Terug
Gepubliceerd op 24/01/2022

2022_CBS_00414 - Omgevingsvergunning - OMV_2021165324. Papegaailaan 2. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 21/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00414 - Omgevingsvergunning - OMV_2021165324. Papegaailaan 2. District Deurne - Weigering 2022_CBS_00414 - Omgevingsvergunning - OMV_2021165324. Papegaailaan 2. District Deurne - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021165324

Gegevens van de aanvrager:

de heer Kobe Van Reusel met als adres Papegaailaan 2 te 2100 Antwerpen en mevrouw Liedewei Van de Vondel met als adres Papegaailaan 2 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Papegaailaan 2 te 2100 Antwerpen (Deurne)

Kadastrale percelen:

afdeling 31 sectie B nr. 231K10

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          01/01/1946: toelating (329#19548) voor uitbreiding;

-          01/01/1941: toelating (329#17181) voor bouwen bergplaats en verplaatsen W.C.

 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

 

-          eengezinswoning van 1 bouwlaag onder zadeldak in halfopen bebouwing;

-          oprijlaan rechts van de woning naar vrijstaande garage achteraan op het perceel;

-          hoofdvolume onder schuin dak heeft bouwdiepte van 8,22 m;

-          gelijkvloerse bouwdiepte van 11,61 m;

-          gevelafwerking:

  • rode bakstenen gevel;
  • rood pannendak;
  • wit houten schrijnwerk.

-          voortuin.

 

Huidige toestand

 

-          garage en tuinberging aaneengesloten in L-vorm achteraan in de tuin.

 

Gewenste toestand

 

-          isolatie van het dak;

-          nieuw dakraam aan de voorzijde van het dak;

-          wijziging van het schuine dak in plat dak vanaf de nok aan de tuinzijde;

-          verplaatsing keuken naar rechterzijde in achtergevel;

-          polyvalente ruimte onder het rechtgetrokken dak;

-          gevelafwerking:

  • nieuw grijs aluminium schrijnwerk;
  • nieuw raam in de gelijkvloerse aanbouw in de zijgevel;
  • houten bekleding van de achtergevel van de eerste en tweede verdieping.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          opheffen van dragende binnenmuren;

-          wijzigen van de dakvorm;

-          wijzigen van het schrijnwerk;

-          plaatsen van een vaste trap naar de zolder;

-          inrichten van de zolder met een polyvalente ruimte.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de nieuwe polyvalente ruimte /speelruimte onder het platte dak op de tweede verdieping heeft een plafondhoogte van 2,40 m. De bestaande slaapkamers op de eerste verdieping hebben ook slechts een plafondhoogte van 2,44 m;
  • artikel 43 Septische putten: het is onduidelijk wat de inhoud van de septische put is.
     

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft een verbouwing en uitbreiding van een eengezinswoning in een woonwijk. De woonfunctie wijzigt niet in de aanvraag en is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de omgeving.

 

Schaal – bouwdichtheid – visueel-vormelijke elementen

 

De woning maakt deel uit van een bouwblok van vier aaneengesloten woningen die een geheel vormen. De wijk waarin de woning zich bevindt wordt gekenmerkt door een soortgelijke architectuur en dakvorm. Bij aanpassingen aan het volume van de woning dient deze in harmonie te zijn met de kenmerken van de naastgelegen panden en omgeving. Het gabarit van de woning dient steeds leesbaar te blijven.

 

De uitbreiding van het dak is strijdig met artikel 6 van de bouwcode. In voorliggende aanvraag wordt het schuin dak aan de tuinzijde gewijzigd. Het dakvlak aan de achterzijde van de woning wordt verwijderd en er wordt een plat dak voorzien tot aan de nok. De voorziene dakvorm is atypisch in de woonwijk en het bouwblok waar de woning deel van uitmaakt. De architectuur van dit bouwblok wordt hierdoor verstoord. De uitbreiding op de verdieping past niet in de omgeving en is vanuit stedenbouwkundig oogpunt onaanvaardbaar.

 

In het dakvlak aan de tuinzijde is een beperkte dakuitbouw eerder aanvaardbaar, dit om eventueel meer lichtinval te krijgen in de bestaande slaapkamer achteraan. Hierbij dient de kroonlijst behouden te blijven en moet de schuine dakvorm duidelijk herkenbaar blijven.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De interne indeling van de woning wordt gewijzigd en in het nieuw dakvolume aan de achterzijde wordt een speelruimte voorzien. De aanvraag is strijdig met artikel 21 van de bouwcode. De nieuwe speelruimte heeft een interne vrije hoogte van 2,40 m. Dit stemt niet overeen met de voorschreven minimale vrije hoogte van minstens 2,60 m voor verblijfsruimtes.

 

Verder wordt een nieuw septische put geplaatst. Er wordt echter niet verduidelijkt wat hiervan de inhoud is.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 november 2021

Volledig en ontvankelijk

2 december 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 januari 2022

Verslag GOA

12 januari 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.