Terug
Gepubliceerd op 24/01/2022

2022_CBS_00410 - Omgevingsvergunning - OMV_2021168184. Alfons Schneiderlaan 271. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00410 - Omgevingsvergunning - OMV_2021168184. Alfons Schneiderlaan 271. District Deurne - Goedkeuring 2022_CBS_00410 - Omgevingsvergunning - OMV_2021168184. Alfons Schneiderlaan 271. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021168184

Gegevens van de aanvrager:

de heer Savas Yaramis met als adres Alfons Schneiderlaan 271 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Alfons Schneiderlaan 271 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 30 sectie A nr. 512R2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van en omvormen tot eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

-          01/04/2021: weigering bij de deputatie (20202695) voor het verbouwen van een meergezinswoning.

 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand 

-          vermoeden van vergunning voor tweewoonst als geacht vergunde toestand.

 

Huidige toestand 

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          inkompad in voortuinstrook.

 

Gewenste toestand 

-          eengezinswoning met 3 slaapkamers in besloten bebouwing;

-          uitbreiden van het bouwvolume met een derde bouwlaag onder plat dak;

-          de bijkomende daklaag wordt ingericht als hobbyruimte met aansluitend buitenterras;

-          inkompad in de voortuinstrook conform de huidige toestand. De contouren van het pad zijn niet verduidelijkt op de plannen;

-          behoud van de betonnen buitengeveltrap tegen de achtergevel;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in geelbruine gevelparement met accenten in wit, dorpels en plint in blauwe hardsteen, buitenschrijnwerk in zwartgrijze PVC;
  • achtergevel in witte gevelbepleistering;
  • nieuwe daklaag in grijze zinkbekleding met aluminium dakrand;
  • zichtbaar blijvende delen van de scheidingsmuren in grijze leien op buitenisolatie.

 

Inhoud van de aanvraag 

-          regulariseren van het omvormen tot eengezinswoning;

-          uitbreiden van het bouwvolume door optoppen met een derde bouwlaag onder plat dak;

-          regulariseren van de voor- en achtertuinaanleg;

-          regulariseren van de voorgevelwijzigingen.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

 

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

 

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

 

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:
    het nieuwe buitenterras op de tweede verdieping is niet kenmerkend in de omgeving en heeft negatieve gevolgen voor de privacy van de directe aanpalers;
  • artikel 27 Open ruimte:
    het is niet duidelijk of de voortuinstrook volledig verhard is aangezien de contouren van het inkompad niet werden ingetekend. De voortuinstrook moet groen worden aangelegd, op een verhard inkompad van hoogstens 1,50 m breedte na;
  • artikel 38 Groendaken:

het nieuwe platte hoofddak wordt niet als groendak aangelegd en er is geen hemelwaterput voorzien.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

 

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)

 

Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Het pand is geacht vergund als tweewoonst met als bewijsvoering de kadastrale legger en woningkaarten. In de huidige toestand omvat de woning een eengezinswoning. De aanvraag voorziet een eengezinswoning met een extra daklaag. De woonfunctie van het pand blijft behouden en is inpasbaar in een straat die voornamelijk gekenmerkt is door woonfuncties.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De aanvraag voorziet een extra bouwlaag waardoor het totale aantal bouwlagen op drie komt. De linker aanpalende en ook de twee uiterste woningen op de nabijgelegen hoek zijn voorzien van drie bouwlagen, net zoals zo goed als elke woning aan de overzijde van de straat. Daardoor is het voorzien van een derde bouwlaag in de voorliggende aanvraag niet storend voor de omgeving en stedenbouwkundig inpasbaar.

 

Inzake het ruimtegebruik wordt vastgesteld dat de gehele voortuin verhard is met een klinkerverharding. Een volledige verharding van de voortuin is niet noodzakelijk aangezien er enkel een toegangsdeur tot de woning aanwezig is. De bouwcode (artikel 27) beschouwt de voortuin als een volwaardig deel van de tuin omwille van een aantal redenen. Een groene voortuin heeft een aangenamer uitzicht in de straat of binnen in een bouwblok en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de tuin niet te bebouwen of te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert. Bovendien is elke tuin, hoe klein ook, een natuurlijke oase in de bebouwing voor vogels, insecten,… en zorgt ze ervoor dat de opwarming van de stedelijke omgeving licht verminderd wordt. Als voorwaarde voor vergunning wordt bijgevolg opgelegd om de verharding in de voortuin tot het strikt noodzakelijke te beperken, conform artikel 27 van de bouwcode. Dit betekent dat enkel een toegangspad naar de voordeur is toegelaten met een maximale breedte van 1,50 m.

 

Het nieuwe platte dak op de bovenste bouwlaag is niet als groendak aangelegd waardoor de aanvraag strijdig is met artikel 38 van de bouwcode. Bij een dakoppervlakte van meer dan 20 m² is het namelijk verplicht om een groendak aan te leggen. Zowel vanuit duurzaamheid als vanuit beeldkwaliteit heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie. Door hun groene karakter zijn ze aangenamer om op te kijken en verhogen ze de biodiversiteit. Daarom wordt in voorwaarde bij een voorwaardelijk gunstige vergunning opgelegd om de bovenste daklaag te voorzien van een groendak, conform artikel 38 van de bouwcode.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De voorgevel van het gelijkvloers en de eerste verdieping blijft behouden. De bestaande gebogen kroonlijst in PVC met witte kleur wordt vervangen door een rechte kroonlijst in vezelcementpanelen. De nieuwe bouwlaag wordt voorzien van gevelbekleding in zink met een grijze kleur. Het buitenschrijnwerk wordt voorzien in PVC met een donkerblauwe kleur.

De achtergevel wordt voorzien in een witte gevelbepleistering met PVC buitenschrijnwerk in een witte kleur.

 

Een lichte kleurstelling wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt positief geadviseerd omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de historische waarde.
Vanuit het visuele en vormelijke aspect is de voorliggende aanvraag inpasbaar en veroorzaakt deze geen visuele storende effecten tegenover de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot

 

Bij de nieuwe bouwlaag wordt achteraan een dakterras voorzien op het dak van de bestaande achterbouw. Dit terras grenst aan de patio van de linker aanpaler, en heeft negatieve gevolgen voor diens privacy. Het voorziene zichtscherm van 50 cm breed en 170 cm hoog biedt hiervoor geen oplossing. Het dakterras, de borstwering en de toegangsdeur naar het terras worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Er is overigens een heel grote tuin met terras aanwezig zodat de eengezinswoning sowieso over voldoende buitenruimte beschikt.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

1.      het nieuwe platte dak op de bovenste bouwlaag moet als groendak aangelegd worden, conform artikel 38 van de bouwcode;

2.      de voortuin dient groen en onverhard aangelegd te worden conform artikel 27 van de bouwcode. Enkel een toegangspad van maximaal 1,50 m breed is toegelaten;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

Het dakterras, de borstwering en de toegangsdeur naar het terras worden uitgesloten uit de vergunning.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 november 2021

Volledig en ontvankelijk

2 december 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

31 januari 2022

Verslag GOA

10 januari 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden 

1.      het nieuwe platte dak op de bovenste bouwlaag moet als groendak aangelegd worden, conform artikel 38 van de bouwcode;

2.      de voortuin dient groen en onverhard aangelegd te worden conform artikel 27 van de bouwcode. Enkel een toegangspad van maximaal 1,50 m breed is toegelaten;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

Het dakterras, de borstwering en de toegangsdeur naar het terras worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.