Terug
Gepubliceerd op 24/01/2022

2022_CBS_00389 - Omgevingsvergunning - OMV_2021162206. Lange Van Sterbeeckstraat 30. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 21/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00389 - Omgevingsvergunning - OMV_2021162206. Lange Van Sterbeeckstraat 30. District Antwerpen - Weigering 2022_CBS_00389 - Omgevingsvergunning - OMV_2021162206. Lange Van Sterbeeckstraat 30. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021162206

Gegevens van de aanvrager:

de heer Aron Taub met als adres Belgiëlei 126 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Van Sterbeeckstraat 30 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 490F3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van de nieuwe wooneenheid op de gelijkvloerse verdieping en wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          14/02/1969: vergunning (18#51770) voor het bouwen van een tweegezinswoning na afbraak van een huis.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          meergezinswoning met 2 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder een plat dak;
    • bouwdiepte tot circa 13,39 m;

-          gevelafwerking:

  • gevelafwerking in een lichtgrijs verglaasde siersteen;
  • plint in blauwe hardsteen;
  • aluminium buitenschrijnwerk;

-          inrichting:

  • gelijkvloerse verdieping met garage;
  • achteraan het perceel een open koer;
  • 2 bovenliggende appartementen op de 1ste en 2de verdieping.

Huidige toestand

-          meergezinswoning met 3 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder een plat dak;
    • bouwdiepte tot circa 13,39 m;

-          gevelafwerking:

  • grijs pvc raam vervangt de garagepoort ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping;

-          inrichting:

  • 1 éénslaapkamerappartement op de gelijkvloerse verdieping;
  • achteraan het perceel een open koer;
  • 2 bovenliggende appartementen op de 1ste en 2de verdieping.

Gewenste toestand

-          meergezinswoning met 3 wooneenheden:

  • vermeerderen van het aantal wooneenheden van 2 naar 3. Met betrekking tot de nieuwe wooneenheid zijn volgende gegevens beschikbaar:

-          1 studio met een netto vloeroppervlakte van circa 49,90 m²;

-          de gemiddelde nettovloeroppervlakte van alle wooneenheden bedraagt 54,63 m².

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder een plat dak;
    • bouwdiepte tot circa 13,39 m;

-          gevelafwerking:

  • gevelafwerking in verglaasde siersteen;
  • plint in blauwe steen;
  • grijs pvc buitenschrijnwerk op het gelijkvloers;
  • wit pvc buitenschrijnwerk op de verdiepingen.

Inhoud van de aanvraag

-          omvormen van de gelijkvloerse garage naar een studio;

-          omvormen van de één-slaapkamerappartementen op de verdiepingen naar twee-slaapkamerappartementen.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

2 december 2021

16 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

2 december 2021

7 december 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

2 december 2021

2 december 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:

door het omvormen van de garage hebben de bovenliggende appartementen geen toegang meer tot een buitenruimte;

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen :

inrichtingsprincipes: een fietsstalplaats en een fietsparkeerplaats hebben elk een afmeting van minimaal 1,5 vierkante meter per fiets, inclusief circulatieruimte. Dit wordt echter niet voorzien. Daarnaast merken we op dat er onvoldoende doorgang wordt gegarandeerd tussen de trap en de gestalde fietsen, de doorgang bedraagt slechts 0,75 m.

  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

er wordt geen autostalplaats voorzien voor de nieuwe wooneenheid. Daarnaast verdwijnt een plaats door het omvormen van de garage.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen 
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het verbouwen van een appartementsgebouw en het voorzien van een bijkomende woonentiteit is principieel verenigbaar met de bestemming van de omliggende percelen.

 

Er verdwijnt door de verbouwing echter wel een bruikbare autoparkeerplaats alsook de mogelijkheid tot het gebruik van de tuin voor de bovengelegen appartementen én de bergruimte voor deze appartementen.

Elke zelfstandige woning dient echter over een voldoende grootte buitenruimte te beschikken alsook over bergruimte (voor onder andere fietsen).

De buitenruimte per woning kan privé zijn, maar de buitenruimten kunnen ook gekoppeld worden tot een collectieve buitenruimte.

 

Een mogelijk oplossing is dat het gelijkvloers deels wordt toegevoegd aan het appartement op de 1ste verdieping, waardoor de woonkwaliteit stijgt.

Daarbij dient er voor het appartement op de 2de verdieping natuurlijk ook een buitenruimte te worden voorzien.

 

Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheden onvoldoende wooncomfort bieden.

In het voorliggende project worden er slaapkamers met een oppervlakte van slechts 6 m² gerealiseerd. Dit is te klein om een kwalitatieve en aangename woonbeleving te garanderen.

Oorspronkelijk waren deze ruimten voorzien als berging (laatst vergunde toestand 1969).

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wijzigt door de aluminium ramen te vervangen door PVC buitenschrijnwerk in een witte kleur op de 1ste en 2de verdieping. In de plint wordt de garagepoort gesupprimeerd en vervangen door een even breed raam in grijs PVC. De toegangsdeur bestaat uit buitenschrijnwerk in aluminium. Het toepassen van verschillende soorten buitenschrijnwerk (wit PVC, grijs PVC en aluminium) is niet wenselijk vanuit stedenbouwkundig oogpunt. Toch wordt er in de voorliggende aanvraag gestreefd naar een coherent gevelgeheel met dezelfde kleurtinten, waardoor de voorgevel aanvaardbaar is.

In de achtergevel wijzigt nauwelijks.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bouwvolume omvat drie bouwlagen met plat dak en achteraan een open koer. Op de foto’s is er duidelijk en overkapping aanwezig op de koer. Deze wordt weggehaald. Verder wijzigt het bouwvolume niet.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden.

De meergezinswoning met 2 appartementen en garage wordt verbouwd naar 3 appartementen.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

1 bijkomende wooneenheid : parkeerbehoefte = 1.

Er verdwijnt door de verbouwing 1 parkeerplaatsen. Deze wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte.

Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 2 (1 + 1 = 2).

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

31 oktober 2021

Volledig en ontvankelijk

2 december 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 januari 2022

Verslag GOA

11 januari 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.