Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021168588 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Charraoui Ouafila met als adres Meyersstraat 10 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Meyersstraat 10 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 27 sectie A nr. 128T10 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een eengezinswoning met een extra bouwlaag |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 27/08/2021: weigering (20212435) voor het uitbreiden van een woning met een extra bouwlaag;
- 01/07/1967: vergunning (627#32552) voor het maken van een garageafrit in de voortuin en garagedeur in de voorgevel;
- 01/01/1947: toelating (626#10793) voor het herbouwen van een vernielde woning.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning;
- bouwvolume:
- hoofvolume: circa 9 m;
- getande uitbouw langs de linkerperceelsgrens tot op circa 13,7 m;
- gevelafwerking voorgevel:
- inrichting:
- helling naar garage in de kelder;
- toegangspad en trap naar voordeur;
- open koer van 10m²;
- overdekte koer van 7m².
Huidige toestand
- functie en bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand met uitzondering van:
- kleder: volledig perceel onderkelderd;
- gelijkvloers: circa 12,5 meter met beperkte getande uitbouw op de linkerperceelsgrens tot op circa 13,7 meter;
- verdieping: circa 13,7 meter over volledige perceelsbreedte.
- gevelafwerking voorgevel: overeenkomstig vergunde toestand;
- inrichting:
Gewenste toestand
- eengezinswoning;
- bouwvolume:
- kelder: volledig perceel onderkelderd;
- gelijkvloers: circa 12,6m over de volledige perceelsbreedte;
- 1ste verdieping: circa 13,9m over de volledige perceelsbreedte;
- 2de verdieping: circa 9,5m over de volledige perceelsbreedte;
- gevelafwerking voorgevel:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- het uitbreiden van de eengezinswoning:
- het wijzigen van de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning | 2 december 2021 | 9 december 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
bij toename van de bebouwde grondoppervlakte moet minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. De beperkte open ruimte uit de vergunde toestand wordt nog verder verkleind, op niveau van het maaiveld wordt het perceel volledig verhard;
de septische put die ingetekend staat op de bouwtoelating in het Felixarchief (626#10793), staat niet op de bestaande en nieuwe plannen.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De bestaande eengezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met het woongebied van Deurne.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Er werd geen laatst vergunde toestand toegevoegd aan de aanvraag. Er is echter wel een bouwtoelating beschikbaar in het Felixarchief. Deze bouwtoelating werd tijdens het behandelen van het dossier geraadpleegd. De bouwtoelating toont een woning met een hoofdvolume met een bouwdiepte van circa 9 meter en een getande diepere uitbouw op de linkerperceelsgrens. De tuindiepte is zeer beperkt.
De getande uitbouw van de woning werd in het verleden dichtgebouwd over de volledige pereelsbreedte op het gelijkvloers en de 1ste verdieping. Gezien de woning zich tussen twee panden bevindt met dezelfde bouwdiepte kan deze perceelsbrede uitbreiding gunstig beoordeeld worden. Het volledige perceel werd onderkelderd, ook de ruimte onder de tuinzone. De delen van de kelder die niet tot de contour van het bovengronds, ruimtelijk aanvaardbare bouwvolume horen, moeten worden uitgesloten uit de vergunning om te voorkomen dat de onderkeldering naar de toekomst toe als een vergunde constructie wordt beschouwd. Het uitgesloten deel wordt in rood aangeduid op het fundering- en rioleringsplan nieuwe toestand (BA_WONING_P_N_0_FUNDERING RIOLERINGSPLAN NIEUW). De stad streeft er immers naar om zoveel mogelijk onbebouwde en onverharde tuinen te voorzien wat de infiltratiecapaciteit voor regenwater ten goede komt waardoor de riolering minder wordt belast en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert. Bovendien draagt elke tuin bij aan een verhoging van de biodiversiteit en een vermindering van de opwarming van de stedelijke omgeving.
Tevens wordt een extra bouwlaag toegevoegd aan de woning. Het toevoegen van een bouwlaag wordt gunstig beoordeeld aangezien er in de omgeving meerdere panden met een 3de bouwlaag voorkomen. In tegenstelling tot de eerdere geweigerde vergunningsaanvraag wordt de bouwdiepte van de bijkomende bouwlaag beperkt tot de bouwdiepte van het hoofdvolume. Deze bouwdiepte is kenmerkend voor de omgeving waardoor er geen hinder wordt verwacht met betrekking tot lichttoetreding en optimale bezonning ten aanzien van het binnengebied.
De aanvraag komt tegemoet aan de opmerkingen die werden geformuleerd in de eerder geweigerde vergunningsaanvraag. De schaal en het ruimtegebruik zijn in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Visueel-vormelijke elementen
De visuele inpassing van de aanvraag in zijn omgeving is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening en de stedenbouwkundige voorschriften van de bouwcode. De aanvraag komt tegemoet aan de opmerkingen die werden geformuleerd in de eerder geweigerde vergunningsaanvraag.
De voorgevel wordt geïsoleerd en afgewerkt met rode steenstrips. Het gebruik van steenstrips in verschillende metselwerkverbanden wordt geapprecieerd. In de eerdere geweigerde aanvraag werd een donkere kleur voorgesteld, wat niet in harmonie was met de gevels in de Meyerstraat. De rode kleur is dat wel.
De eerder voorgestelde aluminium dorpels worden vervangen door dorpels in blauwe hardsteen en de arrière corps blijft behouden na het aanbrengen van het isolatiepakket.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De septische put die ingetekend staat op de bouwtoelating in het Felixarchief (626#10793), staat niet op de bestaande en nieuwe plannen. De put moet behouden blijven (bouwcode, artikel 43). Dit moet als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de septische put die ingetekend staat op de bouwtoelating in het Felixarchief (626#10793) moet behouden blijven;
2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
De kelder onder de niet-overdekte buitenruimte, zoals aangegeven op het plan BA_WONING_P_N_0_FUNDERING RIOLERINGSPLAN NIEUW_ROOD.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 2 november 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 2 december 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 30 januari 2022 |
Verslag GOA | 7 januari 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de septische put die ingetekend staat op de bouwtoelating in het Felixarchief (626#10793) moet behouden blijven;
2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
De kelder onder de niet-overdekte buitenruimte, zoals aangegeven op het plan BA_WONING_P_N_0_FUNDERING RIOLERINGSPLAN NIEUW_ROOD.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.