Terug
Gepubliceerd op 25/08/2021

Notulen  districtscollege Hoboken

di 24/08/2021 - 19:00 Collegezaal

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester

Agendapunten

1.

2021_DCHO_00201 - Meerjarenplan 2020-2025 - Opvolgingsrapportering 1e semester 2021 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
1.

2021_DCHO_00201 - Meerjarenplan 2020-2025 - Opvolgingsrapportering 1e semester 2021 - Kennisneming

2021_DCHO_00201 - Meerjarenplan 2020-2025 - Opvolgingsrapportering 1e semester 2021 - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Argumentatie

In de beleids- en beheerscyclus (BBC) 2020 verschuift de focus in de rapportering over de beleidsplanning naar de prioritaire actieplannen. Het meerjarenplan en de jaarrekening worden opgesteld volgens nieuwe schema’s (die eenvoudiger en minder complex zijn) en het autorisatieniveau van de kredieten wordt verhoogd waardoor er meer mogelijkheden zijn om interne kredietverschuivingen uit te voeren die niet worden voorgelegd aan de districtsraad. Om ervoor te zorgen dat de districtsraad toch voldoende geïnformeerd blijft over het beleid heeft BBC 2020 de bijkomende verplichting opgelegd om minstens éénmaal per jaar, in de loop van het derde kwartaal, te rapporteren over de stand van zaken van het eerste semester van het lopende jaar, zowel op financieel als op inhoudelijk vlak. De rapportering is gebaseerd op wettelijke rapporten die worden gebruikt bij het meerjarenplan en de jaarrekening.

Alle raadsleden krijgen een aantal maal per jaar een rapportering over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering ervan:

1. bij de aanpassing(en) van het meerjarenplan;
2. bij de vaststelling van de jaarrekening (in het voorjaar);
3. bij de tussentijdse opvolgingsrapportering (in september).

De opvolgingsrapportering bevat volgende documenten:

1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

Juridische grond

Artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB) bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

Artikel 143 DLB bepaalt dat de verplichte opvolgingsrapportering in artikel 263 DLB ook van toepassing is op de districten.

Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BBC 2020) bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:

1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;

2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;

3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;

4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

Aanleiding en context

Vanaf 1 januari 2020 voorziet het Decreet Lokaal Bestuur dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.

Het college keurde in de zitting van 27 maart 2020 (jaarnummer 2852) de werkwijze van opvolgingsrapportering goed.

Het college keurde in de zitting van 21 mei 2021 (jaarnummer 4062) de timing van de opvolgingsrapportering goed.

De districtsraad van Hoboken keurde in zitting van 28 juni 2021 (jaarnummer 50) de aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0104 - Hoboken is een verantwoordelijk en slim district

Besluit

Het districtscollege hoboken legt het volgende voor aan de districtsraad hoboken:

Artikel 1

De districtsraad van Hoboken neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester 2021 van meerjarenplan 2020-2025.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
2.

2021_DCHO_00202 - Collegiale brieven - Sorteerstraatje Fodderiestraat Hoboken. Antwoord college burgemeester en schepenen - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2.

2021_DCHO_00202 - Collegiale brieven - Sorteerstraatje Fodderiestraat Hoboken. Antwoord college burgemeester en schepenen - Kennisneming

2021_DCHO_00202 - Collegiale brieven - Sorteerstraatje Fodderiestraat Hoboken. Antwoord college burgemeester en schepenen - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 173 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur de behandeling van de briefwisseling organiseert. Artikel 125, §3 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat artikel 173 van overeenkomstige toepassing is op de districtssecretaris.

Alle briefwisseling gericht aan het districtsbestuur wordt geregistreerd overeenkomstig de artikelen 290 en 132 van het Decreet lokaal bestuur.

Argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen formuleerde in zitting van 30 juli 2021 (jaarnummer 6207) een reactie op de collegiale brief van het districtscollege.

Aanleiding en context

Het districtscollege keurde op 18 mei 2021 (jaarnummer 134) een brief aan het college van burgemeester en schepenen goed waarin naar een oplossing werd gevraagd voor het verdwijnen van het sorteerstraatje in de Fodderiestraat.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0104 - Hoboken is een verantwoordelijk en slim district

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van het antwoord van het college van burgemeester en schepenen van 30 juli 2021.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
3.

2021_DCHO_00203 - Senioren - Aanschrijfactie preventie en griepvaccinatie - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
3.

2021_DCHO_00203 - Senioren - Aanschrijfactie preventie en griepvaccinatie - Goedkeuring

2021_DCHO_00203 - Senioren - Aanschrijfactie preventie en griepvaccinatie - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 5 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal seniorenbeleid.

Argumentatie

Op 21 september 2021 zal elke 66-plusser de sensibiliseringsbrieven ontvangen. Het district Hoboken zet maximaal in op digitale communicatie om ook de inwoners tussen 50 en 65 jaar alert te maken op het nut van vaccineren.

Juridische grond

Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit het bevolkingsregister en uit het vreemdelingenregister bepaalt dat de gemeentelijke diensten en de diensten die afhankelijk zijn van het OCMW de bevolkingsregisters alleen kunnen raadplegen voor interne doeleinden. 

Omzendbrief BB 2011/2 van 1 juli 2011 van de Vlaamse minister van bestuurszaken betreffende de raadpleging van de bevolkingsregisters voor interne doeleinden.

Aanleiding en context

Jaarlijks schrijft het district Hoboken elke 66-plusser in Hoboken aan om hem/haar te herinneren aan het nut van een griepvaccinatie. Dit ter aanvulling van de actie van de stad Antwerpen waarbij elke 65-jarige wordt aangeschreven. Een griepvaccinatie beschermt enkel tegen de seizoensgriep en niet tegen het coronavirus. Het nut van vaccinatie tegen het coronavirus wordt ook vermeld in de brief.

Elke twee jaar organiseert district Hoboken een preventiecampagne, dit jaar wordt het programma van het project 'Mentaal Welzijn' kenbaar gemaakt in een preventiebrief.

Beide preventiebrieven worden verstuurd in één zending aan alle thuiswonende 66-plussers in Hoboken.

Algemene financiële opmerkingen
Boekingsadres: budgetplaats: 506300000 - functiegebied: 2HOB010207A00000 - Begrotingsprogramma: 2HO090959 - Budgetpositie: 6141

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0102 - We laten Hoboken bruisen
2HOB010207 - Senioren

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de aanschrijfactie voor griepvaccinatie en de preventieactie rond mentaal welzijn goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
4.

2021_DCHO_00204 - Slimme Schakels. SWOU12159 - Strategie en plan van aanpak - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
4.

2021_DCHO_00204 - Slimme Schakels. SWOU12159 - Strategie en plan van aanpak - Kennisneming

2021_DCHO_00204 - Slimme Schakels. SWOU12159 - Strategie en plan van aanpak - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

Het college is bevoegd voor mobiliteit en bovenlokale budgetten.

Argumentatie

Ambitie

Om te komen tot een meer evenwichtige verdeling en samenspel tussen de verschillende stedelijke vervoersmodi, wil stad Antwerpen letterlijk de drempels tussen de modi verlagen door te werken aan ‘Slimme Schakels’, de mobiliteitsknooppunten van de (zeer nabije) toekomst. Slimme Schakels zijn:

  • goed ingepast in hun omgeving;
  • prima bereikbaar en toegankelijk;
  • goed intern georganiseerd qua zichtlijnen en looplijnen;
  • vlot ‘leesbaar’ en herkenbaar;
  • bieden (real-time) informatie over OV en deelsystemen;
  • hebben een mobiliteitsaanbod dat helemaal past bij hun rol (met ruime en veilige fietsenstallingen, deelmobiliteit, enzovoort);
  • aantrekkelijk dienstenaanbod (pakjesmuur, lockers, enzovoort);
  • zijn zeer comfortabel;
  • enzovoort.

Door een efficiënte en kwaliteitsvolle aanleg en inrichting van de knooppunten kan de reiziger tijd winnen, wordt er tegemoetgekomen aan de kwaliteits- en comforteisen tijdens de deur-tot-deur verplaatsingen en vergroot de kans op een omschakeling naar combimobiliteit. Het combineren van verschillende vervoersmodi wordt zo een evidentie. Dit project vormt zo een belangrijk onderdeel van de strategie om te komen tot een modal split met maximaal 50% autoverkeer, zoals is vastgelegd in het Toekomstverbond en het Vlaams regeerakkoord.

De knooppunten zijn zeer divers van aard en van schaal  gaande van een buurtpunt tot een park and ride en vragen zowel een overkoepelende visie als een aanpak op maat.

Aangezien vandaag de meeste knooppunten nog zeer beperkt zijn qua uitrusting en inpassing, is er een zeer grote inhaalbeweging nodig om dit te realiseren. Antwerpen wil hierin een voortrekkersrol opnemen, in afstemming met de vervoerregio en de mobiliteitspartners.

Aanpak

De uitwerking van de Slimme Schakels vraagt een projectaanpak op verschillende sporen:

  • selectie en categorisering van de beoogde Slimme Schakels volgens de definities van het gewestelijke beleidskader;
  • verdere typering van de Slimme Schakels volgens hun gebruikersprofiel;
  • opstellen van theoretische prestatie-eisen per categorie en type;
  • quickscan van alle punten met quotering ten opzichte van de beoogde kwaliteit en oplijsting/inschatting van de werkpunten;
  • opmaak prioritering en fasering, zoeken naar koppelkansen met lopende of geplande projecten;
  • aanvullen straatmeubilaris (bijvoorbeeld lockerkasten, publieke fietspompen);
  • huisstijl & signalisatie: richtlijnen Vlaanderen (in opmaak) afstemmen/aanvullen met stadsmeubilair in functie van wayfinding en uitstraling;
  • opzetten evaluatiemethodiek en nulmeting en uitvoeren gebruikersevaluatie;
  • digitale, interactieve ontsluiting van de Slimme Schakels;
  • uitwerking, realisatie en evaluatie concrete pilootknooppunten;
  • uitwerking en realisatie knooppunten eerste fase, namelijk punten in lopende projecten (voorbeeld P+R Merksem, Station Zuid) + prioritaire punten omwille van uitrol Basisbereikbaarheid + punten met vooral quickwins.

Selectie en categorisering

In samenspraak tussen de vervoerregio, stad Antwerpen en districten, zijn de locaties aangeduid waar op termijn een opwaardering tot Slimme Schakel beoogd wordt. Verspreid over het grondgebied van de stad zijn er zo’n 130 punten aangeduid.
Deze punten zijn ingedeeld in vier categorieën: interregionaal, regionaal, lokaal en buurt. Deze indeling is onder meer afhankelijk van (en indicatief voor) de (toekomstige) plaats van elk punt in het netwerk en de in elk punt aangeboden verbindingen.
De regionale en interregionale punten worden vastgelegd door de vervoerregioraad, in samenspraak met de betrokken gemeenten. De lokale punten en buurtpunten worden aangeduid door de lokale besturen, in samenspraak met de vervoerregio.

Op initiatief van stad Antwerpen is er daarnaast ook een indeling gemaakt in vijf types, afhankelijk van het overheersende doelpubliek:

  1. instappunten: vooral gericht op omwonenden, het aantal bestemmingen in de onmiddellijke omgeving is relatief beperkt;
  2. in/uitstappunten: gericht op omwonenden en bezoekers, het aandeel overstapbewegingen is relatief beperkt;
  3. uitstappunten (of ‘bestemmingspunten’): vooral gericht op bezoekers, het aandeel omwonenden en overstapbewegingen is relatief beperkt;
  4. uit-/overstappunten: gericht op bezoekers en overstappers, het aandeel omwonenden is relatief beperkt;
  5. overstappunten: vooral gericht op overstapbewegingen, het aandeel omwonenden en bezoekers is relatief beperkt.

De huidige lijst met knooppunten, hun categorie en type wordt als bijlage toegevoegd aan dit besluit. Voor de lokale punten en buurtpunten blijft dit een werklijst, die nog kan aangepast worden waar nodig.

Uitrustingsniveau

Vanuit het Vlaams Gewest wordt een minimaal uitrustingsniveau vastgelegd voor de aanleg van een mobipunt:

  • parkeerplaatsen indien nodig, waarbij er aangepaste en voorbehouden plaatsen voor personen met een beperking zijn;
  • een fietsenstalling met ruimte voor buitenmaatse fietsen (onder andere bakfietsen);
  • informatiedragers (onder andere zuilen);
  • infrastructuur om data-uitwisseling mogelijk te maken.

Op initiatief van stad Antwerpen worden deze prestatie-eisen voor de mobipunten op Antwerps grondgebied (de Slimme Schakels) aangevuld en verfijnd per categorie en type van mobiliteitsknooppunt. Dit is een theoretische indeling, die gezien de grote variatie aan mobipunten steeds aan de praktijk moet getoetst en eventueel bijgesteld worden. Bij de concrete uitwerking van de specifieke mobiliteitsknooppunten worden de districten om advies gevraagd.

Het overzicht met prestatie-eisen per categorie en type wordt als bijlage toegevoegd aan dit besluit.

Prioritering

Gezien het grote aantal beoogde mobipunten is het nodig een prioritering op te maken. Om enerzijds tegemoet te komen aan de vele overstapbewegingen die eigen zijn aan het concept Basisbereikbaarheid, en anderzijds het gebruik van de park and rides te stimuleren, wordt voorgesteld prioriteit te geven aan de punten die het meest belangrijk zijn als overstappunten binnen het openbaar vervoer, en aan de punten die het meest belangrijk zijn als overstap tussen auto en openbaar vervoer (park and rides). Concreet zijn dit de punten van het type 4 en 5. Dit past ook in het kader van de Minder Hinder-aanpak aangaande de werken aan (onder meer) de Oosterweelverbinding. 

In een eerste fase wordt dus geen prioriteit gegeven aan de andere punten, met uitzondering van de punten waar zich koppelkansen voordoen met lopende of geplande projecten. De eerste punten waarvoor het traject wordt opgestart, zijn: Olympiade, Bist, Harmonie, Zwaantjes en Operaplein.

De punten die gelegen zijn langs een gewestweg worden volgens het besluit van de Vlaamse regering gerealiseerd door het gewest (Agentschap Wegen en Verkeer). Stad Antwerpen en het Vlaams Gewest hanteren samen dezelfde prioritering en prestatie-eisen.

Aanleiding en context

In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Het bestuursakkoord vermeldt in resolutie 15: “De stad selecteert overstappunten en bouwt deze verder uit in samenspraak met zijn mobiliteitspartners. Superschakels waar vlot van vervoersmodus gewisseld kan worden, worden herkenbaar en comfortabel aangelegd, zodat je veilig en kwalitatief kan overstappen. Dit kunnen park-and-rides zijn, carpoolparkings voor auto en fiets of treinstations met parking voor auto en fiets.”

Ook Slim naar Antwerpen en het stedelijke mobiliteitsplan (goedgekeurd door de gemeenteraad op 2 maart 2015, jaarnummer 113) zetten in op combimobiliteit om een performant mobiliteitssysteem te bekomen met een beter evenwicht en samenspel van de verschillende vervoersmodi.

Stad Antwerpen verkreeg eind 2019 thematische projectsubsidies voor haar projectvoorstel rond ‘Slimme Schakels’ (indiening subsidieaanvraag goedgekeurd door het college op 14 juni 2019, jaarnummer 4977).

Parallel hiermee is op Vlaams niveau het decreet Basisbereikbaarheid bekrachtigd, waarmee het openbaar vervoer verder evolueert naar een overstapmodel. Het Vlaamse regeerakkoord bepaalt ook dat er actief werk moet gemaakt worden van kwalitatieve ‘mobipunten’, waar verschillende vervoersmodi vlot met elkaar verbonden worden. Binnen de vervoerregio Antwerpen geldt volgens de afspraken uit het Toekomstverbond én het regeerakkoord bovendien het streefdoel om tegen 2030 een modal split te bereiken met (gemiddeld over heel de vervoerregio) een autogebruik van maximaal 50%. Combimobiliteit is hierbij een belangrijk principe. Momenteel wordt binnen de vervoerregio gewerkt aan de plannota van het Routeplan 2030. Binnen de ‘gebiedsgerichte aanpak’ wordt daarin ook verdere uitwerking gegeven aan het concept van de mobiliteitsknooppunten.

Op 11 september 2020 keurde het Vlaams parlement het besluit van de Vlaamse regering over mobipunten goed. Hierin worden enkele elementen opgenomen:  

  • de mobipunten worden onderverdeeld in verschillende categorieën (interregionale, regionale, lokale en buurtmobipunten);
  • de minimale vereisten worden vastgelegd inzake uitrusting van de mobipunten;
  • de nadere regels worden vastgelegd aangaande de financiering en de samenwerking.

Op 21 mei 2021 (jaarnummer 4032) keurde het college de overeenkomst goed voor de deelname aan het project Horizon 2020, waarbinnen onder meer gewerkt wordt aan slimme mobiliteitsknooppunten.

Het college keurde op 9 juli 2021 (jaarnummer 5753) het plan van aanpak goed voor de verdere uitwerking en realisatie van Slimme Schakels, als hoogwaardige mobiliteitsknooppunten in de stad. Dit omvat onder meer de selectie van punten (ingedeeld naar categorie en type), de theoretische prestatie-eisen per categorie en type, en de principes qua prioritering. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling afdeling Mobiliteit legt het plan van aanpak nu ter kennisneming voor.

Algemene financiële opmerkingen

De punten die gelegen zijn langs een gewestweg worden volgens het besluit van de Vlaamse regering gefinancierd en gerealiseerd door het gewest (Agentschap Wegen en Verkeer). De punten die niet gelegen zijn langs een gewestweg worden gerealiseerd door de lokale overheid. Binnen stad Antwerpen wordt dit bovenlokaal gefinancierd, dus niet door de districten. Hiervoor zijn budgetten voorzien bij Stadsontwikkeling/Mobiliteit, MPA en Slim naar Antwerpen. Indien er Vlaamse subsidies worden verkregen voor de aanleg of herinrichting van mobipunten die niet langs gewestwegen gelegen zijn, zullen de subsidieontvangsten en -uitgaven via een subsidiefiche opgenomen worden in het budget.

Waar mogelijk wordt de realisatie van de Slimme Schakels wel geïntegreerd in lopende of geplande inrichtingsprojecten. De standaardkosten zoals aanleg voetpaden enzovoort worden dan gefinancierd vanuit het projectbudget, de extra kosten in het kader van het project Slimme Schakels kunnen gefinancierd worden vanuit het budget Slimme Schakels.

Voor de aanleg of herinrichting van mobipunten die niet langs gewestwegen gelegen zijn (en aan een aantal voorwaarden voldoen), kan de gemeente Vlaamse subsidies verkrijgen:

  • 50% van de kostprijs voor de interregionale mobipunten, met een maximum van 500.000 EUR;
  • 50% van de kostprijs voor de regionale mobipunten, met een maximum van 250.000 EUR;
  • 100% van de kostprijs voor de lokale mobipunten, met een maximum van 50.000 EUR;
  • 100% van de kostprijs voor de buurtmobipunten, met een maximum van 25.000 EUR.

De precieze voorwaarden, subsidiabele onderdelen en concrete werkwijze zijn momenteel nog in opmaak binnen het Vlaamse Gewest.

De eerste schijf van de subsidiemiddelen uit de thematische oproep stadsvernieuwing werd reeds ontvangen. Deze middelen staan op 2LMS010402A00000/5153000000/SBT11098/224. In de aanpassing meerjarenbegroting 4 worden deze verschoven naar 2022.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van het plan van aanpak voor de verdere uitwerking en realisatie van Slimme Schakels, als hoogwaardige mobiliteitsknooppunten in de stad. Dit omvat onder meer de selectie van punten (ingedeeld naar categorie en type), de theoretische prestatie-eisen per categorie en type, en de principes qua prioritering.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
5.

2021_DCHO_00205 - Cultuur - Programma Open Monumentendag 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
5.

2021_DCHO_00205 - Cultuur - Programma Open Monumentendag 2021 - Goedkeuring

2021_DCHO_00205 - Cultuur - Programma Open Monumentendag 2021 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 2 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor het lokaal cultuurbeleid.

Argumentatie

Het district Hoboken sluit met het programma van Open Monumentendag op zondag 12 september 2021 aan bij het centrale thema: '800 jaar stadsrechten': 

programma 

Kasteel Sorghvliedt 
De rijke burgers van Antwerpen zochten in de 15de en 16de eeuw naar rust in de groene omgeving van de stad Antwerpen en bouwden hoven van plaisantie. Het historische districtshuis van Hoboken, kasteel Sorghvliedt, was een hof van plaisantie. 

Het kasteel Sorghvliedt is onder begeleiding van een gids te bezoeken om 10.15 uur, 11.30 uur, 13.15 uur, 14.30 uur, 15.30u en 16.30 uur. Om 14.00 uur, 15.00 uur en 16.00 uur is er een miniconcert van het duo 'Mart & Johan'.

Deelname is gratis. In het kader van de coronamaatregelen is reserveren verplicht via de website van het jeugd- en cultuurcentrum Gravenhof.  

Fort 8
Omdat een integrale verdediging van België bij een aanval niet haalbaar was, besliste de regering in 1859 om de landsverdediging te concentreren in Antwerpen. Rondom de stad werd de Brialmontomwalling gebouwd: een nieuwe stadsmuur en acht vooruit geschoven forten beschermden de stad. Het Fort 8 in Hoboken vormde het sluitstuk.

De gidsenwerking organiseert rondleidingen om 11.00 uur, 12.00 uur, 13.00 uur, 14.00 uur en 15.00 uur.
De bezoekers kunnen het Fort 8 ook op eigen tempo bezoeken via een aangeduid parcours: 'tour de fort'. Er is muzikale animatie door de a capella groep Les Voix Perdues. 

Deelname is gratis. In het kader van de coronamaatregelen is reserveren voor de rondleiding verplicht via telefoon of via het mailadres van de gidsenwerking van het Fort 8. 

Aanleiding en context

Op zondag 12 september 2021 organiseert Herita vzw de Vlaamse Open Monumentendag. In Antwerpen staat deze editie volledig in het teken van 800 jaar Stadsrechten.

Het budget werd voorzien bij aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de districtsraad van Hoboken op 28 juni 2021 (jaarnummer 50). 

Algemene financiële opmerkingen

De bestelbonnen 4005461490 en 4005463511 worden verrekend en goedgekeurd onder het gedelegeerd budgethouderschap. Budgetplaats: 5067000000 – functiegebied: 2HOB010205A00000 – begrotingsprogramma: 2HO090739 – budgetpositie: 6141.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0102 - We laten Hoboken bruisen
2HOB010205 - Cultuur en erfgoed

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het programma voor Open Monumentendag op zondag 12 september 2021 op het Fort 8 en kasteel Sorghvliedt goed.  

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de uitgaven die goedgekeurd worden onder het gedelegeerd budgethouderschap.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
6.

2021_DCHO_00206 - Herdenking - Bevrijding van Hoboken. 77e herdenking - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
6.

2021_DCHO_00206 - Herdenking - Bevrijding van Hoboken. 77e herdenking - Goedkeuring

2021_DCHO_00206 - Herdenking - Bevrijding van Hoboken. 77e herdenking - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 7 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale feestelijkheden.

Argumentatie

Programma:

  • 19.00 uur: bijeenkomst aan het districtshuis in de Marneflaan;
  • 19.20 uur: optocht naar het Heldenmonument in park Broydenborg;
  • 19.30 uur: bloemenhulde en toespraken aan het Heldenmonument;
  • 20.00 uur: receptie in het districtshuis.

Elk jaar wordt door het district tijdens deze herdenking één krans neergelegd aan het Heldenmonument in park Broydenborg en één op het erepark van de begraafplaats van Hoboken. 

Er wordt voorgesteld om de heer Tom De Boeck, districtsschepen, aan te duiden als vertegenwoordiger van het district om een toespraak te houden tijdens de plechtigheid.

Er wordt voorgesteld om aan de aanwezigen ter gelegenheid van deze 77e herdenking een receptie en een roos aan te bieden. Er worden 40 personen verwacht.

Juridische grond

Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages voor 2020-2025 goed.

Aanleiding en context

Het Algemeen Verbond van Oudstrijders- en Gelijkgestelde Verenigingen van Hoboken (A.V.O.G.) organiseert op zaterdag 4 september 2021 de 77e herdenking van de bevrijding van Hoboken. Aan het Heldenmonument worden twee kransen neergelegd en één op het erepark van de begraafplaats van Hoboken. De optocht van het districtshuis naar het Heldenmonument wordt begeleid door de Clan Hay Pipe Band.

Het budget werd voorzien bij aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de districtsraad van Hoboken op 28 juni 2021 (jaarnummer 50).

Algemene financiële opmerkingen

Bestelbon 4005464384 voor het bedrag van 239,71 EUR inclusief btw en bestelbon 4005462085 voor het bedrag van 420,00 EUR inclusief btw worden verrekend en goedgekeurd onder het gedelegeerd budgethouderschap. Budgetplaats: 5064500000 – functiegebied: 2HOB010201A00000 – Begrotingsprogramma: 2HO090719 – Budgetpositie: 6141.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0102 - We laten Hoboken bruisen

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het programma van de 77e herdenking van de bevrijding van Hoboken goed.

Artikel 2

Het districtscollege keurt goed om de heer Tom De Boeck, districtsschepen, aan te duiden om het district op deze plechtigheid te vertegenwoordigen en een toespraak te houden.

Artikel 3

Het districtscollege keurt goed om aan de genodigden een receptie aan te bieden. De dranken worden aangeboden uit voorraad. 

Artikel 4

Het districtscollege neemt kennis van de uitgaven die goedgekeurd worden onder het gedelegeerd budgethouderschap.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 6

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst Taak
HO/BZ
  • kransen en materiaal bestellen
  • De Lijn aanschrijven voor onderbreking tram 2 en 4
  • receptie verzorgen
7.

2021_DCHO_00215 - Nieuwe inwoners - Onthaal 5 september 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
7.

2021_DCHO_00215 - Nieuwe inwoners - Onthaal 5 september 2021 - Goedkeuring

2021_DCHO_00215 - Nieuwe inwoners - Onthaal 5 september 2021 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10512) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt met betrekking tot overheidsopdrachten, binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.

Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 7 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale feestelijkheden.

Argumentatie

Het districtscollege stelt voor om het onthaal nieuwe inwoners te organiseren op zondag 5 september 2021 van 10.30 uur tot 12.30 uur in het cultureel centrum Gravenhof.

Er wordt voorgesteld aan de aanwezigen een ontbijtbuffet aan de bieden.

Er werd een offertevraag gesteld op 9 maart 2020 voor het verzorgen van recepties aan de volgende leveranciers: 

  • De Boeck Frank, Jacob Jacobsstraat 39-41, 2018 Antwerpen, ondernemingsnummer: 0506.571.513
  • Hofkens Kenny Traiteur-Catering, Jules Pauwelsstraat 71, 2660 Hoboken, ondernemingsnummer: 0560.757.691
  • Uit-munt-end, Van Diepenbeeckstraat 89, 2018 Antwerpen, ondernemingsnummer: 0836.360.130
  • Flying Chefs bvba, Kielsbroek 4 C10, 2020 Antwerpen, ondernemingsnummer: 0644.837.192
  • De Zoete Linde, Grotesteenweg 212, 2600 Berchem, ondernemingsnummer: 0465.613.856

De offertes dienden ten laatste op 27 maart 2020 ingediend te worden. Enkel De Boeck Frank diende een offerte in binnen de vooropgestelde deadline. Het districtsraamcontract is geldig van 1 april 2020 tot en met 31 maart 2022.

Juridische grond

Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.

Aanleiding en context

Het district Hoboken organiseert jaarlijks een onthaal nieuwe inwoners om kennis te maken met het districtsbestuur en de dienstverlening.

Het budget werd voorzien bij aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de districtsraad van Hoboken op 28 juni 2021 (jaarnummer 50).

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0102 - We laten Hoboken bruisen

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het onthaal nieuwe inwoners op zondag 5 september 2021 goed.

Artikel 2

Het districtscollege keurt goed om aan de aanwezigen een ontbijtbuffet aan te bieden door salons De Boeck.

Artikel 3

Het districtscollege keurt de vastlegging van de uitgave van 6.367,95 EUR (incl. BTW) aan De Boeck Frank (raamovereenkomst 4600008882), ondernemingsnummer 0506.571.513, goed.

Artikel 4

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

De Boeck Frank
Jacob Jacobsstraat 45
2018 Antwerpen
Rekeningnummer: BE41 4062 0605 7110
Ondernemingsnummer: 0506.571.513

 


6.367,95 EUR (incl. BTW)

Budgetplaats: 5064500000
Budgetpositie: 6141
Functiegebied: 2HOB010201A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: intern
Begrotingsprogramma: 2HO090719
Budgetperiode: 2100 

4005464624
8.

2021_DCHO_00207 - Districtscollege - Notulen 10 augustus 2021 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
8.

2021_DCHO_00207 - Districtscollege - Notulen 10 augustus 2021 - Goedkeuring

2021_DCHO_00207 - Districtscollege - Notulen 10 augustus 2021 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
Artikelen 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.

Artikelen 50 en 129 van het Decreet lokaal bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege en door de districtssecretaris ondertekend. De goedgekeurde notulen worden in de loop van de week na de goedkeuring aan de raadsleden bezorgd, hetzij elektronisch, hetzij fysiek.
Argumentatie
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Aanleiding en context
Het districtscollege hield een digitale zitting op 10 augustus 2021. Iedereen was aanwezig.

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de notulen van de digitale zitting van 10 augustus 2021 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:
DienstTaak
DistrictssecretarisDe notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden.
9.

2021_DCHO_00208 - District Hoboken. Commandant Weynsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Intrekking

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
9.

2021_DCHO_00208 - District Hoboken. Commandant Weynsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Intrekking

2021_DCHO_00208 - District Hoboken. Commandant Weynsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Intrekking

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om de beslissing van  29 juni 2021 (jaarnummer 170) in te trekken aangezien het oorspronkelijk voorstel niet uitgevoerd zal worden, de parkeerplaats voor personen met een handicap tegenover nummer 106 reeds werd verwijderd en een bijkomende parkeerplaats voor personen met een handicap zal ingericht worden tegenover nummer 94. Een nieuw verkeersreglement zal hiervoor aangemaakt worden.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.
Aanleiding en context

De Commandant Weynsstraat in het district Hoboken:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;     
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 12 maart 2021 (jaarnummer 2132);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Hoboken-Noord'. 

Het districtscollege besliste in zitting van 29 juni 2021 (jaarnummer 170) om het aanvullend verkeersreglement voor de Commandant Weynsstraat voor gunstig advies voor te leggen aan de districtsraad van 13 september 2021.
Naar aanleiding van de oorspronkelijke aanvraag, om een voorbehouden plaats voor personen met een handicap in te richten ter hoogte van nummer 156, werd een onderzoek opgestart naar het gebruik van de andere parkeerplaatsen in de straat. De parkeerplaats voor personen met een handicap tegenover nummer 106 werd verwijderd omdat we geen melding kregen van andere gebruikers. Dit moet nog opgenomen worden.
Ook werd er op 28 juli 2021 een aanvraag ingediend door een bewoner van de Commandant Weynsstraat van nummer 92 om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten. Deze aanvraag moet nog opgenomen worden in het verkeersreglement.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt nu voor om de beslissing van 29 juni 2021, met jaarnummer 170, in te trekken.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0106 - Adviesbevoegdheid
2HOB010602 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege beslist om het besluit van 29 juni 2021 (jaarnummer 170) in te trekken.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
10.

2021_DCHO_00209 - District Hoboken. Commandant Weynsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
10.

2021_DCHO_00209 - District Hoboken. Commandant Weynsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2021_DCHO_00209 - District Hoboken. Commandant Weynsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap tegenover nummer 94 en ter hoogte van nummer 156 (artikel 3).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvragers, wonende in de Commandant Weynsstraat 92 en 156, voldoen aan de voorwaarden;
  • verwijderen van de parkeerplaats voor personen met een handicap tegenover nummer 106.
    Onderzoek heeft uitgewezen dat deze plaats niet meer gebruikt werd.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
Aanleiding en context

De Commandant Weynsstraat in het district Hoboken:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;     
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 12 maart 2021 (jaarnummer 2132);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Hoboken-Noord'. 

Op 10 mei 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Commandant Weynsstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Op 28 juli 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Commandant Weynsstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De  voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap tegenover nummer 106 werd verwijderd, na onderzoek bleek dat deze plaats niet werd gebruikt.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0106 - Adviesbevoegdheid
2HOB010602 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege hoboken legt het volgende voor aan de districtsraad hoboken:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Commandant Weynsstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 12 maart 2021 (jaarnummer 2132).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
11.

2021_DCHO_00210 - District Hoboken. Meerlenhoflaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Weigering

Niet goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
11.

2021_DCHO_00210 - District Hoboken. Meerlenhoflaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Weigering

2021_DCHO_00210 - District Hoboken. Meerlenhoflaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Weigering

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • links van de inrit ter hoogte van nummer 51 wordt een volwaardig verdrijvingsvlak aangebracht (artikel 2).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Aanleiding en context

De Meerlenhoflaan in het district Hoboken:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 18 oktober 2019 (jaarnummer 8560);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Kern Hoboken'.

De stad Antwerpen krijgt regelmatig aanvragen van bewoners om markeringen aan te brengen ter hoogte van hun in- of uitrit omdat geparkeerde voertuigen net niet vóór hun in- of uitrit staan geparkeerd. Deze situatie bemoeilijkt het in- en uitrijden zodat dit het manoeuvreren dikwijls onmogelijk maakt.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12435) keurde het college de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 9 oktober 2015 (jaarnummer 8410) keurde het college de aanpassing van de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ goed.
Op 3 april 2020 (jaarnummer 3182) besliste het college om de beleidslijn ‘hinderlijk parkeren aan inritten’ met onmiddellijke ingang stop te zetten. Uit de analyse van de aanvragen en meldingen voor de periode 2018 - 2019 (tot en met september) bleek dat de oorspronkelijke doelstellingen van de maatregel 'de bereikbaarheid van deze garages en inritten bevorderen en de parkeerdruk verminderen’ niet langer bereikt werden. Ad-hoc aanvragen rond extra inrichting bij hinderlijk parkeren aan inritten blijven evenwel mogelijk. Deze inkomende dossiers worden apart behandeld. De Meerlenhoflaan 51 is een van de nieuwe inkomende dossiers.

Op 4 maart 2021 werd een aanvraag over hinderlijk parkeren ingediend voor markeringen aan een inrit in de Meerlenhoflaan ter hoogte van huisnummer 51. Naar aanleiding van deze aanvraag heeft Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) de situatie onderzocht. Links van de inrit ter hoogte van huisnummer 51 wordt een verdrijvingsvlak aangebracht, zo blijft er links nog voldoende parkeerruimte over.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
verkeerspolitie, advies van 19 juli 2021 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0106 - Adviesbevoegdheid
2HOB010602 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege hoboken legt het volgende voor aan de districtsraad hoboken:

Artikel 1

De districtsraad geeft omwille van de voldoende breedte van de straat negatief advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Meerlenhoflaan in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 18 oktober 2019 (jaarnummer 8560).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
12.

2021_DCHO_00211 - District Hoboken. Hollebeekstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
12.

2021_DCHO_00211 - District Hoboken. Hollebeekstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2021_DCHO_00211 - District Hoboken. Hollebeekstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • verwijderen van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 66.
  • Onderzoek heeft uitgewezen dat deze plaats niet meer gebruikt wordt. 
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Aanleiding en context

De Hollebeekstraat in het district Hoboken:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 3 maart 2020 (jaarnummer 2251);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Valaar-West';
  • maakt deel uit van de wijk 'VIIde-Olympiadelaan' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

Op 5 juli 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Hollebeekstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0106 - Adviesbevoegdheid
2HOB010602 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege hoboken legt het volgende voor aan de districtsraad hoboken:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Hollebeekstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 3 maart 2020 (jaarnummer 2251).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
13.

2021_DCHO_00212 - District Hoboken. Lumbeeckstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
13.

2021_DCHO_00212 - District Hoboken. Lumbeeckstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2021_DCHO_00212 - District Hoboken. Lumbeeckstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 25.
  • Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Lumbeeckstraat 29, voldoet aan de voorwaarden. 
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
Aanleiding en context

De Lumbeeckstraat in het district Hoboken:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 10 juli 2020 (jaarnummer 6055);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Moretusburg-Hertogvelden';
  • maakt deel uit van de wijk 'Daniël Baginierlaan en omgeving' waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

Op 12 juli 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Lumbeeckstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0106 - Adviesbevoegdheid
2HOB010602 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege hoboken legt het volgende voor aan de districtsraad hoboken:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lumbeeckstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 10 juli 2020 (jaarnummer 6055).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
14.

2021_DCHO_00213 - District Hoboken. Antwerpsesteenweg - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Verdaagd
15.

2021_DCHO_00214 - Groen - Beheer openbaar bomenbestand 2021. Kioskplaats. Vervangen van één boom. Dossier 63/21 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
15.

2021_DCHO_00214 - Groen - Beheer openbaar bomenbestand 2021. Kioskplaats. Vervangen van één boom. Dossier 63/21 - Goedkeuring

2021_DCHO_00214 - Groen - Beheer openbaar bomenbestand 2021. Kioskplaats. Vervangen van één boom. Dossier 63/21 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplantingen.

Bij besluit van de gemeenteraad van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgelegd.

De Kioskplaats is lokaal. Het district heeft beslissingsbevoegdheid.

Argumentatie

Het betreft één Acer pseudoplatanus (gewone esdoorn - stamomtrek 187 cm). De boom bevindt zich in zeer slechte gezondheidstoestand. Deze boom is ook gedeeltelijk afgestorven en moet om veiligheidsredenen geveld worden.

De boom wordt in het eerstvolgende plantseizoen vervangen door één Quercus petrea 'Mespilifolia (wintereik - plantmaat stamomtrek 20/25 cm). Deze wordt op dezelfde locatie aangeplant.

Het wijkoverleg van het district Hoboken dient de buurtbewoners in te lichten over de geplande ingreep.

Juridische grond

Artikel 6.1, 7° van het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2010 tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is bepaalt dat er geen stedenbouwkundige vergunning vereist is voor het vellen van hoogstammige bomen die geen deel uitmaken van een bos, op openbaar domein, mits in de onmiddellijke omgeving in het eerstvolgende plantseizoen een heraanplanting gebeurt.

Aanleiding en context

Op de Kioskplaats, ter hoogte van de kerk, district Hoboken moet één boom vervangen worden.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt goed dat één Acer pseudoplatanus (gewone esdoorn - stamomtrekken 187 cm) wordt geveld op de Kioskplaats, ter hoogte van de kerk, district Hoboken. De boom wordt in het eerstvolgende plantseizoen vervangen door één Quercus petrea 'Mespilifoilia' (wintereik - plantmaat stamomtrek 20/25 cm). Deze wordt op dezelfde locatie aangeplant.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

dienst taak
SB/GB district Hoboken inlichten over het tijdstip van het vellen van de boom
HO/wijkoverleg in onderling overleg met SB/GB de buurtbewoners inlichten over de geplande ingreep