Met de heraanleg van de beide koppen van de straat, werden de voetpaden doorgetrokken. De gemarkeerde oversteekplaatsen voor voetgangers werden niet behouden. De straat werd doorlopend ter hoogte van de Plantin en Moretuslei. Een keerlus werd voorzien ter hoogte van de dubbelrichtingsfietspad. Ze werd als fietsstraat ingericht, en vormt een schakel tussen de Oostenstraat en de Van Immerseelsstraat.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt af met vijf parkeerplaatsen.
De Baron Joostensstraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 2 juni 2020 (jaarnummer 4697) de uitrol van "Fietsinfrastructuur - Onderzoek en uitrollen van rode lopers" goed. Het tracé van de fietsstratenlus binnen de Singel maakt deel uit van een tangentiele fietsstraat-as (intra muros, binnen de R1). Deze as vormt de kleinere zus van de districtenfietsroute. De Baron Joostensstraat werd als fietsstraat ingericht en wordt nu gereglementeerd.
Het college keurde in zitting van 11 juni 2021 (jaarnummer 4848) de collegiale brief aan Vias institute met betrekking tot de toepassing van vrij rechtsaf/rechtdoor voor fietsers op een aantal kruispunten goed. Ondertussen gaf Vias institute
positief advies om dit principe uit te rollen op de voorgestelde kruispunten.
De toepassing van vrij rechtsaf/rechtdoor voor fietsers
werd ook besproken op het kabinetsoverleg verkeersveiligheid (5 oktober 2021). Daar werd beslist het nodige in gang te zetten om de toepassing van de verkeersborden B22 en B23 betreffende de vrije rechtsafslag/rechtdoor te implementeren.
Het gaat over volgende kruispunten:
Het Vlaams gewest heeft met de heraanleg van de Plantin en Moretuslei, de kop van de straat mee opgenomen. Het voetpad werd doorgetrokken, waardoor de oversteekplaats voor voetgangers verdween en de Baron Joostensstraat doorlopend werd. Een dubbelrichtingsfietspad werd aangelegd tussen de Plantin en Moretuslei, en het nummer 3.
Stad Antwerpen trok het voetpad en fietspad ter hoogte van de Van den Nestlei door. Hierdoor verdween eveneens de oversteekplaats voor voetgangers. Voetgangers en fietsers op de Van den Nestlei moeten in de richting van de Belgiëlei niet langer nodeloos wachten voor een fiets/voetgangerslicht.
Ondertussen werden ook vanuit de opmaak voor nieuwe verkeerslichtenregelingen binnen de schoot van de verkeerscoördinatiecentrale (VLCC) een aantal kruispunten aangereikt waar de toepassing van het verkeersbord B22 en/of B23 een grote meerwaarde zou betekenen voor fietsers. Ook deze kruispunten werden besproken op het kabinetsoverleg verkeersveiligheid (5 oktober 2021). Daar werd beslist het nodige in gang te zetten om de toepassing van de verkeersborden B22 en B23 betreffende de vrije rechtsafslag/rechtdoor te implementeren, ook voor onder andere het kruispunt Van den Nestlei - Baron Joostensstraat.
De kop van Baron Joostensstraat/Van den Nestlei werd heraangelegd om fietsers komende vanuit het oosten vrij rechtsaf en rechtdoor te laten rijden. Fietsers komende vanuit het noorden moeten nog steeds wachten voor het verkeerslicht in de Baron Joostensstraat. Er is onvoldoende ruimte aanwezig om voor fietsers een infrastructurele rechtsaf voor rood te implementeren. Door het gebruik van het verkeersbord B22 zouden fietsers vrij rechtsaf richting Belgiëlei kunnen rijden of zich opstellen voor het fietslicht om verder richting Oostenstraat te rijden. Dit in afwachting van de inrichting van de Oostenstraat als fietsstraat en het parallel op te starten onderzoek om de verkeerslichten aan het kruispunt Oostenstraat/Van den Nestlei/Baron Joostensstraat af te bouwen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, de afdeling Mobiliteit stelt voor om ook een vrije rechtsaf in te voeren in de Baron Joostensstraat voor fietsers komende vanuit de noordzijde.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Baron Joostensstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 23 oktober 2015 (jaarnummer 8857).