- Er wordt een minuut stilte gehouden ter herdenking van de slachtoffers van de instorting van het gebouw op het Nieuw Zuid op vrijdag 18 juni 2021.
- Enkele hoogdringende agendapunten werden aan deze agenda toegevoegd omdat zij op de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad aan bod dienen te komen.
- De notulen van de virtuele zitting van 31 mei 2021 zijn digitaal beschikbaar in eBesluitvorming maar zullen volgende week op de reguliere zitting worden voorgelegd.
- De planning van deze avond wordt toegelicht. Er wordt een actualiteitsdebat georganiseerd omtrent 'PFOS-vervuiling'.
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende mededeling:
Naar aanleiding van een verdere toename van het virus werd beslist om verregaande maatregelen op te leggen teneinde de veiligheid en gezondheid van iedereen in België te kunnen verzekeren en een verdere verspreiding van de epidemie tegen te gaan.
Artikel 8, §3 van het Ministerieel besluit van 1 november 2020 houdende wijziging van het Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en latere wijzigingen, bepaalde dat de onderdelen van ondernemingen en verenigingen die diensten aanbieden aan consumenten gesloten zijn voor het publiek, met inbegrip van dienstverlening aan huis, zoals onder meer de schoonheidssalons, de niet-medische pedicurezaken, de nagelsalons, de massagesalons, de kapperszaken en barbiers, de tatoeage- en piercingsalons, enzovoort (niet-limitatieve lijst). Overeenkomstig voormeld artikel en latere wijzigingen zijn de raamprostitutiepanden en de seksuitbatingen thans gesloten.
Uit artikel 8 van het Ministerieel besluit van 4 juni 2021 houdende wijziging van het Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, volgt dat het verhuren van raamprostitutiepanden en het exploiteren van seksuitbatingen terug toegelaten is vanaf 9 juni 2021.
Gelet op de huidige situatie is het opleggen van passende veiligheidsmaatregelen voor het verhuren van raamprostitutiepanden en het exploiteren van seksuitbatingen noodzakelijk, zodat de openbare veiligheid en gezondheid gegarandeerd kunnen worden. De gemeentelijke overheid heeft immers tot taak de openbare veiligheid, gezondheid en rust van haar inwoners te waarborgen op haar grondgebied. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente en de burgemeester om passende maatregelen te nemen ter voorkoming van epidemieën.
Gezien elke vertraging van de invoering en handhaving van de nodige veiligheidsmaatregelen het risico op een stijging van het aantal besmettingen met het coronavirus COVID-19 verhoogt, is het voorzien van dwingende richtlijnen urgent en hoogdringend. De volgende bijeenkomst van de gemeenteraad kan niet worden afgewacht. De richtlijnen worden thans ter bekrachtiging aan de eerstvolgende gemeenteraad voorgelegd.
Om de naleving van deze voorschriften te kunnen afdwingen en de openbare veiligheid en de openbare gezondheid maximaal te vrijwaren, is het wenselijk dat er bij overtredingen kan overgegaan worden tot het opleggen van een administratieve sanctie.
De burgemeester beslist dat tot het verhuren van de raamprostitutiepanden en het exploiteren van de seksuitbatingen kan worden overgegaan mits naleving van aanvullende, controleerbare maatregelen. De huidige politieverordening sluit aan bij de bepalingen opgenomen in de politieverordening van 8 juni 2020 betreffende aanvullende, begeleidende maatregelen voor raamprostitutiepanden en seksuitbatingen in de strijd tegen het coronavirus (COVID-19) (2020_GR_00412). De politieverordening van 8 juni 2020 houdende heropening raamprostitutiepanden en seksuitbatingen op het grondgebied van de stad Antwerpen in de strijd tegen het Coronavirus (COVID-19) wordt opgeheven en integraal vervangen door huidige verordening.
Het verhuren van de raamprostitutiepanden en het exploiteren van seksuitbatingen dient noodzakelijk gepaard te gaan met de nodige aanvullende, controleerbare maatregelen, die aansluiten bij de bepalingen van toepassing op de raamprostitutiepanden, de bepalingen van toepassing op seksuitbatingen en de maatregelen uit de Ministeriële besluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en ieder later (Ministerieel) besluit dat deze maatregelen tegen het coronavirus COVID-19 vervangt of herneemt. Deze aanvullende, controleerbare maatregelen zijn erop gericht de gezondheid van de sekswerkers, de klanten en bij uitbreiding de openbare gezondheid van de inwoners van de stad Antwerpen te beschermen en dit voor zolang noodzakelijk ter vrijwaring van de openbare gezondheid.
Ingevolge het sluitingsuur voor de inrichtingen die behoren tot de horecasector, is de kans reëel dat bepaalde klanten van de horecasector elders niet meer terecht kunnen en zich naar raamprostitutiepanden en seksuitbatingen zullen begeven. Dit werkt de creatie van een onveilige toestand tijdens de latere uren in de hand waarbij politie over onvoldoende handhavingsmogelijkheden zou beschikken. Het is aangewezen om opnieuw het tijdelijk opgelegde sluitingsuur voor de inrichtingen die behoren tot de horecasector op te leggen voor de raamprostitutiepanden en de seksuitbatingen. Naar analogie met het sluitingsuur zoals opgenomen in het Ministerieel besluit van 4 juni 2021 houdende wijziging van het Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en latere wijzigingen, voor de inrichtingen die behoren tot de horecasector, is de uitoefening van enige vorm van activiteit in de raamprostitutiepanden en de seksuitbatingen verboden. Het sluitingsuur opgelegd door de hogere overheid kan door de uitbaters en de sekswerkers geraadpleegd worden, naast de officiële bekendmakingen, via de website: https://www.antwerpen.be/corona.
In overleg met diverse experten, zoals hulpverleningsorganisaties, virologen, politiediensten, enzovoort werden reeds controleerbare begeleidende maatregelen geformuleerd voor de hoofdhouder/uitbater van een raamprostitutiepand of een seksuitbating en voor de sekswerkers. Het is aangewezen om een aantal van de algemene richtlijnen uitgaande van de FOD Volksgezondheid, van de preventiemaatregelen zoals bepaald in de generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan, die ter beschikking wordt gesteld op de website van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, en andere richtlijnen uitgaande van de hogere overheden, verplicht op te leggen ten aanzien van de verhuring van de raamprostitutiepanden en de exploitatie van de seksuitbatingen.
Om de toepassing van de preventieve maatregelen bij de seksuele dienstverlening te bevorderen, moet de hoofdhouder/uitbater vooraleer een raamprostitutiepand of een seksuitbating te heropenen per werkruimte minstens 60 mondmaskers permanent ter beschikking hebben. De mondmaskers dienen minstens te voldoen aan de conformiteitsvereisten van de mondmaskers voor het grote publiek volgens de FOD Economie (https://economie.fgov.be/nl/themas/ondernemingen/coronavirus/informatie-voor-ondernemingen/coronavirus-conformiteitseisen) en FOD Volksgezondheid (https://maakjemondmasker.be/). Enkel de mondmaskers voorzien door de hoofdhouder/uitbater mogen gebruikt worden door zowel de sekswerkers als de klanten. Omwille van de beperkte bescherming zijn andere mond- en neusbedekkende attributen uitgesloten, zoals een sjaal, een bandana, enzovoort.
Bij aanvang van de huur- of dienstverleningsperiode van maximaal 12 uur moet de hoofdhouder/uitbater minstens 20 van de 60 gratis mondmaskers in afgesloten verpakking ter beschikking stellen aan de betrokken sekswerker. In de gemeenschappelijke ruimte moet de hoofdhouder/uitbater per werkruimte een extra voorraad van minstens 10 mondmaskers in een afgesloten verpakking voorzien. De hoofdhouder/uitbater staat in voor de terbeschikkingstelling en het onderhoud (herstellen, reinigen, enzovoort) van deze mondmaskers. Eveneens moet de hoofdhouder/uitbater in elke werkruimte voldoende medisch beschermingsmateriaal voorzien, zoals desinfecterend middel, zeep, een afsluitbare pedaalemmer en papieren doeken.Eveneens moeten de sekswerkers, de klanten en/of de uitbaters begeleidende maatregelen naleven, zodat elk mogelijk risico op verspreiding van het coronavirus COVID-19 geminimaliseerd wordt. Zo is de sekswerker na elke seksuele dienstverlening verplicht om de werkruimte op een natuurlijke of een vergelijkbare, mechanische manier te verluchten.
Bijkomend moet de sekswerker er voor zorgen dat na elke klant alle raakvlakken, zoals matrassen, deurklinken, leuningen, enzovoort gedesinfecteerd worden met een desinfecterend middel en afgedroogd worden met een papieren doek. Het gebruik van een matrashoes, -laken of -handdoek is verboden, tenzij deze na elke klant gewassen wordt op minimum 60 graden.
In het kader van de openbare gezondheid is het van essentieel belang dat iedereen de begeleidende maatregelen strikt naleeft om een snellere uitweg uit de gezondheidscrisis te bewerkstelligen. Door de bepalingen in dit reglement bestuurlijk te handhaven kan er effectief en op relatief korte tijd opgetreden worden.
Naast de controleerbare, begeleidende maatregelen werd in samenwerking met de experten een lijst met aanbevelingen voor sekswerkers en klanten opgesteld:
3. Tijdens elke seksuele dienstverlening:
Een bewustwording van de gezondheidsrisico’s is cruciaal, te meer nu blijkt dat de gevolgen op lange termijn kunnen optreden. De aanbevelingen voor de sekswerkers en de klanten worden opgenomen in door de stad beschikbaar gestelde posters, die zichtbaar aangebracht moeten worden aan elke vitrine van een raamprostitutiepand, in de ontvangstruimte van een seksuitbating en in elke werkruimte.
Het is de verantwoordelijkheid van de hoofdhouder/uitbater om de sekswerkers en de klanten te wijzen op de naleving van alle geldende aanbevelingen.
De begeleidende maatregelen sluiten niet uit dat wanneer de federale overheid specifieke veiligheidsmaatregelen oplegt, de maatregelen uit dit reglement eveneens nageleefd moeten worden.
Regelgeving bevoegdheid
De burgemeester treedt op als bestuurlijke overheid en meer bepaald in het kader van de artikelen 133 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet en artikel 63 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Overeenkomstig artikel 133 van de Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester belast met de uitvoering van de wetten, de decreten, de ordonnanties, de verordeningen en de besluiten van de Staat, de Gewesten, de Gemeenschappen, de Gemeenschapscommissies, de provincieraad en de bestendige deputatie van de provincieraad.
Overeenkomstig artikel 135, §2 van de Nieuwe Gemeentewet hebben de gemeenten ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.
Meer bepaald worden volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd: het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden.
Overeenkomstig artikel 134, §1 van de Nieuwe Gemeentewet kan de burgemeester politieverordeningen maken in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare orde of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners. Deze verordening vervalt dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet wordt bekrachtigd.
België wordt, net zoals vele andere landen, geconfronteerd met een snelle verspreiding van het coronavirus COVID-19. Het coronavirus COVID-19 behoort tot een familie van virussen die een infectie veroorzaken bij mensen en verschillende dieren. COVID-19 is een nieuwe stam van het coronavirus die nog niet eerder bij de mens is vastgesteld. Het betreft een infectieziekte die meestal de longen en luchtwegen treft.
Het coronavirus verspreidt zich van mens tot mens via kleine druppeltjes die bij hoesten en niezen vrijkomen. Via die druppeltjes komt het virus terecht in de lucht, op voorwerpen en op oppervlakken. Wie deze druppeltjes inademt of via de handen in de mond, neus of ogen binnenkrijgt, kan besmet raken met het virus.
Het risico op besmetting verkleint door meer dan een meter afstand te houden van andere personen, het gezicht zo weinig mogelijk aan te raken en aandacht te hebben voor een goede handhygiëne.
Teneinde de openbare gezondheid te beschermen, werden de raamprostitutiepanden zoals bedoeld in titel 6, hoofdstuk 2 van de Code van politiereglementen en de seksuitbatingen zoals bedoeld in het Reglement op de seksuitbatingen (2019_GR_00315) derhalve gesloten op 16 maart 2020.
Het verhuren van raamprostitutiepanden en het exploiteren van seksuitbatingen was opnieuw toegelaten vanaf 8 juni 2020. Aangezien het nemen van de nodige veiligheidsmaatregelen uiterlijk op 8 juni 2020 niet haalbaar was maar wel hoogdringend, besliste de burgemeester bij politieverordening dat tot het verhuren van de raamprostitutiepanden en het exploiteren van de seksuitbatingen kon worden overgegaan vanaf 15 juni 2020, mits naleving van aanvullende, controleerbare maatregelen. Deze maatregelen werden opgenomen in de Politieverordening van 8 juni 2020 houdende heropening raamprostitutiepanden en seksuitbatingen op het grondgebied van de stad Antwerpen in de strijd tegen het Coronavirus (COVID-19) (2020_GR_00412).
Naar aanleiding van een verdere toename van het virus werd beslist om opnieuw verregaande maatregelen op te leggen teneinde de veiligheid en gezondheid van iedereen in België te kunnen verzekeren en een verdere verspreiding van de epidemie tegen te gaan. Conform het Ministerieel besluit van 1 november 2020 houdende wijziging van het Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en latere wijzigingen, zijn de raamprostitutiepanden en de seksuitbatingen thans gesloten.
Uit de vaststellingen van de politiediensten en de mediaberichtgeving blijkt dat meer sekswerkers door de blijvende vraag van klanten en door het gebrek aan sociaalrechtelijke en financiële bescherming, seksuele diensten verlenen in hun privé-omgeving, waardoor de verschuiving naar de verdoken sector (thuisontvangst, escort, enzovoort) aanzienlijk is toegenomen. Ingevolge het blijvend aanbod van seksuele diensten is er geen controle op de naleving van de maatregelen met betrekking tot de verspreiding van het coronavirus COVID-19 en op de verspreiding van het coronavirus COVID-19 door de sekswerkers en de klanten als dusdanig, waardoor de openbare gezondheid ernstig in het gedrang komt. Bovendien ontstaat er door de verschuiving naar uitsluitend de verdoken sector een vacuüm, waardoor tevens de toegankelijkheid tot veiligheid en gezondheid die momenteel gegarandeerd wordt door het pragmatisch begeleidend prostitutiebeleid dat gevoerd wordt in de stad Antwerpen, verdwijnt.
Uit artikel 8 van het Ministerieel besluit van 4 juni 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, volgt dat het verhuren van raamprostitutiepanden en het exploiteren van seksuitbatingen terug toegelaten is vanaf 9 juni 2021.
De Politieverordening van 8 juni 2020 houdende heropening raamprostitutiepanden en seksuitbatingen op het grondgebied van de stad Antwerpen in de strijd tegen het Coronavirus (COVID-19) wordt opgeheven en integraal vervangen door huidige verordening.
De gemeenteraad bekrachtigt onderstaande politieverordening van de burgemeester van 9 juni 2021:
"
Politieverordening:
Artikel 1
§1. De burgemeester beslist dat de Politieverordening van 8 juni 2020 houdende heropening raamprostitutiepanden wordt opgeheven en integraal vervangen door onderhavige verordening.
§2. De burgemeester beslist dat tot het verhuren of het op enige andere wijze ter beschikking stellen van de raamprostitutiepanden zoals bedoeld in titel 6, hoofdstuk 2 van de Code van politiereglementen en het exploiteren van de seksuitbatingen zoals bedoeld in het Reglement op de seksuitbatingen (2019_GR_00315) kan worden overgegaan vanaf 9 juni 2021, mits naleving van de bepalingen uit de artikelen 2 tot en met 4.
Artikel 2
De burgemeester beslist dat het verboden is in de raamprostitutiepanden en seksuitbatingen enige vorm van activiteit uit te oefenen tijdens het sluitingsuur dat opgelegd wordt door de hogere overheid voor de inrichtingen die behoren tot de horecasector. Tijdens deze tijdspannes moeten de raamprostitutiepanden en seksuitbatingen gesloten zijn. De tijdelijke sluitingsuren nemen ingang op 9 juni 2021 en blijven van kracht zolang het sluitingsuur van toepassing is in de inrichtingen die behoren tot de horecasector.
Artikel 3
§1. Om een raamprostitutiepand of een seksuitbating te heropenen, moet de hoofdhouder/uitbater per werkruimte minstens 60 mondmaskers permanent ter beschikking hebben, waarvan er bij aanvang van elke huur- of dienstverleningsperiode van maximaal 12 uur, minstens 20 gratis mondmaskers in afgesloten verpakking aan elke sekswerker ter beschikking worden gesteld. De mondmaskers dienen te voldoen aan de conformiteitsvereisten van de mondmaskers voor het grote publiek volgens de FOD Economie en FOD Volksgezondheid met uitsluiting van andere mond- en neusbedekkende attributen, zoals een sjaal, bandana, enzovoort.
§2. In de gemeenschappelijke ruimte moet de hoofdhouder/uitbater per werkruimte een extra voorraad van minstens 10 mondmaskers in een afgesloten verpakking voorzien.
§3. Enkel de mondmaskers voorzien in §1 en §2 mogen gebruikt worden door zowel de sekswerkers als de klanten.
§4. De hoofdhouder/uitbater staat in voor de terbeschikkingstelling en het onderhoud van volgende producten die in elke werkruimte minstens aanwezig moeten zijn:
§5. Voor elk raamprostitutiepand of elke seksuitbating moet de hoofdhouder/uitbater het volgende plaatsen:
Artikel 4
Na elke seksuele dienstverlening of seksuele handeling zijn de sekswerker, de klant en/of de uitbater verplicht:
Artikel 5
De niet-naleving van deze verordening wordt bestraft met de voorziene administratieve sancties in artikel 4, §1, °1 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en artikel 712 en volgende van de code van politiereglementen.
Artikel 6
Deze verordening is onmiddellijk uitvoerbaar en treedt vanaf de dag van bekendmaking ervan in werking.
Artikel 7
Politiezone Antwerpen is belast met het toezicht op de naleving van deze verordening.
Artikel 8
De burgemeester laat weten dat tegen deze beslissing beroep kan worden ingesteld door binnen de zestig (60) dagen na ontvangst, een verzoekschrift tot schorsing of vernietiging in te dienen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het ondertekende verzoekschrift kan per aangetekende zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel worden gericht of elektronisch worden ingediend via https://eproadmin.raadvst-consetat.be..
"
Bovenvermelde fracties dienden hiertoe een voorstel tot beslissing in bij de algemeen directeur, die dit op zijn beurt overmaakte aan de voorzitter van de raad.
De agenda van de extra raad zal georganiseerd volgens het schema van het actualiteitsdebat, zoals voorzien in het reglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen, artikel 10 §2.
Het reeds ingediende initiatiefrecht over PFOS voor de reguliere raadszitting van maandag 28 juni 2021, zal eveneens mee behandeld worden.
Artikel 19 van het decreet lokaal bestuur
De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld.
De voorzitter is verplicht de gemeenteraad bijeen te roepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden of van het college van burgemeester en schepenen.
...
Bij een verplichte bijeenroeping als vermeld in het tweede en het derde lid roept de voorzitter de gemeenteraad bijeen op de aangewezen dag en het aangewezen uur en met de voorgestelde agenda. Daarvoor bezorgen de gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en schepenen voor elk punt op de agenda hun voorstel van beslissing met een toelichting aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Met zijn mail van 17 juni 2021, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, vraagt fractievoorzitter van PVDA, Peter Mertens, om op maandag 21 juni 2021 een extra gemeenteraad te organiseren met betrekking tot het PFOS-dossier.
De Groen-, CD&V- en Vlaams Belang-fractie sloten zich bij monde van de fractievoorzitter aan bij deze vraag, waardoor de decretaal bepaalde 1/3de meerderheid voor het bijeen roepen van de raad behaald werd.
Conform artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt de gemeenteraad verplicht bijeen geroepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden: de PVDA-, Groen-, CD&V- en Vlaams Belang-fractie hebben bij monde van de fractievoorzitters hierom verzocht. Volgende interpellaties - die reeds waren geagendeerd op de gemeenteraad van 28 juni 2021 - worden mee behandeld op deze bijkomende gemeenteraadszitting die wordt georganiseerd als een actualiteitsdebat:
Raadsleden Annouri, Van Rooy, Mertens, Lanjri, Laenens, Caluwaerts en El Mzairh stellen hun vragen.
De burgemeester en schepenen Meeuws, van Doesburg, Marinower, Kennis en De Ridder geven antwoord op de vragen.
Fractievoorzitters Annouri, Van Rooy, Mertens, Lanjri, Laenens, El Mzairh en Caluwaerts houden nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.
De gemeenteraad neemt kennis van de bijeenroeping van de extra gemeenteraad betreffende het PFOS-dossier, en van de behandeling van het hiertoe ingediende voorstel tot beslissing.
Geachte schepen,
Heel wat Antwerpenaren maken zich grote zorgen bij het zien en lezen over de PFOS en PFAS vervuiling in Antwerpen en omstreken. Daarom had ik volgende vragen voor u :
1) Welke communicatie is er geweest naar de Antwerpenaar?
2) Welke communicatie plant u nog naar de Antwerpenaar?
3) Welke maatregelen gaat u nog nemen om de gezondheid van de Antwerpenaar maximaal te vrijwaren
Alvast bedankt.
Conform artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt de gemeenteraad verplicht bijeen geroepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden: de PVDA-, Groen-, CD&V- en Vlaams Belang-fractie hebben bij monde van de fractievoorzitters hierom verzocht. Volgende interpellaties - die reeds waren geagendeerd op de gemeenteraad van 28 juni 2021 - worden mee behandeld op deze bijkomende gemeenteraadszitting die wordt georganiseerd als een actualiteitsdebat:
Raadsleden Annouri, Van Rooy, Mertens, Lanjri, Laenens, Caluwaerts en El Mzairh stellen hun vragen.
De burgemeester en schepenen Meeuws, van Doesburg, Marinower, Kennis en De Ridder geven antwoord op de vragen.
Fractievoorzitters Annouri, Van Rooy, Mertens, Lanjri, Laenens, El Mzairh en Caluwaerts houden nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.
1) In hoeverre was de stad Antwerpen op de hoogte van de vervuiling met PFOS ('forever chemicals') in en rond Antwerpen? (PFAS is de verzamelnaam voor alle chemische niet-afbreekbare stoffen. PFOS is één van de duizenden stoffen in die groep.)
2) Welke communicatie had de stad Antwerpen hierover reeds met OVAM, de Vlaamse regering, Lantis en/of 3M?
3) Volgens Vlaams onderzoek had in 2014 maar liefst 77 procent van de volwassenen een zodanig hoge concentratie PFOS in het bloed dat gezondheidseffecten te verwachten zijn (kanker, verstoorde hormoonbalans, verminderde weerstand tegen infectieziekten, verminderde immuniteit na vaccinatie). PFOS heeft al effecten bij een lage concentratie, er bestaat geen drempelwaarde waaronder met zekerheid alles veilig is. De Universiteit Antwerpen waarschuwde om binnen een straal van 15 kilometer rond de site van 3M geen eieren en allicht ook geen groenten meer uit eigen tuin te eten. Metingen gaven aan dat de vervuiling in Zwijndrecht en de buurgemeenten vele malen hoger ligt dan toegelaten. De metingen van de Universiteit Antwerpen, waarop de perimeter van 15 kilometer is gebaseerd, wijzen er ook op dat het niet voldoende zal zijn om alleen op de bevolking van Zwijndrecht te focussen om de omvang van dit gezondheidsprobleem in kaart te brengen. Hoe staat het de PFOS-vervuiling in Antwerpen en de districten (die bijna allemaal binnen een straal van 15 km liggen)?
4) Wat het niet-eten van eieren betreft houdt de Vlaamse regering het op een straal van 5 km; wie 5 tot 10 kilometer van de site woont, krijgt van de Vlaamse regering de raad om maximaal 1 eigen geteeld ei per week te eten. De Vlaamse regering komt met een reeks aanbevelingen voor de hele bevolking (zoals: 'gebruik geen grondwater uit ondiepe putten om de moestuin te irrigeren of om een zwembad te vullen' en 'consumeer zelfgeteelde groenten met mate, was ze goed en houd een goede mix aan met groenten die gekocht zijn'). Specifiek komt de Vlaamse regering ook met aanbevelingen voor kinderen jonger dan 12 jaar, immuungecompromitteerde personen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven of wensen zwanger te worden. Indien zij in een straal van 1,5 km rond de 3M-site wonen, worden ze afgeraden om zelfgeteelde groenten te consumeren. Welke communicatie voert de stad Antwerpen hier desgevallend over, welke adviezen geeft ze desgevallend aan de Antwerpenaren?
5) Worden er nog altijd PFAS-stoffen geloosd in de Schelde? Hoe groot is de vervuiling daar en wat is de visie hierop van het Antwerps stadsbestuur?
6) Uit de dading tussen Lantis en 3M blijkt dat beide bedrijven ‘voor eens en voor altijd’ afstand doen van juridische procedures over de PFOS-vervuiling op de werf van de Oosterweelverbinding; de kostprijs voor de belastingbetaler van de PFOS die is aangetroffen op de werf bedraagt momenteel reeds 63 miljoen, terwijl 3M volgens de dading slechts 75.000 euro betaalt. Was de stad Antwerpen op de hoogte van deze dading? Wat is de mening van het stadsbestuur hierover?
7) Welke acties onderneemt de stad Antwerpen desgevallend in dit vervuilingsdossier om de gezondheid van de Antwerpenaren te beschermen?
8) Welke vertragingen zullen de Oosterweelwerken hierdoor desgevallend oplopen en welke impact heeft dit op de verkeershinder in en rond Antwerpen?
Conform artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt de gemeenteraad verplicht bijeen geroepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden: de PVDA-, Groen-, CD&V- en Vlaams Belang-fractie hebben bij monde van de fractievoorzitters hierom verzocht. Volgende interpellaties - die reeds waren geagendeerd op de gemeenteraad van 28 juni 2021 - worden mee behandeld op deze bijkomende gemeenteraadszitting die wordt georganiseerd als een actualiteitsdebat:
Raadsleden Annouri, Van Rooy, Mertens, Lanjri, Laenens, Caluwaerts en El Mzairh stellen hun vragen.
De burgemeester en schepenen Meeuws, van Doesburg, Marinower, Kennis en De Ridder geven antwoord op de vragen.
Fractievoorzitters Annouri, Van Rooy, Mertens, Lanjri, Laenens, El Mzairh en Caluwaerts houden nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.
Op de vorige twee gemeenteraden kwam ik tussen rond de PFOS-vervuiling op linkeroever en Zwijndrecht. Er werd toen door schepenen Kennis en Meeuws met een stelligheid geantwoord dat de Oosterweelwerken sowieso een verbetering zullen inhouden voor de situatie én dat de vervuiling van de kippeneieren een Zwijndrechts probleem was en dat we het daar moesten laten.
Is dit nog steeds het standpunt van het volledige stadsbestuur?
In november 2018 heeft de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), vandaag Lantis, een dading afgesloten met 3M dat beide bedrijven afstand doen van juridische procedures over de PFOS-vervuiling op de werf.
Was de stad Antwerpen op de hoogte van deze dading? Hoe kijkt het stadsbestuur terug op deze beslissing?
Is het stadsbestuur bereid om 3M voor haar verantwoordelijkheid te stellen mbt. de historische vervuiling voor het Antwerps grondgebied dat buiten de werfzone valt?
Vragen mbt. de twaalf bodemstalen die de stad Antwerpen liet uitvoeren op vier locaties op Linkeroever.
- Welk verder onderzoek zal er nog plaatsvinden door OVAM/door de stad Antwerpen?
- Welke adviezen zal de stad aan haar inwoners verstrekken?
- Op welke manier zal de stad haar burgers informeren?
Conform artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt de gemeenteraad verplicht bijeen geroepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden: de PVDA-, Groen-, CD&V- en Vlaams Belang-fractie hebben bij monde van de fractievoorzitters hierom verzocht. Volgende interpellaties - die reeds waren geagendeerd op de gemeenteraad van 28 juni 2021 - worden mee behandeld op deze bijkomende gemeenteraadszitting die wordt georganiseerd als een actualiteitsdebat:
Raadsleden Annouri, Van Rooy, Mertens, Lanjri, Laenens, Caluwaerts en El Mzairh stellen hun vragen.
De burgemeester en schepenen Meeuws, van Doesburg, Marinower, Kennis en De Ridder geven antwoord op de vragen.
Fractievoorzitters Annouri, Van Rooy, Mertens, Lanjri, Laenens, El Mzairh en Caluwaerts houden nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.
PFOS, een telg uit de PFAS-chemicaliën doet Antwerpen hard wakker worden. Niet alleen de bewoners van Zwijndrecht en de buurgemeenten ervan, maar ook de Antwerpenaar is ongerust over wat men recent via de media te weten is gekomen over het gevaar voor de gezondheid en de voedselveiligheid van deze stof. Terecht want dit zo geheten wondermiddel is al 40 jaar onderzoeksonderwerp van tal van gezondheidsstudies en wordt gelinkt aan een waslijst van gezondheidsproblemen.
Ook wij sluiten ons aan bij de vraag om dit dossier in al zijn aspecten ten gronde te onderzoeken. Maar op de eerste plaats staat de volksgezondheid en voedselveiligheid. Wat kan en moet onmiddellijk gedaan worden om verdere gezondheidsrisico’s te vermijden? De impact op onze gezondheid en voedselveiligheid moet verder onderzocht worden en de nodige maatregelen moeten genomen worden om eventuele gezondheidsrisico’s voor de Antwerpenaar af te dekken.
Dus, laat ons nu vooral verder kijken hoe we dit oplossen. We pleiten er dan ook voor om nu vooral in te zetten op maatregelen die de gezondheid van de Antwerpenaar ten goede komen. Daarom vragen we om, net zoals in o.m. Zwijndrecht en Schelle, ook bij ons de nodige metingen te doen en bodemstalen te nemen en dit niet alleen op Linkeroever maar over het hele grondgebied van de stad. De resultaten kunnen we dan duidelijk communiceren naar de bevolking en ook publiceren op de stedelijke website. Op basis van die metingen kunnen dan effectief (voorzorgs)maatregelen genomen worden waar nodig, of bewoners gerustgesteld waar kan.
Het spreekt voor zich dat ook de Vlaamse overheid en OVAM mee bevoegd zijn om een aantal maatregelen te nemen. We hopen dan ook dat er snel kan worden samengezeten met alle betrokken actoren om op dit vlak samen te werken, elk binnen zijn bevoegdheden.
Conform artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt de gemeenteraad verplicht bijeen geroepen op verzoek van een derde van de zittinghebbende leden: de PVDA-, Groen-, CD&V- en Vlaams Belang-fractie hebben bij monde van de fractievoorzitters hierom verzocht. Volgende interpellaties - die reeds waren geagendeerd op de gemeenteraad van 28 juni 2021 - worden mee behandeld op deze bijkomende gemeenteraadszitting die wordt georganiseerd als een actualiteitsdebat:
Raadsleden Annouri, Van Rooy, Mertens, Lanjri, Laenens, Caluwaerts en El Mzairh stellen hun vragen.
De burgemeester en schepenen Meeuws, van Doesburg, Marinower, Kennis en De Ridder geven antwoord op de vragen.
Fractievoorzitters Annouri, Van Rooy, Mertens, Lanjri, Laenens, El Mzairh en Caluwaerts houden nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.