Artikel 119 Nieuwe Gemeentewet: de gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen.
Artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet werd gewijzigd door de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Deze wet trad in werking op 1 januari 2014. Het gewijzigde artikel 119bis bepaalt: de gemeenteraad kan gemeentelijke administratieve straffen en sancties opleggen overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 2 §1 van de wet van 24 juni 2013 bepaalt: de gemeenteraad kan straffen of administratieve sancties bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie, straffen of administratieve sancties worden bepaald.
Artikel 6 §1 van deze wet bepaalt dat de administratieve geldboete wordt opgelegd door de sanctionerend ambtenaar.
Artikel 45 van deze wet bepaalt dat de schorsing, de intrekking en de sluiting worden opgelegd door het college van burgemeester en schepenen of het gemeentecollege.
In Vlaanderen is er een dalende incidentie op vlak van de coronabesmettingen. Vooral de vaccinaties zijn doorslaggevend in het onder controle houden van de hospitalisaties en de bezetting op intensieve zorg. In België is 91,8% van de personen ouder dan 65 en 71,9% van de totale bevolking volledig gevaccineerd.
Sinds 1 oktober 2021 werden de coronamaatregelen gedeeltelijk versoepeld voor de horecasector. Zo geldt er vanaf dan geen mondmaskerplicht meer voor de klanten en het personeel.
Ten einde de openbare gezondheid maximaal te kunnen blijven vrijwaren, ook in deze overgangsfase naar de normaliteit de verspreiding van COVID-19, en de veilige uitbating van de open horecaterrassen blijvend te kunnen garanderen, wil de stad de horeca-uitbaters de mogelijkheid bieden om in de overgangsperiode verder gebruik te maken van de reeds toegestane uitbreidingsterrassen of tijdelijke terrassen op het openbaar domein.
De sector geeft aan dat de uitbreidingsterrassen en tijdelijke terrassen een belangrijke rol spelen in de relance van de horecasector en uitbaters de gelegenheid geven om bijkomende uitbatingsoppervlakte te voorzien. Een deel van de uitbaters wenst bovendien een aanvraag voor een regulier horecaterras in te dienen. Om de uitbaters deze mogelijkheid te geven zonder dat het bestaande uitbreidingsterras of tijdelijk terras dient te worden verwijderd, wordt de toegelaten periode verlengd tot 31 december 2021 mits de uitbater dit voor 1 november 2021 uitdrukkelijk meldt dat hij/zij van de verlenging tot 31 december 2021 gebruik wil maken. Indien de uitbater voor 1 november 2021 geen melding heeft gemaakt, moet hij zijn uitbreidingsterras of tijdelijk terras verwijderen. Het openbaar domein kan enkel worden ingenomen wanneer de terrassen daadwerkelijk gebruikt worden, zo niet dienen deze te worden afgebroken.
Deze mogelijkheid tot verlenging geldt enkel voor de bestaande uitbreidingsterrassen en de bestaande tijdelijke terrassen aangevraagd voor 8 oktober 2021.
De vraag om het bestaande uitbreidingsterrassen permanent in te kunnen richten zal via een reguliere aanvraag voor een open horecaterras op basis van het politiereglement open horecaterrassen moeten tijdig worden ingediend en is onderhevig aan de nodige voorafgaande adviesvragen (bijvoorbeeld openbare orde, interferentie met andere activiteiten) of vergt een voorafgaande aanpassing aan de plannen strategische horecakernen waar wenselijk.
Het verlengen van de uitbreidingsterrassen en tijdelijke terrassen tot 31 december 2021 houdt dan ook geen enkele garantie in tot het bekomen van een definitieve terrasvergunning.
Volgende wijzigingen worden onder andere voorgesteld aan het tijdelijk politiereglement:
Artikel 135 §2 Nieuwe Gemeentewet
De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.
Meer bepaald, en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden de volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd:
Op 1 maart 2021 besliste de gemeenteraad om het tijdelijk politiereglement betreffende de uitbreiding van open horecaterrassen en het bijkomend afschermen van open horecaterrassen tijdens de winterperiode goed te keuren (jaarnummer 132).
Dit besluit geeft uitbaters van een horecazaak de mogelijkheid om een uitbreiding van hun bestaand terras aan te vragen of een tijdelijk terras te voorzien. Deze terrassen zijn cruciaal voor de uitbaters om na de maandenlange gedwongen sluiting in het kader van COVID-19 om een doorstart te maken naar een meer rendabele uitbating. Het tijdelijke reglement voorziet een einddatum op het plaatsen van de uitbreidingsterrassen en tijdelijke terrassen, namelijk 15 oktober 2021.
Vanuit de sector werd de vraag gelanceerd om de termijn van 15 oktober 2021 te verlengen. Vele uitbaters hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een uitbreidingsterras of een tijdelijk terras te plaatsen.
De gemeenteraad beslist de aanpassing van het tijdelijk politiereglement betreffende de uitbreiding van open horecaterrassen en het bijkomend afschermen van open horecaterrassen tijdens de winterperiode van 1 maart 2021 (jaarnummer 132) goed te keuren.
De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het tijdelijk politiereglement betreffende de uitbreiding van open horecaterrassen en het bijkomend afschermen van open horecaterrassen tijdens de winterperiode.