Terug
Gepubliceerd op 24/01/2022

2022_CBS_00381 - Omgevingsvergunning - OMV_2021121859. Lange Slachterijstraat 67, 73, 85-87. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00381 - Omgevingsvergunning - OMV_2021121859. Lange Slachterijstraat 67, 73, 85-87. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_00381 - Omgevingsvergunning - OMV_2021121859. Lange Slachterijstraat 67, 73, 85-87. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021121859

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

BVBA DERYCKER DANIEL (0429886974) met als adres Lange Slachterijstraat 66 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Slachterijstraat 67, 73, 85-87 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nrs. 422E2, 422V15 en 422V16

waarvan:

 

-          20210716-0050

afdeling 7 sectie G nrs. 422V15, 422V16 en 422E2 (Derycker)

Vergunningsplichten:

Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het hernieuwen van een inrichting voor het versnijden, verpakken en opslaan van vlees en het opslaan van vis en andere voedingsproducten

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 27 april 1944 verleende het college een vergunning aan de firma Niemans - Leyten voor het uitbaten van een vleeshal (kenmerk 25/39590). Op 5 juli 1972 verleende de deputatie een vergunning aan Niemans, Willems en Leyten voor het uitbaten van een vleesverwerkend bedrijf (kenmerk 44.232 f2). Op 16 oktober 2002 verleende het college een vergunning aan Derycker Daniël voor het versnijden, verpakken en opslaan van allerhande vlees en de opslag van vis en voedingsproducten (kenmerk AN2002/466). De vergunning is geldig tot 15 oktober 2022.

 

Inhoud van de aanvraag

De exploitant wenst een hernieuwing van zijn vergunning voor het versnijden, verpakken en opslaan van allerhande soorten vlees, en de opslag van vis en andere voedingsproducten.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

0,20 m³/uur

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1x 400,00 kVA

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

71,18 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

100,00 liter

45.4.e)2°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van meer dan 50 ton;

350,00 ton

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Zorg en Gezondheid

22 oktober 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw

21 oktober 2021

21 oktober 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

De aanvraag omvat geen vergunningsplichtige stedenbouwkundige handelingen. De vleesverwerkende activiteiten zijn vergund waardoor de aanvraag functioneel verenigbaar is met de omgeving.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De bedrijfsgebouwen zijn gelegen in de Lange Slachterijstraat 67 tot en met 89. De hoofdactiviteiten zijn het aan- en verkopen van alle vleessoorten (rund, varken, schaap, lam, wild en gevogelte), vis en schaaldieren, zowel vers als diepgevroren. De producten worden aangekocht in grote hoeveelheden, waarna ze verdeeld worden over groot- en kleinhandelszaken. Op dit moment wordt het versnijden en uitbenen van runderen en varkens niet meer uitgevoerd. De exploitant sluit echter niet uit dat dit in de toekomst opnieuw uitgevoerd zal worden. Als nevenactiviteit gebeurt de aan- en verkoop van voedingsproducten zoals groenten, zuivel, deegwaren en aanverwanten en het stockeren van goederen voor derden.

 

Opslag van dierlijke producten en koeling

Verspreid over de verschillende diepvriezers en koelcellen worden tot maximaal 350 ton producten van dierlijke oorsprong bewaard. De inrichting beschikt over verschillende diepvrieskamers en koelcellen waarvoor koelinstallaties aanwezig zijn. Voor de vrieskasten zijn twee installaties met een drijfkracht van elk 11 kW opgesteld in de kelder. Er wordt gebruik gemaakt van het koudemiddel R507a, waarvan 60 kg aanwezig is in de installatie. Daarnaast zijn twee koelinstallaties met een drijfkracht van 10,6 kW opgesteld op de eerste verdieping die gebruik maken van het koelmiddel R449a, met een GWP 1.397.
Doordat de koelinstallaties inpandig opgesteld worden, wordt hiervan geen geluidshinder verwacht.
Het koudemiddel R507a heeft een zeer hoog GWP van 3.985 en wordt al vanaf 1 januari 2020 niet meer op de markt gebracht. Het bijvullen van de installatie bij onderhoud kan enkel nog met gerecycleerde R507a tot 2030, waarna elk gebruik verboden wordt. Het is niet verboden installaties met het koelmiddel nog verder te gebruiken. In het licht van de klimaatopwarming en de noodzaak tot het vrijstellen van broeikasgassen snel en maximaal terug te dringen, wordt de exploitant gevraagd binnen een periode van twee jaar na vergunning effectief over te schakelen naar een koelmiddel met een lager GWP dat geen onderwerp uitmaakt van een uitdoofscenario, bij voorkeur een natuurlijk koudemiddel als ammoniak, CO2 of propaan.

 

Afvalwater

De inrichting beschikt over drie lozingspunten aangesloten op de openbare riolering van de Lange Slachterijstraat. Het debiet van het geloosde huishoudelijke afvalwater is lager dan 600 m³/jaar. Het maximale lozingsdebiet van het bedrijfsafvalwater bedraagt 200 liter per uur. De interne waterafvoeren zijn voorzien van roosters met vetvanger. Voor elk lozingspunt is er minimaal één verzamel- en bezinkput aanwezig. Het afvalwater is afkomstig van het reinigen van de werkplaatsen met een kuismachine; andere afvalwaterbronnen worden niet opgegeven in het dossier. De machinelijst vermeldt ook een hogedrukreiniger verbonden aan drie drukpompen van elk 6,7 kW. De drukpompen staan opgesteld in de kelderverdieping en grenzen niet aan gemene muren. Er wordt geen geluids- of trillingshinder verwacht. Het dossier vermeldt niet waarvoor de HD-reiniger gebruikt wordt. Mogelijk wordt deze gebruikt voor het reinigen van vloeren en muren, recipiënten of vrachtwagens. Het is niet duidelijk of het waterverbruik mee opgenomen is, noch wat de kwaliteit van het afvalwater is dat ontstaat. De HD-reiniger mag niet gebruikt worden buiten de inrichting om geluidshinder en hinder van spattend water te vermijden. De exploitant dient binnen de zes maanden aan te tonen waarvoor de HD-reiniger gebruikt wordt. Indien nodig zal het lozingsdebiet in de vergunning aangepast moeten worden.
De riolering is aangesloten op de rioolwaterzuiveringsinstallatie van Antwerpen-Zuid. Er worden geen lozingsnormen aangevraagd, zodat de sectorale lozingsvoorwaarden voor vleeswarenverwerking van toepassing zijn (sector 51.b). Binnen de 6 maanden na het verlenen van de vergunning wordt een analyse van het afvalwater aan het college overgemaakt die aantoont dat voldaan wordt aan de algemene en sectorale lozingsnormen.

 

Andere

De oliegekoelde transformator bevindt zich in een afzonderlijk lokaal in de kelderverdieping. Het lokaal is uitgevoerd als inkuiping om eventuele gelekte olie op te vangen. Tenslotte worden maximaal 100 liter zepen en/of detergenten met gevaarseigenschappen opgeslagen.


Volgende zaken zijn ook aanwezig, maar zijn geen ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

- lozing van huishoudelijk afvalwater (minder dan 600 m³/jaar);

- elektrische verwarming/warmwatervoorziening;

- batterijlader (<10 kW);

- een elektrische stapelaar en pallettruck.

De rubriek 45.4.c wordt niet mee aangevraagd en deze activiteit wordt dan ook niet mee opgenomen in de vergunning. Indien in een latere fase het versnijden en uitbenen van vlees terug uitgevoerd wordt, zal hiervoor een aanpassing van de vergunning nodig zijn.

 

Mobiliteit

De exploitant geeft aan dat tot vijf vrachtwagens per week het bedrijf aandoen voor het aanleveren en ophalen van producten. Hiervoor zou zoveel mogelijk samengewerkt worden met een vaste transportfirma die zowel levert aan de inrichting, als ophaalt voor de klanten. Daarnaast komen klanten zelf kleinere bestellingen ophalen met bestelwagens. Dit zou tot vijf keer per dag gebeuren. Laden en lossen gebeurt op werkdagen tussen 7.00 uur en 17.00 uur, bij voorkeur in de voormiddag. Het laden en lossen zou in de eigen gebouwen gebeuren, zodat geen bestelwagens of vrachtwagens op straat geparkeerd worden. Er wordt geen personeel tewerkgesteld, zodat hierdoor geen verkeersbewegingen gegenereerd worden. De afvalstoffen van dierlijke oorsprong worden opgehaald door Rendac; het restafval wordt opgehaald door een erkende afvalophaler. Beiden zijn op afroep.

Het loslokaal bevindt zich ter hoogte van huisnummer 85. De toegangspoort heeft een breedte van ongeveer 8 meter, waardoor het lijkt dat vrachtwagens en bestelwagens inderdaad inpandig geladen zouden kunnen worden. De Lange Slachterijstraat is een smalle straat, waar aan weerskanten parkeren toegestaan is. Hierdoor is het risico zeer reëel dat zij te weinig ruimte hebben om te manoeuvreren en de inpandige losplaats in te rijden. Dit wordt ook aangegeven in een bezwaar dat tijdens het openbaar onderzoek ontvangen werd. Noodgedwongen zal de vrachtwagen zich op het openbaar domein moeten stallen en wachten tot de nodige ruimte voorhanden is, of zal het laden en lossen op het openbaar domein moeten gebeuren. In de onmiddellijke omgeving bevinden er zich verscheidene woongelegenheden. Niet alleen de draaiende voertuigmotoren, maar ook de koelmotoren zullen voor geluidshinder zorgen. De gevels worden enkel van de straat gescheiden door een smal voetpad, waardoor de geluidshinder potentieel groot is. Met name de koelmotoren bevinden zich vaak bovenop de laadruimte of het chauffeurscompartiment. Het risico op hinder afkomstig van vrachtwagens en bestelwagens die het bedrijf aandoen is zeer reëel. Om dit te beperken worden volgende bijzondere voorwaarden voorgesteld:

-          Het laden en lossen van voertuigen, het stationair draaien van vrachtwagens of hun koelmotoren en elke vorm van reiniging van voertuigen, materiaal of recipiënten op het openbaar domein is strikt verboden.

-          Leveringen en ophalingen zijn niet toegestaan vóór 07.00 uur en na 17.00 uur en op zon- en feestdagen. De exploitant is verantwoordelijk hierover de nodige duidelijke afspraken te maken met zijn leveranciers en klanten.

-          Leveringen en ophalingen dienen te allen tijde inpandig en met gesloten poort te geschieden, inclusief de ophalingen van bederfelijke afvalproducten.

Ligging en toekomstperspectief

Het bedrijf is al decennialang gelegen in een gebied dat een verwevenheid kende met de vlees- en vleesverwerkende industrie. De nabijheid van het slachthuis was een drijvende kracht hierin. Alhoewel er nog vleesverwerkende nijverheid aanwezig is in de omgeving, is onmiskenbaar een wijziging ingezet van de identiteit van dit stadsdeel. Met name wordt binnenkort gestart met de realisatie van een nieuwe stadswijk op de voormalige Slachthuissite, waardoor het bedrijf en haar activiteiten in groeiende mate als hinderlijk en ‘zonevreemd’ aanzien zullen worden. De nieuwe woonwijk zal gericht zijn op wonen en een aantrekking hebben op jonge gezinnen met kinderen. De inrichting en het gebruik van het openbaar domein zal daar op afgestemd worden. Alhoewel er nog geen start genomen is met de werken, motiveert de geplande ontwikkeling voldoende om de looptijd van de vergunning te beperken tot een periode van 10 jaar. De exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteit kan niet blijven plaatsvinden zonder aanzienlijke hinderlijke aspecten en is dus niet langer verenigbaar met de ruimtelijke bestemming. De voorgestelde periode is ruim genoeg voor de exploitant om op zoek te gaan naar een uitbatingslocatie die op alle gebied beter aansluit bij de gevraagde activiteiten.

 

Advies aan het college

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de algemene, sectorale en bijzondere voorwaarden worden de hinder en risico’s voor mens en milieu tot een aanvaardbaar niveau beperkt. Omdat de geplande bedrijvigheid niet past in het ontwikkelingstraject van de wijk zal de ervaren hinder toenemen. Daarom wordt voorgesteld de vergunning te verlenen voor een periode van 10 jaar.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

0,20 m³/uur

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1x 400,00 kVA

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

71,18 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

100,00 liter

45.4.e)2°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van meer dan 50 ton;

350,00 ton


Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1.

Binnen een periode van twee jaar na vergunning wordt effectief overgeschakeld naar een broeikasgas met een lager GWP dat geen onderwerp uitmaakt van een uitdoofscenario, bij voorkeur een natuurlijk koudemiddel als ammoniak, CO2 of propaan.

2.

De exploitant dient binnen de zes maanden aan te tonen waarvoor de HD-reiniger gebruikt wordt. Indien nodig zal het lozingsdebiet in de vergunning aangepast moeten worden.

3.

Het laden en lossen van voertuigen, het stationair draaien van vrachtwagens of hun koelmotoren en elke vorm van reiniging van voertuigen, materiaal of recipiënten op het openbaar domein is strikt verboden.

4.

Leveringen en ophalingen zijn niet toegestaan vóór 7.00 uur en na 17.00 uur en op zon- en feestdagen. De exploitant is verantwoordelijk hierover de nodige duidelijke afspraken te maken met zijn leveranciers en klanten.

5.

Vrachtwagens mogen zich niet aanbieden bij het bedrijf vóór 7.00 uur en na 17.00 uur en op zon- en feestdagen. De exploitant is verantwoordelijk hierover de nodige duidelijke afspraken te maken met zijn leveranciers en klanten.

6.

Leveringen en ophalingen dienen te allen tijde inpandig en met gesloten poort te geschieden, inclusief de ophalingen van bederfelijke afvalproducten.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 september 2021

Volledig en ontvankelijk

21 oktober 2021

Start openbaar onderzoek

30 oktober 2021

Einde openbaar onderzoek

28 november 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 februari 2022

Verslag GOA

14 januari 2022

naam GOA

Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

30 oktober 2021

28 november 2021

0

0

0

2

 

Bespreking van de bezwaren

1.       Bedrijf past niet in nieuwe ontwikkeling van de wijk. De Slachthuiswijk gaat een nieuwe toekomst tegemoet die vooral gericht is op wonen, detailhandel, horeca en kantoren. Terwijl de aanvraag gaat over groothandelsactiviteiten (opslag en verkoop) en semi-industriële activiteiten (versnijden en verpakken). De stad zelf promoot de groothandelsmarkt aan Kielsbroek voor dit soort activiteiten.
beoordeling: deels gegrond. Naarmate de ontwikkeling van de slachthuissite tot een nieuwe woonwijk vordert, zal de bedrijvigheid meer en meer als storend en niet op zijn plaats aanzien worden. De werken zijn evenwel nog niet aangevat en het betreft een verderzetting van vergunde activiteiten in een stedenbouwkundig vergunde locatie. Er wordt voorgesteld de vergunning te verlenen voor bepaalde duur, zodat de exploitant voldoende tijd heeft een nieuwe locatie te vinden.

2.       Geluidshinder en gebruik van openbaar domein voor bedrijfsactiviteiten. De bezwaarindiener zegt al jaren omgeven te zijn door lawaaierige vleesverwerkende bedrijven. Een ander nabijgelegen vleesverwerkende firma gebruikt dagelijks het openbaar domein voor bedrijfsactiviteiten, zoals het reinigen van materialen en laden en lossen van vleeswaren. Ook de stad opende vrij recent aan de overzijde van onze woning een magazijn/werkplaats van Werkhaven met eveneens veel vrachtverkeer en handelingen in de openbare ruimte (reinigen wagens en materialen) als gevolg
beoordeling: ongegrond. Het reinigen van materiaal op het openbaar domein is niet toegestaan en wordt niet opgenomen in de vergunning. Bovendien zou het gaan om andere exploitanten en dus geen betrekking hebben op deze aanvraag. In de vergunning worden bijzondere voorwaarden opgenomen om de hinder door inname van het openbaar domein door de aanvrager maximaal te beperken.

3.       Mobiliteit en verkeersveiligheid. In de nabije omgeving zijn verschillende basisscholen ('t Spoor, Het Weilandje, Hardenvoort) waar buurtkinderen te voet of met de fiets naartoe gaan. Extra (vracht)verkeer aantrekken in deze buurt is daarom niet wenselijk. De stad kende al tal van ongevallen met soortgelijke groothandel in woonbuurten (bijvoorbeeld: Kroonstraat, Lange Dijkstraat, Lange Leemstraat...). Daarnaast zijn er nog veel zwakke weggebruikers die gebruik maken van deze en omliggende straten. Want zowel voor doorgaand woon-werkverkeer als voor bestemmingsverkeer zijn de faciliteiten van Park Spoor Noord en de horeca in de buurt populair.
beoordeling: ongegrond. Er wordt geen bijkomend vrachtverkeer aangetrokken. Het project omvat louter een hernieuwing van de activiteiten. Er is geen uitbreiding voorzien. Door het stoppen van een groot deel van de economische activiteiten op de Slachthuissite is ook een deel van het zwaar verkeer weggevallen.

4.       Mobiliteit en toekomstige ontwikkeling. In de plannen van de stad voor de ontwikkeling van de openbare ruimte in deze wijk, wordt veel groen en ruimte voor vrije tijd voorzien met parken, pleinen en terrassen tot vlak bij de Lange Slachterijstraat. Verkeer in de wijk wordt afgeremd. In de toekomst zullen meer kinderen en volwassenen als voetganger, fietsen, skater, sporter…de openbare ruimte benutten. De Korte Slachterijstraat en de Korte Lobroekstraat worden woonerven waardoor de toegang naar de Lange Slachterijstraat beperkt wordt. In een woonstraat met enkelrichtingsverkeer, een smalle toegang en omgeven door woonerven, parken en pleinen lijkt dit soort activiteit niet aangewezen.
beoordeling: deels gegrond. Naarmate de ontwikkeling van de Slachthuissite tot een nieuwe woonwijk vordert, zal ook de inrichting en gebruik van het openbaar domein hierop afgestemd worden. De werken zijn evenwel nog niet aangevat en het betreft een verderzetting van  vergunde activiteiten in een stedenbouwkundig vergunde locatie. Er wordt voorgesteld de vergunning te verlenen voor bepaalde duur, zodat de exploitant voldoende tijd heeft een nieuwe locatie te vinden.

5.       Mobiliteit. Vrachtwagens kunnen nu al vaak amper de straat in. Ze krijgen hun bochten niet genomen in zowel de Lange als de Korte Slachterijstraat, zeker niet als er in de buurt (legaal) geparkeerde wagens staan. Vrachtwagens, bestelwagens en vorkliften respecteren ook nu de rijrichting in de straat al niet. Zowel de Korte als de Lange Slachterijstraat worden dagelijks tegen de rijrichting in gebruikt.
beoordeling: ongegrond. Er wordt bevestigd noch ontkend dat de verkeersregels overtreden worden. Echter is het naleven van het verkeersreglement geen beoordelingsgrond in het kader van de Omgevingsvergunning.

6.       Parkeerdruk. De straat is al voor een zeer groot deel ingenomen door laad- en loszones voor dit soort activiteiten. Terwijl de parkeerdruk in de wijk al enorm groot is en toeneemt.
beoordeling: ongegrond. De inrichting van het openbaar domein maakt geen deel uit van de aanvraag of beoordeling. De exploitant geeft aan alle laad- en losactiviteiten inpandig uit te voeren. In de vergunning worden bijzondere voorwaarden opgenomen om de hinder door inname van het openbaar domein door de aanvrager maximaal te beperken.

7.       Lawaai. Ventilatoren, transformatoren en koelingsinstallaties van de nabijgelegen vleesverwerkende bedrijven maken het buitenleven nu al zeer onaangenaam. En ook binnen zijn die installaties nog te horen. Eerder werden door gelijksoortige activiteiten in de buurt al overtredingen tegen de geluidsnormen vastgesteld.
beoordeling: ongegrond. De koelinstallaties van het bedrijf staan inpandig opgesteld. Het bedrijf zal moeten voldoen aan de milieukwaliteitsnormen voor geluid. Deze bieden in principe voldoende garanties zodat geen hinder optreedt.

8.       Lawaai. Dagelijks horen we getoeter en gepiep van achteruitrijdende vrachtwagens omdat ze hun bocht in de straat niet kunnen nemen en iemand willen aanmanen om zijn of haar geparkeerde wagen te verzetten. Ook al mag die daar perfect staan. Op papier is dat misschien vanaf 7.00 uur zoals de aanvraag vermeld. In de praktijk rijden er vrachtwagens vanaf 5.15 uur in de straat. Koelvrachtwagens staan dagelijks stationair te draaien tot de ladingen in orde zijn.
beoordeling: deels gegrond. Het gedrag van vrachtwagenschauffeurs maakt geen deel uit van het beoorderlingskader. De ligging van het bedrijf in een smalle straat met woongelegenheden vergroot het risico op geluidshinder sterk wanneer de activiteiten op het openbaar domein plaatsvinden of buiten de normale exploitatietijden. Daarnaast is het niet zeker dat alle hinder waarvan sprake rechtstreeks terug te koppelen is naar de exploitant. Om de hinder van de vrachtwagens te beperken worden bijzondere milieuvoorwaarden opgenomen met betrekking tot de leveringen en ophalingen.

9.       Afval en vuil. Op de straat worden dagelijks materialen en vrachtwagens gereinigd. Ook met hogedrukreinigers waardoor onze woning (inclusief ramen en voertuigen voor de deur) steevast vies gemaakt wordt. Vleesresten op de straat trekken elke dag meeuwen, duiven en ander (on)gedierte aan.
beoordeling: deels gegrond. De gevels van de woningen bevinden zich heel dichtbij de openbare weg. Wanneer met een hogedruklans vrachtwagens gereinigd worden, bestaat het risico dat de gevels vervuild raken. Het gebruik van het openbaar domein voor het reinigen van vrachtwagens en materiaal kan niet opgenomen worden in een vergunning. Het achterlaten van afval op het openbaar domein is steeds verboden. Het is niet zeker dat de beschreven hinder afkomstig is van het aangevraagde project. Er worden bijzondere voorwaarden opgelegd om de hinder te voorkomen.

10.   Wateroverlast. Het lozen van het afvalwater in de riolering in een buurt die kampt met wateroverlast en waar de stad nu al enorme inspanningen moet leveren om de riolen vrij te houden, zorgt voor extra druk op die riolering.
beoordeling: ongegrond. Er wordt geen uitbreiding gevraagd van het lozingsdebiet. Het geloosde volume is beperkt tot maximaal 200 liter per uur. Dergelijke debieten kunnen geen extra druk op de riolering veroorzaken.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

1.

Binnen een periode van twee jaar na vergunning wordt effectief overgeschakeld naar een broeikasgas met een lager GWP dat geen onderwerp uitmaakt van een uitdoofscenario, bij voorkeur een natuurlijk koudemiddel als ammoniak, CO2 of propaan.

2.

De exploitant dient binnen de zes maanden aan te tonen waarvoor de HD-reiniger gebruikt wordt. Indien nodig zal het lozingsdebiet in de vergunning aangepast moeten worden.

3.

Het laden en lossen van voertuigen, het stationair draaien van vrachtwagens of hun koelmotoren en elke vorm van reiniging van voertuigen, materiaal of recipiënten op het openbaar domein is strikt verboden.

4.

Leveringen en ophalingen zijn niet toegestaan vóór 7.00 uur en na 17.00 uur en op zon- en feestdagen. De exploitant is verantwoordelijk hierover de nodige duidelijke afspraken te maken met zijn leveranciers en klanten.

5.

Vrachtwagens mogen zich niet aanbieden bij het bedrijf vóór 7.00 uur en na 17.00 uur en op zon- en feestdagen. De exploitant is verantwoordelijk hierover de nodige duidelijke afspraken te maken met zijn leveranciers en klanten.

6.

Leveringen en ophalingen dienen te allen tijde inpandig en met gesloten poort te geschieden, inclusief de ophalingen van bederfelijke afvalproducten.

 

Brandweervoorwaarden
de standaardbrandweervoorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Artikel 3

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

0,20 m³/uur

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1x 400,00 kVA

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

71,18 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

100,00 liter

45.4.e)2°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van meer dan 50 ton;

350,00 ton


Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor een periode van 10 jaar.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.