Terug
Gepubliceerd op 24/01/2022

2022_CBS_00393 - Omgevingsvergunning - OMV_2021162015. Sint-Gummarusstraat 47. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00393 - Omgevingsvergunning - OMV_2021162015. Sint-Gummarusstraat 47. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_00393 - Omgevingsvergunning - OMV_2021162015. Sint-Gummarusstraat 47. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021162015

Gegevens van de aanvrager:

Khan, Reshad met als adres Sint-Gummarusstraat 47 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Sint-Gummarusstraat 47 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 516H8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van het wijzigen van de inkomdeur en vitrine en het plaatsen van zaakgebonden publiciteit

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          11/06/2021: proces-verbaal (11002_2021_14219) voor het wijzigen van de inkomdeur en vitrine en voor het aanbrengen van zaakgebonden publiciteit;

-          18/09/2020: gedeeltelijke voorwaarderlijke vergunning (20202239) voor het wijzigen van de functie van handel naar reca (niet uitgevoerd);

-          25/02/2020: proces-verbaal (11002_2020_12165_VPV) voor het wijzigen van de hoofdfunctie van de gelijkvloerse verdieping;

-          25/11/1966: vergunning (18#49284) voor een verbouwing;

-          05/02/1960: vergunning (18#40500) voor verbouwingswerken.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          meergezinswoning van 4 bouwlagen onder een plat dak in gesloten bebouwing;

-          reca op het gelijkvloers;

-          voorgevel op het gelijkvloers afgewerkt met leisteen en een plint in blauwe steen.

Huidige toestand

-          reca is omgevormd tot detailhandel;

-          indeling van het buitenschrijnwerk gewijzigd op het gelijkvloers;

-          open koer links en koepels gesupprimeerd;

-          voorgevel op het gelijkvloers afgewerkt met grijze tegels, buitenschrijnwerk in zwart aluminium, voorzien van een zonneluifel en een gesloten rolluik;

-          zaakgebonden publiciteit aangebracht boven de vitrine.

Gewenste toestand

-          terug omvormen naar de functie detailhandel;

-          regulariseren van de gewijzigde indeling van het buitenschrijnwerk;

-          regulariseren van de gewijzigde voorgevel;

-          regulariseren van het supprimeren van de open ruimte en de koepels;

-          verwijderen van de huidige zaakgebonden publiciteit;

-          plaatsen van zaakgebonden publiciteit boven de vitrine met een grootte van circa 4 m op circa 0,35 m;

-          plaatsen van zaakgebonden publiciteit op de onderste helft van het buitenschrijnwerk tot een hoogte van circa 0,87 m;

-          vervangen van het gesloten rolluik door een rolluik met een open structuur.

Inhoud van de aanvraag

-          terug omvormen naar de functie detailhandel;

-          regulariseren van de gewijzigde indeling van het buitenschrijnwerk;

-          regulariseren van de gewijzigde voorgevel;

-          regulariseren van het supprimeren van de open ruimte en de koepels;

-          verwijderen van de huidige zaakgebonden publiciteit;

-          plaatsen van zaakgebonden publiciteit boven de vitrine;

-          plaatsen van zaakgebonden publiciteit op de onderste helft van het buitenschrijnwerk;

-          vervangen van het gesloten rolluik door een rolluik met een open structuur.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

6 december 2021

16 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

6 december 2021

13 december 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

6 december 2021

9 december 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 2 zone voor detailhandel - (de).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 22 Toegangen:
    de vrije doorgangsbreedte van 90 cm is niet bekomen.

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) bouwcode:

  • artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen:
    er kan niet worden gecontroleerd of de zonnetent in open toestand op minstens 75 cm van de voetpadrand blijft;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    er kan niet worden gecontroleerd of op het hele gelijkvloers een vrije hoogte van minstens 2,60 m gegarandeerd is;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    er is onvoldoende lichtinval en luchttoevoer naar de werkplaats achter de winkel;
  • artikel 26 Afvalverzameling: de gelijkvloerse winkel beschikt niet over een afgescheiden, verluchte afvalberging van minstens 4 m².

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag betreft het regulariseren van het wijzigen van de inkomdeur en vitrine en het plaatsen van zaakgebonden publiciteit.

 

De aanvraag omvat ook een functiewijziging op het gelijkvloers ten opzichte van de laatste vergunning van 2020 van reca naar detailhandel.

Deze vergunning (omvorming tot reca-zaak) werd echter niet uitgevoerd, waardoor de oorspronkelijke handelsfunctie behouden blijft.

De voorgestelde handelsfunctie krijgt een gunstig advies van de dienst Business en Innovatie:

“Gunstig advies voor het regulariseren van aanpassingen van een gelijkvloers handelsruimte gelegen in afgebakend kernwinkelgebied Antwerpen-Noord, meer specifiek in de Sint-Gummarusstraat. Behoud van handelsruimte gelijkvloers en optimalisatie ervan wordt in deze kernen positief beoordeeld (Beleidsnota Detailhandel 2020).”

Dit advies wordt bijgetreden. De gelijkvloerse handelsfunctie is ruimtelijk inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

In de vergunde toestand waren een koer en dakkoepels aanwezig ter hoogte van de werkplaats en bureau, waardoor de gelijkvloerse functie over voldoende daglichttoetreding beschikte. Het gelijkvloers werd volledig bebouwd. Zowel de koer als bijna alle dakramen zijn niet meer aanwezig. Dit heeft een negatieve impact op de leefbaarheid van de gelijkvloerse verdieping.

In voorgaande voorwaardelijke vergunning werd opgelegd de open ruimte en koepels in het dak van de achterbouw te behouden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Enkel de gelijkvloerse gevel wordt gewijzigd.

 

De nieuwe voorgevel wordt voorzien in tegels met een groot vitrineraam (en inkomdeur) in zwart aluminium schrijnwerk. Ook de inkomdeur van de appartementen wordt in zelfde materiaal voorzien.

Gelet op de winkelstraat is hiertegen geen bezwaar op voorwaarde dat de tegels worden voorzien in een grijze natuursteen.

 

Ook een rolluik wordt voorzien.

Op de snede is dit tussen de dagkanten voorzien, echter op het gevelplan ter hoogte van de voormalige visuele balk.

Ook op de snede bestaande toestand is dit zo opgetekend, echter op de foto’s is dit duidelijk als opbouw voorzien op de balk.

Bijgevolg zal worden opgelegd dit rolluik tussen de dagkanten onder de balk te voorzien.

 

Rekening houdend met deze voorwaarde is het dan ook logisch de reclame te voorzien op de balk vlak boven het rolluik.

 

Gelet op de uitlijning met het naastgelegen pand is de zonneluifel ook aanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De aanvraag betreft de regularisatie van het gelijkvloers.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van het gelijkvloers.

De bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.

In de laatst vergunde toestand was er reca vergund. Dit wordt opnieuw gewijzigd naar detailhandel. Voor deze kleine winkel in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de toegang te voorzien van een vrije doorgangsbreedte van 90 cm conform de bepalingen van artikel 22 van de verordening toegankelijkheid;

3.      de zonnetent in open toestand op minstens 75 cm van de voetpadrand te voorzien conform de bepalingen van artikel 13 van de bouwcode;

4.      het gelijkvloers te voorzien van een vrije hoogte van minstens 2,60 m conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode;

5.      een afgescheiden, verluchte afvalberging van minstens 4 m² te voorzien conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode;

6.      de tegels in de voorgevel te voorzien in een grijze natuursteen;

7.      het rolluik tussen de dagkanten onder de balk te voorzien;

8.      de reclame te voorzien op de balk vlak boven het rolluik.

 

Uitsluitingen

Het supprimeren van de open ruimte.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 november 2021

Volledig en ontvankelijk

6 december 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 februari 2022

Verslag GOA

11 januari 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de toegang te voorzien van een vrije doorgangsbreedte van 90 cm conform de bepalingen van artikel 22 van de verordening toegankelijkheid;

3.      de zonnetent in open toestand op minstens 75 cm van de voetpadrand te voorzien conform de bepalingen van artikel 13 van de bouwcode;

4.      het gelijkvloers te voorzien van een vrije hoogte van minstens 2,60 m conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode;

5.      een afgescheiden, verluchte afvalberging van minstens 4 m² te voorzien conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode;

6.      de tegels in de voorgevel te voorzien in een grijze natuursteen;

7.      het rolluik tussen de dagkanten onder de balk te voorzien;

8.      de reclame te voorzien op de balk vlak boven het rolluik.

 

Uitsluitingen

Het supprimeren van de open ruimte.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.