Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021170743 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Simon Beridze met als adres Mechelsesteenweg 108 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Mechelsesteenweg 106 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 10 sectie K nr. 1520V15 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren en verbouwen van eengezinswoning met gelijkvloerse handelsfunctie |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/09/2021: proces-verbaal (11002_2021_14622_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning;
- 24/08/2000: weigering (86#125) voor het verbouwen en vergroten van een winkel;
- 22/12/1926: toelating (1926#25519) voor vitrine;
- 21/05/1920: toelating (1920#9784) voor binnenveranderingen;
- 23/04/1920: toelating (1920#9610) voor binnenveranderingen;
- 08/09/1911: toelating (1911#1465) voor veranda;
- 02/10/1882: toelating (1882#1211) voor bijkomende verdieping.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- eengezinswoning met nevenfunctie handel op gelijkvloers;
- bouwvolume:
- voorgevel:
- inrichting:
Huidige toestand
- bouwvolume:
- voorgevel:
- inrichting:
Gewenste toestand
- eengezinswoning met nevenfunctie handel op gelijkvloers;
- bouwvolume overeenkomstig bestaande toestand:
- voorgevel:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van eengezinswoning met gelijkvloerse handelsfunctie:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen | 3 december 2021 | 21 december 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 3 december 2021 | 28 december 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 3 december 2021 | 10 december 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen uit de verordening integrale toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
elke verblijfsruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden. De opening dient direct uit te monden in de open lucht. Dit is niet het geval bij de keuken;
het gedeelte van de scheidingsmuren heeft geen opstand van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal bekleed worden.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde functie als eengezinswoning blijft behouden en de gelijkvloerse handelsfunctie wordt uitgebreid tot diep achteraan het perceel. Gelijkvloerse handelsfuncties zijn kenmerkend langs de Mechelsesteenweg. Door de ligging in kernwinkelgebied kan de uitbreiding van de handelsfunctie positief geadviseerd worden.
In het kader van de vergunningsaanvraag werd ook advies gevraagd aan de stedelijke dienst Business en Innovatie. Dit advies is gunstig en laat zich als volgt lezen: “Gunstig advies voor de regularisatie van de uitbouw van een gelijkvloerse handelsruimte in een pand gelegen in afgebakend lokaal kernwinkelgebied Mechelsesteenweg (zone A3). De oorspronkelijk vergunde toestand betrof een kleinschalige winkelunit vooraan het gelijkvloers. Met de jaren is de handelsruimte vergroot op de gelijkvloerse verdieping om op deze manier commercieel aantrekkelijker te zijn. In de bestaande en te regulariseren toestand is er één grote unit gelijkvloers gecreëerd met aanpalend enkele bergruimten. Achteraan blijft nog een gedeelte tuin over bij dit perceel. Vanuit de redenering dat handelszaken waar mogelijk ondersteund worden in de afgebakende lokale kernen, adviseert OS/BI gunstig voor deze regularisatie.”
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het gelijkvloerse bouwvolume wordt uitgebreid tot een bouwdiepte ca. 35,5 m (oorspronkelijke diepte: ca. 24 m). Achteraan blijft, na de uitbreiding, nog een beperkte tuinzone over met een oppervlakte van ca. 53 m². Ondanks het te betreuren valt dat voor de uitbreiding een groene zone verdwijnt, kan de uitbreiding positief geadviseerd worden door de ligging van de handelsfunctie in een kernwinkelgebied.
Ook op de 1ste verdieping wordt een volumeuitbreiding voorzien. De bestaande en vergunde entresol die zich beperkte tot de rechterzijde wordt over een diepte van 7 m perceelsbreed uitgevoerd waardoor deze aansluit op de bouwdiepte van de entresol van de linkerbuur. Ondanks dat deze uitbreiding afwijkt van het referentiebeeld, kan ze door zijn harmonische aansluiting op beide buren positief geadviseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De voorgevel wordt opnieuw geschilderd en ter hoogte van het gelijkvloers wordt het schrijnwerk aangepast. De aangepaste plint vormt een logische vertaling van de achtergelegen handelsfunctie. Het nieuwe grijskleurige aluminium schrijnwerk is in harmonie met de gevelgeleding van de voorgevel en kan positief geadviseerd worden.
De nieuwe kleurstelling van zowel de voor- als achtergevel wijkt daarentegen sterk af van het referentiebeeld. De aangevraagde donkergrijze kleur van het pleisterwerk dient daarom aangepast te worden naar de witte kleur die dit soort panden kenmerkt. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Tot slot dient de vermeldde publiciteit uitgesloten te worden uit de vergunning aangezien er onvoldoende informatie werd aangeleverd om de overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening te kunnen beoordelen. Dit werd ook in het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer gesteld.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De keuken op de 1ste verdieping heeft geen ramen waardoor er geen natuurlijk licht binnenvalt en er niet op een natuurlijke wijze geventileerd kan worden. Dit is strijdig met artikel 24 uit de bouwcode. Om alsnog een vergunning te kunnen verlenen, wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen dat de keuken bij de eetkamer betrokken dient te worden zodat deze als een aaneengesloten verblijfsruimte fungeert.
Verder hebben niet alle scheidingsmuren een opstand van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak (bouwcode, art. 34). Daarom worden er als voorwaarde bij de vergunning brandnormen opgenomen voor de dakbekleding.
Mits rekening gehouden wordt met de voorwaarden bij de vergunning, kan de aanvraag positief geadviseerd worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Fietsenstalling
Door het Agentschap Wegen en Verkeer werd gesteld dat “er geen ruimte op eigen terrein voorzien is voor het stallen van fietsen van bezoekers of werknemers van het handelspand of de bewoners van de wooneenheid. Hierdoor zal het stallen van fietsen afgewenteld worden op het openbaar domein. Dit is ontoelaatbaar gezien de bijkomende druk die hierdoor op het openbaar domein wordt gecreëerd. De obstakelvrije loopweg voor voetgangers op het voetpad zal hierdoor niet kunnen gegarandeerd worden. Er moeten voldoende en makkelijk toegankelijke fietsenstallingen op eigen terrein voorzien worden.”
Dit advies wordt niet gevolgd. De aanvrager is namelijk niet verplicht om fietsstalplaatsen te voorzien aangezien de bestaande handelsfunctie reeds vergund is en er dus geen bijkomende parkeerbehoefte gegenereerd wordt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);
3. het pleisterwerk van de voor- en achtergevels te schilderen in een witte kleur;
4. de keuken op de 1ste verdieping bij de eetkamer te betrekken zodat keuken en eetkamer een ruimte vormen;
5. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Uitsluitingen
6. de publiciteit aan de voorgevel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 4 november 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 3 december 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 1 februari 2022 |
Verslag GOA | 13 januari 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.);
3. het pleisterwerk van de voor- en achtergevels te schilderen in een witte kleur;
4. de keuken op de 1ste verdieping bij de eetkamer te betrekken zodat keuken en eetkamer een ruimte vormen;
5. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Uitsluitingen
6. de publiciteit aan de voorgevel.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.