Vorige week kondigde minister Lydia Peeters aan dat de Turnhoutsebaan een zone 30 én fietsstraat wordt. Vervolgens werd er ook 60 miljoen euro budget vrijgemaakt voor de opening van de ongebruikte premetro onder de Kerk- en de Pothoekstraat en enkele ongebruikte premetrostations.
- Wat vindt u van het voorstel om het snelheidsregime op de Tunnhoutsebaan te verlagen naar 30 km per uur in afwachting van een heraanleg?
- U betreurt het dat de minister niet aankondigt dat er geld wordt vrijgemaakt voor de heraanleg van de Turnhoutsebaan. Welke afspraken zijn er al gemaakt tussen stadsbestuur en Vlaamse regering rond die heraanleg? In het Antwerps bestuursakkoord staat er dat er plaats komt voor een breed en veilig fietspad en vergroening van het straatbeeld. Zal dit waargemaakt worden en tegen welke timing?
- Zullen bij de heraanleg van de Turnhoutsebaan alle stakeholders: het district, de winkeliersvereniging, de scholen... betrokken worden?
- Hoe staat u ten opzichte van de aangekondigde investeringen voor de premetro?
- Gezien de vergevorderde staat van afwerking van premetrostation Drink en het grote reizigerspotentieel vragen vele Borgerhoutenaren al lang om dit premetrostation te openen. Is het niet wenselijk om de afwerking al vroeger te laten plaatsvinden dan in 2024?
Volgende interpellaties en informatieve vraag worden tezamen behandeld.
Raadsleden Vanbesien, Vandecasteele, Voeten, Van Rooy en Laenens stellen hun vragen.
Schepen Kennis geeft antwoord op de vragen.
Raadsleden Vanbesien, Vandecasteele, Voeten, Van Rooy en Laenens houden nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.