directieambt overgenomen door een collega ad interim. De vervangende directeur zal vanaf 1 september 2022 de functie van coördinator op zich nemen. Op basis van de principes van gedeeld leiderschap zal met verschillende de vestigingen zal een kwaliteitsvol onderwijskundig beleid gerealiseerd worden. 

Juridische grond

Codex secundair onderwijs (B.S.24/06/2011)

Fasering

  • Een samenwerkingstraject tussen Werkend Leren Antwerpen Noord en Stedelijk Lyceum Lakbors vanaf 1/09/2021.
  • De overgang naar een niet-autonoom CDO voor Werkend Leren Antwerpen Noord vanaf 1/09/2022.
  • De verbinding van Werkend Leren Antwerpen Noord aan Stedelijk Lyceum Lakbors  binnen de overgang naar niet-autonoom CDO vanaf 1/09/2022.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020503 - Breed aanbod in functie van leren en werken
2LWS020503PA5705 - programmatieplan SEO AGSO

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de overgang van autonoom naar niet-autonoom CDO voor Werkend Leren Antwerpen Noord goed, waarbij dit CDO verbonden wordt aan het Stedelijk Lyceum Lakbors. 

Artikel 2

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
 Melding Agodi Anne Van Gaens Na goedkeuring

 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.