Terug
Gepubliceerd op 19/10/2021

2021_GR_00652 - Tijdelijk politiereglement - Uitbreiding van open horecaterrassen en het bijkomend afschermen van open horecaterrassen tijdens de winterperiode. Wijziging - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 18/10/2021 - 19:30 Hybride: Bernarduscentrum + virtueel
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jan Penris, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Gerolf Annemans, raadslid; Imade Annouri, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2021_GR_00652 - Tijdelijk politiereglement - Uitbreiding van open horecaterrassen en het bijkomend afschermen van open horecaterrassen tijdens de winterperiode. Wijziging - Goedkeuring 2021_GR_00652 - Tijdelijk politiereglement - Uitbreiding van open horecaterrassen en het bijkomend afschermen van open horecaterrassen tijdens de winterperiode. Wijziging - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 119 Nieuwe Gemeentewet: de gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen.

Artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet werd gewijzigd door de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Deze wet trad in werking op 1 januari 2014. Het gewijzigde artikel 119bis bepaalt: de gemeenteraad kan gemeentelijke administratieve straffen en sancties opleggen overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

Artikel 2 §1 van de wet van 24 juni 2013 bepaalt: de gemeenteraad kan straffen of administratieve sancties bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie, straffen of administratieve sancties worden bepaald.

Artikel 6 §1 van deze wet bepaalt dat de administratieve geldboete wordt opgelegd door de sanctionerend ambtenaar.

Artikel 45 van deze wet bepaalt dat de schorsing, de intrekking en de sluiting worden opgelegd door het college van burgemeester en schepenen of het gemeentecollege.

Argumentatie

In Vlaanderen is er een dalende incidentie op vlak van de coronabesmettingen. Vooral de vaccinaties zijn doorslaggevend in het onder controle houden van de hospitalisaties en de bezetting op intensieve zorg. In België is 91,8% van de personen ouder dan 65 en 71,9% van de totale bevolking volledig gevaccineerd.

Sinds 1 oktober 2021 werden de coronamaatregelen gedeeltelijk versoepeld voor de horecasector. Zo geldt er vanaf dan geen mondmaskerplicht meer voor de klanten en het personeel.

Ten einde de openbare gezondheid maximaal te kunnen blijven vrijwaren, ook in deze overgangsfase naar de normaliteit  de verspreiding van COVID-19, en de veilige uitbating van de open horecaterrassen blijvend te kunnen garanderen, wil de stad de horeca-uitbaters de mogelijkheid bieden om in de overgangsperiode verder gebruik te maken van de reeds toegestane uitbreidingsterrassen of tijdelijke terrassen op het openbaar domein.

De sector geeft aan dat de uitbreidingsterrassen en tijdelijke terrassen een belangrijke rol spelen in de relance van de horecasector en uitbaters de gelegenheid geven om bijkomende uitbatingsoppervlakte te voorzien. Een  deel van de uitbaters wenst bovendien een aanvraag voor een regulier horecaterras in te dienen. Om de uitbaters deze mogelijkheid te geven zonder dat het bestaande uitbreidingsterras of tijdelijk terras dient te worden verwijderd, wordt de toegelaten periode verlengd tot 31 december 2021 mits de uitbater dit voor 1 november 2021 uitdrukkelijk meldt dat hij/zij van de verlenging tot 31 december 2021 gebruik wil maken. Indien de uitbater voor 1 november 2021 geen melding heeft gemaakt, moet hij zijn uitbreidingsterras of tijdelijk terras verwijderen. Het openbaar domein kan enkel worden ingenomen wanneer de terrassen daadwerkelijk gebruikt worden, zo niet dienen deze te worden afgebroken.

Deze mogelijkheid tot verlenging geldt enkel voor de  bestaande uitbreidingsterrassen en de bestaande tijdelijke terrassen aangevraagd voor 8 oktober 2021. 

De vraag om het bestaande uitbreidingsterrassen permanent in te kunnen richten zal via een reguliere aanvraag voor een open horecaterras op basis van het politiereglement open horecaterrassen moeten tijdig worden ingediend en is onderhevig aan de nodige voorafgaande adviesvragen (bijvoorbeeld openbare orde, interferentie met andere activiteiten) of vergt een voorafgaande aanpassing aan de plannen strategische horecakernen waar wenselijk. 

Het verlengen van de uitbreidingsterrassen en tijdelijke terrassen tot 31 december 2021 houdt dan ook geen enkele garantie in tot het bekomen van een definitieve terrasvergunning. 

Volgende wijzigingen worden onder andere voorgesteld aan het tijdelijk politiereglement:

  1. schrappen van de aanvraagprocedure;
  2. verlenging van de stalperiode van de uitbreidingsterrassen en tijdelijke terrassen op het openbaar domein tot 31 december 2021.

Juridische grond

Artikel 135 §2 Nieuwe Gemeentewet

De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.

Meer bepaald, en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden de volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd:

  1. Alles wat verband houdt met een veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten, kaden en pleinen, hetgeen omvat de reiniging, de verlichting, de opruiming van hindernissen, het slopen of herstellen van bouwvallige gebouwen, het verbod om aan ramen of andere delen van gebouwen enig voorwerp te plaatsen dat door zijn val schade kan berokkenen, of om wat dan ook te werpen dat voorbijgangers verwondingen of schade kan toebrengen of dat schadelijke uitwasemingen kan veroorzaken; voor zover de politie over het wegverkeer betrekking heeft op blijvende of periodieke toestanden, valt zij niet onder de toepassing van dit artikel.
  2. Het tegengaan van inbreuken op de openbare rust, zoals vechtpartijen en twisten met volksoploop op straat, tumult verwekt in plaatsen van openbare vergadering, nachtgerucht en nachtelijke samenscholingen die de rust van de inwoners verstoren.
  3. Het handhaven van de orde op plaatsen waar veel mensen samenkomen, zoals op jaarmarkten en markten, bij openbare vermakelijkheden en plechtigheden, vertoningen en spelen, in drankgelegenheden, kerken en openbare plaatsen.
  4. Het toezicht op een juiste toemeting bij het slijten van waren (waarvoor meeteenheden of meetwerktuigen gebruikt worden) en op de hygiëne van openbaar te koop gestelde eetwaren.
  5. Het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden.
  6. Het verhelpen van hinderlijke voorvallen waartoe rondzwervende kwaadaardige of woeste dieren aanleiding kunnen geven.
  7. Het nemen van de nodige maatregelen, inclusief politieverordeningen, voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast.

Aanleiding en context

Op 1 maart 2021 besliste de gemeenteraad om het tijdelijk politiereglement betreffende de uitbreiding van open horecaterrassen en het bijkomend afschermen van open horecaterrassen tijdens de winterperiode goed te keuren (jaarnummer 132).

Dit besluit geeft uitbaters van een horecazaak de mogelijkheid om een uitbreiding van hun bestaand terras aan te vragen of een tijdelijk terras te voorzien. Deze terrassen zijn cruciaal voor de uitbaters om na de maandenlange gedwongen sluiting in het kader van COVID-19 om een doorstart te maken naar een meer rendabele uitbating. Het tijdelijke reglement voorziet een einddatum op het plaatsen van de uitbreidingsterrassen en tijdelijke terrassen, namelijk 15 oktober 2021.

Vanuit de sector werd de vraag gelanceerd om de termijn van 15 oktober 2021 te verlengen. Vele uitbaters hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een uitbreidingsterras of een tijdelijk terras te plaatsen. 

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist de aanpassing van het tijdelijk politiereglement betreffende de uitbreiding van open horecaterrassen en het bijkomend afschermen van open horecaterrassen tijdens de winterperiode van 1 maart 2021 (jaarnummer 132) goed te keuren.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het tijdelijk politiereglement betreffende de uitbreiding van open horecaterrassen en het bijkomend afschermen van open horecaterrassen tijdens de winterperiode.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen