Terug
Gepubliceerd op 01/02/2022

2022_DCAN_00063 - District Antwerpen. Londenstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 31/01/2022 - 14:00 Virtueel
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2022_DCAN_00063 - District Antwerpen. Londenstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2022_DCAN_00063 - District Antwerpen. Londenstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • Fietsers mogen de driekleurige verkeerslichten ter hoogte van het kruispunt met de Bordeauxstraat voorbijrijden om rechts af te slaan, wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan (artikel 2).
    Door het gebruik van de verkeersborden B22 en B23 zouden fietsers vrij rechtsaf richting oude dokken kunnen rijden.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Londenstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 7 september 1993 (jaarnummer 1200);
  • bevat een zone 30 schoolomgeving;
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het college keurde in zitting van 11 juni 2021 (jaarnummer 4848) de collegiale brief aan VIAS institute met betrekking tot de toepassing van vrij rechtsaf/rechtdoor voor fietsers op een aantal onderstaande kruispunten goed. Ondertussen gaf VIAS institute positief advies om dit principe toe te passen op de voorgestelde kruispunten.

Het gaat over volgende kruispunten:

  • Carnotstraat - Dambruggestraat;
  • Carnotstraat - Provinciestraat;
  • Frans Van Hombeeckstraat - Grotesteenweg;
  • Bordeauxstraat - Londenstraat;
  • Oosterweelsteenweg - Siberiastraat;
  • Boomsesteenweg - Camille Huysmanslaan.

De geselecteerde kruispunten werden besproken op het kabinetsoverleg verkeersveiligheid (5 oktober 2021). Daar werd beslist het nodige in gang te zetten om de toepassing van de verkeersborden B22 en B23 betreffende de vrije rechtsafslag/rechtdoor te implementeren.
Stad Antwerpen onderzocht ook of op de locatie 'kruispunt Londenstraat-Bordeauxstraat' een infrastructurele ingreep mogelijk was om fietsers buiten de verkeerslichten te laten passeren. Omwille van ruimtegebrek bleek het op deze locatie onvoldoende mogelijk om dit op een kwalitatieve manier te realiseren.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om vrij rechtsaf voor fietsers in te voeren, komende van de Londenstraat richting Bordeauxstraat. 

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 26 januari 2022 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Londenstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 7 september 1993 (jaarnummer 1200) op voorwaarde dat:

  • Er onderzocht wordt of met een structurele ingreep ingericht kan worden met de toepassing van ‘rechtsaf voor rood’ in toepassing van resolutie nr. 156 van het bestuursakkoord van het district Antwerpen.  
  • Er een grondige evaluatie komt van de gewijzigde situatie, hierbij ook rekening houdend met het comfort en de veiligheid van de op het lichtengeregeld zebrapad overstekende voetgangers.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen