De voorzitter van de raad van bestuur van Lantis, David Van Herreweghe, heeft op de voortgangsrapportage in het Vlaamse parlement gezegd dat een volledige overkapping mogelijks niet meer nodig hoeft te zijn, als er bijvoorbeeld een versnelde elektrificatie van het wagenpark komt.
Ondertussen is die uitspraak door Lantis zelf weggenuanceerd, en wordt er verwezen naar de studie die lopende is om te bekijken of de volledige overkapping van de noordelijke ring mee gerealiseerd wordt bij de werf van de Oosterweel.
Een tweede element dat de laatste dagen naar boven kwam was dat er een rijstrook minder zou gebouwd worden voor de bypass aan Merksem. Als die bypass minder breed wordt, zou het natuurlijk de logica zelf zijn dat er meer groen als buffer bewaard wordt tussen de bewoning in Merksem en die tijdelijke ring.
Mijn vragen aan de schepen:
- Zal de stad Antwerpen mee toezien dat de uitgangspunten van het toekomstverbond, met name de maximale overkapping, blijvend bewaard worden?
- Vind de schepen het ook logisch dat die maximale overkapping meteen mee wordt gerealiseerd in de werfzone Oosterweel?
- Klopt het dat de bypass in Merksem een rijstrook minder zal tellen?
- Wordt er in dat geval een grotere groene buffer behouden?