Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021162015 |
Gegevens van de aanvrager: | Khan, Reshad met als adres Sint-Gummarusstraat 47 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: | Sint-Gummarusstraat 47 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 5 sectie E nr. 516H8 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van het wijzigen van de inkomdeur en vitrine en het plaatsen van zaakgebonden publiciteit |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 11/06/2021: proces-verbaal (11002_2021_14219) voor het wijzigen van de inkomdeur en vitrine en voor het aanbrengen van zaakgebonden publiciteit;
- 18/09/2020: gedeeltelijke voorwaarderlijke vergunning (20202239) voor het wijzigen van de functie van handel naar reca (niet uitgevoerd);
- 25/02/2020: proces-verbaal (11002_2020_12165_VPV) voor het wijzigen van de hoofdfunctie van de gelijkvloerse verdieping;
- 25/11/1966: vergunning (18#49284) voor een verbouwing;
- 05/02/1960: vergunning (18#40500) voor verbouwingswerken.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- meergezinswoning van 4 bouwlagen onder een plat dak in gesloten bebouwing;
- reca op het gelijkvloers;
- voorgevel op het gelijkvloers afgewerkt met leisteen en een plint in blauwe steen.
Huidige toestand
- reca is omgevormd tot detailhandel;
- indeling van het buitenschrijnwerk gewijzigd op het gelijkvloers;
- open koer links en koepels gesupprimeerd;
- voorgevel op het gelijkvloers afgewerkt met grijze tegels, buitenschrijnwerk in zwart aluminium, voorzien van een zonneluifel en een gesloten rolluik;
- zaakgebonden publiciteit aangebracht boven de vitrine.
Gewenste toestand
- terug omvormen naar de functie detailhandel;
- regulariseren van de gewijzigde indeling van het buitenschrijnwerk;
- regulariseren van de gewijzigde voorgevel;
- regulariseren van het supprimeren van de open ruimte en de koepels;
- verwijderen van de huidige zaakgebonden publiciteit;
- plaatsen van zaakgebonden publiciteit boven de vitrine met een grootte van circa 4 m op circa 0,35 m;
- plaatsen van zaakgebonden publiciteit op de onderste helft van het buitenschrijnwerk tot een hoogte van circa 0,87 m;
- vervangen van het gesloten rolluik door een rolluik met een open structuur.
Inhoud van de aanvraag
- terug omvormen naar de functie detailhandel;
- regulariseren van de gewijzigde indeling van het buitenschrijnwerk;
- regulariseren van de gewijzigde voorgevel;
- regulariseren van het supprimeren van de open ruimte en de koepels;
- verwijderen van de huidige zaakgebonden publiciteit;
- plaatsen van zaakgebonden publiciteit boven de vitrine;
- plaatsen van zaakgebonden publiciteit op de onderste helft van het buitenschrijnwerk;
- vervangen van het gesloten rolluik door een rolluik met een open structuur.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 6 december 2021 | 16 december 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 6 december 2021 | 13 december 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 6 december 2021 | 9 december 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 2 zone voor detailhandel - (de).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) bouwcode:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag betreft het regulariseren van het wijzigen van de inkomdeur en vitrine en het plaatsen van zaakgebonden publiciteit.
De aanvraag omvat ook een functiewijziging op het gelijkvloers ten opzichte van de laatste vergunning van 2020 van reca naar detailhandel.
Deze vergunning (omvorming tot reca-zaak) werd echter niet uitgevoerd, waardoor de oorspronkelijke handelsfunctie behouden blijft.
De voorgestelde handelsfunctie krijgt een gunstig advies van de dienst Business en Innovatie:
“Gunstig advies voor het regulariseren van aanpassingen van een gelijkvloers handelsruimte gelegen in afgebakend kernwinkelgebied Antwerpen-Noord, meer specifiek in de Sint-Gummarusstraat. Behoud van handelsruimte gelijkvloers en optimalisatie ervan wordt in deze kernen positief beoordeeld (Beleidsnota Detailhandel 2020).”
Dit advies wordt bijgetreden. De gelijkvloerse handelsfunctie is ruimtelijk inpasbaar.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In de vergunde toestand waren een koer en dakkoepels aanwezig ter hoogte van de werkplaats en bureau, waardoor de gelijkvloerse functie over voldoende daglichttoetreding beschikte. Het gelijkvloers werd volledig bebouwd. Zowel de koer als bijna alle dakramen zijn niet meer aanwezig. Dit heeft een negatieve impact op de leefbaarheid van de gelijkvloerse verdieping.
In voorgaande voorwaardelijke vergunning werd opgelegd de open ruimte en koepels in het dak van de achterbouw te behouden.
Visueel-vormelijke elementen
Enkel de gelijkvloerse gevel wordt gewijzigd.
De nieuwe voorgevel wordt voorzien in tegels met een groot vitrineraam (en inkomdeur) in zwart aluminium schrijnwerk. Ook de inkomdeur van de appartementen wordt in zelfde materiaal voorzien.
Gelet op de winkelstraat is hiertegen geen bezwaar op voorwaarde dat de tegels worden voorzien in een grijze natuursteen.
Ook een rolluik wordt voorzien.
Op de snede is dit tussen de dagkanten voorzien, echter op het gevelplan ter hoogte van de voormalige visuele balk.
Ook op de snede bestaande toestand is dit zo opgetekend, echter op de foto’s is dit duidelijk als opbouw voorzien op de balk.
Bijgevolg zal worden opgelegd dit rolluik tussen de dagkanten onder de balk te voorzien.
Rekening houdend met deze voorwaarde is het dan ook logisch de reclame te voorzien op de balk vlak boven het rolluik.
Gelet op de uitlijning met het naastgelegen pand is de zonneluifel ook aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De aanvraag betreft de regularisatie van het gelijkvloers. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van het gelijkvloers. De bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag. In de laatst vergunde toestand was er reca vergund. Dit wordt opnieuw gewijzigd naar detailhandel. Voor deze kleine winkel in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de toegang te voorzien van een vrije doorgangsbreedte van 90 cm conform de bepalingen van artikel 22 van de verordening toegankelijkheid;
3. de zonnetent in open toestand op minstens 75 cm van de voetpadrand te voorzien conform de bepalingen van artikel 13 van de bouwcode;
4. het gelijkvloers te voorzien van een vrije hoogte van minstens 2,60 m conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode;
5. een afgescheiden, verluchte afvalberging van minstens 4 m² te voorzien conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode;
6. de tegels in de voorgevel te voorzien in een grijze natuursteen;
7. het rolluik tussen de dagkanten onder de balk te voorzien;
8. de reclame te voorzien op de balk vlak boven het rolluik.
Uitsluitingen
Het supprimeren van de open ruimte.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 5 november 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 6 december 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 2 februari 2022 |
Verslag GOA | 11 januari 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de toegang te voorzien van een vrije doorgangsbreedte van 90 cm conform de bepalingen van artikel 22 van de verordening toegankelijkheid;
3. de zonnetent in open toestand op minstens 75 cm van de voetpadrand te voorzien conform de bepalingen van artikel 13 van de bouwcode;
4. het gelijkvloers te voorzien van een vrije hoogte van minstens 2,60 m conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode;
5. een afgescheiden, verluchte afvalberging van minstens 4 m² te voorzien conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode;
6. de tegels in de voorgevel te voorzien in een grijze natuursteen;
7. het rolluik tussen de dagkanten onder de balk te voorzien;
8. de reclame te voorzien op de balk vlak boven het rolluik.
Uitsluitingen
Het supprimeren van de open ruimte.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.