Terug
Gepubliceerd op 24/01/2022

2022_CBS_00189 - Omgevingsvergunning - OMV_2021166663. Frankrijklei 53-55. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00189 - Omgevingsvergunning - OMV_2021166663. Frankrijklei 53-55. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_00189 - Omgevingsvergunning - OMV_2021166663. Frankrijklei 53-55. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021166663

Gegevens van de aanvrager:

NV BEL IT CORPORATION met als adres De Keyserlei 28 te 2018 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV BEL IT CORPORATION (0446337283) met als adres De Keyserlei 28 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Frankrijklei 53-55 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 8 sectie H nr. 1216L

waarvan:

 

-          20210909-0053

afdeling 8 sectie H nr. 1216L (FRK)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het regulariseren van de technische ruimte en plaatsen van een koelgroep op de dakverdieping van het gebouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          04/05/2016: vergunning (AN3/B/201681) voor het verbouwen van een kantoorgebouw naar een hotel;

-          31/05/2020: proces-verbaal (11002_2021_14160_VPV) voor het aanpassen van de technische ruimte en het uitbreiden met een koelinstallatie.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          functie:

  • hotel;
  • rechts vooraan op de gelijkvloerse verdieping is een aparte winkelruimte voorzien;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing onder een plat dak met 7 bouwlagen en een teruggetrokken daklaag;
  • de hoofdbouw heeft een bouwdiepte van gemiddeld 20 m;
  • het gelijkvloers heeft een bouwdiepte van 51 m;
  • liftschacht van 3,10 m x 5,30 m ter hoogte van linkse perceelsgrens op teruggetrokken daklaag;

-          gevelafwerking:

  • gevel in Franse steen op een plint van lichte graniet; 
  • plint met helder veiligheidsglas en luifel in beton.

 

Huidige toestand en gewenste toestand

 

-          functie:

  • hotel;
  • ontbijtruimte op het gelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing onder een plat dak met 7 bouwlagen en een teruggetrokken daklaag;
  • de hoofdbouw heeft een bouwdiepte van gemiddeld 20 m;
  • het gelijkvloers heeft een bouwdiepte van 51 m;
  • technische ruimte van 6,50 m x 5,30 m ter hoogte van linkse perceelsgrens op teruggetrokken daklaag;
    • koelgroep centraal op teruggetrokken daklaag met een hoogte van 3,69 m;

-          gevelafwerking:

  • gevel in Franse steen op een plint van donkere beplating; 
  • plint met helder veiligheidsglas;
  • luifel boven inkomhal;
  • zaak-gebonden reclame in witte letters tussen gelijkvloers en eerste verdieping;
    • buitenschrijnwerk in een zwarte kleur.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          omvormen van een winkelruimte tot ontbijtruimte;

-          uitbreiden van de technische verdieping;

-          plaatsen van een koelgroep op de teruggetrokken daklaag.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat de melding van een koelinstallatie.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

112,00 kW

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

26 november 2021

20 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 16.1 Technische uitsprongen:

niet alle technische installaties worden inwendig in het gebouw voorzien. De technieken worden niet voorzien binnen het toegelaten bouwvolume, zijn hoger dan 2,50 m ten opzichte van de kroonlijst en vallen niet binnen een hoek van 45° ten opzichte van alle gevelvlakken;

  • artikel 16.2 Technische uitsprongen:

de koelgroep is zichtbaar vanop het openbaar domein.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.


De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag voorziet geen wijzigingen van de functie.
Een hotel is functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

De aanvraag voorziet geen plannen nieuwe toestand van de verdiepingen. De functies op de plannen vergunde toestand komen niet overeen met de afgeleverde vergunning AN3/B/201681, bijgevolg zullen vergunningsplichtige functiewijzigingen worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De tekeningen en de foto’s van de voorgevel stemmen niet overeen met de afgeleverde vergunning AN3/B/201681. Op de foto’s is zaak gebonden publiciteit zichtbaar die niet is opgetekend op de plannen. Aangezien de tekeningen onvoldoende gedetailleerd zijn om deze wijzigingen te beoordelen zullen deze worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid – hinderaspecten

 

Het vergroten van de technische ruimte ter hoogte van de linkse perceelsgrens veroorzaakt geen onaanvaardbare hinder op de omliggende percelen en het volume is niet zichtbaar vanop de straat. Voor de technische ruimte kan een afwijking worden toegestaan op de maximale hoogte van 2,50 m volgens artikel 16 ‘Technische uitsprongen’ van de bouwcode.

 

De koelgroep en bijhorende installaties worden vrijstaand op het dak geplaatst van de teruggetrokken dakverdieping. Zowel de hoogte als de inplanting wijken af van de bepalingen van artikel 16 ‘Technische uitsprongen’ van de bouwcode. De foto’s tonen aan dat deze installatie ontsierend is voor het straatbeeld en het uitzicht van de omliggende gebouwen.

Gelet op het grote bouwvolume reeds aanwezig op het perceel, kan niet worden aanvaard dat deze ontsierende installatie wordt voorzien buiten dit bouwvolume. Een oplossing binnen het aanwezige bouwvolume dringt zich op. Er wordt hierbij ook verwezen naar hotels in de omgeving die inspanningen leverden hun technische installaties visueel in te passen binnen het maximale bouwvolume. Het plaatsen van de koelgroep en bijhorende installaties op het hoogste dak wordt bijgevolg uitgesloten uit de vergunning. 

 

Veiligheid in het algemeen

 

Het advies van de brandweer dient stipt te worden nageleefd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De melding van een koelinstallatie voldoet aan de verplichte dossiersamenstelling. De installatie maakt gebruik van een toegelaten koelmiddel.

 

De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.

 

Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, § 3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.

 

De gemelde exploitatie is niet verboden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

 

Uitsluitingen

 

2.      vergunningsplichtige functiewijzigingen ten opzichte van de vergunde toestand;

3.      wijzigingen aan de voorgevel ten opzichte van de vergunde toestand;

4.      plaatsen van vergunningsplichtige zaak gebonden publiciteit op de voorgevel;

5.      het plaatsen van de koelgroep en bijhorende installaties op het hoogste plat dak.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de ingedeelde inrichtingen of activiteiten de meldingsplichtige rubrieken te akteren.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

112,00 kW

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 oktober 2021

Volledig en ontvankelijk

26 november 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 januari 2022

Verslag GOA

7 januari 2022

naam GOA

Katrine Leemans en Bieke Geypens

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

 

Uitsluitingen

 

2.      vergunningsplichtige functiewijzigingen ten opzichte van de vergunde toestand;

3.      wijzigingen aan de voorgevel ten opzichte van de vergunde toestand;

4.      plaatsen van vergunningsplichtige zaak gebonden publiciteit op de voorgevel;

5.      het plaatsen van de koelgroep en bijhorende installaties op het hoogste plat dak.

 

Brandweervoorwaarden
de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/SVE/2021/G.01033.A1.0009 die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

112,00 kW

 

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.