Terug
Gepubliceerd op 11/01/2022

2022_DCAN_00021 - District Antwerpen. Baron Joostensstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 10/01/2022 - 16:00 Virtueel via Zoom
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2022_DCAN_00021 - District Antwerpen. Baron Joostensstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2022_DCAN_00021 - District Antwerpen. Baron Joostensstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Met de heraanleg van de beide koppen van de straat, werden de voetpaden doorgetrokken. De gemarkeerde oversteekplaatsen voor voetgangers werden niet behouden. De straat werd doorlopend ter hoogte van de Plantin en Moretuslei. Een keerlus werd voorzien ter hoogte van de dubbelrichtingsfietspad. Ze werd als fietsstraat ingericht, en vormt een schakel tussen de Oostenstraat en de Van Immerseelsstraat.

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • ter hoogte van de Van den Nestlei, mogen de fietsers rechtsaf door rood (artikel 1);
  • een tweerichtingsfietspad, verboden voor bestuurders van brommers categorie B, werd aangebracht ter hoogte van de Plantin en Moretuslei (artikel 2);
  • een parkeerverbod door middel van het verkeersbord E1, werd aangebracht in de keerlus van het  nummer 3 tot het dubbelrichtingsfietspad (artikel 3);
  • de straat wordt een fietsstraat tussen de Van den Nestlei en het dubbelrichtingsfietspad (artikel 5);
  • het fietspad wordt verdeeld in rijstroken over een lengte van 6 meter (artikel 6);
  • een rijstrookverdeling werd ter hoogte van de stopstreep aangebracht (artikel 7).

De parkeerbalans neemt af met vijf parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Baron Joostensstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 23 oktober 2015 (jaarnummer 8857);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Baron Joostensstraat";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Het college keurde op 2 juni 2020 (jaarnummer 4697) de uitrol van "Fietsinfrastructuur - Onderzoek en uitrollen van rode lopers" goed. Het tracé van de fietsstratenlus binnen de Singel maakt deel uit van een tangentiele fietsstraat-as (intra muros, binnen de R1). Deze as vormt de kleinere zus van de districtenfietsroute. De Baron Joostensstraat werd als fietsstraat ingericht en wordt nu gereglementeerd.

Het college keurde in zitting van 11 juni 2021 (jaarnummer 4848) de collegiale brief aan Vias institute met betrekking tot de toepassing van vrij rechtsaf/rechtdoor voor fietsers op een aantal kruispunten goed. Ondertussen gaf Vias institute positief advies om dit principe uit te rollen op de voorgestelde kruispunten.
De toepassing van vrij rechtsaf/rechtdoor voor fietsers werd ook besproken op het kabinetsoverleg verkeersveiligheid (5 oktober 2021). Daar werd beslist het nodige in gang te zetten om de toepassing van de verkeersborden B22 en B23 betreffende de vrije rechtsafslag/rechtdoor te implementeren.

Het gaat over volgende kruispunten:

  • Carnotstraat - Dambruggestraat;
  • Carnotstraat - Provinciestraat;
  • Frans Van Hombeeckstraat - Grotesteenweg;
  • Bordeauxstraat - Londenstraat;
  • Oosterweelsteenweg - Siberiastraat;
  • Boomsesteenweg - Camille Huysmanslaan.

Het Vlaams gewest heeft met de heraanleg van de Plantin en Moretuslei, de kop van de straat mee opgenomen. Het voetpad werd doorgetrokken, waardoor de oversteekplaats voor voetgangers verdween en de Baron Joostensstraat doorlopend werd. Een dubbelrichtingsfietspad werd aangelegd tussen de Plantin en Moretuslei, en het nummer 3.
Stad Antwerpen trok het voetpad en fietspad ter hoogte van de Van den Nestlei door. Hierdoor verdween eveneens de oversteekplaats voor voetgangers. Voetgangers en fietsers op de Van den Nestlei moeten in de richting van de Belgiëlei niet langer nodeloos wachten voor een fiets/voetgangerslicht. 

Ondertussen werden ook vanuit de opmaak voor nieuwe verkeerslichtenregelingen binnen de schoot van de verkeerscoördinatiecentrale (VLCC) een aantal kruispunten aangereikt waar de toepassing van het verkeersbord B22 en/of B23 een grote meerwaarde zou betekenen voor fietsers. Ook deze kruispunten werden besproken op het kabinetsoverleg verkeersveiligheid (5 oktober 2021). Daar werd beslist het nodige in gang te zetten om de toepassing van de verkeersborden B22 en B23 betreffende de vrije rechtsafslag/rechtdoor te implementeren, ook voor onder andere het kruispunt Van den Nestlei - Baron Joostensstraat.
De kop van Baron Joostensstraat/Van den Nestlei werd heraangelegd om fietsers komende vanuit het oosten vrij rechtsaf en rechtdoor te laten rijden. Fietsers komende vanuit het noorden moeten nog steeds wachten voor het verkeerslicht in de Baron Joostensstraat. Er is onvoldoende ruimte aanwezig om voor fietsers een infrastructurele rechtsaf voor rood te implementeren. Door het gebruik van het verkeersbord B22 zouden fietsers vrij rechtsaf richting Belgiëlei kunnen rijden of zich opstellen voor het fietslicht om verder richting Oostenstraat te rijden. Dit in afwachting van de inrichting van de Oostenstraat als fietsstraat en het parallel op te starten onderzoek om de verkeerslichten aan het kruispunt Oostenstraat/Van den Nestlei/Baron Joostensstraat af te bouwen.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, de afdeling Mobiliteit stelt voor om ook een vrije rechtsaf in te voeren in de Baron Joostensstraat voor fietsers komende vanuit de noordzijde.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 24 december 2021 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Baron Joostensstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 23 oktober 2015 (jaarnummer 8857).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen