Terug
Gepubliceerd op 14/02/2022

2022_CBS_00772 - District Antwerpen.Brugstraat. Wegeniswerken. SWOU12726 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00772 - District Antwerpen.Brugstraat. Wegeniswerken. SWOU12726 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2022_CBS_00772 - District Antwerpen.Brugstraat. Wegeniswerken. SWOU12726 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Brugstraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

De Brugstraat is een woonstraat gelegen in Antwerpen 2060, vlakbij het Sint-Jansplein. Dit project betreft een volledige heraanleg waarbij voetpaden en rijweg nieuw aangelegd worden. De parkeerstroken worden voorzien in kasseien.

De Brugstraat sluit aan op het bestaande plateau van het Sint-Jansplein. De aansluiting met de Dahliastraat wordt uitgebreid met een plateau dat de schoolomgeving voor Sint-Henricus omvat. Centraal wordt een verkeersplateau voorzien in functie van extra verkeersremming en een verbeterde oversteekbaarheid. Omwille van de aanwezige supermarkt Aldi wordt een laad- en loszone voorzien.

De kwaliteit van de publieke ruimte wordt verhoogd door het plaatsen van extra bomen met grote plantvakken en de plaatsing van fietsenstallingen.

Mobiliteitsvoorwaarden 

  • Woonstraat - zone 30
  • Dubbelrichtingsstraat 
  • Gemengd verkeer
  • Langsparkeren kant even huisnummers
  • Verhoogde inrichting ter hoogte van Sint-Jansplein
  • Oversteekplaats ter hoogte van Dahliastraat
  • Verbinding voor fietsers, voetgangers en schoolgaande jeugd (langere school Sint-Henricus)
  • Laad- en loszone Aldi (+ interne laadkaai)

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 12 plaatsen in de bestaande toestand naar 10 plaatsen in de nieuwe toestand door een nieuw verkeersplateau en vergroening in de straat.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. De bestaande boom blijft behouden en er worden drie nieuwe bomen in de Brugstraat en twee nieuwe bomen in de Dahliastraat voorzien.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Brugstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld. Dit gebeurt door het voorzien van parkeerstroken in kasseien met open voeg en grote plantvakken voor extra infiltratie.

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

 28 juni 2021

 

projectdefinitie en concept
goedkeuring districtscollege Antwerpen
4 oktober 2021585

Met de heraanleg van de Brugstraat wordt de verkeersveiligheid in de zone 30 verbeterd. Bijkomend wordt de verblijfskwaliteit voor bewoners en bezoekers verhoogd door te ontharden en vergroenen. 

Op 4 oktober 2021 (jaarnummer 585) keurde het districtscollege de projectdefinitie en het concept voor de wegeniswerken in de Brugstraat, district Antwerpen, goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2200/5002500000/224/2ANT010502M01894/2AN090610.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein zitting van 28 juni 2021 Gunstig onder voorwaarden
  • het huidige zebrapad ter hoogte van de schooltoegang behouden blijft;
  •  onderzocht wordt of een vrachtwagen/bestelwagen ter hoogte van de in-en uitrit van de supermarkt of het verkeersplateau kan kruisen met autoverkeer, en waar nodig de rijwegbreedte wordt aangepast;
  •  de bewoners tijdens de participatiemomenten zeker worden aangemoedigd om geveltuinen te voorzien;
  •  de detaillering van de boomvakken van de bestaande bomen in de Dahliastraat in overleg met SB/Groen verder uitgewerkt worden;
  •  een wortelonderzoek wordt opgestart in functie van kwalitatief behoud van de bestaande bomen;
  •  minimum ingezet wordt op bomen van medium grootte orde en het boomtype in overleg met SB/Groen wordt bepaald; 
  •  in de Dahliastraat onderzocht wordt of ingezet kan worden op extra ondergrondse wortelconstructie in functie van een duurzame vergroening, en het ondergronds wortelvolume op plan verduidelijkt wordt;
  •  er bijkomende fietsenstalling voorzien kan worden;
  • de inrichting van de schoolomgeving wordt herbekeken en onderzocht wordt of ook zitgelegenheid voorzien kan worden.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein
2ANT010502M01894 - SWOU12726 Brugstraat (Waterlink)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (5 juli 2021) voor de wegeniswerken in de Brugstraat, district Antwerpen.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20210621_12726_PD_BT.pdf
  • 20210621_12726_PD_NT.pdf
  • 20210705_12726_PD.pptx