Terug
Gepubliceerd op 11/01/2022

2022_DCAN_00022 - District Antwerpen. Appelmansstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 10/01/2022 - 16:00 Virtueel via Zoom
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2022_DCAN_00022 - District Antwerpen. Appelmansstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2022_DCAN_00022 - District Antwerpen. Appelmansstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);
  • een permanente laad- en loszone wordt ingericht langs de oneven zijde, over een lengte van 15 meter (artikel 2).
    Hierdoor zijn er voor leveranciers meer mogelijkheden om op een wettelijke wijze te laden en te lossen, en zijn ze minder geneigd om dubbel op de rijbaan te staan. Dit komt de doorstroming van het verkeer en in het bijzonder van de lijnbussen ten goede.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.


    Juridische grond

    • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
    • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
    • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
    • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
    • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
    • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
    • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
    • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

    Aanleiding en context

    De Appelmansstraat in district Antwerpen: 

    • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
    • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 12 juni 2020 (jaarnummer 5202);
    • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Centraal Station"; 
    • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

    Tijdens een overleg (waarbij onder andere De Lijn, de vakbonden van De Lijn, de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) aanwezig waren) over de doorstroming van de lijnbussen in de stationsomgeving werden een aantal knelpunten besproken die lijnbussen op de De Keyserlei ondervinden. Een van de knelpunten is hinder op de doorstroming van de lijnbussen door het constant laden en lossen op de rijbaan van de De Keyserlei. Om deze hinder te beperken, wordt in de Appelmansstraat (tussen de De Keyserlei en de Vestingstraat aan de linkerkant) een laad- en loszone voorzien.

    Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

    Algemene financiële opmerkingen

    De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

    Adviezen

    Verkeerspolitie, advies van 24 december 2021 Gunstig advies

    Beleidsdoelstellingen

    9 - Decentralisatie
    2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
    2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
    2ANT010704 - Mobiliteit

    Besluit

    Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

    Artikel 1

    De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Appelmansstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 juni 2020 (jaarnummer 5202).

    Artikel 2

    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

    Bijlagen